Clash of the Scandinavian Cinema: Poule B

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.

Moderator: FT-Mods

Clash of the Scandinavian Cinema: Poule B

Berichtdoor PascalE » 20 mei 2013 14:24

Poule B:
Häxan (1922, Benjamin Christensen) vs. Babettes gaestebud / Babette's Feast (1987, Gabriel Axel)
Höstsonaten / Autumn Sonata (1978, Ingmar Bergman) vs. Det sjunde inseglet / The Seventh Seal (1957, Ingmar Bergman)
Manderlay (2005, Lars von Trier) vs. Ordet (1955, Carl Theodor Dreyer)
Jungfrukällan / The Virgin Spring (1960, Ingmar Bergman) vs. Sa som i himmelen / As it is in Heaven (2004, Kay Pollak)
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule B

Berichtdoor PascalE » 20 mei 2013 14:29

Häxan (1922)

Afbeelding

”Een fantasierijke gedramatiseerde geschiedenis over de psychologie van de hekserij met behulp van oude gravures en tekeningen en gespeelde tableaux. Naaktheid en seks werden niet geschuwd, bij voorbeeld in de scène waarin een monnik verleid wordt door een jonge weduwe of die met de in een erotisch delirium verkerende non in een kerk. Verder orgieën, een zwarte mis en folteringen; redenen waarom de film indertijd vrijwel overal verboden werd. Ook bekend als WITCHCRAFT THROUGH THE AGES.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Babettes gaestebud (1987)

Afbeelding

” Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen [pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa], dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrob » 20 mei 2013 15:33

Häxan zal indertijd vast heel schokkend geweest zijn, maar heeft wat mij betreft de tand des tijds niet goed doorstaan. Ook Babettes gaestebud zie ik niet als een kanshebber voor de eindzege, maar is in deze battle wel de boeiendere van de twee.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 20 mei 2013 16:39

Patrob slaat de spijker precies op zijn kop. Babettes gaestebud dus.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor charulata » 20 mei 2013 18:14

Häxan
charulata
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor Straka » 21 mei 2013 18:44

Ook ik sluit mij aan bij Patrob: Babettes gaestebud.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Orangey » 21 mei 2013 19:06

Häxan
"I want a cheeseburger so badly, but I have to be a vampire in a few weeks."

Het Grote Audrey Hepburn Topic: Audreys stijl
Orangey
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Tasslehoff_Burrfoot » 22 mei 2013 10:13

Häxan met overmacht. Veel boeiender dan het doodsaaie en frustrerende feestmaal.
Afbeelding
Afbeelding

"No mule can match wits with me. Oh yes, many have tried, and almost all have failed!"
Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor patrob » 22 mei 2013 10:17

Ik viel juist bij Häxan in slaap. Heb de film weer een stuk terug moeten zetten om het deel dat ik gemist had mee te kunnen pikken. Achteraf toch best spijt van gehad, 10 verspilde minuten.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Tasslehoff_Burrfoot » 22 mei 2013 10:20

Viel ik maar ooit eens een keer in slaap bij films. Was bij Babette wel handig geweest :cry:
Afbeelding
Afbeelding

"No mule can match wits with me. Oh yes, many have tried, and almost all have failed!"
Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor PascalE » 22 mei 2013 19:56

De strijd tussen de heksen en een kokkin ging erg gelijk op, na een muntworp is Babettes gaestebud de winnaar. Babettes gaestebud 3 - 3 Häxan
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 22 mei 2013 20:40

:T
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Tasslehoff_Burrfoot » 22 mei 2013 21:00

Afbeelding
Afbeelding

Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor PascalE » 23 mei 2013 17:54

Höstsonaten (1978)

Afbeelding

”Bergman speelt een van haar prachtigste rollen als concertpianiste Charlotte die haar carrière altijd voor haar gezin heeft laten gaan. Als ze na een afwezigheid van zeven jaar haar dochter Eva [Ullmann] opzoekt, wordt ze geconfronteerd met de gevolgen. Tot haar schrik blijkt Eva Charlottes andere dochter, de zwaar gehandicapte Helena, in huis te hebben gehaald. Tijdens een nachtelijk gesprek, gooit Eva, die wanhopig zoekt naar moeders goedkeuring, al haar grieven in Charlottes gezicht. Veel, zeer veel wordt er gepraat in deze film, maar nog meer spreken de gezichten.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Det sjunde inseglet (1957)

Afbeelding

”Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrob » 23 mei 2013 18:12

Det sjunde inseglet vond ik nogal vergezocht en al is het allemaal prima uitgevoerd, het verbloemde wat mij betreft niet de tekortkomingen van het verhaal. Höstsonaten wist me vanaf het begin te pakken door het ijzersterke acteerwerk van de twee hoofdrolspeelsters.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Volgende

Keer terug naar FilmGames