Eyes Wide Shut

Plaats hier je eigen filmrecensies en bespreek actuele bioscoopreleases.

Moderator: FT-Mods

Eyes Wide Shut

Berichtdoor Chimichanga » 26 maart 2016 12:57

Ik heb zojuist Eyes Wide Shut (1999) gekeken, en alhoewel ik hem niet helemaal begrijp, ben ik toch wel onder de indruk. Geweldige acteerprestaties, een zinderende soundtrack, en niet ten minste de aankleding en de cameravoering.

Maar hier is mijn interpretatie van het verhaal

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over deze film? Hoe interpreteren jullie hem?
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Eyes Wide Shut

Berichtdoor SeungRi1997 » 26 maart 2016 13:23

Ik denk dat spoiler-tags niet per se nodig zijn voor een forum-entry die specifiek over één film gaat. Ze bevorderen de leesbaarheid ook niet, dus daarom laat ik ze achterwege.
Dat gevoel is erg herkenbaar! De eerste keer dat ik hem zag begreep ik hem ook niet helemaal en ik was zelfs een beetje teleurgesteld. Toch had de film wel iets intrigerends en na verloop van tijd merkte ik toch dat de film wel heel vaak in mijn gedachten rondspookte. Hij prikkelde me zelfs zo dat ik begin dit jaar mijn profielwerkstuk er over geschreven heb.
Daardoor heb ik de film beter leren waarderen en hem ook iets beter leren begrijpen. Jouw droomtheorie was aanvankelijk ook mijn opvatting. Die is nu toch wel wat bijgesteld, met name door het gesprek dat Bill aan het einde van de film met Ziegler heeft.
Ik denk dat de gebeurtenissen in de film daadwerkelijk plaatsvinden. Er is geen sprake van een droom, maar wel van een droomwereld waarin Bill en Alice leven. Zij leven namelijk in een geweldige, haast decadente wereld te leven, maar achter die façade schuilt een zeer perverse wereld. De titel is niet voor niets een oxymoron. Al zou die ook op het publiek terug kunnen slaan, dan wordt jouw droomtheorie weer aannemelijker.
Enfin, ik merk nu eigenlijk opnieuw dat ik eigenlijk maar een heel klein deel van de film heb onderzocht, want ik vat 'm nog steeds niet volledig.
Flex your muscles
SeungRi1997
Filmster
Filmster

Berichtdoor Chimichanga » 26 maart 2016 14:24

SeungRi1997 schreef:Ik denk dat spoiler-tags niet per se nodig zijn voor een forum-entry die specifiek over één film gaat. Ze bevorderen de leesbaarheid ook niet, dus daarom laat ik ze achterwege.
Dat gevoel is erg herkenbaar! De eerste keer dat ik hem zag begreep ik hem ook niet helemaal en ik was zelfs een beetje teleurgesteld. Toch had de film wel iets intrigerends en na verloop van tijd merkte ik toch dat de film wel heel vaak in mijn gedachten rondspookte. Hij prikkelde me zelfs zo dat ik begin dit jaar mijn profielwerkstuk er over geschreven heb.
Daardoor heb ik de film beter leren waarderen en hem ook iets beter leren begrijpen. Jouw droomtheorie was aanvankelijk ook mijn opvatting. Die is nu toch wel wat bijgesteld, met name door het gesprek dat Bill aan het einde van de film met Ziegler heeft.
Ik denk dat de gebeurtenissen in de film daadwerkelijk plaatsvinden. Er is geen sprake van een droom, maar wel van een droomwereld waarin Bill en Alice leven. Zij leven namelijk in een geweldige, haast decadente wereld te leven, maar achter die façade schuilt een zeer perverse wereld. De titel is niet voor niets een oxymoron. Al zou die ook op het publiek terug kunnen slaan, dan wordt jouw droomtheorie weer aannemelijker.
Enfin, ik merk nu eigenlijk opnieuw dat ik eigenlijk maar een heel klein deel van de film heb onderzocht, want ik vat 'm nog steeds niet volledig.

Ik heb me in mijn eerste post wat slecht verwoord. Ik bedoelde dat ik het gevoel krijg dat Kubrick de kijker een soort van droom wou voorschotelen, die toch weer vertrekt uit de realiteit.
Maar bedankt voor je reactie. Ik vind het zeer interessant om andere mensen hun kijk op een film te horen, zeker bij een film als Eyes Wide Shut. :+
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor Chimichanga » 28 maart 2016 21:21

Op deze site staat ook wel een zeer interessante visie op de film.
http://www.salonindien.nl/2015/kubricks ... ard-of-oz/
Chimichanga
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Keer terug naar Filmtitels: recensies & discussies