Doomsday Films

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Re: Doomsday Films

Berichtdoor Sha » 21 sep 2010 21:52

Afbeelding
Maximum Overdrive (1986)
Who Made Who?

Plot
            Afbeelding
In het jaar 1987 komt de aarde terecht in de staart van een uit koers geraakte komeet, waar het de komende acht dagen ook zal blijven. De kosmische straling heeft echter bepaalde bijwerkingen die niemand aan had zien komen. Het verandert alle machines en technologie op aarde in losgeslagen psychopathische moordenaars. Van tot leven komende grasmaaiers en blikjesautomaten, tot scheldende ATM’s en zonder reden automatisch opengaande bruggen, niemand is meer veilig tot de komeet weer verdwenen is.
            Afbeelding

In deze film volgen wij een groepje mensen die gestrand zijn in een wegrestaurant bij een benzinepomp, zij worden onder andere belaagd door een konvooi vrachtwagens en moeten zien te overleven in een wereld waarbij door de mensheid gecreëerde dingen zich tegen ons keren met als enige doel zoveel mogelijk slachtoffers te maken.
            Afbeelding

Waarom behoort deze film tot het Doomsday genre?
Categorie: Kosmische oorzaak
Overal ter wereld worden mensen aangevallen door hun eigen apparatuur. Dit zijn geen uit de hand gelopen buren ruzies, geen geflipte huisdieren, maar onze eigen spullen die ons willen vermoorden. De mens is door z’n gemakzucht zo afhankelijk geraakt van technologie dat het bijna niet voor te stellen is om dat gemak kwijt te raken, of dat het zich uiteindelijk tegen ons zal keren.

Persoonlijke beoordeling
Niemand weet precies wat voor effect kosmische straling heeft op ons. Het is eigenlijk een verzamelnaam van verschillende soorten stralingen uit de ruimte, veroorzaakt door bijvoorbeeld onze eigen zon, zwarte gaten in andere sterrenstelsels of kometen. Het is wel bekend dat de aarde constant wordt gebombardeerd door deze straling en dat de energie die ervan af komt gigantisch groot is.

De stap om een film of verhaal te maken over een (al dan niet fictieve) negatieve invloed op ons dagelijks leven door deze straling is natuurlijk snel gemaakt en komt ook in meerdere films naar voren. Stephen King heeft uiteraard zijn eigen twist aan het verhaal gegeven waardoor het uiteindelijk toch een bijzonder originele film is geworden.
Ondanks dat ook een andere bekende film uit dezelfde periode een strijd tussen mens en machine als onderwerp had.

Doomsday gehalte: Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor sickboy1984 » 21 sep 2010 21:53

whoohoo
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Sha » 21 sep 2010 21:55

Man, wat ben jij snel met je reactie.
Alsof je al maanden lang op 'refresh' loopt te klikken net zolang tot ik ooit weer eens een nieuwe film plaats :)
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor sickboy1984 » 21 sep 2010 21:57

Mijn naam is Koos en ik ben werkeloos, heb niks beters te doen :wink:

Ben gewoon blij dat je weer zo'n reactie plaats (no homo)
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Sha » 21 sep 2010 22:02

Nog steeds werkeloos joh?
Tja, ik zou zeggen, kijk die film... best een aanrader...ondanks het verschrikkelijk irritante wijf waarvan je vanaf begin af aan hoopt dat ze de meeste gruwelijke dood zal sterven. Een van de betere Stephen King verfilmingen in ieder geval.
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor sickboy1984 » 21 sep 2010 22:05

ja heb wel al een nieuwe baan, ga 1 december beginnen, dus nog 2,5 maand betaald thuis zitten. Dat is best fijn en de tijd met mn kinderen is zeer waardevol.

Zal zo de film eens zoeken op het wereld wijde web, en met een verschrikkelijk irritant wijf kan inmiddels kan ik nu wel mee omgaan :wink: .
sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor PascalE » 22 sep 2010 12:22

whoohoo²!
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ash_ » 22 sep 2010 12:36

Een van de betere Stephen King verfilmingen? Als Stephen King verfilming is hij ronduit slecht (en dat terwijl de beste man zelf op de regisseurstoel zat), hij is veel te campy voor een serieuze horrorfilm. Dat campy sfeertje maakt hem wel weer best vermakelijk, dat dan wel.
Afbeelding
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Sha » 22 sep 2010 17:17

Persoonlijk vind ik Stephen King een fantastische schrijver, maar de verfilmingen van zijn werk zijn zo goed als allemaal ronduit slecht. Ik vrees dan ook met grote vrezen voor de Donkere Toren film en serie. Hij heeft blijkbaar een bepaalde schrijfstijl/fantasie wat wel werkt als je het zelf leest, maar niet (of in ieder geval moeilijk) op beeld over te brengen is.
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Colonel_Kurz » 22 sep 2010 17:29

Carrie, The Shining, The Dead Zone, Christine, Stand By Me, Misery, It, The Shawshank Redemption en The Green Mile zijn toch zo slecht nog niet. Ik zou me bij die Tower serie meer zorgen maken over Ron Howard...
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rem » 22 sep 2010 18:00

The Mist vond ik ook geweldig. 1408 is trouwens ook goed.
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Sha » 22 sep 2010 20:12

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van Stephen King verfilmingen die wel redelijk geslaagd zijn, maar over het algemeen kan ik over zijn verfilmingen het cliché zinnetje gebruiken: "Het boek was beter."
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Sha » 22 sep 2010 20:13

Afbeelding
Miracle Mile (1988)
You just found out that you have 24 hours to live. What are YOU going to do?

Plot
Harry’s dag begint goed, hij ontmoet een leuk meisje, Julie, waarmee hij meteen een afspraakje maakt voor diezelfde avond. Door een speling van het lot verslaapt hij zich echter en wordt hij midden in de nacht wakker. Het enige wat hij kan bedenken om Julie toch nog te zien is om haar op te zoeken bij het restaurant waar ze serveerster is. Helaas blijkt ze niet meer aanwezig te zijn en ontmoedigd druipt hij af.
            Afbeelding
Vlak nadat hij het restaurant verlaat gaat de telefoon in een nabijgelegen telefooncel over. Omdat er verder niemand in de buurt is neemt Harry de telefoon op.

Aan de andere kant van de lijn vertelt een hysterische man haastig dat er binnen 70 minuten een totale nucleaire oorlog zal uitbreken. Onzeker of de man aan de andere kant van de lijn de waarheid sprak besluit hij toch als een ware Chicken Little de aanwezige mensen in het restaurant te waarschuwen. Hierdoor start hij onbewust een serie gebeurtenissen die het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen voor hemzelf en iedereen om hem heen.
            Afbeelding

Waarom behoort deze film tot het Doomsday genre?
Categorie: Menselijke oorzaak
De dreiging van een nucleaire oorlog was eind jaren 80 nog steeds een feit, ondanks dat de koude oorlog en de bijbehorende wapenwedloop tussen Amerika en de Sovjet-Unie bijna ten einde liep. Deze dreiging was een inspiratiebron voor talloze verhalen en films in de laatste helft van de vorige eeuw. Deze film is daar een goed voorbeeld van.

Persoonlijke beoordeling
Vooral het psychologische aspect van deze film sprak mij aan, vanaf het moment dat Harry het telefoontje ontvangt, zou hij in theorie allerlei verschillende richtingen in kunnen gaan.
Hij zou kunnen denken dat het om een lugubere grap ging en gewoon naar huis gaan. En mocht Harry het wel geloven, wie gelooft Harry dan?

Het plot is in ieder geval ijzersterk, de uitwerking helaas wat minder. De film ontving overwegend goede kritieken, maar is uiteindelijk qua opbrengsten geflopt en is ondertussen verwezen naar het interessante rijk der cultfilms waar (niet geheel onverwacht) veel van de Doomsday films terecht zijn gekomen.

Doomsday gehalte: Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor PascalE » 22 sep 2010 23:51

Klinkt heel interessant, komt ook op mijn ellelange to-see lijst.
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ash_ » 23 sep 2010 09:54

Sha schreef:Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van Stephen King verfilmingen die wel redelijk geslaagd zijn, maar over het algemeen kan ik over zijn verfilmingen het cliché zinnetje gebruiken: "Het boek was beter."

Hmm, zie ik hier een topic "Stephen King verfilmingen" aankomen? Lijkt me op zich best leuk om te doen.
Afbeelding
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies