Bilbo Reviews....

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Re: Bilbo Reviews....

Berichtdoor Ed Crane » 12 maart 2014 12:13

Nou Bilb', ik ga ze lezen je prequel-besprekingen. Vooral ook om te zien wat je er eventueel goed/ aardig aan vond :+
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 22 jun 2014 20:58

Tijd voor....

THEMALOOS

Ik moet nog steeds een start maken aan de Star Wars-prequels, maar eerst.........

Bilbo's top 10 soundtracks

Afbeelding

Een belangrijk deel van een film is de soundtrack. Al voor de komst van spraak in films was er al sprake van muziek bij de film. Een soundtrack maakt een film compleet. Een tragisch moment kan tragischer worden met passende muziek, terwijl een komische situatie komischer kan worden. Een goede film laat de kijker achter met een soundtrack die deze over en over wil fluiten. Zelfs als je film bagger is, hoeft de soundtrack dat nog niet te zijn. De muziek in film is iets magisch. Maar er zijn altijd die soundtracks die er voor jou uitspringen, die de films compleet maakten. Natuurlijk bestaat er zoiets al persoonlijke smaak, en daar ga ik zeker op af met deze lijst. Hier zijn mij favoriete soundtracks!

10. Chaplin (1992) - John Barry
Afbeelding

Er is iets magisch aan de film Chaplin (1992). Deze biopic over van Richard Attenborough Charles Chaplin is pakkend en blijft zeer lang hangen. Er is iets aan deze film dat ervoor zorgt dat je de film keer op keer wilt bekijken. Is het Robert Downey Jr. in de titelrol? Dat zeker, maar het is ook de muziek die de film een extra vleugje magie meegeeft. Barry is meer bekend om zijn werk in Dances With Wolves (1990), en hoewel dat naar mijn mening ook prachtig is, bevat het niet de emotie en magie die de soundtrack van Chaplin (1992) bevat.

9. Finding Nemo (2003) - Thomas Newman
Afbeelding

Finding Nemo (2003) is in vele aspecten een meesterwerk binnen het animatiegenre. De animatie is prachtig, het verhaal is pakkend, de sfeer is sterk aanwezig en bovenal; de soundtrack is prachtig. Thomas Newman, die al eerder de muziek heeft verzorgd voor o.a. The Shawshank Redemption (1994), levert prachtwerk af met de soundtrack van deze animatiefilm. Misschien is het omdat ik ermee ben opgegroeid, maar als ik aan onder de zee denk, denk ik aan de soundtrack van Finding Nemo (2003). Zoveel momenten worden compleet in deze film dankzij de soundtrack. Het eerste moment dat "Nemo Egg" speelt krijg ik weer kippenvel. Het klinkt zo vredig, en toch op een of andere manier zo verloren. Elk moment heeft precies de juiste muziek. En dat wordt compleet gemaakt met "Beyond The Sea" van Robbie Williams. Of je nou fan bent of niet (persoonlijk ben ik dat niet), je mag gerust zeggen dat dat een zeer passende cover is.

8. El Laberinto del Fauno (2006) -Javier Navarrete
Afbeelding

Guillermo Del Toro's El Laberinto del Fauno uit 2006 is een prachtfilm. Het is het resultaat van een kruising tussen een oorlogsfilm en een sprookje. De duistere sfeer van de film is zeer effectief. Deze wordt vooral afgemaakt door de soundtrack. De muziek is sprookjesachtig, maar heeft een mysterieuze en duistere twist op zekere punten. Dit zorgt ervoor dat de film soms nog langer blijft hangen. Ook in dit geval maakt de soundtrack de film compleet.

7. The Blues Brothers (1980)
Afbeelding

The Blues Brothers (1980) van regisseur John Landis is een klassieker geworden. De film is groots opgezet, de humor is absurd en de personages zijn zeer leuk. Daar komt bij dat de film gevuld is met fantastische muziek. De muziek is swingend, wat het moeilijk maakt om stil te zitten tijdens de film. Van bluesklassieker "Sweet Home Chicago" tot westernnummer "Rawhide" , elk nummer bevat de swing die ervoor zorgt dat je maar terug blijft komen tot de soundtrack, en misschien wel tot de hele film. Wederom een voorbeeld van hoe een soundtrack zoveel kan doen voor een film.

6. The Lion King (1994) - Hans Zimmer, Elton John & Tim Rice
Afbeelding

Voor veel mensen is The Lion King (1994) de koning onder de animatiefilms. De film is episch, pakkend en ontroerend. Maar zou de film hetzelfde zijn zonder de soundtrack? Mijn antwoord is nee. Elton John en Tim Rice leveren de memorabele gezongen nummers af als "Can You Feel The Love Tonight" en "The Circle Of Life" , die tot op de dag van vandaag nog steeds heel bekend zijn. Daarnaast is er ook nog de instrumentale muziek van Hans Zimmer. Dit is de epische kant van de soundtrack, want tracks als "This Land" zorgen ervoor dat de momenten in de film kippenvelwaardig te noemen zijn (al is dat geloof ik geen echt woord). Ook de soundtrack van The Lion King (1994) verdient een plekje op deze lijst.

5. Jurassic Park (1993) - John Williams
Afbeelding

Hoe kan John Williams ontbreken aan deze lijst? "Niet", dat is het antwoord. Maar wat is dan zijn beste soundtrack? Naar mijn idee is dat Jurassic Park (1993). Waarom? Herinner je je het eerste moment dat de hoofdpersonages hun ogen legden op een dinosaurus in deze film? Hoe zou dat moment zijn zonder de majestueuze muziek van John Williams op de achtergrond. De muziek brengt zoveel pracht aan de scenes, het geluid is zo passend bij de grootsheid van de dinosaurussen. De soundtrack is zonder twijfel één van de pluspunten van deze iconische film.

4. The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (2001) - Howard Shore (complete recordings)
Afbeelding

Ik hoef niet te vertellen dat ik een extreem grote fan ben van The Lord Of The Rings, aangezien mijn gebruikersnaam dit al weergeeft. In plaats van de complete trilogie te plaatsen in deze top 10, kies ik nu wel een favoriet uit de drie (qua soundtracks). Het eerste deel in de epische trilogie, The Fellowship Of The Ring (2001), bevat de beste soundtrack van de drie films. Dit is een soundtrack die ik 's avonds een keer in de trein volledig heb zitten luisteren, 3 uur aan muziek. De soundtrack heeft zoveel thema's, zoveel sfeer en zoveel memorabele momenten dat dit toch wel uitsteekt boven de rest van de soundtracks uit de trilogie. Net als de films zullen de soundtracks niet snel vergeten worden...

3. The Godfather (1972) - Nino Rota
Afbeelding

Wat is een soundtrack top 10 zonder de soundtrack van 1 van de bekendste films ooit gemaakt? Men hoeft maar "maffia" te zeggen en men denkt meteen aan The Godfather (1972). De film wordt door velen gezien als één van de beste films ooit gemaakt, andere vinden de film weer overgewaardeerd. Maar wat je ook vindt, je kan niet ontkennen dat de soundtrack prachtig is. De soundtrack is elegant, dramatisch en op een of andere manier ook vrij duister, wat zeer passend is bij een film over de wrede maffia. Nino Rota levert prachtig werk af met de soundtrack tot deze memorabele film.

2. Spirited Away (2001) - Joe Hisaishi
Afbeelding

Er zijn films die je gewoon stil houden vanwege hun pracht. Spirited Away (2001) van Hayao Miyazaki is zo'n film. Al vanaf de eerste secondes zit je helemaal in de film, enkel vanwege het uiterlijk, en vanwege wat je hoort. De soundtrack van Spirited Away (2001) is namelijk simpelweg prachtig. De soundtrack doet zoveel voor de film. Het moment dat Chihiro de treinrit maakt door dat water heen is magisch. Er zijn geen woorden, enkel animatie en de zeer vredige muziek. Deze twee zijn zo goed dat je niet meer nodig hebt om alles te vergeten en enkel meegevoerd te worden door de film. De muziek maakt deze meesterlijke film af.

Voordat we bij nummer 1 komen, eerst wat "honorable mentions":
- City Lights (1931) - Charles Chaplin
- Back To The Future (1985) - Alan Silvestri
- Frozen (2013) - Meerdere artiesten
- C'era una Volta il West (1968) - Ennio Morricone
- Indiana Jones and the Last Crusade (1989) - John Williams
- Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001) - John Williams
- Walk The Line (2005) - Meerdere artiesten
- Pinocchio (1940) - Leigh Harline & Paul J. Smith

1. Il buono, il brutto, il cattivo (1966) - Ennio Morricone
Afbeelding

Hoe kon het ook anders dan een soundtrack van de koning der soundtracks Ennio Morricone op nummer 1? Niet alleen is Il buono, il brutto, il cattivo (1966) een van de beste films ooit, maar de film bevat daarnaast ook nog een iconische soundtrack. Geen van de bovenstaande soundtracks heeft de iconische status bereikt van de theme song van deze film, die voor vele DE muziek van het Wilde Westen is. Alleen al daarom verdient de soundtrack een plekje op deze lijst. Hetgeen dat de soundtrack nummer 1 maakt is de rest van de soundtrack; nummers al "Il forte", "Il Triello" en "L'estasi dell'oro" maken deze soundtrack tot de beste soundtrack ooit naar mijn mening. Van alle soundtracks die ik ken pakt deze toch zonder moeite de troon. Van begin tot eind is deze soundtrack een lust voor het oor, precies wat we gewend zijn van Morricone.

Dus, wat is/zijn jouw favoriete soundtrack(s)? Ben je het eens met dit lijstje of heb je geen idee wat sommige titels op de lijst doen?

Bedankt voor het lezen!

Naar de inhoudsopgave
Laatst bijgewerkt door Bilbo op 28 sep 2014 18:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Bilbo Reviews || Misfit (2017) - Recensie
She wanted to go dancing, so we watched a movie.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Rem » 24 jun 2014 12:55

Leuke, persoonlijke lijst met een goede nummer 1. Legendarische soundtrack natuurlijk! Ik houd zelf ook enorm van soundtracks. Soundtracks die voor mij de films compleet maken, zoals je het stelt, zijn Into the Wild, Donnie Darko, Drive, Lord of the Rings, Braveheart, Gladiator, the New World en 127 Hours. Allemaal favoriete films van mij ook, dus dat geeft wel aan hoeveel waarde ik hecht aan goede muziek bij een film. :T
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor JamesBond » 24 jun 2014 15:17

Mooie keuzes! Ik vind de soundtracks van Mission: Impossible - Ghost Protocol, Top Gun, Grease, Frozen, Mamma Mia!, Les Misérables, Lord Of The Rings en Skyfall ook stuk voor stuk briljant! :)
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Roeltje » 24 jun 2014 17:02

Niet vergeten:

Moon (2009)
Star Wars (1977)
Pi (1998)
The Amazing Spider-Man(2012)
The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)
Raiders of the Lost Ark (1981)

En nog veel meer! Dit zijn echt soundtracks die me een bepaald gevoel geven die echt bij de film passen!
Vooral de soundtrack van The Amazing Spider-Man is heel erg ondergewaardeerd voor mij.
Tijdens een proefwerk kijk je omhoog voor inspiratie, naar beneden voor concentratie en naar links en rechts voor informatie.
Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Bilbo » 24 jun 2014 19:12

De soundtrack van The Amazing Spider-Man is een aardige, bevat een goede superhelden-vibe. Star Wars, Raiders Of The Lost Ark en The Hobbit: An Unexpected Journey zijn ook zeker niet slecht, maar op één of andere manier luister ik daar minder graag naar dan de soundtracks op dit lijstje.

JamesBond schreef:Mooie keuzes! Ik vind de soundtracks van Mission: Impossible - Ghost Protocol, Top Gun, Grease, Frozen, Mamma Mia!, Les Misérables, Lord Of The Rings en Skyfall ook stuk voor stuk briljant! :)

Ah, Les Misérables, ook een heerlijke soundtrack. Zelfs het gezang van Russell Crowe vond ik niet zo slecht als gezegd wordt, maar we weten wel dat mensen met kritiek een beetje kunnen overdrijven af en toe. Oké, ik geef toe, het is niet het meest perfecte geluid, maar echt vals is het ook niet.

Skyfall heeft ook een zeer aardig geluid, maar dat is Thomas Newman, hoe kan het dan ook anders?

Rem schreef:Leuke, persoonlijke lijst met een goede nummer 1. Legendarische soundtrack natuurlijk! Ik houd zelf ook enorm van soundtracks. Soundtracks die voor mij de films compleet maken, zoals je het stelt, zijn Into the Wild, Donnie Darko, Drive, Lord of the Rings, Braveheart, Gladiator, the New World en 127 Hours. Allemaal favoriete films van mij ook, dus dat geeft wel aan hoeveel waarde ik hecht aan goede muziek bij een film. :T

Braveheart, natuurlijk! Die doedelzak klinkt altijd goed in de oren. Gladiator heeft inderdaad ook een aardige soundtrack, met name door de tracks "Honor him" en "Now We Are Free".
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Roeltje » 24 jun 2014 20:29

Nu de Transformers hype bezig is, wat vinden jullie persoonlijk van de Transformers soundtrack?

Ik blijf het een absoluut prachtig stuk vinden! Het heeft echt de sfeer van de eerste Transformers gemaakt. :T
Maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Tijdens een proefwerk kijk je omhoog voor inspiratie, naar beneden voor concentratie en naar links en rechts voor informatie.
Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor benjamin » 25 jun 2014 06:13

Fijn lijstje hoor.

Film met mooie soundtrack is ook Once in mijn ogen: dat is een niet zo bekende Ierse prent over straatmuzikanten. Klein voorsmaakje hieronder - dit nummer won trouwens een Oscar.

benjamin
Filmster
Filmster

Berichtdoor JamesBond » 25 jun 2014 13:49

Roeltje schreef:Nu de Transformers hype bezig is, wat vinden jullie persoonlijk van de Transformers soundtrack?

Ik blijf het een absoluut prachtig stuk vinden! Het heeft echt de sfeer van de eerste Transformers gemaakt. :T
Maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening.

De derde film vond ik echt niks en de soundtrack is mij ook niet echt bij gebleven eerlijk gezegd...
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 25 jun 2014 15:48

benjamin schreef:Fijn lijstje hoor.

Film met mooie soundtrack is ook Once in mijn ogen: dat is een niet zo bekende Ierse prent over straatmuzikanten. Klein voorsmaakje hieronder - dit nummer won trouwens een Oscar.

Klinkt zeer goed! Wist niet van het bestaan van deze film af, maar ga 'm zeker een keertje kijken!
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Bilbo » 27 sep 2014 14:35

Halloweenmaand (2014)

Afbeelding

Het is alweer bijna oktober. De blaadjes vallen van de bomen, mensen springen met hun gele regenlaarsjes in plassen zo groot als de Middellandse Zee en men maakt zich klaar om elkaar de stuipen op het lijf te jagen. Halloween maakt langzaamaan zijn opkomst in de winkels en filmliefhebbers maken zich klaar om weer hun favoriete horrorfilms uit de kast te halen. Ook ik vind een lekker horrorfilmpje rond deze tijd zeer appetijtelijk. Het enige probleem is dat ik, als puber zijnde, graag een andere kant op wil slaan waardoor het kijken van een horrorfilm is sociale kringen niet op mijn lijstje staat. Zelf ben ik een fan van het klassieke als het om horrorfilms gaat. Nu heb ik ook een tijdje geen reviews meer uitgebracht. Eén plus één is twee, en ik vond een kans om weer eens leven te blazen in het gebruiken van mijn vrijheid van meningsuiting. Dus Bilbo, doe eens waar je goed in bent; verspil de tijd van anderen!

UPDATE: Bilbo is handig...

De films die ik zal kijken/recenseren zijn:
> The Babadook (2014)
> Onibaba (1964)

Voor dit onderwerp zal ik ook een tweede rating instellen. Naast de normale voetjes zal er ook een creep-o-meter komen. Deze zal meten tot hoeverre je het in je broek zal doen van angst. Hier staat de creep-o-meter op 90%, om een voorbeeld te geven van hoe deze eruit zal zien:
Afbeelding

Alvast bedankt voor uw tijd!

Afbeelding

Naar de inhoudsopgave
Laatst bijgewerkt door Bilbo op 02 nov 2014 01:20, in totaal 4 keer bewerkt.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor JamesBond » 27 sep 2014 15:39

Dat zijn inderdaad wel echte klassiekers! :D Ik ga denk ik ook genoeg horror kijken deze maand :)

Hier zijn nog wat horror kijktips (waar Vleeshaak het wel mee eens zal zijn): Halloween, The Shining, The Exorcist, Poltergeist, Hellraiser, The Thing, Alien, The Mist, 1408, What Lies Beneath. Een deel ervan heb je wellicht al wel gezien, maar dit zijn toch wel films die niet kunnen ontbreken in een horrormaand (lijkt mij dan) :D

Ik ben benieuwd naar je recensies! :)
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Frank_Costello » 27 sep 2014 19:11

Nice, dat zijn nou precies de classics die ik nog niet gezien heb! Deze houd ik in de gaten!
Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Bilbo » 02 okt 2014 15:26

Onibaba (1964)

Afbeelding

Met Nobuko Otowa, Nobuko Otowa & Kei Satô
Geschreven en geregisseerd door Kaneto Shindô

De "Bilbo Reviews Halloweenmaand" (zeer catchy) is per 1 oktober officieel begonnen. Dat betekent dat er door mij gekeken zal worden naar de films die rond Halloween niet vaak gekeken zullen worden door de meeste mensen. Mijn manier van selecteren was simpel; welke titels waren het meest interessant? Onibaba was een titel die mij wel goed in de oren lag als het gaat om horror. Sowieso is de klank "baba" al vrij sinister (of ligt dat aan mij?), en de poster die ernaast stond zag er wel aardig en veelbelovend uit. Met veel nieuwsgierigheid besloot ik dat dit de film zal worden waarmee ik dit nieuwe onderwerp in mijn recensietopic zal starten. Maar was het een goede start?

Onibaba focust zich op twee naamloze vrouwen die tijdens een oorlog in 14e eeuws Japan tussen het hoge riet wonen. Hier is overleven moeilijk. De enige wijze waarop de vrouwen eten krijgen is door samoerai te vermoorden tussen het hoge riet en hun spullen te ruilen voor voedsel.
Een oude bekende, genaamd Hachi, keert terug uit de oorlog naar het hoge riet, waar ook zijn huis staat. Hier start hij een affaire met de jongere vrouw, wat de oudere vrouw van het stel niet goedkeurt, aangezien ze al een man heeft volgens haar. Dat deze gesneuveld zou zijn in de oorlog, doet er niet toe voor haar. Tijdens deze affaire komt de vrouw een mysterieuze samoerai met een bizar masker tegen...

Het eerste uur van Onibaba is zeker aardig. Het verhaal wordt zeer rustig en zeer breed neergezet. Eén voor één wordt alles geïntroduceerd en krijgt de kijker even tijd om dit op te slaan voordat er verder wordt gegaan naar het volgende plotpunt. In dat geval is het eerste uur zeer aangenaam. Het dialoog loopt goed en wat er verteld wordt is ook degelijk interessant. Maar jammer genoeg duurt deze film langer dan een uur. Na een uur zonder enige elementen binnen het genre horror, begin je het toch wel zat te worden. Dat komt omdat sommige scènes te herhalend zijn of te lang doorgaan. De kijker begint zich toch wel af te vragen waar Onibaba, vertaald als "Demon Woman", toch blijft. Na zo'n lange tijd verdienen we dit toch wel? Het is echter niet tot zeer laat in de film dat we eindelijk geïntroduceerd worden aan de mysterieuze samoerai met het bizarre masker. Dan maar hopen dat de tijd het waard was.

Eng?
Jammer genoeg kan ik niet zeggen dat het de tijd waard was. Hoewel we een aardig eerste uur vol goed uitgewerkt drama hebben, valt het echte gedeelte waarin de film eng wil zijn best wel tegen. Dit is niet omdat we al zoveel gewend zijn, maar omdat de film nergens er echt in slaagt om slechts een enge atmosfeer af te geven. Dit is jammer, en vooral een gemiste kans. De locatie van de film biedt zich aan voor genoeg momenten waarvan je zeven kleuren in je broek schijt puur door de atmosfeer, en wat er misschien zomaar tevoorschijn kan springen. Zelfs het aspect met het masker had kunnen leiden tot meer dan wat we gekregen hebben. Door de hele film heen waren er maar 2 seconden waarbij ik bij mezelf dacht: "Dat is nou creepy!" Maar om echt eng te zijn speelt de film niet genoeg in op wat nu eigenlijk eng kan zijn. Al te snel heb je door wat er gebeurt, wat de angst tegenhoudt.

Maar misschien moeten we deze film niet zien als een horrorfilm, maar als een fabeltje. Iets wat je je kinderen zou vertellen om ze te behouden van het begaan van één of andere zonde. Misschien zou IMDB het genre moeten aanpassen van horror naar drama, omdat de film de dramatische gedeeltes wel zeer goed behandelt. Maar als het om eng zijn gaat, moet je deze film niet kijken. Daarvoor bevat de film simpelweg niet de geschikte elementen en pakken ze niet elke kans die ze kunnen nemen met dit verhaal. Hoewel mooi gefilmd, is dit geen film die het effect heeft die het duidelijk wil hebben. Een sterk drama, maar een teleurstellende conclusie.

Afbeelding

Afbeelding
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Bilbo » 02 nov 2014 01:18

The Babadook (2014)

Afbeelding

Met Essie Davis, Daniel Henshall & Tim Purcell
Geschreven door Jennifer Kent
Geregisseerd door Jennifer Kent

Foei, Bilbo! Heb je heel de maand oktober waarin je horrorfilms wil recenseren, doe je het niet! Mensen, ik ben onhandig. Dus wat ik besloot te doen was nog één horrorfilm te kijken en dan het thema te sluiten, want ik ben nu immers toch te laat. Dus wat is beter dan een recente, tegenover een oude? Zo ben ik beland bij The Babadook, een Australische horrorfilm die de filmfestivals is langsgegaan en daar aardig wat positiviteit over zich heen heeft gekregen. Dat, en de trailer wekte nieuwsgierigheid op. The Babadook moest goed zijn, het kon niet anders. De film leek eng, de reacties leekten dit te bevestigen. Maar hoe goed is The Babadook nu eigenlijk?

The Babadook draait om Amelia, een weduwe die in een bejaardentehuis werkt. Haar zoon, Samuel, is de lopende definitie van het woord "probleemkind" (hij bouwt wapens in zijn eigen kelder, hoe erg wil je het hebben?) . Op een avond vindt Samuel een boek genaamd "Mister Babadook". Dit boek begint leuk en braaf, maar verandert spontaan in iets verontrustends. Het boek heeft effect op de twee, maar misschien iets meer effect op Amelia. Zij ontdekt dat het boek iets in huis heeft gebracht wat niet wil hebben...

De film weet je er zeker van te overtuigen dat ze iets in huis hebben gehaald wat niemand wil hebben. The Babadook blijft in de schaduwen. Wanneer is dat geen pluspunt bij een entiteit in een horrorfilm? Vaak zorgt dit ervoor dat de kijker zelf ook een beeld gaat vormen van The Babadook, vaak naar een eigen boeman. Dit is precies wat de film doet; het wil een nachtmerrie zijn, maar dit niet beperken tot slechts de hoofdpersonages. De kijker moet ook meegetrokken worden in de nachtmerrie. Als de aftiteling komt moet het voelen alsof je spontaan wakker wordt en tegen jezelf moet zeggen: "Het was maar een droom". Werkte dit? Gedeeltelijk...

De film wordt voornamelijk gedragen door Essie Davis. Zij doet dit degelijk. Zo nu en dan is het geen topprestatie, maar ze weet de gestreste moeder zeer goed neer te zetten. Ook Daniel Henshall doet het niet slecht. De personages worden ook goed opgebouwd. Hun opbouw wordt niet gedaan door veel gepraat, maar meer door te tonen hoe doodgewone acties worden uitgevoerd door hen. Jammer genoeg is het begin voornamelijk opbouw, en dit voelt zo nu en dan fragmentarisch. De overgangen van de scènes zijn te vlug en een rustmoment zou niet verkeerd geweest zijn. De film is teveel gefocust op het opbouwen van de personages en het opzetten van het verhaal dat dit het enige is wat er gebeurt. Het voelt alsof de film je even de rug toekeert, en zich pas weer omdraait wanneer het opbouwen en opzetten klaar is. Men mag kijken bij het proces, maar wordt niet uitgenodigd om mee te doen.

Eng?
Is de film zo eng als de trailer deed lijken? Is het echt een nachtmerrie? Zoals al eerder gezegd is: gedeeltelijk. Hoewel The Babadook een goed monster is, is de metafoor te duidelijk. Hierdoor verandert de film in een psychologische thriller met een paranormaal sausje, in plaats van een horrorfilm. Er zijn wel enge momenten, maar deze worden vervaagd zodra de metafoor weer door wil breken. Begrijp me niet verkeerd, het is een goed uitgewerkt metafoor en als psychologische thriller met een paranormaal sausje is het zeer geslaagd. De film wilde echter duidelijk een horrorfilm zijn, wat het balans verstoorde.

The Babadook is niet perfect, maar zeker ook niet slecht. Is het een kijkje waard? Ja. Er zijn wel degelijk dingen die te waarderen zijn aan The Babadook. Voornamelijk het titelmonster zelf is een leuke creatie, angstaanjagend maar ook fascinerend. De film houdt de metafoor echter niet subtiel genoeg om echt dicht bij perfect te zijn. Dit is ergens problematisch, maar handig voor zij die weinig films met metaforen kijken en ook een keer onderdeel willen zijn van de "ik snap de film"-golf.

Afbeelding

Afbeelding
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies