Welk nieuws kan jou nog schokken, verbazen of verbijsteren?

Voor de wat meer serieuze zaken in het leven...

Moderator: FT-Mods

Re: Welk nieuws kan jou nog schokken, verbazen of verbijster

Berichtdoor Touchwood » 23 sep 2013 12:22

Ik struikel niet over een slobberstokje of twee hoor. Had er gewoon nog nooit van gehoord... 'paarsgepunte lans' ook niet trouwens.

say what ?!Afbeelding

Wauw, Djeez...

Je zou je haast afvragen hoeveel van dat soort plasbuizige omschrijvingen hij nog meer in zijn waterkoker heeft zitten.
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Duikboot » 23 sep 2013 12:54

Ik wil het ook niet weten denk ik. Djeez is ook degene die opvallende en meestal rare nieuwsberichten post op FOK dus creatieve woorden komen daar nog wel eens voorbij zeg maar...
Afbeelding
http://carbagerun.duikboot-web.nl
Duikboot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Duikboot » 14 okt 2013 15:26

Popcorn vermindert effect reclame

Het lijkt erop dat de verkoop van popcorn voor een filmvoorstelling nadelig is voor adverteerders. Kijkers van reclamespots proberen doorgaans de merknamen te onthouden door ze, zij het onderbewust, uit te spreken. Dat gebeurt niet als lustig wordt gekauwd, blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Keulen.

Dit resultaat lijkt een onderzoek dat de Universiteit van Cardiff vorig jaar publiceerde te ondersteunen. Daaruit bleek dat leden van een testpubliek minder goed lijsten van voorwerpen konden onthouden als kauwgum werd gekauwd. Dat resultaat was opzienbarend, omdat voordien werd gedacht dat kauwgum de bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert.

Bij het Keulse onderzoek kreeg de helft van het 96 man tellende testpubliek een bak popcorn en de andere helft een suikerklontje om op te zuigen. Beide groepen werd een serie reclamespots getoond van in Duitsland onbekende merken, zoals een Deens botermerk. Ruim een week later werden alle deelnemers ondervraagd, waarbij bleek dat de suikerzuigers zich veel meer van de merknamen konden herinneren dan de popcornkauwers.

Een tweede onderzoek van de Keulse universiteit gebruikte advertenties voor goede doelen. Ditmaal bestond het testpubliek uit 188 mensen, wederom met popcorn voor de ene helft van het publiek en een suikersnoepje voor de andere. Na afloop konden de deelnemers bepalen aan welke doelen geld moest worden geschonken. De suikerzuigers hadden een duidelijke voorkeur voor de doelen die waren geadverteerd, de popcornkauwers hadden die niet.

Het onderzoek concludeert dat merknamen herhalen essentieel is om ze te kunnen onthouden, vooral bij nieuwe productnamen. "Het simpele kauwen van popcorn maakte de deelnemers immuun voor het doordringende effect van reclame", stelt onderzoeker Sascha Topolinski. Hij gelooft zelfs dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en ander snoep wellicht willen verbieden. "Deze ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt, waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken", zegt Topolinski.

Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten. "Bioscoopeigenaren vertellen me dikwijls dat ze zichzelf meer zien als cateraar dan als filmexploitant", aldus McKenzie.
Afbeelding
Duikboot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vleeshaak » 14 okt 2013 15:32

Of: door op een suikerklontje te zuigen onthoud je dingen beter.
I don't like sand. It's coarse, and rough, and irritating, and it gets everywhere
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Duikboot » 14 okt 2013 22:05

Krijg je bij de trailers allemaal een suikerklontje uitgereikt bij de bios :P
Afbeelding
Duikboot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dr. Strangelove » 14 okt 2013 22:41

Als dat in de vorm van een lekker (Unilever) ijsje is dan valt daar best mee te leven.

Nu nog een lulonderzoekje waarin statistisch significant wordt aangetoond dat een bak friet met met kroket met mosterd de koopdrift onder argeloze consumenten exponentieel laat toenemen. :P
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Re: Welk benz kan jou nog in twijfel brengen of verbijsteren

Berichtdoor Dr. Strangelove » 17 nov 2013 22:26

Aantal laaggeletterden onder 45-plussers groeit snel

Het aantal laaggeletterden onder 45-plussers stijgt onrustbarend, kopt de Volkskrant deze week.
Dit zal over een jaar of vijf grote tekorten op de arbeidsmarkt tot gevolg hebben.
Dat zeggen deskundigen op het gebied van taalvaardigheid naar aanleiding van de jongste cijfers
over laaggeletterdheid in Nederland.

Uit het artikel blijkt dat ruim eenvijfde (21 procent) van de beroepsbevolking boven de 55 jaar
laaggeletterd is, wat betekent dat ze alleen heel eenvoudige en korte teksten begrijpen.
Hoewel Nederland internatonaal vergeleken relatief weinig laaggeletterden kent, is hun aandeel
in de beroepsbevolking de afgelopen zeventien jaar gestegen van 9,4 naar 12 procent.
‘De overheid steekt te weinig geld in taalscholing voor volwassenen’, zegt Maurice de Greef,
hoogleraar onderwijs aan lager opgeleiden aan de Vrije Universiteit Brussel.

Met name in de leeftijdsgroep van 46 tot 65 jaar groeit het leger dat moeite heeft met lezen en
schrijven, blijkt uit het in oktober verschenen PIAAC-onderzoek van de OESO. Veel mensen verleren
met het ouder worden het lezen en schrijven, omdat ze het na hun schooltijd nauwelijks nog doen.
Een toename van laaggeletterde ouderen kan gaan wringen op de arbeidsmarkt als de babyboomgeneratie
over een jaar of vijf met pensioen is.

Prinses Laurentien, echtgenote van prins Constantijn en sinds 2004 voorzitter van de Stichting Lezen &
Schrijven, noemt de toename om die reden een ‘demografische tijdbom’ die moet worden aangepakt:
‘Omdat de kloof tussen de mensen die het heel goed doen en de mensen die achterblijven groeit.
Dat bedreigt de sociale cohesie.’

Migranten en vrouwen
Laaggeletterdheid komt veel voor onder migranten van de eerste generatie en onder vrouwen, van wie velen
geen betaald werk hebben. ‘Daarnaast er is een groeiende groep die in het dagelijks leven functioneert en
vaak nog wel werkt’, zegt De Greef. ‘Maar een werkverslag kunnen ze niet maken, of het bulkt van de fouten.
Neem de magazijnmedewerker die niet kan lezen en alles op kleur sorteert. Die mensen kosten de maatschappij
geld. Het gaat snel om tientallen miljoenen euro’s per jaar aan gemiste arbeidsproductiviteit.’
‘Het probleem onder ouderen wordt pregnanter nu iedereen langer moet doorwerken.’ De schade gaat verder dan
alleen gemiste arbeidskracht. ‘Een groeiende groep mensen haalt niet uit de wereld wat erin zit.’ Volgens De Greef
en Houtkoop is (bij)scholing voor volwassenen daarom belangrijk.
In Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk speelt de overheid een actievere rol in de bestrijding van laaggeletterdheid
dan in Nederland.

Kamer eist meer geld
De Tweede Kamer dwong minister Bussemaker van Onderwijs vorige week in een breed gesteunde motie ook na 2015
geld uit te trekken voor de aanpak van laaggeletterdheid. ‘We kunnen ons niet permitteren dat zoveel mensen geen
rol spelen op de arbeidsmarkt’, zegt ook Marja van Bijsterveldt, per 1 januari Laurentiens opvolger bij de Stichting
Lezen & Schrijven. ‘Nu hebben we nog last van werkloosheid, maar straks hebben we door de bevolkingsopbouw een
enorm tekort aan arbeidskrachten.’

Didier Fouarge, onderzoeker bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), verwacht dat er na het
jaar 2018 spanning zal ontstaan door krapte op de arbeidsmarkt. ‘Maar het is erg lastig laaggeletterden die al werkloos
zijn terug in het arbeidsproces te krijgen. Als je ze nog wilt bijscholen, lukt dat het beste als ze nog ergens in dienst zijn.’ Niet alleen zijn ze dan sneller in beeld te krijgen, er bestaat ook een wederzijds belang om het lezen en schrijven op te vijzelen.’

Ik vond het een raar idee dat in de leeftijdsgroep jongere ouderen (zeg maar ahem.. krabkrab, mijn leeftijdsgenoten) de taalvaardigheid afnam. Het is tenslotte toch een generatie uit de jaren 50-60 die, naar ik aanneem, toch gewoon op lagere en middelbare school heeft gezeten. In een grotere mate, neem ik aan, als de voorgaande generatie(s).

Toch werd ik dit weekend nog 's met mijn (natte) neus op de feiten gedrukt. Niet via een sociologisch onderzoek maar via een zoektocht op Marktplaats waar ik via-via op een advertentie kwam voor een 'benz'.

Nee, ik zoek geen prettig geprijsde Mercedes maar betreffende persoon bood er ook geen aan.
Nee, meneer zat in de 'Dieren en Toebehoren' en wat hij in werkelijkheid aanbood was een bench, een honden, katten, konijnen, kippen, duiven, dieren bench.
Oftewel, indien gevrijwaard van Engelse Ziekte, een hondenbench etc.
Nee, echt niet meneer, geen "mooi klein honde benz" !

Ik kon het niet laten om de aanbieder middels een mail erop attent te maken dat een benz niet bestond maar dat hij, blijkens de foto, een bench kwijt wilde.
Nou ja, een reactie bleef niet uit: "heb je anders niks te doen dan om iemands zijn schrijf fouten te leten" (!)
Ik reageerde met: "...schrijffouten te letten...
Jawel hoor, maar ik vind een hondenkooi als ik op zoek ben naar een een leukgeprijsde Mercedes.
Wil jij niet gevonden worden met de bench die je hebt ?
Je gaat een bankstel toch ook niet adverteren als een suikerpot ?
Zie het positief, zou ik willen zeggen..."

Haha, er zijn slimmeriken die zich tegen aftakelende taalbeheersing inenten door te adverteren met: "grote bench...benz...bens". Tja, winstmaximalisatie door rekening te houden met minimale taalbeheersing en maximaal gebruik van steekwoorden. #Crisis rulezzz !

Een zoekopdracht op 'benz' en 'bens' leverde op dit moment een Marktplaatsscore op van 37 resultaten.
Verrottenis van taal onder onze neus !
Ook al betreft het woorden van slechts één lettergreep!
Triest!

Ik geef het toe!
Ik ben een loeder die ze allemaal een mail heeft gestuurd om ze met hun natte hondenneus in hun eigen hondenbenchpoep te duwen.
Nou ja, niet eens. Ik hield het op een relatief neutrale constatering dat 'bens' of 'benz' niet bestond maar dat ze 'bench' bedoelden.

Ha, reacties bleven wederom niet uit!
'LU L waar bemoei je je mee? MALL OOT'
'Nou jij kan van mij de pokken krijgen'
'Je heb wel babbels achter je computer'
'Je bent door Jan xxx uitgenodigd om Google Talk te gebruiken'
'?'
'Moet ik hier op reageren respectloos'

Maar ook: 'Je heb helemaal gelijk ik ben blij dat er nog mensen zijn die hier tijd voor hebben en de moeite nemen om dit te melden!!'
en
'Waar bemoei je je mee? ooit van dislectie gehoord'
Hierbij bood ik aan het achttal advertenties (van haar man) te corrigeren. Iets wat ECHT geen overbodige luxe was.
Want ben jij - of je man B-) - dyslectisch, accepteer dan hulp want tweedehands "stoellen" aanbieden... :N

Ben ik een slecht, respectloos mens omdat ik mensen op hun fouten wijs?
Of ben ik een engeltje die hun eloquentie in hun oortjes piest?
Ik vrees dat de jury niet tot een eensluidend oordeel komt...
And that's the way I like it !
Hallelujah, praise the fucking lorremans.

Overigens las ik eerder dit jaar: Taalniveau HBO-student bedroevend slecht dus veel hoop op betere tijden heb ik niet.

Afbeelding
        Booyah ! Afbeelding Booyah !

ps. Mocht een mod dit topic beter geschikt vinden voor het auto-topic dan graag verplaatsen.
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Silenzio » 18 nov 2013 12:22

Als meer en meer mensen laaggeletterd zijn, moeten we misschien subscript als de standaard invoeren.
“Celtic is important to me in as much as it’s one of the only constants in my life over the years.” - Billy Connolly Afbeelding

Afbeelding
Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Dr. Strangelove » 18 nov 2013 13:14

sub script en veel over bodige spaties

hahaha vat 'm nu
laag geletert dus sub script :T

Nou hun hebbe dat tog al tot standaart ver heven

Deze is ook wel leuk met 56 resultaten waar onder be staande winkels :-?

Leuke (edoch trieste) challenge om een Marktplaatszoekopdracht met zoveel mogelijk resultaten te vinden van foutief gespelde artikelen. :D

Afbeelding
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Duikboot » 26 nov 2013 19:37

Hollywood liegt over dierenleed

Veel makers van grote Amerikaanse films en tv-series zijn niet eerlijk over het dierenleed op hun set. Het keurmerk aan het eind van de meeste Amerikaanse producties, waarin valt te lezen dat geen van de dieren die gebruikt werden voor de opnames hebben geleden, is dan ook onzin. Dat schrijft The Hollywood Reporter op basis van eigen onderzoek.

Het Amerikaanse entertainmenttijdschrift wist de hand te leggen op een e-mail van een medewerker van de American Humane Association (AHA), de organisatie die zich inzet voor dierenwelzijn op filmsets, aan een collega. Uit die mail blijkt dat de beroemde tijger in het vorig jaar verschenen drama Life of Pi bijna verdronk tijdens opnames in een immense watertank.

De tijger werd vooral beroemd toen bekend werd dat de meeste scènes met het beest uit computeranimaties bestonden. Toch moesten enkele scènes met een levende tijger worden gefilmd.

"Zijn verzorger wist hem er uiteindelijk uit te slepen met een lus om zijn nek. Bijna verdronken. Het spreekt vanzelf dat je hierover geen woord mag zeggen, zeker niet op kantoor. Ik heb alles uit de kast gehaald om dit bagatelliseren", valt in de e-mail te lezen. Toch verscheen op de aftiteling van Life of Pi de bekende tekst dat geen enkel dier tijdens de opnames had geleden.

De AHA onderneemt meestal geen actie als niet onomstotelijk vaststaat dat de organisatie verantwoordelijk is voor het dierenleed. "Het is ironisch hoe op deze manier een organisatie die zich inzet voor dieren in feite medeplichtig wordt aan dierenleed", zegt een gepensioneerde Amerikaanse advocaat die de Animal Protection Unit in Los Angeles heeft opgericht.

Tijdens de opnames van Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl uit 2003 zouden door onderzeese explosies voor de film vele dode vissen zijn aangespoeld. De AHA hield vol dat niet kon worden bewezen dat de dode vissen het gevolg waren van de explosies.

Op de set van The Hobbit: An Unexpected Journey zouden 27 schapen en geiten zijn omgekomen door uitdroging en uitputting. De verzorger op de set informeerde de AHA, maar kreeg als antwoord dat er geen tastbaar bewijs was van de dode dieren. Toen hij vertelde dat hij de dieren persoonlijk had begraven en de locaties kon aanwijzen, stelde de woordvoerder dat de sterfgevallen hadden plaatsgevonden tijdens een onderbreking in de opnames en daardoor niet onder de verantwoordelijkheid vielen van de AHA.

Uiteindelijk werd de boodschap aan het eind van de film subtiel omgebouwd. Op de aftiteling viel te lezen dat de AHA alle opnames met dieren zorgvuldig had gemonitord en dat tijdens die opnames geen dierenleed had plaatsgevonden.
Op de set van de romkom Failure to Launch uit 2006 werd een eekhoornmarmot vermorzeld toen zijn verzorger per ongeluk op hem stapte. Maar omdat het incident een dag na de opnames plaatsvond en omdat er geen opzet in het spel was, besloot de AHA geen actie te ondernemen.

De AHA is zelfs bereid om medewerkers te ontslaan die deze incidenten niet verborgen willen houden. Tijdens de opnames van de tv-serie Luck over paardenrennen overleden vorig jaar vier paarden. De opnames werden daarom voortijdig stopgezet, maar toch verleende de AHA goedkeuring. Toen een medewerker van AHA toch naar de media wilde stappen, werd ze de laan uitgestuurd.

"Het allerergste is natuurlijk dat dit soort wantoestanden juist zouden moeten bijdragen aan het verbeteren van omstandigheden voor dieren op filmsets", zegt een anonieme medewerker van AHA. "Maar niemand steekt een poot uit."
Afbeelding
Duikboot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 10 jan 2014 12:02

AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vleeshaak » 10 jan 2014 15:46

Dab vrees ik nu al voor de voetbalplaatjes of andere spaaracties voor kinderen bij de supermarkten. Straks krijg ik geen bier meer mee omdat er toevallig koters bij de band staan te azen op plaatjes.
I don't like sand. It's coarse, and rough, and irritating, and it gets everywhere
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Touchwood » 10 jan 2014 17:34

Ja, is het niet absurd }:

@Vlees: 'bij ons' moeten ze buiten staan wachten, achter zo'n crime scene-afzetlint weet-je-wel-weet-je-niet ? ... 't Is altijd een heel gehengel en gejengel eens je je buiten begeeft (of durft te begeven, maar je zal wel moeten hè, eens) :wink:
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Dr. Strangelove » 10 jan 2014 18:09

...en dat klein gespuis gooit alle verpakkingsmateriaal met alle gemak op de grond zodat ze kunnen schooien op een zachte deken van kunststof en/of folie propjes.

De BOA's die normaal (in de meeste gevallen zwaar overdreven) bekeuren voor fietsen in de 'winkelstraat' probeer ik altijd te porren om dat tuig-van-de-toekomst te bekeuren wegens het gooien van afval op de grond.
Maar ik vermoed dat die lui dat zelf ook altijd doen dus ze kijken me dan alleen altijd wat glazig aan.

Ik heb zelf wel eens gedaan alsof ik BOA was en die kakkerlakjes opgedragen alles op te ruimen in de daarvoor bestemde bak maar dat werd me niet in dank afgenomen door een ouderpaar in unisex roze-groen trainingspak.
Ze slaagden erin mij weg te jagen, ik sprong op mijn fiets en kreeg 50 meter verder een bon wegens fietsen... :x

Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor oT » 05 okt 2014 16:33

Airbender schreef:http://www.nu.nl/algemeen/3895227/mogelijke-ebolaverdenking-in-dordrecht.html

Begin wel een beetje bang te worden :N

Illuminati :P
Wie kann es sein, daß ich, der ich bin,
bevor ich wurde, nicht war,
und daß einmal ich, der ich bin,
nicht mehr der ich bin, sein werde?
oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene Beschouwingen