Vleeshaak's horror/cult corner

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Re: Vleeshaak's horror/cult corner

Berichtdoor Vleeshaak » 13 mei 2013 13:40

Het heeft me wel de nodige moeite gekost, maar je moet wat over hebben voor de goede zaak.
I don't like sand. It's coarse, and rough, and irritating, and it gets everywhere
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor McMurphy » 13 mei 2013 13:56

Malle kanaries wat een review :D. Volgens mij heb ik nog nooit een Uwe Boll film gezien en ik denk dat ik dat maar gewoon zo houd!
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 13 mei 2013 15:38

Je hebt de film perfect beschreven :T
Bilbo Reviews || Misfit (2017) - Recensie
She wanted to go dancing, so we watched a movie.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Blubberella

Berichtdoor WizardOfOss » 13 mei 2013 23:18

Vleeshaak schreef:...dat ik liever mijn rechterarm frituur en opeet ...

Hé, dat klinkt als serieuze concurrentie voor Sickboy's food reviews :lol:
Accustomed to the supernatural, disaster-like madness, I mistake my daily life for peace.
WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame

Catwoman

Berichtdoor Vleeshaak » 14 mei 2013 10:06

Flop 100 Special:
Catwoman
Pitof, 2004
Uit de lijsten van:
Axeqlusive, Rooster en één of andere Vleeshaak.

De onzekere Patience Phillips (hier gaat het al mis) is een ontwerpster voor een cosmeticabedrijf (wat?) Wanneer ze er per ongeluk achter komt dat een nieuw product ongezonde bijwerkingen heeft, wordt ze vermoord (hè?), maar nadat ze weer tot leven is gewekt door een kat (eh...) krijgt ze superkrachten en wordt ze Catwoman...

Het is meteen duidelijk dat de schrijvers van het script niet meer wisten van het personage dan de naam Catwoman, dat ze een soort antiheldin is en af en toe wat diamanten steelt. En blijkbaar vonden ze dat genoeg kennis om een verhaaltje te schrijven. En dat is heel jammer. Selina Kyle (Catwoman) is een erg interessant personage die al in meerdere comics een paar hele mooie achtergrondverhalen heeft gekregen, die makkelijk de basis hadden kunnen zijn voor een hartstikke goed script. De keuze om een zelf verzonnen verhaal te gebruiken voor de film kan ik dan ook niet echt begrijpen.

Wat ik ook niet helemaal snapte was de regie van de film. Het lijkt wel of regisseur Pitof in de war was en dacht dat hij een anderhalf uur durende videoclip aan het schieten was. Of een comercial, maar door al montage regie, hip bedoelde shots en bagger soundtrack had ik in ieder geval niet het idee dat ik een film aan het kijken was.

Ook vraag ik me af wat een actrice Sharon Stone in deze film te zoeken had. Van Berry ben ik wel wat slechte filmkeuzes gewend (meest recente blunder Movie 43), maar van Stone had ik wat meer verwacht. Wel bij dat ze in de film zat, aangezien ze, samen met Alex Borstein (Family Guy) één van de weinige lichtpuntjes was met een prima rol. Halle Berry was een heel stuk minder goed bezig en kwam zowel als Patience en Catwoman totaal niet overtuigend over. En in haar outfit leek ze meer op een goedkope...naja het is wel Berry...dure stripper dan op een stoere actie chick. Wat het geheel al helemaal niet goed deed, was de meer dan matige CGI waarmee Catwomans kunstjes werden vertoond. Nu was de film al niet erg realistisch, maar door de CGI valt de film helemaal door de mand. Met als dieptepunt de geboorte van Catwoman. Die CG kat zag er wel heel belabberd uit en ze hadden het beter en goedkoper met echte katten kunnen doen (Gewoon even Burton bellen, die weet hoe het moet).

Catwoman probeert ontzettend modern en hip te zijn, maar wekt daarmee alleen maar irritatie op. De actie en regie zijn niet om aan te zien en Halle heeft wel figuur voor de rol, maar verder dan dat is ze helaas niet gekomen. Hopelijk komt er ooit een degelijk Catwoman film, deze poging is in ieder geval jammerlijk mislukt.

Kwaliteit: 1,5/5
Vermaak: 1,5/5
Flop 100 waardig: yup

Trailer:
I don't like sand. It's coarse, and rough, and irritating, and it gets everywhere
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Evil Dead (2013)

Berichtdoor Vleeshaak » 23 jul 2013 10:21

Evil Dead (Fede Alvarez 2013)
Men neme een groepje jonge mensen, één afgelegen hut en een demonische kracht. Het is natuurlijk een aloud recept, maar goed, dit is dan ook een remake. Soort van dan.
Ik heb veel recensies over deze film gelezen en het valt me op hoe veel mensen de film verweten dat in deze remake weinig humor en geen cartoony stijl bevat en al deze schrijvers hebben één ding met elkaar gemeen: Ze verwarren Evil Dead met deel 2. Het eerste deel is een rauwe, enge, stijlvolle en bloederige en over the top low budget film en dan is het helemaal niet verrassend dat de remake het zelfde wil zijn. En daar over het algemeen prima in slaagt. Een ander verwijt is dat erg geen Ash in deze film zat, iets wat ik wel kan begrijpen, maar ook helemaal niet erg vond. Ash was pas in het vervolg en in Army of Darkness een oneliner spuwende badass, in het eerste deel was hij eigenlijk nog gewoon een angsthaas die pas toen het niet anders kon begon terug te vechten. Wat mij betreft hebben ze er goed aan gedaan om het karakter niet te gebruiken: als ze dat wel hadden gedaan was het voor de fans waarschijnlijk toch ook niet goed geweest. Niemand is cooler dan Ash als Bruce Campbell.
Evil Dead weet het gevoel van het origineel goed weer te geven en geeft een eigen draai uit een aantal legendarische scènes uit het origineel en ook het tweede deel en is daardoor een feest van herkenning voor de fans. De makers maken goed gebruik van het gegeven uit de eerste film, maar door andere karakters, een andere reden om in het hutje te zitten en een wat ander verloop van het verhaal wisten de makers me te boeien. Alvarez weet de spanning meestal wel op te bouwen en trakteert de kijker ondertussen op een paar mooie shots, scènes met een aantal goede scares.De cast deed zijn werk prima, vier van de vijf karakters kregen genoeg achtergrond mee om met ze mee te leven. De vijfde bleef niet echt hangen, tot ze een electrische vleessnijder pakte...
En hela hola, er is overal bloed! Er wordt gehakt, gesneden, gestoken, gespijkerpistoolt, ketting gezaagd en nog veel meer gedaan waar ik de officiële vervoeging niet van weet. De ledematen spatten van het scherm en het zijn allemaal ouderwetse protestetische effecten. Chapeau! Grote klasse. Het ziet er allemaal heerlijk ranzig, pijnlijk en over de top uit.
Evil Dead is een uiterst geslaagde remake die het origineel niet overtreft, maat wel absoluut eer aan doet. De film is rauw, ranzig, spannend en bruut. Zoals het hoort.

Kwaliteit 3,5/5
Vermaak: 4/5

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Sha » 23 jul 2013 11:17

Ah ja deze remake was ik helemaal vergeten, zo te zien ben je er aardig positief over.
Ik vond de originele films briljant.
Maar eens gaan kijken dan :)
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Vleeshaak » 23 jul 2013 11:20

@Airbender:
Ik snap wat je bedoelt. Die popachtige uitstraling die ze hadden in het origineel en natuurlijk ook de compleet witte ogen waren wel heel erg vet en wat enger dan die in de remake.

@Sha
Zou ik zeker even doen. Ik heb me er prima mee vermaakt, maar goed, ik ben dan ook wel een fan gore. Ohja. Niet meteen uitzetten als de aftiteling begint, er zit daar aan het einde een kleine, maar leuke verrassing :)
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Sha » 23 jul 2013 11:28

Nu ben ik helemaal nieuwsgierig :)
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Hellraiser: Hellseeker

Berichtdoor Vleeshaak » 24 jul 2013 10:38

(Rick Bota, 2002)

In de openingscredits wordt meteen al de naam Ashley Laurence genoemd en ja hoor, Kirst uit de eerste 2 delen doet weer mee in deze film. Hoera! Om meteen in de openingsscène te verdwijnen... boe! Ok, ze speelt nog wel een belangrijke rol in het verhaal en je ziet haar nog wel af en toe verschijnen in flashbacks en video's, maar het is toch anders. Dit zesde deel in de Hellraiser franchise draait om Kirsty's man (Dean Winters), die na een aanrijding met een rivier niet alleen zijn vrouw kwijt is, maar ook zijn geheugen. Hij wordt verdacht voor de moord op zijn vrouw, begeerd door veel vrouwen, geplaagd door hoofdpijnen en hij ziet af en toe misvormde wezens in kinky leren outfits.

Het verhaal is best origineel en hoewel je eigenlijk al weet waar het uitloopt, weet de film toch goed te boeien. De uiteindelijke ontknoping biedt, ondanks het voorspelbare verloopt, toch een paar verrassingen en heeft nog een aardige link met origineel. Maar of het ook een echte Hellraiser film is, mwah, niet echt eigenlijk. Het duurt ongeveer een half uur voordat we de Lament Configuration (het puzzeldoosje) en de eerste Cenobites zien en daarna komen ze ook maar sporadisch voor.
Pinhead, de posterboy van de reeks, komt ook maar in een paar scènes voor en dat is misschien wat weinig. Dat gezegd hebbende, in de eerste twee delen was hij zelf eigenlijk ook maar een bij figuur, dus is heb niks gezegd.
Het is altijd fijn om Doug Bradley Pinhead weer te zien spelen en ook dit keer heeft hij weer een paar mooie quotebare teksten. Chatterer zien we ook weer even en verder komen er twee nieuwe kloosterlingen in de vorm, maar helaas zien deze er nogal rubberachtig uit. Ook op het gorevlak valt het wat tegen: buiten een fijne hersenoperatie en wat matig uitgevoerde vleeshaak actie, zitten er niet veel noemenswaardige kills in en er wordt zelfs een aantal keer CG bloed gebruikt en dat telt niet. De regie van Bota is prima en de film ziet er over het algemeen prima uit, je ziet Bota's achtergrond als cinematograaf vaak duidelijk terug. De schoonheidsfoutjes die er inzitten, zijn waarschijnlijk budgetgerelateerd.

Hellseeker volgt de lijn die met Inferno is ingezet en dat vind ik persoonlijk na het matige derde en vierde deel helemaal niet verkeerd. Er wordt minder op Pinhead en meer op sfeer en mysterie geleund. Helaas schiet de gore er een beetje bij in en is het allemaal een beetje voorspelbaar en niet echt spannend. Desondanks is het een onderhoudende film met een paar sterke momenten en zijn er slechtere manieren om tijd te doden.

Kwaliteit: 2,5/5
Vermaak: 3/5
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Red State

Berichtdoor Vleeshaak » 25 jul 2013 18:19

Kevin Smith, 2011

Afbeelding

Drie jongens denken een gezamenlijke sexdate te hebben, maar blijken een afspraakje te hebben met een extremistische sektefamilie...of is het een familiesekte...in ieder geval een sekte die alleen maar uit familieleden bestaat. Die hebben uiteraard hele andere bedoelingen. Klinkt allemaal als een redelijk voorspelbaar verlopend verhaal, maar dat is niet helemaal waar. Of beter gezegd, helemaal niet.

Kevin Smith, regisseur van Clerks, Dogma en andere films met Jay en Silent Bob, maakt niet alleen een verrassende keuze door eens geen komedie maar een horror te maken, maar ook meteen een verrassend goede film. Hij wijkt zelfs af van zijn typerende gebrek-aan-stijl-stijl, door hem ooit eens omschreven als “Point and Shoot” en doet opeens aan een bewegende camera en actievolle handheld shots. En dat was wel wennen, maar gelukkig heeft hij wel zijn sterke mono-en dialogen, humor én zijn zijn gevoel voor controverse behouden, en dat resulteert in een uiterst vermakelijke en onvoorspelbare film, waarin het plot een aantal onverwachte wendingen neemt en je als kijker regelmatig verrast wordt.

Een groot deel van de genietbaarheid is te danken aan de uitstekende cast. Michael Parks zet een uitstekende vriendelijk, maar gevaarlijk priester neer en weet zijn goed geschreven monologen prima over te brengen. Ook Melissa Leo is erg overtuigend als zijn devote dochter en dat John Goodman sterk kan acteren hoef ik niemand te vertellen.

Nu heb ik al gezegd dat de film de kijker regelmatig verrast, maar de grootste verrassing was voor mij dat dit, hoewel anders beweerd, eigenlijk helemaal geen horror is. Goed, het het eerste half uur leek het er sterk op, maar daarna nam de actie, psychologisch drama en de humor toch sterk de overhand en wordt het eigenlijk een hele sterke zwarte komedie.

Kwaliteit: 4/5

Vermaak: 4/5

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Re: Evil Dead (2013)

Berichtdoor bobocad » 27 jul 2013 19:29

Vleeshaak schreef:Een ander verwijt is dat erg geen Ash in deze film zat

Een opmerking die ik voor het gemak toch maar even in de spoilers gaat zetten.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vleeshaak » 28 jul 2013 11:37

Ja, maar dat telt niet echt hè. Maar het was wel even een leuke verrassing :)
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor bobocad » 28 jul 2013 11:52

Telt niet als het gaat om het filmverhaal :wink:
bobocad
Regisseur
Regisseur

The Lady in Black

Berichtdoor Vleeshaak » 15 aug 2013 21:32

The Woman in Black (2012)
Harry Potter blijkt opeens een andere baan te hebben en moet om wat papierwerk uit te zoeken naar een oud verlaten landhuis met een duister verleden en hij ziet daar een vrouw in het zwart. Die heeft blijkbaar het één en ander te maken met een relatief hoge kindersterfte in het nabij gelegen dorp.

Ok, misschien een beetje lullig om Radcliffe meteen Harry Potter te noemen, maar ik had moeite met het accepteren dat hij nu eens niet de overbekende tovenaarsleerling speelt. Dat heeft niks met zijn acteren te maken, hij zet zijn rol prima neer, maar het blijft gewoon even wennen. The Woman in Black ziet er prachtig uit, de kostuums, de locaties, de setdressing, alles ziet er prima uit en doet denken aan de klassieke Hammer horrorfilms. Het verbaasde me dan ook niet dat dit een productie was van de opnieuw tot leven gebrachte Hammer film maatschappij (welkom terug). Ook de beeldcomposities en het camerawerk is dik in orde en de film zit vol prachtige shots. Ook even een credit voor diegene die het speelgoed heeft gemaakt/gevonden, creepy!

Ook de snelheid deed mij aan de oude Hammers denken: de film neemt rustig de tijd om de spanning op te bouwen en dit levert een behoorlijk aantal spannende scènes op. Helaas werden sommige beëindigd met een plotseling hard geluid waarvan je meer van schrikt dan van de beelden, Ik vind het altijd jammer als ze dit goedkope "BOE" effect gebruiken. Gelukkig was dit lang niet altijd het geval en werden de scènes meestal bevredigend afgerond.

Het verhaal vond ik best sterk. Ok, het is in essentie het standaard spookhuisverhaal, maar er zitten een aantal leuke twists aan en het bleef daardoor best fris. Niet geheel onvoorspelbaar, maar toch wel meer dan onderhouden. De finale was netjes, maar ik moest toch weer aan de Potter films denken. Het zal wel door dat station komen.

The Lady in Black doet wat het probeert te doen en is regelmatig behoorlijk spannend en best eng. Radcliffe heeft voor mij persoonlijk nog steeds het Pottertje-effect, maar als hij op deze lijn verder gaat zou hij daar best eens van af kunnen komen. Aan deze spannende en sfeervolle film zal het in ieder geval niet liggen.

3,5/5
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies