De bezem door het forum: wat zijn jullie ideeën?

Mededelingen van huishoudelijke aard.

Moderator: FT-Mods

De bezem door het forum: wat zijn jullie ideeën?

Berichtdoor JB » 10 feb 2009 15:52

Beste forumleden, nu de frontpage van FilmTotaal opgepoetst is en al een tijdje staat te stralen, is het nu tijd om ook ons geliefde forum aan te pakken. Graag willen we jullie als trouwe en creatieve bezoekers daarin betrekken en jullie vragen om ideeën en suggesties ter verbetering.

Neem daarbij de volgende overwegingen mee:

In de eerste plaats het technisch aspect: het forum blijft qua vormgeving en functionaliteit vrijwel gelijk: we blijven namelijk op het vertrouwde phpBB-platform maar willen wel graag upgraden naar de laatste versie. Dit is vanwege allerlei aanpassingen al een operatie op zich. Suggesties zijn dus gebonden aan de mogelijkheden (en beperkingen) die phpBB ons geeft.

Waar we jullie ideeën over willen, betreft dan vooral de onderwerpen en indeling van het forum: zijn de hoofdcategorieën nog voldoende dekkend en de omschrijvingen tot tevredenheid (moeten er dingen komen gaan)?

Ook willen we jullie vragen om het vooral filmgerelateerd te houden: we willen niet een tweede Fok! worden.

Let wel, we zijn beperkt qua middelen en mogelijkheden. We kunnen dan ook geen garantie geven dat jouw idee wordt opgepikt, maar we zullen alle serieuze ideeën in overweging nemen.

Al je ideeën kun je in dit topic kwijt of per pb aan een moderator. Hier zal ook regelmatig een update worden geplaatst en feedback over jullie ideeën.

Samen kunnen we de FT-site nog mooier en grootser maken dan zij al is.
Laatst bijgewerkt door JB op 10 feb 2009 21:41, in totaal 1 keer bewerkt.
JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 10 feb 2009 16:06

Mmm... Behalve het toevoegen van een Blu-ray onderdeel (voor de toekomst) vind ik het forum wel goed in elkaar steken zo. Als het maar overzichtelijk blijft en niet te druk met verschillende kleuren.
"I think this is the beginning of a beautiful friendship." - Humprey Bogart | Casablanca
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrob » 10 feb 2009 16:21

Rich Art schreef:Mmm... Behalve het toevoegen van een Blu-ray onderdeel (voor de toekomst) vind ik het forum wel goed in elkaar steken zo. Als het maar overzichtelijk blijft en niet te druk met verschillende kleuren.

En dan begin jezelf met zo'n kleurtje? :8
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ErikSchierboom » 10 feb 2009 16:51

Ik vind het forum een prima structuur hebben, wat mij betreft mag hij zo blijven. Een overstap naar de laatste phpBB zou ik trouwens echt geweldig vinden, dan werkt eindelijk die "ga naar het laatst ongeziene bericht" functionaliteit helemaal goed.
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Silenzio » 10 feb 2009 16:52

Ik zal zo snel mogelijk een lijst doorgeven van gebruikers die weg moeten, kwestie van de bezem door het forum te halen.
“Celtic is important to me in as much as it’s one of the only constants in my life over the years.” - Billy Connolly Afbeelding

Afbeelding
Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor lykathea » 10 feb 2009 16:56

Silenzio schreef:Ik zal zo snel mogelijk een lijst doorgeven van gebruikers die weg moeten, kwestie van de bezem door het forum te halen.

Afbeelding Spannend
Through the darkness of futures past, the magician longs to see, one chants out between two worlds, Fire Walk With Me!
Afbeelding
lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Thiver » 10 feb 2009 17:51

And here we... go!

Afbeelding

• Uitbreding van de profielpagina. Weg met die standaardopties. 'Interesses? Ehm... films misschien?' Voor een mooi voorbeeld verwijs ik graag naar Spammers Heaven (en let even niet op de antwoorden in dat profiel; die dateren van een flinke tijd geleden).
  • Veel meer BBCodes: bizar dat centreren ([center]), doorstrepen ([s]) en het opstellen van lijsten hier niet mogelijk is.
  • Meer smileys, veel meer smiley-codes (dus: meerdere codes om dezelfde smileys te krijgen) en alsjeblieft... dezelfde codes als op de frontpagina. Dit kost een halfuurtje werk en had al jaren geleden gedaan kunnen zijn.
  • Standaard kleine letters in de onderschriften (leidt minder af).
  • Geen tekst onder de avatars: het is onnodig om bij ieder bericht te laten doorschemeren waar iemand woont of hoeveel berichten hij/zij geplaatst heeft.
  • De mogelijkheid om eenvoudiger te bladeren in de topicpagina's (dus niet één voor één), voor een goed voorbeeld: zie MovieMeter.
  • Op de frontpagina van het forum kunnen zien in welke topic het laatst gereageerd is... en dan er ook daadwerkelijk bij te zien staan welke topic dat is!
  • Een apart subforum voor de studentenzoektopics.
  • Is het nodig om bij ieder subforum te vermelden wie de moderator is? :O
  • Goed nadenken wat met Nu in de bioscoop gedaan moet worden. Dit soort discussies kunnen immers net zo goed gevoerd worden op de filmpagina's op de frontsite. Daarbij worden de topics hier vaak al aangemaakt als de film nog niet eens uit is, dus de titel mag sowieso wel veranderd worden.
  • Films kijken en Internet bevat een hoofdletter teveel en is als subforum tamelijk onderbezocht dat ik mij afvraag hoe erg het gemist zou worden.
  • Weet niet of dit mogelijk is, maar ik zou graag de optie zien die het mogelijk maakt direct naar het laatst door jou geplaatste bericht in een topic te gaan. Anders kun je weer pagina's lang gaan bladeren om de discussie vanaf daar weer op te pikken.
  • Waarom kunnen eigen berichten wel woorden verwijderd in het Feedback!-subforum maar niet op de rest van het forum?
  • De dvd-subfora weg of beperken. Voor specifieke gevallen gaan mensen toch eerder naar een specifiek dvd-forum.
  • Wat is de FOTV quiz!!? Of in ieder geval: wie kent deze nog?

Ik zal dit soort lijstjes waarschijnlijk nog wel vaker plaatsen, want om met de woorden van Al Pacino te spreken: 'I got new ideas up the ass!'
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thiver
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor ash_ » 10 feb 2009 18:06

Ik denk dat een aantal van je gewilde veranderingen al zijn opgelost door een upgrade naar een nieuwere versie van phpBB maar hieronder nog een paar specifieke opmerking.

Thiver schreef:Geen tekst onder de avatars: het is onnodig om bij ieder bericht te laten doorschemeren waar iemand woont of hoeveel berichten hij/zij geplaatst heeft.
Niet mee eens, het eerste heeft mij een aantal directere contacten opgeleverd en aan het tweede ontleen ik mijn bestaansrecht.

Thiver schreef:Een apart subforum voor de studentenzoektopics.
Dit is bij de voorbespreking door de mods ook al langs gekomen. We denken aan een subforum voor Vragen over film in het algemeen. Dan komen hopelijk al die mensen die op zoek zijn naar een bepaalde titel ook meteen in het goede topic terecht.

Thiver schreef:Is het nodig om bij ieder subforum te vermelden wie de moderator is? :O
Niet meer, vroeger hadden we inderdaad per subforum aparte mods en was het handig wanneer gebruikers wisten bij wie ze moesten zijn. Inmiddels kunnen (bijna) alle mods overal modereren. Ook dit is al langs gekomen bij de voorbespreking. Is dat gaap icoon trouwens echt nodig? Komt nogal denigrerend over.

Thiver schreef:Films kijken en Internet bevat een hoofdletter teveel en is als subforum tamelijk onderbezocht dat ik mij afvraag hoe erg het gemist zou worden.
Internet moet wel degelijk met een hoofdletter om aan te geven dat je het hebt over wat wij als het Internet beschouwen. Dit om onderscheid te maken met andere internets, internetten en wat dies meer zij.

Thiver schreef:De dvd-subfora weg of beperken. Voor specifieke gevallen gaan mensen toch eerder naar een specifiek dvd-forum.
Helemaal weg lijkt mij niet nodig, er wordt tamelijk veel in gepost. Maar beperking: zeker.
Afbeelding
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor JB » 10 feb 2009 18:11

Thanks Thiver :T Keep 'm coming! Ook al je beeldspraak weinig aanlokkelijk :}
JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Touchwood » 10 feb 2009 18:26

Ik ben op zich nog steeds dezelfde mening toegedaan als destijds, toen Tako feedback vroeg:

- Wat ik graag zou zien op de nieuwe FT: -
    (*Verschillende punten zijn reeds vervuld dus die heb ik verwijderd - die Tako, hè... net een genie in a bottle)

Blijft over:

Ik zou graag zien dat in het profiel, bij de zoekfunctie naar ‘alle berichten van de gebruiker’, ook de reacties op de TV film van de dag meegenomen worden. (En eventueel geschreven columns).

De functie van het uitroepteken, (alleen interessante reacties) bij de reacties op de TVfilm van de dag wordt misschien weer (of meer) ingevoerd? Wordt volgens mij niet overal meer toegepast. (*geen forum kwestie maar ik laat het toch staan)

Dat een reeks, reeds bekeken, aangeklikte link wijzigt van kleur.

Dat er de mogelijkheid bestaat om verder in de pagina’s vooruit te springen dan nu het geval is. Eventueel door een groter bereik paginanummers te laten zien, maar handiger en mooier is waarschijnlijk om een (door de gebruiker zelf met gewenst paginanummer) in te vullen vakje om vervolgens op ‘ga naar’ te klikken.

In de opmaak van een post zou ik graag meer functies zien. In elk geval graag de mogelijkheid tot beter indelen en positioneren, zoals bijvoorbeeld een oplossing voor het gemakkelijk naast elkaar plaatsen van plaatjes waarbij je niet de toevlucht tot wit gemaakte ‘spatievervangers’ hoeft te nemen.

Mogelijkheid tot eigen inbreng van bepaalde basic HTML in posts. (Hoewel ik begrip heb voor het feit dat er een bepaalde conformiteit dient te bestaan).

Frisse, kekke smilies ben ik trouwens ook niet vies van. (Misschien dat de leden zelf in het ‘edit profile’, de keuze kunnen maken voor een bepaalde smiley-set want niet iedereen houdt van die in het oog springende smilies).

En nu we het toch hebben over het zelf aanpassen: Bij sommige fora is het mogelijk zelf de favoriete skin in te stellen. Kan een ideetje zijn, maar het ligt er dan maar net aan of de herkenbaarheid van FilmTotaal in de lay-out niet verloren gaat.

Dat de spoilertag ook in de forumposts toe te passen is. (Méér tags, more-more !)

Dat er een chat mogelijkheid binnen het forum geboden wordt waarbij de mogelijkheid bestaat om opmerkelijke uitspraken hiervan, terug te kunnen lezen. (hoef zelf niet zo nodig te chatten maar de terugblik alleen al was hilarisch)

Dat topics, met meer dan twee tot vijf pagina’s, blijven bestaan. Leuk om nog eens terug te zien/lezen, maar vooral ook handig wanneer je aan het archiveren bent. (Avatar battle!)

Dat, wanneer men zich als FT lid registreert, er een automatisch gegenereerd mailtje op de registratie volgt om (naast het standaard welkomstpraatje) direct -vrijblijvende- pointers in dezelfde mail worden meegenomen om bijvoorbeeld naar het topic “Stel je zelf voor” te verwijzen.
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor JB » 10 feb 2009 20:31

Toe maar, straffe lijst, Touchie! Duidelijk over het onderwerp nagedacht! :T

Overigens mogen adhesiebetuigingen aan andermans suggesties, dan wel respectvolle afkeuringen hier natuurlijk ook gedaan worden. Hopelijk zien we door discussie welke voorstellen echt populair zijn. Bedenk daarbij wel steeds: we zullen niet alles waar kunnen maken, hetzij vanwege technische redenen dan wel gebrek aan tijd en middelen.
JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Thiver » 10 feb 2009 20:45

ash_ schreef:
Thiver schreef:Geen tekst onder de avatars: het is onnodig om bij ieder bericht te laten doorschemeren waar iemand woont of hoeveel berichten hij/zij geplaatst heeft.

Niet mee eens, het eerste heeft mij een aantal directere contacten opgeleverd en aan het tweede ontleen ik mijn bestaansrecht.

Misschien wordt het dan eens tijd dat los te laten. Voor dit soort info kan men ook prima op de profielpagina terecht (aanmeldingsdatum is trouwens helemaal onzinnig om bij ieder geplaatst bericht te tonen). Op fora waar dit soort info niet steeds vermeld wordt zie je ook totaal geen bezwaar hiertegen. De gelijkheid onder de gebruikers lijkt er tevens een stuk hoger.

ash_ schreef:
Thiver schreef:Een apart subforum voor de studentenzoektopics.

Dit is bij de voorbespreking door de mods ook al langs gekomen. We denken aan een subforum voor Vragen over film in het algemeen. Dan komen hopelijk al die mensen die op zoek zijn naar een bepaalde titel ook meteen in het goede topic terecht.

Móói! :T

Thiver schreef:Is dat gaap icoon trouwens echt nodig? Komt nogal denigrerend over.

Mijn arrogantie verloochent zich niet. 8)

Touchwood schreef:Dat er de mogelijkheid bestaat om verder in de pagina’s vooruit te springen dan nu het geval is. Eventueel door een groter bereik paginanummers te laten zien, maar handiger en mooier is waarschijnlijk om een (door de gebruiker zelf met gewenst paginanummer) in te vullen vakje om vervolgens op ‘ga naar’ te klikken.

Dat is wat ik met mijn zevende puntje bedoelde. :) Bedankt voor de betere formulering, Touch. ;)
Thiver
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor PascalE » 10 feb 2009 21:23

Ik heb het al langs zien komen maar wat ik zelf vooral lastig vindt is:

- Het één voor één bladeren, je moet eigenlijk het pagina nr moeten kunnen intypen.

- Ik zou spoilertags heel fijn vinden, buiten het feit dat dat het mooier aangekleed kan worden dan LET OP SPOILER wit.. EINDE SPOILER zullen meer mensen het automatisch gebruiken (soms wil men het nog wel vergeten).

- Je eigen geplaatste berichten/onderwerpen doorzoeken, voor een voorbeeld zie dvd.nl

Dingen die ik leuk zou vinden:

- Meer smilies
- Grotere Avatars
- Meer tags
- Als het forum het hele beeld benut, ik heb aan weerszijde zo'n 4 centimeter over.
- Het profiel moet men zelf kunnen uitbreiden met filmlijstjes e.d.
- Het Rate-O-Matic gebeuren koppelen aan de forum accounts. Bijvoorbeeld dat ik kan opzoeken wat een bepaald persoon voor cijfer heeft gegeven aan een bepaalde film. Een beetje het moviemeter gebeuren dus.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Mark » 10 feb 2009 22:27

Van mij mag het algemene beschouwingen forum wel helemaal verdwijnen omdat het niets met film te maken heb.

En ik heb medelijden met PascalE want ik heb aan weerszijde 11cm over :D
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Thiver » 11 feb 2009 00:27

Mark schreef:Van mij mag het algemene beschouwingen forum wel helemaal verdwijnen omdat het niets met film te maken heb.

En Muziek wel?
Thiver
Regisseur
Regisseur

Volgende

Keer terug naar Huishoudelijke mededelingen