Ultra HD

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Ultra HD

Berichtdoor Steve-O » 10 aug 2012 13:00

Dit is een topic over UHD. Wat vinden jullie van deze nieuwe technologische ontwikkelingen en wat voor een invloed gaat dat hebben op films??

http://www.bright.nl/uitlegparty-ultra-hd

Het gaat natuurlijk nog jaren duren voordat 4 en/of 8K de standaard gaat worden voor TV's (daarvoor nog bioscopen) maar het is wel iets waar volop aan gewerkt word.
Ik vraag me af, gaat film dan niet (nog) sneller verdwijnen (lees: ontzettend weinig gebruikt gaat worden) en neemt digitaal het over?
Zoals in het artikel ook staat, moet blu-ray meer lagen aan gaan brengen op de schijven. En het heeft ook nog invloed op de 3D.
Steve-O
Filmster
Filmster

Re: Ultra HD

Berichtdoor meesterslager » 10 aug 2012 15:44

Ik denk dat deze technologie totaal kansloos is.
Het is hooguit interessant voor IMAX actige bioscopen.

Ik heb een 100" scherm en in 1080p HD zijn de enige "pixels" die ik zie van dichtbij de weeflijnen van mijn doek.
in tegenstelling van de transformatie van SD naar HD is het kwaliteitsverschil verwaarloosbaar (tenzij we op 2 meter van een 5 meter groot doek gaan zitten misschien)

Vergeet daarnaast de grote van de videobestanden niet, je 25-50GB filmpje wordt bij een 2k resolutie 4 keer zo groot en bij een 4k resolutie 16 keer zo groot en voor een 8k filmpje dus 64 keer zo groot.

niet voor niets zijn HD streams/tv in 720i formaat.
Er is na vele jaren eindelijk een doorbraak in HDD schijven (2TB limiet gebroken). en blue rays kunnen dacht ik al tot 250GB gemaakt worden.
Maar ik zie niet snel 3.5TB schijfjes verschijnen, en nog minder snel dergelijke digitale bestandsstreams plaatsvinden.
Men heeft nu al problemen met de digitale zenders om voldoende bandbreedte te vinden op de kabel (vermindering analoge zenders om ruimte te maken voor 720i HD) laat staan dat men ruimte vind voor 8K TV uitzendingen/OnDemand.
meesterslager
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor FilmMaster » 10 aug 2012 17:17

1080p HD daar ben ik tevreden mee.

:T
FilmMaster
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor bobocad » 10 aug 2012 19:04

meesterslager schreef:Vergeet daarnaast de grote van de videobestanden niet, je 25-50GB filmpje wordt bij een 2k resolutie 4 keer zo groot en bij een 4k resolutie 16 keer zo groot en voor een 8k filmpje dus 64 keer zo groot.

De grote van videobestanden is toch verwaarloosbaar. Als voorbeeld. De 1e MP3 speler. De MPMan van Rio had 32MB (ja, MEGAbyte) geheugen. Je zegt het zelf al 2TB limiet is al gebroken. Geheugen en snelheid is het probleem niet.

meesterslager schreef:niet voor niets zijn HD streams/tv in 720i formaat.

Really. Al sinds 2008 kan is er een 1080p-zenderpakket van TurboHD in de USA. Landscape HD is eerste 1080p HD-televisiekanaal dat zelf via de kabel en IPTV wordt doorgestuurd in 1080p. Xbox live biedt 1080p videostreaming. Enzovoorts.

meesterslager schreef:Men heeft nu al problemen met de digitale zenders om voldoende bandbreedte te vinden op de kabel (vermindering analoge zenders om ruimte te maken voor 720i HD) laat staan dat men ruimte vind voor 8K TV uitzendingen/OnDemand.
Door verbetere codecs in de afgelopen jaren is er een hoop verbeterd hoor :wink:

M.a.w. het ligt totaal niet aan het technische gebeuren, want dat gaat prima :+
Je moet meer denken aan kosten. Zeker in deze crisis tijd. Zo is een Super HD 2K/4K OLED-TV 8 tot 10 keer duurder om te produceren dan een normale 1080p LCD-TV. Is de consument bereid om meer geld te leggen voor een 4K of hoger TV'tje? Geld ook voor de bioscopen. Vele hebben al geïnversteerd in 2K projectoren die niet voorbereid zijn op 4K.

Leuk leesvoer.
http://magazine.creativecow.net/article ... -of-pixels
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Decepticon » 10 aug 2012 19:49

bobocad schreef:[M.a.w. het ligt totaal niet aan het technische gebeuren, want dat gaat prima :+
Je moet meer denken aan kosten. Zeker in deze crisis tijd. Zo is een Super HD 2K/4K OLED-TV 8 tot 10 keer duurder om te produceren dan een normale 1080p LCD-TV. Is de consument bereid om meer geld te leggen voor een 4K of hoger TV'tje? Geld ook voor de bioscopen. Vele hebben al geïnversteerd in 2K projectoren die niet voorbereid zijn op 4K.

Leuk leesvoer.
http://magazine.creativecow.net/article ... -of-pixels

Jep, het is gewoon een kwestie van tijd, maar voordat wij dit meemaken, of beter gezegd, kunnen kopen, duurt nog heel, heel lang. Ik heb dat artikel wat Steve-O heeft gelinkt even gelezen. Een 4K televisie kost nu 9000euro :B:
Maar ja, voordat alles dus up-to-date is met kabel/glasvezel snelheid, 8-layer blu-ray's en het betaalbaar is.
Meesterslager heeft wel een punt, wat ook in dat artikel aangehaals wordt. De 1e 4K tv's kunnen ook upscalen, maar dat is verwaarloosbaar en is lang niet zo'n progressie, als van SD naar HD, dat het dure prijskaartje weinig consumenten zal trekken.

Maar we zijn als filmliefhebbers toch altijd in voor mooier en beter beeld, 't is nog effies wachten :wink:
Autobots, transform and roll out!
Decepticon
Filmster
Filmster

Berichtdoor bobocad » 10 aug 2012 20:26

Decepticon schreef:Een 4K televisie kost nu 9000euro :B:

Ach de eerste plasma scherm van Philips koste maar 30.000 gulden (13613 nog wat Euri's). En dat was al een koopje in 1998. Volgens mij was de LG 60 inch Plasma nog veel duurder in 1998. Oh ja Plasmaschermen in die tijd waren niet eens HD. Hooguit PAL+.

Ook niet vergeten zijn de huidige/toekomstige camrerecoders/videocamera's, DSLR''s, MILC's die 4K kunnen filmen/opnemen. De Nikon 1 sensor is al voorbereid om 4K beeldmateriaal te kunnen opnemen. Of Nikon iets hier mee doet is vraag 2. Canon heeft de Cinema EOS 4K camera al op de markt gezet en moet nog de EOS-1D C uitbrengen. Want 4K is leuk en aardig, maar als geen/weinig 4K materiaal is heb je er nog niks aan hé.

Hoe dan ook. Het is wat Decepticon al zegt. FF wachten. Voor degene die oud genoeg zijn :wink: denk eens naar vroeger. Gewoon voor de lol. Mijn eerste "PC" was een Commodore 64. Anno 2012 is mijn tablet en mijn smartphone vele malen sneller dan mijn oude C64. Kon ik het in de jaren 80 niet eens voorstellen dat er zoiets als een tablet zou gaan komen. De 1e tabletachtige device zag ik bij Star Trek The Next Generation en dat speelde zich in 2364. Jaren 80 gedachte tablets = science fiction. O+

Of we 4K of hoger nodig hebben is vraag 2. Maar de techniek is er wel en wordt per dag al verbeterd.
Geld is nog altijd het belangrijkste factor of we massaal Ultra HD ontarmen of niet.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Decepticon » 10 aug 2012 21:19

bobocad schreef:[ Voor degene die oud genoeg zijn :wink: denk eens naar vroeger. Gewoon voor de lol. Mijn eerste "PC" was een Commodore 64. Anno 2012 is mijn tablet en mijn smartphone vele malen sneller dan mijn oude C64. Kon ik het in de jaren 80 niet eens voorstellen dat er zoiets als een tablet zou gaan komen. De 1e tabletachtige device zag ik bij Star Trek The Next Generation en dat speelde zich in 2364. Jaren 80 gedachte tablets = science fiction. O+

Of we 4K of hoger nodig hebben is vraag 2. Maar de techniek is er wel en wordt per dag al verbeterd.
Geld is nog altijd het belangrijkste factor of we massaal Ultra HD ontarmen of niet.

Omarmen bedoel je toch :wink:

Maar hoe snel technologie gaat, is idd ongelooflijk snel. Ik had vroeger geen eens een pc, alleen een MSX spelcomputer, om games te spelen. Wat ik nu btw ook weer doe, de PS3 blijft gewoon uit en zit urenlang achter mijn oude MSX, King's Valley, Knightmare en Roadfighter te spelen :D :T .
Autobots, transform and roll out!
Decepticon
Filmster
Filmster

Berichtdoor bobocad » 10 aug 2012 23:49

Oh ja omarmen....zie je wel, ik begin al seniel te worden :D
Jaja de MSX dat weet ik ook nog. Sony MSX computertje de Hitbit die kan ik mij nog voor de geest halen.
Goold old times. Toch wel leuk zo'n onderwerp als Ultra HD en dan teruggrijpen naar het verleden. ;)
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor bobocad » 11 aug 2012 21:00

Canon EOS-1D C 4K (en een beetje RED Epic) video van Matt Granger pro fotograaf en Youtube videograaf.
Hij is positief over 4K.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Steve-O » 17 aug 2012 10:40

Ik neem aan dat bioscopen hier eerst mee aan de haal gaan?? 8K schermen bij jouw in de buurt? Lijkt me niet verkeerd. Doch, wat voor een invloed heeft dat dan op een film die bijv. met 35mm is opgenomen en niet 5K zoals The Hobbit?? (ik geef maar een voorbeeld)
Steve-O
Filmster
Filmster

Berichtdoor bobocad » 24 aug 2012 20:13

Vers 4K nieuws. Knip en plakwerk van tweakers.

Sony zou van plan zijn om volgende week op de IFA 2012-beurs in Berlijn een 84"-hdtv uit te brengen met een 4K-resolutie. De tv zou onderdeel uitmaken van Sony's 9-tv-serie en rond de 30.000 dollar kosten.

Volgens CNet zou Sony's 84"-lcd-tv een resolutie krijgen van 4096 bij 3072 pixels. Dat zou betekenen dat de tv een 4:3-verhouding zou krijgen. Aangezien Hollywood-films voornamelijk in de 21:9-verhouding geschoten worden, stellen we vraagtekens bij de resolutie die CNet voor de Sony-tv noemt. Wel is 4096 bij 3072 pixels het formaat dat Youtube als maximale resolutie voor zijn video's aanhoudt.

LG toonde op de CES begin dit jaar al een 84"-4K-lcd-tv en bracht die deze maand in Korea uit. Het bedrijf heeft bevestigd dat die tv ook naar de Verenigde Staten en Europa komt. Het 16:9-paneel dat LG in die tv gebruikt heeft echter een resolutie van 3840 bij 2160 pixels.

Sony's 84"-4K-tv zou een retro-ontwerp hebben 'met een modern tintje' en voorzien zijn van edge-lit ledbacklight. De speakers zouden afneembaar zijn. De nieuwe high-end-tv van Sony, de grootste die het voor de consumentenmarkt tot nu toe zou uitbrengen, zou onderdeel uitmaken van Sony's 9-serie.

Sony zou aan zijn grote 4K-tv een prijskaartje hangen van rond de 30.000 dollar. De 84"-4K-tv van LG is deze maand al in Korea uitgebracht voor omgerekend ongeveer 22.000 dollar en LG heeft bevestigd dat die tv ook in de Verenigde Staten en Europa uitgebracht wordt.

De 84"-tv van Sony zou passen in de strategie om zich meer te richten op modellen in het high-end-segment. Het bedrijf heeft al een 4K-projector voor thuisbioscopen uitgebracht, evenals een blu-ray-speler met 4K-upscaling. Verwacht wordt dat Sony de tv op de IFA 2012 in Berlijn voor het eerst zal tonen.
bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor bobocad » 10 sep 2012 22:28

bobocad
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Steve-O » 11 sep 2012 14:52

Vet!

Ze zeiden dat er al verscheidene films zijn opgenomen met 4K resolutie. Weet iemand welke?
Steve-O
Filmster
Filmster

Berichtdoor Ed Crane » 11 sep 2012 14:59

Ik wacht wel gewoon op Hyper HD. Of AD HD
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Costigan » 11 sep 2012 15:00

Steve-O schreef:Vet!
Ze zeiden dat er al verscheidene films zijn opgenomen met 4K resolutie. Weet iemand welke?

Ik weet niet welke geschoten in 4K zijn, maar ik weet wel dat Titanic bij de 3D-release een vrij nauwkeurige 4K restauratie heeft gekregen.
''Forget it Jake, it's Chinatown''

WiW
Costigan
Hoofdrol
Hoofdrol

Volgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies