Clash of the Scandinavian Cinema: Poule H

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.

Moderator: FT-Mods

Re: Clash of the Scandinavian Cinema: Poule H

Berichtdoor PascalE » 24 jun 2013 17:15

Sanger fran andra vaningen / Songs from the Second Floor (2000)

Afbeelding

” Voormalig commercialregisseur Roy Andersson volgt in dit met gevoel voor detail gemaakte, wijdlopige drama verschillende mensen in hun lege, problematische levens. Bij een goochelaar gaat iets vreselijk mis tijdens de welbekende zaag-truc. Een werknemer werpt zich letterlijk aan de voeten van zijn baas die hem ontslaat. Een man sticht brand in zijn bedrijf dat er slecht voorstaat. Steeds laat Andersson de camera op afstand het in koele tinten gedrenkte levensgehannes observeren, met een prettig absurdistisch effect. De acteurs zijn non-professionals: Lars Nordh, die de brandstichter speelt, zocht bij Ikea juist een tafelkleed uit toen hij door de regisseur werd 'ontdekt'. “ [bron: Cinema.nl]

vs.

Dogville (2003)

Afbeelding

”Von Trier baseerde Dogville op het lied 'Seeraüber Jenny' van Kurt Weill en Bertolt Brecht waarin de geknechte Jenny [Grace in de film] zinspeelt op wraak. De zelfverklaard 'koppige' cineast verplaatste de handeling naar een armoedig gehucht in de Rocky Mountains, waar Grace zich schuilhoudt voor gangsters en autoriteiten, en te maken krijgt met brute repressie. Von Trier verbeeldde zijn maatschappijkritiek op een lege studiovloer met krijtstrepen, belichtte de ongeschminkte acteurs met werklicht en liet de uitleg over aan de sonore commentaarstem van John Hurt. Een Spartaanse aanpak die stoort totdat het verhaal aangrijpt, net als iedere andere buitengewone filmaanpak.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:

- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 24 jun 2013 18:34

Dogville is Von Triers beste film, maar ik ga toch voor de poëtische bespiegeling van de moderne maatschappij via de apocalyptische visie van Roy Andersson in Songs from the Second Floor.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor PascalE » 24 jun 2013 18:59

Songs from the Second Floor was een bijzondere en intrigerende ervaring maar is niet opgewassen tegen Dogville.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrob » 24 jun 2013 19:21

Wat Pascal zegt: Dogville.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 26 jun 2013 17:47

Dogville. Tegen Du Levande had de keuze misschien net anders uitgevallen, want wat Andersson doet bevalt me op zich wel maar komt in die film beter uit de verf.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor charulata » 28 jun 2013 20:28

Dogville
charulata
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor PascalE » 30 jun 2013 11:16

Dogville 4 - 1 Songs from the Second Floor
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor PascalE » 01 jul 2013 13:12

Efter brylluppet (2006)

Afbeelding

”Jacob Pederson [Mikkelsen] leidt een noodlijdend kindertehuis in Bombay. Met tegenzin reist hij af naar Kopenhagen om te praten met een potentiële geldschieter, de steenrijke zakenman Jorgen. Daar aangekomen wordt hem gevraagd om aanwezig te zijn op de bruiloft van de dochter [Christensen] van de zakenman en ontdekt hij een groot familiegeheim. Regisseur Bier [Brothers, Open Hearts] stapelt de ene dramatische gebeurtenis op de andere - gebeurtenissen die niet zouden misstaan in een melodrama of soapserie. Maar het effectieve camerawerk uit de losse pols, de ingetogen muziek en de voortreffelijke acteurs - vooral Mikkelsen en Christensen, maken dat de film ook ontroert.” [bron: Cinema.nl]

vs.

Reprise (2006)

Afbeelding

” Speels en sprankelend speelfilmdebuut over twee Noorse jeugdvrienden die beiden schrijver willen worden. Phillip (Lie) en Erik (Klouman-Hoiner) gooien op dezelfde dag hun manuscript op de post, maar de zoektocht naar erkenning en roem gaat gepaard met gekte en relatieperikelen. Joachim Trier (ver familielid van Lars von Trier) combineert droom en werkelijkheid en verwijzingen naar het existentialisme met punk en popcultuur. Een publieksfavoriet op het International Film Festival Rotterdam. In 2011 maakte regisseur Trier de fraai melancholieke Oslo, August 31st. “ [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 20 april 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrob » 01 jul 2013 15:48

Geen enkele twijfel. Efter Bryluppet was fantastisch, Reprise niet.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 02 jul 2013 17:49

Trier had met Reprise nog niet geheel de juiste vorm te pakken: Efter Bryluppet.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Lonewolf » 03 jul 2013 15:56

Twee absolute top films imo. Daarom een symapthie stem voor Reprise, maar als Efter brylluppet wint en heel ver komt ben ik ook tevreden.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Lonewolf » 03 jul 2013 15:56

oeps dubbel. Twee sympathie stemmen is ook weer overdreven ;)
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor PascalE » 22 jul 2013 20:14

Reprise 1 - 2 Efter Bryluppet
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Lonewolf » 07 aug 2014 17:20

De Tweede Ronde, Duel 1

Submarino (2010)

Afbeelding
” De regisseur van Festen (1998) komt met een portret vol ellende gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonas T. Bengtsson en schetst een trieste wereld die zijn oorsprong vindt in een disfunctionele familie. Nick is een gewelddadige alcoholische bruut met een arm en uitzichtloos bestaan. Dan doet zijn jongere broer zijn intrede, een junk die totaal niet voor zijn jonge zoontje kan zorgen. Regisseur Vinterberg maakte zijn uitgebalanceerde, strakke film over schuldgevoelens, woede en verdriet deels omdat hij zich zorgen maakte of hij zelf wel een goede vader was. “ [Cinema.nl]

VS.

Fanny och Alexander (1982)

Afbeelding
”Twee kinderen groeien begin twintigste eeuw op in een liefdevolle, uitbundige Zweedse theaterfamilie. Maar na de vroegtijdige dood van hun vader trouwt hun moeder met een kille geestelijke die niets van levensvreugde moet hebben. Ontroerend mooi vormgegeven, autobiografische familiesage wordt verteld vanuit het perspectief van de kleine Alexander, een jongetje dat met zijn marionetten en laterna magica een geheel eigen wereld creëert. Met dit warme pleidooi voor levenslust en verbeeldingskracht maakte Bergman een einde aan zijn veertigjarige carrière als filmregisseur. Hij bleef echter wel televisiefilms schrijven en regisseren.” [bron: Cinema.nl]

De Regels:
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt ook gewoon nog meegeteld als de ronde nog open is. Maar als die na die 48 uur dicht is en je hebt nog niet gestemd, heb je je kans verkeken.
- Posters die pas vanaf 1 juni 2014 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht. Als je niet kunt stemmen, maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Lonewolf » 07 aug 2014 17:26

Hoewel ik Fanny och Alexander niet dat meesterwerk van Bergman vind dat anderen er inzien, is die toch nog wel beter dan Submarino dat degelijk maar niet heel bijzonder was.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

VorigeVolgende

Keer terug naar FilmGames