Remon's Top-Pick

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Remon's Top-Pick

Berichtdoor Remon » 29 jan 2013 19:42

De lijst:
1. The Godfather (1972, Francis Ford Coppola)
2. 2001: A Space Odyssey (1968, Stanley Kubrick)
3. Apocalypse Now (1979, Francis Ford Coppola)
4. Eyes Wide Shut (1968, Stanley Kubrick)
5. C'era Una Volta Il West a.k.a. Once Upon A Time In The West (1968, Sergio Leone)
6. The Master (2012, Paul Thomas Anderson)
7. The Godfather: Part II (1974, Francis Ford Coppola)
8. There Will Be Blood (2007, Paul Thomas Anderson)
9. Once Upon A Time In America (1984, Sergio Leone)
10. The Revenant (2015, Alejandro Iñárritu)
11. Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo a.k.a. The Good, The Bad And The Ugly (1966, Sergio Leone)
12. Shichinin No Samurai a.k.a. Seven Samurai (1954, Akira Kurosawa)
13. A Clockwork Orange (1971, Stanley Kubrick)
14. Taxi Driver (1976, Martin Scorsese)
15. American Beauty (1999, Sam Mendes)
16. Rear Window (1954, Alfred Hitchcock)
17. Se7en (1995, David Fincher)
18. Drive (2011, Nicolas Winding Refn)
19. Back To The Future (1985, Robert Zemeckis)
20. Raiders Of The Lost Ark (1981, Steven Spielberg)
21. The Tree Of Life (2011, Terrence Malick)
22. 12 Angry Men (1957, Sidney Lumet)
23. Psycho (1966, Alfred Hitchcock)
24. Inception (2014, Christopher Nolan)
25. The Shining (1980, Stanley Kubrick)

28. No Country For Old Men (2007, Joel & Ethan Coen)
29. Vozvrashchenie a.k.a. The Return (2003, Zvyagintsev)
34. Le Trou a.k.a. The Hole (1960, Jacques Becker)
35. Letyat Zhuravli a.k.a. The Cranes Are Flying (1957, Kalatozov)
37. Ladri Di Biciclette a.k.a. Bicycle Thieves (1948, Vittorio de Sica)
38. Shame (2011, Steve McQueen)
36. Full Metal Jacket (1987, Stanley Kubrick)
42. Walk The Line (2005, James Mangold)
44. Barry Lyndon (1975, Stanley Kubrick)
45. Dogville (2003, Lars von Trier)
51. Take Shelter (2011, Mike Nichols)
52. Il Grande Silenzio a.k.a. The Great Silence (1968, Sergio Corbucci)
53. Rashômon (1950, Akira Kurosawa)
56. The Big Sleep (1946, Howard Hawks)
57. On The Waterfront (1954, Elia Kazan)
63. Straw Dogs (1971, Sam Peckinpah)
78. A Streetcar Named Desire (1951, Elia Kazan)
88. Jagten a.k.a. The Hunt (2012, Thomas Vinterberg)
93. Chinatown (1974, Roman Polanski)
104. The Killing (1956, Stanley Kubrick)
125. The Place Beyond The Pines (2012, Derek Cianfrance)
141. De Jurk (1996, Alex van Warmerdam)
143. Spartacus (1960, Stanley Kubrick)
158. Rope (1948, Alfred Hitchcock)
205. Ultimo Tango A Parigi a.k.a. Last Tango In Paris (1972, Bernardo Bertolucci)
207. I'm Still Here (2010, Casey Affleck)
226. Tyrannosaur (2011, Paddy Considine)
232. Blinkende Lygter a.k.a. Flickering Lights (2000, Anders Thomas Jensen)
236. Reflections In A Golden Eye (1967, John Huston)

Laatst bijgewerkt door Remon op 04 sep 2018 09:09, in totaal 106 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

"This one's for your warden!"

Berichtdoor Remon » 29 jan 2013 19:43

WALK THE LINE (2005)
Regie: James Mangold
Cast: Joaquin Phoenix (Johnny Cash), Reese Witherspoon (June Carter), Robert Patrick (Ray Cash), Ginnifer Goodwin (Vivian Cash)

Afbeelding

,,Hello, I'm Johnny Cash''. Zo begon hij elk optreden. De nekharen van fans gaan na het horen van deze zin al rechtsovereind staan. Walk the Line vertelt een deel van het levensverhaal van country-legende Johnny Cash, van zijn vroege jeugd tot zijn beroemde optreden in de Folsom Prison. We zien hoe hij opgroeit in een arme familie, waarin zijn vader hem verwijt dat zijn broer Jack is gestoven. ,,Waarom heeft de duivel de goede zoon afgepakt?'', schreeuwt zijn vader dronken uit, terwijl J.R. huilend toekijkt.

Na de korte introductie volgen we Cash tot hij uitgroeit tot een van de populairste Amerikaanse artiesten. Tijdens het rondtouren komt hij in aanmerking met June Carter, een vrouw die later nog een grote rol zou spelen in zijn leven. De druk van het artiestenleven zet grote spanning op 'The Man In Black', en hij raakt verslaafd aan de amfetamine.

Voor fans van Johnny Cash is deze film natuurlijk een dikke aanrader, maar ook de mensen die nog nooit van de man gehoord hadden kunnen zich prima vermaken met deze film. Behalve een romantisch drama gunt deze film de kijker een blik achter de schermen tijdens de opkomst van Rock And Roll. Dat je hierbij andere toppers Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison tegenkomt maakt het extra herkenbaar. Ondanks talloze grote hits voorbij komen, draait de plat vooral om de relatie tussen Cash en Carter. Phoenix en Witherspoon zijn dan ook de dragende krachten achter deze film. Om gestalte te geven aan het koppel hebben ze zich meer dan een half jaar lang voorbereid om hen manier van spelen en zingen over te nemen. Niet alleen qua lichaamstaal, maar ook de zangstem van Phoenix lijkt angstaanjagend veel op Cash. Witherspoon, inclusief country accent, kreeg overigens een verdiende Oscar voor haar rol.

Ondanks de film er keurig uitziet, en de tijdsgeest heel goed overbrengt, blinkt hij nergens echt uit in cinematografie. De reden dat deze film mij zo aansprak was natuurlijk het hoofdpersonage. De film wakkerde mijn liefde voor Johnny Cash weer aan, een artiest die nu jaren later nog steeds mijn favoriet is. Een andere reden is het prima optreden van Joaquin Phoenix. Ondanks zijn mentale breakdown - of was het toch een rol? - enkele jaren terug, ben ik hem altijd blijven volgen. Na zijn onvoorstelbaar sterke rol in The Master mag ik concluderen dat hij één van mijn favoriete acteurs is.

Afbeelding

Johnny en June Cash hebben de film zelf nooit kunnen zien; ze stierven allebei in 2003, een paar maanden na elkaar.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 06 feb 2013 10:15, in totaal 2 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

"...And at no time did he ever leave my mind."

Berichtdoor Remon » 29 jan 2013 20:03

EYES WIDE SHUT (1999)
Regie: Stanley Kubrick
Cast: Tom Cruise (Bill Harford), Nicole Kidman (Alice Harford), Sydney Pollack (Victor Ziegler), Todd Field (Nick Nightingale)

Afbeelding

In deze laatste film van Stanley Kubrick speelt Tom Cruise Bill Harford, een huisarts die gelukkig getrouwd is met Alice, en zijn hele leven baseert op routine. Zijn dagen bestaan alleen uit slapen en werken, en op z’n tijd een klein rustig feestje.
In de ijzersterke openingsscène bezoeken de twee een groot feest van hun vriend Victor Ziegler (Sydney Pollack). Alice flirt na één glaasje champagne al met een rijke Hongaar en William wordt al gauw door twee jonge dames omringt. Thuis gekomen begint Alice te vertellen over haar seksuele fantasieën. Of hier de titel vandaan komt mag je zelf bepalen, maar een feit is dat zijn ogen wijd open gaat als zijn vrouw opeens toegeeft dat ze gedroomd heeft over een andere man.
William is geschokt deze fantasieën te horen en bedenkt de daarop volgende dagen hoe hij hier op moet reageren. Ook hij begint te fantaseren maar in tegenstelling tot zijn vrouw blijft het bij William niet bij fantaseren: hij begint zijn fantasieën daadwerkelijk na te jagen, iets dat voor Cruise desastreuze gevolgen heeft.

Elke film van Kubrick wordt beter als je hem vaker bekijkt, zo ook dit laatste werk die ik nu zo'n vijf keer heb bekeken. Waar ik de film eerst zag als een drama, en later een thriller, kom je uiteindelijk tot de conclusie dat de moord eigenlijk niks toevoegt, en het enkel om de ontdekkingstocht van Bill gaat. Wat maakt deze film dan zo goed? Ten eerste de acteerprestaties van de cast, die bestaat uit enkele grote namen. Waar Tom Cruise een prima rol neerzet, is het Nicole Kidman die de show steelt met enkele mooie dialogen. De muziek is ook weer foutloos te noemen, met als hoogtepunt de angstaanjagende pianomuziek van György Ligeti’s Musica Ricercata. Cinematografisch is dit misschien wel het beste werk van Kubrick. Prachtig hoe de hoofdrolspeler met tracking shots gevolgd worden door de camera, en natuurlijk de inmiddels bekende kleurencodering, waarbij rood, blauw en in zekere zin ook groen worden afgewisseld.

Ondanks de matige ontvangst vind ik Eyes Wide Shut, Kubrick’s beste werk. Waar al zijn films wel of een goed verhaal hebben, of de perfecte muziekkeuze, of een briljante cinematografie, heeft Eyes Wide Shut dat allemaal. Of hij dan meteen beter is dan Kubrick's andere meesterwerk - 2001: A Space Odyssey - blijft een momentopname. Feit is dat je Eyes Wide Shut net iets makkelijker opzet, en ook wat sneller wegkijkt. Van mij had Kubrick nog wel 100 films mogen maken, maar dit meesterwerk is in ieder geval een briljante laatste film van een even zo briljante regisseur.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 06 feb 2013 10:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Re: Remon's Top List

Berichtdoor Aston » 30 jan 2013 00:45

Zit er nog een volgorde in of is het zomaar een greep uit je top 100?
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 30 jan 2013 08:09

Voorlopig is het gewoon een greep uit de toplijst. EWS staat vast in de top 3, terwijl WTL ergens rond plek 15 struint.
Wellicht dat er in de toekomst ook nog andere (mindere) films voorbij komen. Wie weet :)
Remon
Regisseur
Regisseur

"Did you get my note?"

Berichtdoor Remon » 30 jan 2013 08:45

REAR WINDOW (1954)
Regie: Alfred Hitchcock
Cast: James Stewart (L.B. Jefferies), Grace Kelly (Lisa), Raymond Burr (Lars Thorwald), Thelma Ritter (Stella)

Afbeelding

De aan een rolstoel gekluisterde fotograaf L.B. Jefferies bespiedt uit pure verveling samen met zijn vriendin Lisa en verpleegster Stella zijn buren. Bij het kijken naar de overige bewoners van het hofje waaraan hij woont ziet hij meerdere levens langs zich heen trekken. Een balletdanseres die oefent in haar woonkamer, een perfectionistisch pianist, een pas getrouwd koppel en Mr. en Mrs. Thorwald, een stel wat vaak ruzie heeft. Hij denkt te zien dat Lars Thorwald zijn vrouw vermoordt en raakt door zijn nieuwsgierigheid steeds verder betrokken bij deze misdaad, tot het punt waarop zijn eigen leven gevaar loopt.

Alles in dit meesterwerk is gebaseerd op suggestie. We krijgen iets te zien en we moeten er onze conclusies uit nemen. Een hond ligt roerloos in beeld, de nek omgewrongen. Alle buren komen naar hun balkon om te zien wat er gaande is. Enkel één iemand houdt zich schuil in zijn woonkamer. Lars Thorwald zit er in het donker, roerloos en onberoerd. We zien hem nauwelijks maar we zien wel de rode gloed van het uiteinde van zijn sigaret. Waarom komt hij niet kijken? Weet hij wat er gaande is? Heeft hij die hond vermoord?

De eigenzinnige Hitchcock combineert op onnavolgbare wijze romantiek met het macabere. Behalve een zenuwslopende thriller levert dit een kunststukje op over voyeurisme, waarbij de kijker in dezelfde positie gemanoeuvreerd wordt als Stewart. Door de fraaie point of view beelden lijkt het alsof je zelf ook vastzit in het kleine kamertje. Hoofdrolspelers Stewart, Kelly en Burr laten allemaal wel zien dat ze kunnen acteren, maar de echte klasse zit hem in de spanningsopbouw van de film. De grote finale met de fascinerende flitsen is nog steeds een van de spannendste scènes ooit. Al met al, Hitchcock's beste film ooit.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 06 feb 2013 10:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 30 jan 2013 11:00

Remon schreef:Voorlopig is het gewoon een greep uit de toplijst. EWS staat vast in de top 3, terwijl WTL ergens rond plek 15 struint.
Wellicht dat er in de toekomst ook nog andere (mindere) films voorbij komen. Wie weet :)

Als WTL met een 7,5-8,5 op 15 staat ben je wel zuinig met 9 of hoger geven. Mijn hele top 100 bestaat uit >9. :8
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Re: Remon's Top

Berichtdoor Remon » 30 jan 2013 11:06

Ben ik ook wel. Walk The Line staat met een 8,5 bij de top 20. Ik heb dan ook pas 3 films (C'era Una Volta, EWS, 2001) een 10 gegeven. Een 10 is perfect, kan niet beter! Die strooi ik niet zomaar over tafel. Dat ik The Master een 9.0/9.5 gaf vorige week was dan ook enorm hoog voor mij.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 30 jan 2013 14:03

10 ben ik ook zuinig mee, dat is perfectie, dat bestaat (bijna) niet. Ik heb ook maar hoogstens 5 à 10 films een 10 gegeven. Maar dat is eigenlijk een beetje onzin. Als ik een 9,5 geef is het de ene keer een 9 en de andere keer een 10. Daarom geef ik de eerste kijkbeurt meestal een 9,5. Tweede kijkbeurt, als hij net zo briljant is dan een tien. Maar helaas heb ik nog te weinig films meer dan 1 keer gezien omdat ik zo veel MOET zien nog.

Negens heb ik daarentegen heel veel. 30 procent van de films die ik kijk krijgt wel een 9. Daarbij moet gezegd worden dat ik bijna alleen maar toppers kijk. Dus het is ook niet zo dat ik elke prul hoog waardeer.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Touchwood » 30 jan 2013 14:10

:D

Remon schreef:Voorlopig is het gewoon een greep uit de toplijst. EWS staat vast in de top 3, terwijl WTL ergens rond plek 15 struint.

:T

'Remon's Top pick' dus :wink:
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 30 jan 2013 14:36

Haha top pick...i like! :D
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Touchwood » 30 jan 2013 17:42

Maar niet zo leuk dat je het dan ook direct doorvoert. :lol: :wink:
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 30 jan 2013 17:43

Ik was bang dat ik dan copyright zou schenden, maar bij deze. Bedankt :wink:
Remon
Regisseur
Regisseur

Re: Remon's Top-Pick

Berichtdoor Touchwood » 31 jan 2013 00:53

:D dank ú, wat een eer !
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

"By protecting others, you save yourselves"

Berichtdoor Remon » 31 jan 2013 08:18

SHICHININ NO SAMURAI (1954)
Regie: Akira Kurosawa
Cast: Takashi Shimura (Kambei), Toshirô Mifune (Kikuchiyo), Yoshio Inaba (Katayama)

Afbeelding

Het is de Sengoku-periode wanneer een dorpje vol boeren door een groep bandieten geteisterd wordt. De inwoners roepen om de hulp van samurai zonder meester om hen te beschermen. Het probleem is echter dat ze de samurai niets kunnen bieden, behalve kost en inwoning. Als de boeren de moed bijna hebben opgegeven, ontmoeten ze Kambei. Hij heeft medelijden met de boeren en wil zich wel voor hen inzetten. Volgens hem zijn er zeven samurai nodig om het dorp te verdedigen tegen de veertig man sterke bandietenbende. Door zijn tact weet hij er al spoedig vijf te vinden. Op weg naar het dorp dient de zevende samurai zich aan, zodat het gezelschap compleet is en de strijd met de bandieten kan worden aangegaan.

De film is opgebouwd uit drie delen; het eerste deel omvat de zoektocht naar de zeven samurai. In korte tijd worden de hoofdrolspelers, met elk een compleet eigen persoonlijkheid, aan het publiek voorgesteld. In het tweede deel komen de samurai aan in het dorp en worden de verhoudingen tussen de boeren en de samurai uitgewerkt. Daarnaast wordt het dorp voorbereid op de strijd met de bandieten. In het laatste deel van de film wordt de daadwerkelijke strijd weergegeven.

Wie een keiharde actiefilm verwacht, komt nog bedrogen uit. De zwaardscènes zijn prachtig geënsceneerd, maar zijn 60 jaar na dato ingehaald door de tijd. Als je de 200 zwart-witte minuten kunt doorstaan, krijg je een boeiende film waarin Kurosawa actie met komedie en drama mixt. Bovenal heeft de film een belangrijke historische waarde, zowel voor mij als voor de filmhistorie. Grote regisseurs haalden hen inspiratie uit de beelden van Kurosawa, en talloze films van de Japanner kregen al een Amerikaanse remake (Magnificent Seven). Voor mij was Seven Samurai een opening naar de klassieke films, en het bewijs dat je elke film een kans moet geven. Gedateerde nostalgie of tijdloos meesterwerk? Geef hem de kans en ontdek het zelf.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 06 feb 2013 10:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Volgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies