Axeqlusive Corner of Sound

Mooiste soundtrack, beste zanger, nieuwe releases, klassiek, pop, rock of hiphop.

Moderator: FT-Mods

Re: Axeqlusive Corner of Sound

Berichtdoor Axeqlusive » 06 apr 2011 11:24

Vandaag dan na een rustperiode weer een verse sound, een sound die teruggrijpt naar eind jaren zestig, begin jaren zeventig… Jonathan Jeremiah. Ik hoorde een week of twee geleden voor het eerst van deze zanger op 3FM en hij trok gelijk mijn aandacht, toen daar afgelopen vrijdag te gast was in de studio en ook live zijn mannetje bleek te staan was de gang naar de platenzaak de zaterdag aansluitend een logische.

Afbeelding

Jonathan is de afgelopen jaren erg bezig geweest met het bewandelen van de rijke paden van Engelse folk en soulmuziek. Met zijn diepe stem, zichzelf teder plukkend op een gitaar begeleidend en ondersteund door muziek uit een geniale orkestbak is daar dan nu een debuutalbum, het voorlopige einde van een reis die hij begon door als zes jarige te starten met gitaarlessen.

Op het album hoor je veel invloeden die direct terug te halen zijn uit zijn vaders nogal uitgebreide platenkast. Vooral artiesten als Scott Walker, Cat Stevens, Serge Gainsbourg and John Martyn maakten een blijvende indruk op hem. Waar veel vrienden luisterden naar pop of Indie groef Jonathan diep in het muzikale verleden, om zo zelf ongeopende deuren in zichzelf te openen.

Op zijn 21ste maakte Jonathan een wegreis door Amerika, waar hij kunst schilderde in een New Yorkse hotellobby en in de avonden aansluitend zong om zichzelf te voorzien in zijn levensonderhoud. Tussendoor schreef hji in L.A. songs als Happiness en Solitary Man, maar pas toen hij in de analoge Dollis Hill studio ging in Londen bereikte hij echt een doorbraak. Toen hij wat later ook nog in contact kwam met The Heritage Orchestra, een jonge groep klassieke musici die precies matchten met zijn werkwijze. En zo ontstond zijn debuut album spoor voor spoor, geheel gefinancieerd door zijn werk in Wembley Stadium. Belangrijk voor hem was de muziek puur te houden en niet te laten overproduceren.

En dan is daar nu A Solitary Man, een heerlijke zondagochtend plaat, die het overigens ook op andere dagen en dagdelen meer dan goed doet.

Luister ook eens naar...
Lost
en tenslotte een cover van U2, niet op het album, maar het luisteren meer dan waard;
With Or Without You
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor hadiederk » 06 apr 2011 11:48

:T
Stay out of my nightmares,
stay out of my dreams.
You're not even welcome
in my memories
hadiederk
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor McMurphy » 08 apr 2011 10:32

Jonathan Jeremiahs' Lost ken ik al sinds eind vorig jaar, voornamelijk gepromoot door Gerard Eckdom :T. Hetzelfde doet hij nu trouwens met Happiness, welke ik nog niet erg vaak beluisterd heb. Een cover van With Or Without You durf ik eigenlijk niet af te spelen :}.
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 10 apr 2011 20:30

McMurphy schreef:Een cover van With Or Without You durf ik eigenlijk niet af te spelen :}.

Nou je weet van mijn voorliefde van U2 af geloof ik, dus ik had hetzelfde. Het is echter zo compleet anders, waag het maar, je zal verstelt staan, trust me!
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 08 jun 2011 15:14

Iemand enig idee welke filmscore dit is?
Ik gok zelf op Danny Elfman.

Oh en het is een serieuze vraag, probeer niet ff Weleda te promoten :D want filmpje sucks big time (als je weet wat voor bedrijf het is). Oh en SoundHound geeft geen match.
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 18 nov 2011 12:05

Gisteren ben ik in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag bij de opening van het Crossing Border Festival geweest. Nou kwam ik niet speciaal daarvoor. Maar wel voor Smith & Burrows, een gelegenheidsduo, bestaande uit Tom Smith bekend als de zanger van Editors en Andy Burrows, voorheen drummer bij Razorlight (en mede schrijver van hit America) en nu bij We Are Scientists. En wat een avond was het...

Afbeelding

Het is geen nieuw fenomeen dat goede vrienden een band oprichten, en zo belandden Tom Smith en Andy Burrows na een avondje in de kroeg, al vaak bij elkaar thuis om samen muziek te maken. Maar hun gedeelde passie voor de kerstmuziek van vroeger leidde uiteindelijk tot het plan om samen een volledig album op te nemen.

En zo zat ik gisteren op de derde rij van een Hollandse schouwburg te kijken naar artiesten die het, zeker in het geval van Tom Smith, gewend zijn om grote zalen uit te verkopen. Een mooie avond die al begon met een indringende cover van Wonderful Life van Black, een nummer die mij volledig kippevel gaf en zelfs wat vocht in de ogen. Wat volgde was een aaneenschakelijk van sfeervolle wintersongs aangevuld met een nummer de welbekende bands.

Een week na Crossing Border verschijnt Funny Looking Angels, een album met covers en originele nummers waarmee de heren het klassieke gevoel van saamhorigheid en kerstvreugde perfect weten over te brengen. Bovenal is het een album van twee muzikale vrienden, die samen bijzondere muziek willen maken.

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 05 maart 2013 16:48

De lente is weer in aantocht, ik zal eens kijken waarmee ik dit topic weer kan oppakken. Word vervolgd.
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 10 apr 2013 08:57

Het is even een jaartje stil geweest, maar in de tussentijd is er weer schitterende muziek verschenen. Een vanzelfsprekendheid lijkt het wel, maar tussen alle comebacks van bandjes uit het, aldanniet verre, verleden is het zoeken naar pareltjes. Waarbij persoonlijke smaak natuurlijk om de hoek komt kijken. Een naam die afgelopen jaar veel terugkwam bij mij is Ben Howard, een mooie naam om de lente mee in te luiden.

Afbeelding

Benjamin John Howard dus, een singer songwriter die opvalt door zijn door John Martyn geinspireerde manier van gitaar spelen waarbij hun zijn gitaar plat legt en bespeelt als percussie instrument. Muzikaal is Ben ook beinvloed door John Martyn, evenals door Van Morrison, Joni Mitchell en Simon & Garfunkel. Ben was als kind al bezig met zijn gitaar om woorden bij elkaar te passen en er dingen omheen te bedenken. Wat rond zijn tiende resulteerde in de eerste liedjes.

Het zou echter tot 2011 duren dat zijn debuutalbum Every Kingdom uit zou komen, welke voorafgegaan werd door een drietal EP’s. Met dit album en goede recensies op zak tourde hij in 2012 langs de grote festivals, waarbij hij ook Pinkpop aan deed, iets wat hij voor dit jaar zal herhalen. De single Keep Your Head Up veroverde ons land en hij sleepte zelfs de 3voor12 Song van het Jaar Awards in de wacht. Singles The Fear, The Wolves en Only Love zouden volgen.

Dat de beste nummers soms een album niet halen bewijst deze Depth over Distance.

In november 2012 was daar opeens nieuw materiaal van Ben, in de vorm van een nieuwe EP getiteld The Burgh Island. Wederom zeer goede recensies, maar opvallend was dat deze EP een stuk somberder was qua muziek en teksten dan zijn succesvolle album. Een artiest dus die zichzelf niet graag herhaalt, wat mij doet uitkijken naar zijn nieuwe album.

Ben je benieuwd geraakt, check dan ook even:
Empty Corridors
Esmeralda
Old Pine
Only Love
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rem » 10 apr 2013 19:48

Erg toffe muziek. Een artiest waarvan ik het eerst jammer vond dat-ie niet wat meer aandacht kreeg (zat al weer te zeiken over de gesteldheid van de muzieksmaak enzo van dit land), maar het nu jammer vind dat-ie zo gehypet is eigenlijk. Gelukkig schijnt het geen invloed te hebben op zijn nieuwe muziek, daar hoor ik erg goede dingen over. Maar wat Howard wel interessant maakt zijn het toch wel vrij eigen gitaargeluid en ook de teksten. Je kunt wel omhoog blijven houden, bij Howard heb ik echt het idee dat die tekst ergens vandaan komt, dat hij er eerder wel voor door diepe dalen is gekomen. Dat waardeer ik wel.

En inderdaad, hoeveel bandjes wel niet een comeback maken/maakten: the Strokes, Editors, Bloc Party. , The Strokes, The Killers om er maar een paar te noemen..
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 11 apr 2013 10:38

Heel erg fijn, en het valt me op dat een paar zeer goede nummers het album niet gehaald hebben. Zoals Depth over distance hierboven. Ik kan je dan ook echt aanraden de bonus cd in de deluxe versie van Every Kingdom te checken, staan wat pareltjes op hoor. Ik heb zelf de gelimiteerde 12" versie van The Burgh Island, heel anders van toon dus, maar ook weer erg hoog van kwaliteit, jammer dat het maar vier nummers zijn.

Een track van zijn nieuwe album is The Burren...

Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rem » 11 apr 2013 20:41

Dat het een stuk somberder is, vind ik sowieso al een erg tof idee. Gelukkig is het niet zo dat al die aandacht invloed heeft op zijn creativiteit. :) Zal die EP(ja toch?) eens opzoeken!
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Axeqlusive » 12 apr 2013 13:07

EP inderdaad. Digitaal via iTunes te koop en op vinyl eerst alleen via zijn site. Maar nu ook elders wel. The Burgh Island it is... vier tracks en heerlijke sound weer. Bij het vinyl staan alle vier de nummer op kant A overigens. Kant B is net een zwart spiegeltje, never seen that before.
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Vorige

Keer terug naar Muziek