Bilbo Reviews....

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Re: Bilbo Reviews....

Berichtdoor Ed Crane » 05 sep 2015 21:22

Leuk Bilbo, ik ga het lezen :+
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor JamesBond » 05 sep 2015 21:23

Ik als gigantische Star Wars-fan kan de prequels anders prima kijken. Ik geef toe, ze zijn bij lange na niet zo goed als de originele trilogie, maar zo slecht als iedereen zegt dat ze zijn vind ik ze nou ook weer niet. Vooral in Revenge Of The Sith is zeer genietbaar! :) Ben benieuwd naar je reviews!
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 05 sep 2015 22:14

Star Wars - Episode I: The Phantom Menace (1999)
I've got a bad feeling about this...

Afbeelding

Met Liam Neeson (Qui-Gon Jinn) - Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi) - Natalie Portman (Queen Amidala / Padmé) & Jake Lloyd (Anakin Skywalker)
Geschreven door George Lucas
Geregisseerd door George Lucas

George Lucas, een fantastische man die ons veel groots gebracht heeft, en nog veel meer troep. Hij is mede-verantwoordelijk voor de creatie van onze favoriete archeoloog en natuurlijk Star Wars, het legendarische verhaal vanuit een sterrenstelsel hier ver, ver weg. Maar hij bracht ons ook Howard The Duck en... Star Wars... nogmaals. Het verhaal van hoe Anakin Skywalker van opschepperig jongetje omgetoverd werd tot mouthbreather Darth Vader is een verhaal waar vele fans van de franchise geïnteresseerd in waren sinds de grote onthulling in Episode V. Uiteindelijk, na ruim anderhalf decennium, kregen de fans van Star Wars eindelijk wat ze wilden. Althans...

Het verhaal draait om Qui-Gon Jinn (Neeson), die samen met zijn Padawan Obi-Wan Kenobi (McGregor) erachter komt dat de Trade Federation besloten heeft om de planeet Naboo te bezetten. In een poging tot vluchten belanden de twee Jedi, samen met een hoopje vluchtelingen waaronder Queen Amidala en Padmé (Portman), en natuurlijk de gevreesde Jar Jar Binks (Ahmed Best) op de planeet Tatooine, waar ze tegen een kleine jongen aanlopen die naam Anakin Skywalker draagt. Qui-Gon merkt dat deze kleine dondersteen (met de gewoonte om enorm op te scheppen over hoe grote nerd hij wel is) in waanzinnige hoeveelheden de Force met zich meedraagt. Bij hem komt de vraag op: is dit de uitverkorene die eindelijk balans zal brengen?

Het verhaal van hoe Anakin Darth Vader wordt is een zeer goed uitgangspunt en klinkt alsof het gigantisch veel potentie heeft tot het zijn van een geweldig verhaal. Helaas kwam dit idee in de handen van George Lucas, wiens ideeën het beste zijn in de handen van anderen. Het verhaal is een rommeltje. Het script voelt meer aan als de first draft of een uitlijning van het uiteindelijke script. Niet alles komt lekker uit de verf, maar da's nog niet het ergste eraan: het is zeer duidelijk te merken dat er een goed verhaal is dat eruit wil komen, vol met boeiende personages en plotlijnen. Helaas is alles nog gewoon niet af, of in ieder geval, zo voelt het. Als voorbeeld nemen we de relatie tussen Anakin en zijn moeder, iets wat gigantisch ontroerend had kunnen zijn zodra Anakin afscheid neemt zonder zekerheid haar ooit nog te zien. Echter is er niks dat de band tussen de twee echt goed toont.

Echter is het niet alleen dat, maar ook dat de band tussen de twee totaal niet overtuigend is. Pernilla August, die de rol van Anakin's moeder vervult, is maar één van de vele castleden die een zeer middelmatige performance levert. Ewan McGregor is de minst erge die onder deze categorie valt, maar bijvoorbeeld Natalie Portman (van wie het allang bekend is dat ze geweldig kan zijn) levert een totaal niet overtuigende performance, en dan vooral als Queen Armadillo, waar ze besloten heeft om de meest robotachtige stem op te zetten die ooit in een Star Wars-film te horen was. Jake Lloyd, die de rol van de jonge Anakin Skywalker invult, is een typisch geval van een kindacteur: vaak zeer overdreven en de toon ligt niet altijd lekker. Zodra hij begint te praten over wat hij allemaal wel in elkaar heeft geflanst, komt er een gigantisch gevoel van "kan iemand alsjeblieft dit kind de mond snoeren ". Nu zijn er wel momenten dat er heel duidelijk te zien is dat Darth Vader al in dit kind zit, maar die worden al snel overschaduwd door de minder goede kanten. De enigen die een performance geven die te doen is zijn Liam Neeson (al zit ie zo nu en dan wel echt op het randje), Ian McDiarmid als Palpatine en Terence Stamp in een te klein rolletje voor zijn talent als Chancellor Valorum.

Nee, de positieve kanten hier zijn niet te vinden in het acteerwerk of de verhalende aspecten. Gelukkig is er nog altijd John Williams, die wederom een prachtige soundtrack levert waardoor scènes waar mensen hun mond eens houden nog best wel indrukwekkend kunnen zijn. In tegenstelling tot de originele trilogie heeft deze soundtrack een compleet andere basis, ééntje die meer opera-achtig en dramatischer klinkt, in tegenstelling tot het epische geluid van de originele trilogie. Toch is heel duidelijk herkenbaar dat dit het geluid van Star Wars is. De CGI is wisselvallig. Soms is het niet slecht, en soms is het middelmatig. Een scène waarin de CGI voor het grootste gedeelte te doen is, is tijdens de Podrace, wat op zichzelf ook één van de betere aspecten van de film is. De scène is snel, bombastisch en spectaculair, waardoor de wat mindere aspecten heel even in de vergetelheid vallen. Helaas is dit in het midden van de film en pikt alles daarna weer op op hetzelfde niveau als voorheen.

Het ergste van de hele film is niet Jar Jar Binks, zoals meeste zouden zeggen. Hoewel zijn rol inderdaad veel te groot is (alleen voor 5 minuten is zijn aanwezigheid leuk, daarna wordt het vrij vervelend), is het probleem van Episode I veel groter. Het had namelijk zoveel meer kunnen zijn. Zo vaak zie je de zaadjes van een geweldig verhaal geplant in sommige scènes, maar helaas hebben de makers niet gewacht tot het volgroeid is. Tip: water geven helpt meestal. Zoals al gezegd is er zoveel dat voelt als een simpele uitlijning van het verhaal en niet het uiteindelijke script. Er is een villain met maar 3 zinnen in totaal die naast zijn coole uiterlijk weinig indruk achterlaat, er zijn relaties die niet helemaal opgebouwd zijn en zo zijn er nog vele punten te vinden die gewoon onaf voelen. Dat is vreemd, want Lucas had ruim een anderhalf decennium om dit zooitje in elkaar te flansen. Om Obi-Wan te citeren: "This is not the prequel you're looking for..."

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Bilbo op 07 sep 2015 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Bilbo Reviews || Misfit (2017) - Recensie
She wanted to go dancing, so we watched a movie.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Ed Crane » 05 sep 2015 22:38

"Queen Armadillo" :D
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor JamesBond » 06 sep 2015 12:42

Goeie recensie Bilbo! :T Ik heb de haat voor Episode I altijd kunnen begrijpen, maar ik ben het er nooit helemaal mee eens geweest. Ondanks dat ik heel goed zie dat het geen vakmanschap van de bovenste plank is kan ik de film altijd opzetten en er gewoon van genieten voor wat het is. Van mij zou hij 3/5 sterren krijgen :)
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Roeltje » 06 sep 2015 15:46

Ik heb The Phantom Menace destijds ook een 6/10 gegeven omdat ik hem toen wel vermakelijk vond (ik was twaalf ongeveer), maar toen ik laatst weer een stukje meekeek toen mijn broertje de reeks voor het eerst zag, moest ik mezelf er toch wel op betrappen dat ik dit bar en bar slecht vond. :oops: Misschien tijd voor een herkijk voor ons beide, Bond.
Tijdens een proefwerk kijk je omhoog voor inspiratie, naar beneden voor concentratie en naar links en rechts voor informatie.
Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor JamesBond » 06 sep 2015 16:09

Dat gaat ook zeker gebeuren voor de nieuwe film uitkomt, maar misschien is het ook wel leuk om je aan de "Machete Order" te wagen.
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Roeltje » 06 sep 2015 16:15

Sorry, maar dat lijkt mij echt een verschrikkelijke volgorde. Je hoort de originele trilogie gewoon achter elkaar te kijken zonder die andere zooi ertussen. En zooi bedoel ik niet letterlijk, ik vind Revenge of the Sith ook een erg goede film. :)
Tijdens een proefwerk kijk je omhoog voor inspiratie, naar beneden voor concentratie en naar links en rechts voor informatie.
Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor JamesBond » 06 sep 2015 16:19

Ik hoorde er van de week voor het eerste over omdat een jongen op mijn opleiding (die ook groot fan is van Star Wars) mij erover vertelde en ik vond het eigenlijk best een logische volgorde :P Want zoals ook op die site staat: Episoden II en III zijn wellicht geen Shakespeare, maar ze zijn in elk geval makkelijker te kijken naast de originele trilogie dan episode I... Ik ga de films waarschijnlijk ook niet in die volgorde kijken voor de volgende film uitkomt, maar het lijkt me wel leuk het een keertje te doen :)
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Creeper » 07 sep 2015 08:04

Leuk om te lezen! Ik was zelf een jaar of 8 toen ik de film voor het eerst zag en vond het toen allemaal best wel cool, de pod-race en het gevecht op het einde, alle monsters en aliens enz. Ik heb hem daarna nog wel eens gezien, mijn grootste ergernis was de rol van Anakin. Wat een irritant ventje zeg.

Wat ik wel positief vond: dit was de laatste film waarin Yoda nog een pop was.
Wouldst thou like to live deliciously?
Last.fm - Blog - What I Watch
Creeper
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 07 sep 2015 22:24

Star Wars - Episode II: Attack Of The Clones (2002)
Looking for a prequel in Alderaan places...

Afbeelding

Met Hayden Christensen (Anakin Skywalker), Natalie Portman (Padmé), Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi) & Samuel L. Jackson (Mace Windu)
Geschreven door George Lucas & Jonathan Hales
Geregisseerd door George Lucas

George Lucas bracht de wereld in 1999 Star Wars - Episode I: The Phantom Menace, het eerste deel van een nieuwe trilogie dat de oorsprong van Darth Vader moest vertellen. De film werd met gemengde reacties ontvangen, om het licht te zeggen. Voornamelijk de gigantische Star Wars-fans waren over het algemeen totaal niet blij met de film. Toch was het de meest succesvolle film van het jaar, met een wereldwijde opbrengst van $ 924 miljoen. Mensen konden zich klaarmaken voor het vervolg, wat sowieso zou volgen. En hoewel de reacties ietwat positiever waren, was er nog steeds genoeg kritiek op de tweede film in de nieuwe Star Wars-trilogie. De opbrengst van de film was wereldwijd ruim $ 338 miljoen, duidelijk minder dan de opbrengst van de eerste film. Het imago van de nieuwe Star Wars was al duidelijk beschadigd, en daar ging Episode II weinig aan veranderen...

10 jaar zijn verstreken sinds de gebeurtenissen van The Phantom Menace. Padmé Amidala (Portman) is nu een senator van haar eigen planeet Naboo, en haar leven is in gevaar. Na meerdere aanslagen op haar, krijgt Anakin Skywalker (Christensen) de taak om Padmé te beschermen, terwijl Obi-Wan Kenobi (McGregor) het spoor volgt van de mysterieuze premiejager die achter de recente aanslagen op het leven van Padmé zit. Dat leidt hem op het spoor van een mysterieus leger van klonen dat wordt gefabriceerd voor de Jedi waar de Jedi zelf niks van afweten. In de tussentijd worstelen Anakin en Padmé met de gevoelens die ze voor elkaar hebben...

Het niveau van Episode I naar Episode II is totaal niet gestegen. Wederom komt Lucas aan met een totaal niet indrukwekkend verhaal. Echter, waar Episode I nog enigszins een gevoel van avontuur en licht vermaak had, bevat Episode II een verhaal dat poogt om duisterder te zijn om zo een parallel te willen creëren met de originele trilogie. Hales en Lucas pakken dit echter fout aan en focussen op een zeer gênant liefdesverhaal dat zeer spoedig evolueert. Hales en Lucas proberen om dit liefdesverhaal complex en dramatisch te maken, maar veranderen het in plaats daarvan in Goede Tijden, Slechte Tijden met lightsabres. In plaats van emotioneel te zijn vanuit Anakin's standpunt, verandert Anakin in een zeer zeurderig type. Zijn dialogen over zijn problemen zijn niet meelijwekkend, maar zeurderig. Dit ligt voornamelijk aan het dialoog, maar ook aan hoe het gebracht is.

Hayden Christensen is een berucht aspect van deze prequel-trilogie, en dat is met een reden: zijn performance als Anakin is tenenkrommend, creepy, zeurderig en tegelijkertijd emotieloos. Het lijkt onmogelijk, maar Hayden Christensen weet het voor elkaar te krijgen. Het kan zelfs niet anders dan dat Christensen met zijn rol als Ani een geheel nieuwe emotie heeft uitgevonden waar de mensheid tot heden nog niet vanaf wist. Dank u, Hayden, voor deze belangrijke psychologische ontdekking. Verder heeft McGregor aan zijn rol als Obi-Wan gewerkt en is hij één van de weinigen in de film die nog een aardige performance levert, samen met Frank Oz, Samuel L. Jackson en wederom Ian McDiarmid. Natalie Portman brengt een performance die heen en weer slingert van middelmatig tot veel te dramatisch. Zelfs Sir Christopher Lee kon zichzelf niet redden aan het niveau van het materiaal waarmee hij moest werken. Ja, laat die woorden bezinken...

Eén van de dingen die veel kritiek oplevert voor de prequel-trilogie is het gigantische gebruik van CGI, in zoverre dat er bijna geen shot is dat niet door de CGI-machine is geweest. Het is niet zozeer het gebruik van CGI, hoewel het niet altijd van topniveau is, maar het feit dat Lucas bezweek aan een heus CGI-fetisj. De finale van de film is extreem uitgerekt met actieve scènes die, naast de acteurs, enkel CGI gebruiken. Het gevoel dat Lucas eigenlijk gewoon wilde tonen wat hij kon en niet echt een spannende finale wilde opzetten is vrij sterk, want hoe meer CGI je eenmaal gebruikt in zoveel scènes die spanning moeten opbrengen, hoe minder echt gevaar of spektakel er is. En omdat de "bombastische" finale met meer CGI dan mensen in de wereld zo ongeveer 40 minuten duurt, is er totaal geen spanning meer. De spanning maakt plaats voor verveling.

Het lijkt er meer op dat Lucas & co. hebben opgegeven na Episode I dan dat ze geprobeerd hebben de trilogie nog te redden. Het avontuur en simpele vermaak dat Episode I nog wat waarde gaf en afleiding gaf van het lage niveau, is hier helemaal verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een hunkering om "grootser" te zijn. Dat is geen vreselijk streven voor een vervolg, maar dan moet het dat wel goed doen, iets wat Episode II niet doet. Een liefdesverhaal dat de kern van het verhaal moet vormen dat totaal niet werkt en een uitgerekte finale die eerder saai is dan spannend of meeslepend, het enige dat nog een beetje vermakelijk of meeslepend is is de verhaallijn van Obi-Wan Kenobi, en dat is voornamelijk dankzij Ewan McGregor. Met al twee middelmatige delen achter de rug, wekt de finale alleen maar nieuwsgierigheid, en misschien een beetje angst...

Afbeelding

Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Ed Crane » 08 sep 2015 15:40

Het niveau is wel degelijk iets gestegen imo, al was het alleen maar omdat er nu in ieder geval één acteur is met wél charisma, Christopher Lee :T
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor JamesBond » 08 sep 2015 17:20

Ik ben het met Ed eens. In Episode II zijn toch zeker wel wat positieve punten te bespeuren als je het mij vraagt. Met name een aantal actiescènes, zoals de achtervolging aan het begin en de scène op Kamino vond ik erg goed! En zoals je zelf al zegt weet Ewan McGregor zichzelf nog een beetje staande te houden, maar ik vond Christopher Lee ook wel erg cool als Sith! Ook de muziek van John Williams is vanzelfsprekend weer geweldig! Van mij krijgt Episode II een 7/10 :)

Als je je trouwens hebt geërgerd aan de overkill aan CGI in deze film, bedenk je dan even dat er voor Episode III geen enkel Clone harnas is gemaakt, al vraag ik me af of ze dat voor Episode II wel gedaan hebben...
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 08 sep 2015 17:57

Ewan McGregor's verhaallijn was hetgeen dat het beste was aan Episode II en dat is inderdaad omdat Ewan McGregor de rol goed draagt. En tja, Sir Christopher Lee, hoeveel waardering ik ook voor hem heb, vond ik toch echt wel wat tegenvallen. Zo nu en dan werkte het, maar op heel wat momenten liep het niet helemaal lekker, althans, in mijn ervaring. Het zou echt fantastisch moeten zijn, want de combinatie Sir Christopher Lee en een Sith klinkt gewoon als puur goud.

Nee, mijn favoriete rol tot nu toe blijft Ian McDiarmid. Als Palpatine heeft hij een zeer warme uitstraling, maar toch is die duistere ware aard zeer aanwezig op de achtergrond.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor JamesBond » 08 sep 2015 18:08

In Episode III is McDiarmid nog wel het beste! Er is ook een bepaalde scène tussen Christensen en McDiarmid die heel sterk is, maar daar kom je nog wel achter :)
JamesBond
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies