Top 5 regisseurs

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: Top 5 regisseurs

Berichtdoor Straka » 06 jan 2016 18:10

NWRfan schreef:Altijd leuk dat er ipv een leuk gesprek over favoriete filmmakers een gesprek ontstaat over de naam van een van de filmmakers uit het lijstje. Feest!
Vooruit dan maar:
Wong Kar Wai is een favoriet en niet meer dan terecht dat hij bij volle naam genoemd wordt. Villeneuve is natuurlijk eigenlijk het "honourable mentions"-lijstje niet eens waard.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 06 jan 2016 18:20

Daarnaast: Wat mij betreft hoort de Grandmaster (op misschien die Amerikaanse cut na, die ken ik niet) tot zijn beste of in ieder geval betere werk. Goed, My Blueberry Nights was niet een van zijn sterkste, maar met The Hand en 2046 heb je in de afgelopen 11 jaar dan toch 3 zeer mooie tot fantastische films, en zelfs aan dat gedeelte van Wongs oeuvre over kan Villeneuve inderdaad niet tippen. Iñárritu, Refn en Sorrentino evenmin, en misantroop Noe al helemaal niet.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 06 jan 2016 19:45

Ik begrijp dat een all-time vermelding een schaal hoger is dan een "huidige" vermelding.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor NWRfan » 06 jan 2016 22:59

Kijk! Eindelijk begint er iets interessants te ontstaan :)
Colonel: Ik ben het met je eens dat The Grandmaster zeker geen slechte film was, maar in mijn optiek zijn As Tears Go by, Happy Together, Fallen Angels Chungking Express en In the Mood for Love veruit zijn beste films. Vandaar dat ik hem schaar onder all-time en niet onder huidige filmmakers (waarbij all-time zoals Straka inderdaad aangeeft een schaal 'hoger' ligt als je het zo mag stellen). In het verlengde hiervan stel ik dan ook dat ik Wong inderdaad hoger heb zitten dan Iñarritu, Refn en Sorrentino (en Noe om t lijstje dat je noemde compleet te maken).

Imo is Villeneuve een van de interessantste regisseurs op dit moment. Met Incendies, Prisoners, Enemy en Sicario zet hij een zeer sterke reeks neer. Naast dat hij onderhuidse spanning goed weet op te bouwen, is zijn cinematografie uitstekend en gebruik van symboliek, in mijn optiek, erg sterk.

Winding Refn is een meester in stijl. Dit wordt natuurlijk vaak gebruikt als kritiek op zijn werk (style over substance), maar ik denk dat stijl, helemaal nu, een van de belangrijkste kenmerken is van het medium film. Alle verhalen zijn ondertussen zo'n beetje wel verteld, dus de enige uitdaging zit in de manier waarop het verhaal (als een verhaal überhaupt nodig is) verteld wordt. Winding Refn haalt het meeste uit de mediumspecifieke elementen en creëert dmv geluid/muziek, cinematografie, production design, montage en cameravoering overweldigende filmervaringen. Only God Forgives is vooralsnog een van mijn favoriete bioscoopervaringen.
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Straka » 07 jan 2016 09:11

NWRfan schreef:Imo is Villeneuve een van de interessantste regisseurs op dit moment. Met Incendies, Prisoners, Enemy en Sicario zet hij een zeer sterke reeks neer. Naast dat hij onderhuidse spanning goed weet op te bouwen, is zijn cinematografie uitstekend en gebruik van symboliek, in mijn optiek, erg sterk.
Zijn opbouw van onderhuidse spanning komt vooral over als opzichtig toewerken naar een twist, die je dus nogal voorspelbaar ziet aankomen. Vooral Incendies had hier last van. De cinematografie is niet zijn verdienste, maar vooral van de mensen waarmee hij werkt. Daarnaast is Deakins z'n sterkste werk zeker niet met Villeneuve geweest. Al moet ik toegeven dat het allemaal niet heel slecht is, Sicario heeft bijvoorbeeld vooral een zwak Hollywood-scenario (maar de regie heeft dit duidelijk ook niet verholpen), maar dit maakt Villeneuve meer grijze muis gemiddeld dan interessant.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor NWRfan » 07 jan 2016 09:58

Ben ik toch niet helemaal met je eens. Sicario had inderdaad geen geweldig script, maar imo stijgt de film uit boven een heleboel andere misdaadthrillers. De scene op de brug is daar een goed voorbeeld van. Als kijker weet je misschien wat er ongeveer gaat gebeuren, maar toch is de spanning intens. De manier van montage speelt een belangrijke rol hierin, maar ook muziek en cameravoering. Ik zat tenminste in de bios met mijn bonkend hart in mijn keel. Villeneuve heeft tot op heden nog geen meesterwerk gemaakt, maar als genre-filmmaker stijgt hij wel uit boven veel anderen.
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Straka » 07 jan 2016 10:09

Ik kan me niet eens meer een scene op een brug herinneren. Wel nog een slappe scene in een tunnel. Het lijkt een dingetje te zijn geworden om bepaalde actie niet expliciet centraal in beeld te brengen. Afgelopen jaar hadden we scenes in bijvoorbeeld 600 Miles (een realistischer en ingetogener beeld van de cartel-situatie in het grensgebied van Mexico en de VS) en vooral Dheepan die lieten zien hoe je dit effectief en respectievelijk daarbij beklemmend doet en de tunnelscene in Sicario die liet zien hoe je dit niet effectief doet, het karakter van Brolin moest tijdens de actie nog uitleggen wat er gaande was.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 07 jan 2016 11:00

Die scene op de brug was wel spannend, of eigenlijk meer de opbouw ernaar toe terwijl ze door Juarez rijden (authentiek, naar ik begrijp van een kennis van daar), maar daarna ging het toch bergafwaarts, zowel inhoudelijk als qua spanning.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 07 jan 2016 11:07

Was dat voor de grensovergang? Dat was wat spanning betreft inderdaad de sterkste scene.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 07 jan 2016 13:34

Yup. Op een grote brug komen ze dan vast te zitten in verkeer.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Creeper » 08 jan 2016 20:57

Vorig jaar nog een aantal van Wong gezien, ik vond Happy Together echt een geweldige film. Zo mooi en sfeervol en knap hoe hij gevoelens weet uit te drukken.

Ik zou gaan voor In The Mood for Love > Happpy Together > Chungkin Express > Fallen Angels > My Blueberry Nights gaan als favoriet naar minst favoriet.

Van 2046 kan ik me niet meer zoveel herinneren, maar die deed me aanzienlijk minder dan In The Mood. Is wel al weer een flinke tijd geleden dat ik die heb gezien. The Grandmaster verwacht ik eigenlijk best wel wat van, staat toch al een tijdje op mijn must-see lijst.

En wat betreft Villeneuve, ik ben ook grote fan van hem. Hij is zo heerlijk kil en goed in z'n spanningsopbouw vind ik. Sicario had drie zeer intense scènes: , en , maar de spanning werd dan ook naar hoog niveau getild door de geweldige soundtrack (beste van het jaar denk ik). Ook aan z'n trage zoomshots beleef ik altijd veel plezier. Binnenkort maar eens Incendies kijken.

En dan doe ik ook maar meteen m'n lijstje (willekeurige volgorde):

All-time:
1. Steven Spielberg: door Jurassic Park kan 'ie al weinig fout doen bij mij.
2. David Lynch: vreemd als geen ander. Echt raar, zelfs Van Warmerdam is normaal vergeleken met Lynch. Maar nu maak ik vast een vreemde vergelijking.
3. Michelangelo Antonioni: heb nog niet alles van hem gezien, maar op Zabriskie Point na ook alleen maar goede film gemaakt. Ik zag kortgeleden nog Il Deserto Rosso, wat een extreem mooie film zeg. Ik moet ook dringend weer L'Avventura, La Notte en L'Eclisse kijken. Hij heeft natuurlijk ook geluk gehad met Monica Vitta, wat een actrice. Fascinerend hoe hij perspectief (en kleur) en ruimte gebruikt en personages in het shot plaatst en ga zo maar door.
4. Alfred Hitchcock: heeft binnen het thrillergenre ook zoveel eigenzinnig werk gemaakt. Terecht ook The Master of Suspence. En z'n films zijn veelvuldig aanwezig onder mijn favorieten.
5. Roman Polanski denk ik dan toch maar. Carnage is mijn lievelings, die kan ik 100 keer kijken en toch hilarisch blijven vinden. Heeft verder ook veel uiteenlopend werk, maar slaat nooit echt de plank mis.

Honorable mentions:
- Andrei Tarkovsky (nog een aantal films te gaan), Paul Verhoeven, Pedro Almodóvar, Jean-Luc Godard (maar die heeft ook echt wel mindere films gemaakt, en nog lang niet alles gezien)

Huidig
1. David Fincher: heeft eigenlijk nog geen enkele slechte film gemaakt en blijft consequent ijzersterk werk afleveren. Ook z'n laatste twee vind ik uitzonderlijk sterk. Waanzinnig strak, geweldige soundtracks, indringende verhalen.
2. Xavier Dolan: misschien over de top qua stilering, maar ik vind wel dat Dolan het uitermate goed beheerst en ook oog voor detail heeft. Verder kan hij prachtig verhalen vertellen.
3. Hayao Miyazaki: vond zelf The Wind iets minder, maar nog steeds mooi. Verder staan eigenlijk bijna al z'n films ook in mijn favorieten lijst, dus dat zegt wel wat.
4. Alex van Warmerdam: ook van deze meneer staat veel in mijn favorieten-lijst. Kan als geen anderen een absurde wereld zeer tastbaar maken, of herkenbaar. Ofzo.
5. Quentin Tarantino: tja. Ik ben zelfs meer fan van zijn werk na Kill Bill dan van zijn werk daarvoor, al zijn die films ook stuk voor stuk briljant.

Vijf is te weinig. :P

6. Wes Anderson: eigenzinnig en kan ook prachtig verhalen vertellen, zowel visueel als via z'n personages. Altijd knullig aandoenlijk.
7. Richard Linklater: kan niet eens uitdrukken hoe mooi ik de Before-films vind.

Honorable mentions:
- Darren Aronofsky: helaas met Noah een misstap begaan, maar het fatalisme in sommige van z'n films wordt naar een haast mooi niveau getild en ik moet Pi nog zien), J.J. Abrams, Chan-wook Park, Wong Kar-Wai (of Kar-Wai Wong, ben altijd in de war met onze Kar), Terrence Malick, Denis Villeneuve, Michel Gondry

En ik vergeet er vast nog een hoop...
Wouldst thou like to live deliciously?
Last.fm - Blog - What I Watch
Creeper
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor NWRfan » 09 jan 2016 11:45

Red Desert van Antonioni is inderdaad een zeer indrukwekkende film. Is de enige film die ik van hem gezien heb tot nu toe. Aanstaande maandag ga ik naar Blow Up van hem in t Eye. Ook heb ik L'avventura en La Notte erg hoog op m'n watchlist staan :)
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Vorige

Keer terug naar Filmlijsten