Verschil in tijd van film ntsc & pal

Welke film was dat ook alweer? Op zoek naar een filmtitel of een fragment? Stel je vraag hier!

Moderator: FT-Mods

Verschil in tijd van film ntsc & pal

Berichtdoor Horrorist666 » 07 okt 2012 20:25

hallo,

ik zit al een tijdje met deze vraag in men hoofd,
hoe komt dat de lengtes van films zo vaak verschillen van tijd met ntsc films & pal?
nu, het scheelt meestal maar enkele minuten ,ik ben een grote fan van horror films en meestal
in die films zie je wel een verschil qua lengte, ik heb laatst 'i spit on your grave 2010' gekocht
en deze duurde ongeveer 103 minuten en de amerikaanse release 108.
ik heb de gore scenes uit deze films eens vergeleken bij de amerikaanse en de europese versie
en ze zijn allebei hetzelfde,niks uit geknipt ofzo ... waar zit het verschil dan in die 5 minuten ?

groetjes
Horrorist666
Figurant
Figurant

Re: Verschil in tijd van film ntsc & pal

Berichtdoor Mark » 07 okt 2012 22:06

Toevallig twee versies van die film gezien en viel me op dat in eentje die scenes waar dat mens naakt door die bosjes loopt stukken korter is 8) Voor de rest.... who knows!
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dr. Strangelove » 07 okt 2012 22:33

Grappig dat je je hier registreert en de vraag stelt aan ons terwijl je de vraag ook aan mr. Google kan stellen.

Nou ja, wat maakt het uit ?
Spreek ik mr. Google ook weer 's...

Het is - uiteraard - een technisch verhaal wat overigens alleen voor tv-uitzendingen geldt.

Een film is opgenomen in 24 FPS, oftwel 24 frames/beelden per seconde.

In Amerika heeft het lichtnet (stroom) een wisselstrooomfrequentie van 60 Hz.
Dat betekent dat een tv-beeldbuis ook 60 beeldstukken naar zich toegeschoten krijgt.
Een tv-scherm wordt niet elke 1/60 sec helemaal vernieuwd. Dit gaat per halve beelden die elkaar overlappen.
Dat zijn 2 x 30 halve deelbeelden die samen 30 x 1 (hele) filmframes vormen.
(Eigenlijk bestaat de eerste filmframe uit 3 x 1/3 beeld en de tweede uit 2 x 1/2 beeld; per seconde 3x24 + 2x24= 72 + 48= 120 deelbeelden = 120/2 = 60 deelbeelden = .)

Dat ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding

In Nederland/Europa heeft het lichtnet een frequentie van 50 Hz.
Onze tv krijgt hierom geen 60 maar 50 beeldstukken.
Ook hier wordt één filmframe uitgerafeld in 2 deelbeelden.
De film is opgenomen met een snelheid van 24 unieke frames/sec maar wordt op tv aangeboden in 25 frames/sec.

MAAR... één filmseconde duurt dan 4 % korter.
Dat betekent dan ook dat wij onze films bekijken terwijl die 4% sneller draait en dus ook zoveel sneller (DUH !) afgelopen is !!!

Dat ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding
Overigens schijnt het ook zo te zijn dat omdat wij de film sneller afdraaien het geluid (ongecorrigeerd, voor Amerikanen) vaak een tikje maar hoorbaar hoger klinkt !

In McDonalds termen zou dat het volgende betekenen:
In Amerika bestel je een Whopper ( en krijg je uiteraard een Big Mac ;-) ) en eet je die in je eigen tempo op in, zeg, 3 minuten.
In Nederland bepaal niet jij het eettempo maar doet de manager dat en zorgt ervoor dat je die hamburger 7,2 seconden (4%) sneller opeet.

Afbeelding

(Doet me een beetje denken aan een gans die zijn eten naar binnen gestouwd krijgt)

Raar is dat allemaal eigenlijk he ? Ik heb het eigenlijk ook nog nooit uitgezocht hoe het allemaal zat maar verbazingwekkend is het wel.
Overigens zijn er, hier op het forum, wellicht technisch-geschoolde mensen die het allemaal beter kunnen zeggen.

In het geval van I Spit On Your Grave klopt het dus dat de NTSC-film ongeveer 108 minuten duurt
en de PAL-versie 108 x 0.96 = 103,7.
Duuuuusssss.
Laatst bijgewerkt door Dr. Strangelove op 08 okt 2012 17:53, in totaal 2 keer bewerkt.
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dr. Strangelove » 08 okt 2012 13:11

Ik heb er nog wat meer over gelezen en als ik het goed begrepen heb is er met de invoering van Blu-ray een eind gekomen aan het NTSC/PAL gehannes en is geen verschil meer voor wat betreft de filmduur of, beter gezegd, de afspeelduur.
Laatst bijgewerkt door Dr. Strangelove op 08 okt 2012 14:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 08 okt 2012 13:27

Nu ja, wat ik ervan lees past de Blu-ray zich aan aan het systeem waar het op wordt afgespeeld. Dus met onze TV's hou je dan nog steeds dat verschil.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor PascalE » 08 okt 2012 14:07

Behalve als je tv 24p ondersteund, volgens mij.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Dr. Strangelove » 08 okt 2012 14:22

Uitlatingen in deze post hieronder zijn niet correct...

Dat geldt, voor zover ik gelezen heb, niet voor de speelduur.

Ik las dat je tv 24p niet aankan, je dan kijkt in 1080i, En die heeft dan iets soortgelijks als de eerdere NTSC-vertaalslag maar dan wel op hogere resolutie.
Maar er zou geen keuze meer gemaakt worden tussen PAL en NTSC.

Dus ik houd het er voorlopig nog op dat je op Blu-ray wel op de juiste snelheid kijkt onafhankelijk van de tv.
Nou ja, er schijnt nog een versnelling te resteren van 0.1 % als gevolg van 23,94fps en 24fps. Net als bij NTSC; wat dat betreft niets veranderd.

Er is geen PAL/NTSC meer, er is slechts één wereldwijde blu-ray definitie.
En je denkt toch niet dat de Amerikaanse filmindustrie het zou pikken (laat staan zou besluiten) om hun white trailer trash met hun ouwe kleurenbakken blu-rays voor te schotelen die 4% sneller draaien dan de oorspronkelijke bioscoopfilm ?

Dat doen alleen die achterlijke (Europese) PAL-idioten !!!

Maar nu dus niet meer ! ;-)
Laatst bijgewerkt door Dr. Strangelove op 23 okt 2012 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Mark » 08 okt 2012 16:13

fucking nerds, ik had het over naakte bitches... gaan ze lopen geeken O+ O+
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dr. Strangelove » 08 okt 2012 17:44

Wat lul je nou, man?

Je hebt nou 4% langer smurfblue-ray ooien. Dus jij kunt je haaknaald wel kwijt hoor. Pfff..
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Dr. Strangelove » 23 okt 2012 13:44

Okay, het blijft een lastige materie maar - inderdaad Kurz en PascalE - alleen als je blu-rays hebt die je 1080p24 afspeelt op je buis dan mag je ervan uitgaan dat je géén PAL speedup hebt.

In andere gevallen hangt het onder meer af van de oorsprong van het materiaal (Europees, Amerikaans, tv, film).
Dr. Strangelove
Regisseur
Regisseur

Keer terug naar Filmvragen