Clash of the French Cinema - Noord: Paris

Raad de screenshot, de filmquote en welke games er verder nog worden verzonnen.

Moderator: FT-Mods

Berichtdoor Colonel_Kurz » 03 maart 2014 15:02

Intouchables (Nakache & Toledano, 2012) vs Ascenseur pour l'échafaud (Malle, 1958)
La femme infidèle (Chabrol, 1969) vs Le scaphandre et le papillon (Schnabel, 2007)
Pierrot le fou (Godard, 1965) vs Le sang d'un poète (Cocteau, 1930)
Baisers Voles (Truffaut, 1968) Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jeunet, 2001)

_________________________________________________________________________________________________________
Tweede ronde:

Ascenseur pour l'échafaud (Malle, 1958) vs La femme infidèle (Chabrol, 1969)
Le sang d'un poète (Cocteau, 1930) vs Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jeunet, 2001)
_________________________________________________________________________________________________________
Derde ronde:

Ascenseur pour l'échafaud (Malle, 1958) vs Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jeunet, 2001)

De Regels:
- Je stemt door de titel van de film dikgedrukt weer te geven. Stemmen die niet dikgedrukt zijn, worden niet geteld.
- Elke battle duurt minimaal 48 uur vanaf het moment dat deze gepost zijn. Een stem na deze 48 uur wordt niet geteld.
- Posters die pas vanaf 3 augustus 2013 geregistreerd zijn, mogen in principe niet meestemmen. Uitzonderingen voor posters die hun deugd en onschuld elders op het forum bewijzen, kunnen gemaakt worden.
- Om te stemmen moet je allebei de films gezien hebben!
- Bij een gelijkspel zonder stemmen (0-0) wint de film met de meeste stemmen op IMDb, bij een gelijkspel met stemmen beslis ik wie er wint door een muntje op te gooien.
- Argumentatie bij je stem is heel erg gewenst (want uiteindelijk zijn het de discussies die deze clashes extra boeiend maken), maar uiteindelijk niet verplicht.
- Reageer alsjeblieft niet als je niet kunt stemmen. Reacties als "ik zou wel willen stemmen maar die ene heb ik niet gezien" zijn alleen maar vervelend. Maar wil je wel een duit in het zakje doen betreft de discussies, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom.
- Als je niet kan stemmen en iemand wil machtigen, stuur mij daar dan een PB (persoonlijk bericht) over.
– Voor meer info over deze clash en een compleet overzicht, lees dit topic.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Clash of the French Cinema - Noord: Paris

Berichtdoor Colonel_Kurz » 03 maart 2014 15:06

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Philippe, een Parijse miljonair met een dwarslaesie, neemt de jonge, brutale Senegalees Driss aan als persoonlijke verzorger. Twee volslagen tegenpolen die het met elkaar moeten rooien: het recept voor een traditionele buddy-komedie. In Frankrijk was Intouchables een ongeëvenaarde hit, wat vooral te maken moet hebben met het aanstekelijke spel van de hoofdrolspelers. Hoewel gebaseerd op een waargebeurd verhaal is de film een sprookje waarin zware fysieke handicaps en serieuze gettoproblemen worden overwonnen met een lekker nummertje Earth, Wind & Fire, en een jointje op z’n tijd.

VS

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Een man (Ronet) maskeert de moord op de echtgenoot van zijn minnares (Moreau) als zelfmoord, maar raakt, als de elektriciteit uitvalt, een nachtlang geblokkeerd in een lift (vandaar de titel). Intussen gaan twee joyriders er met zijn gereedstaande auto vandoor en zwerft de onwetende minnares doelloos en zoekend door Parijs. De opeenstapeling van toevalligheden in de intrige is het minst belangrijke aspect van dit speelfilmdebuut van Malle, dat op de nouvelle vague vooruitliep en van Moreau op slag een ster maakte. De beroemde muziek van jazztrompettist Miles Davis werd bij de beelden geïmproviseerd.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 03 maart 2014 15:09

Een van de meest overschatte films van de afgelopen jaren die hier wat mij betreft niet eens thuishoort tegenover een bonafide Franse noir klassieker met geweldige sfeer dankzij Miles Davis, een inkoppertje dus: Ascenseur pour l'échafaud
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 03 maart 2014 21:29

Hoewel Intouchables een prima komedie is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bienvenue chez les ch'tis, moet de winst hier duidelijk naar Ascenseur pour l'échafaud gaan.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Lonewolf » 04 maart 2014 12:13

Een van de meest overschatte film vind ik wat overdreven, maar Ascenseur pour l'échafaud wint bij mij ook
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Colonel_Kurz » 05 maart 2014 15:11

3-0 voor Ascenseur pour l'échafaud
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 05 maart 2014 15:13

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Gemoedelijke bourgeois ontdekt dat zijn echtgenote hem bedriegt en vermoordt in een plotselinge opwelling haar minnaar. De vrouw beseft daardoor de hevigheid van zijn liefde en probeert hem alibi te bezorgen zonder dat tussen hen iets wordt uitgesproken. Meesterwerk van Chabrol waar het simpele gegeven alle ruimte laat voor een kritische observatie van het burgermanscomfort en tegelijk aangrijpend pleidooi voor de echtelijke liefde is. De doorbraak van Bouquet als filmacteur.

VS

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Nadat Jean-Dominique Bauby, hoofdredacteur van het Franse modeblad Elle, eind 1995 is getroffen door een beroerte, kan hij alleen zijn linkerooglid nog bewegen. Een bevallige therapeute met engelengeduld ontwikkelt een methode om te communiceren. Zij dicteert een speciaal alfabet dat begint met de letters die het meest voorkomen in het Frans. Als ze de letter opleest die Bauby bedoelt, knippert hij met zijn oog. Zo schrijft Bauby, letter voor letter, een boek. The Diving Bell and the Butterfly is een aangrijpend pleidooi voor de verbeelding én een bijtend relaas over isolatie; ontroerend maar niet sentimenteel, wrang maar niet wreed.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor charulata » 05 maart 2014 17:04

La femme infidele. I mean, just look at Stéphane Audran!
charulata
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor Colonel_Kurz » 06 maart 2014 12:00

Over La femme infidèle heb ik ooit nog een stuk geschreven: http://www.salonindien.nl/2010/la-femme-infidele/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Lonewolf » 06 maart 2014 12:17

Le scaphandre et le papillon Ik vond La femme infidele (en La rupture, maar heb Napoleon nog niet gezien dus kan in die clash niet stemmen) erg tegenvallen.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Colonel_Kurz » 07 maart 2014 15:25

La femme infidèle wint met 2-1.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 07 maart 2014 15:37

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Een schrijver verlaat zijn echtgenote en zijn geregelde bestaan voor een oude vlam die hem meesleurt in een warnet van intriges en moord, waarbij ondertussen ook hun wederzijdse liefde wordt opgebruikt. Een persoonlijke afrekening van Godard met de mislukking van het huwelijk met Karina werd in de vorm van een road movie volgestopt met politieke, absurde en cinefiele incidenten waardoor de film voortdurend verrassend blijft, hoewel de tragische dimensie over de teloorgang van emoties de overhand blijft houden. Hoogtepunt en conclusie van de eerste periode in het werk van Godard, zijn eerste in kleur.

VS

Afbeelding

Cinema.nl schreef:Een klassieke surrealistische film waarin een dichter in verschillende episodes geconfronteerd wordt met de vragen van leven, dood en kunst. Dit filmgedicht was destijds het enige experiment van Cocteau, zijn regelmatige bemoeienis met film kwam pas tien jaar later.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor charulata » 07 maart 2014 16:23

tough call but Cocteau's movie magic on this trilogy remains unparalleled for me. Le Sang d'un Poète it is.
charulata
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor Colonel_Kurz » 09 maart 2014 21:17

Doe ik daaraan mee omdat ik geen gelijkspel wil. Le Sang d'un Poète
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 09 maart 2014 21:25