Top 5 regisseurs

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: Favoriete Regiseurs?

Berichtdoor benjamin » 21 dec 2014 19:05

Van de huidige werkende regisseurs:

- Wes Anderson
- de broers Dardenne
- Martin Scorsese
- Christopher Nolan
- David Fincher

Anderson heeft gewoon een unieke stijl en weet daarmee de laatste jaren heel aparte, maar prima films te maken zoals een Moonrise Kingdom of Grand Budapest Hotel.

Ook de Dardennes hebben hun stijl en zijn zodanige perfectionisten dat je elke keer weet dat je kwaliteit gaat voorgeschoteld krijgen. Fincher heeft eveneens z'n plaatsje wat aan perfectionisme te danken, ook zijn films zijn steeds op z'n minst prima afgewerkt.

Martin Scorsese is natuurlijk een legende, ook iemand wiens werk haast altijd van bijzonder hoge kwaliteit is. En Nolan is iemand die als geen ander prima ontspanningscinema weet te maken met dat tikkeltje meer.

Tja, het is eigenlijk moeilijk zo uit te leggen, want het komt er gewoon op neer dat ik als één van die namen zie ik haast op basis daarvan interesse heb juist omdat hun werk zo zelden teleurstelt.

Eervolle vermeldingen: Tarantino, de Coens.
benjamin
Filmster
Filmster

Re: Favoriete regiseurs?

Berichtdoor Touchwood » 21 dec 2014 23:31

Samengevoegd. :wink:
Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Re: Top 5 regisseurs

Berichtdoor horizon » 22 dec 2014 07:22

Hmm, eens kijken welke 5 regisseurs mij zo snel te binnenschieten:

Darren Aronofsky.
Een geweldige acteurs-regisseur (of hoe je zoiets ook noemt). laat ze boven zichzelf uitstijgen. Alleen in Noah lukte hem dat niet. Geef deze man geen te groot budget. :T Favoriete film: the Fountain.

David Fincher.
Kiest de goede scripts/scenarios en weet daar gewoonweg een goede film van te maken. Favoriete film: Fight Club.

Michael Bay.
Zal hier niet zo vaak genoemd worden :P Maar vind hem persoonlijk de beste regisseur voor pure entertainment blockbusters. Zijn manier van films in beeld brengen zint niet iedereen maar ik kan het uiterst waarderen. Z'n films zijn direct herkenbaar en je ziet toch vaker dat andere zijn actie-stijl proberen te kopiëren. Favoriete film: Transformers.

Christopher Nolan.
Als je je TDK en TDKR uit z'n oeuvre wegstreept staan daar alleen maar goede beoordelingen (bij mij althans). Eveneens een regisseur die weet hoe je entertainment voorschotelt. Daar waar Bay weet hoe je actie serveert weet Nolan hoe je een standaard verhaal als slim moet verkopen. Favoriete film: Interstellar (mag hij wel extra bedankje voor sturen aan Hans Zimmer).

Vermelding:
Nicolas Winding Refn. Slechts twee films van gezien: Drive (10/10) en Only God Forgives (9/10) dus hoogst tijd eens wat van zijn eerdere films te kijken hoewel ik denk ik niet zo goed tegen het deprimerende van Pusher te kunnen.

Tim Burton. Vanwege zijn visuele stijl.
horizon
Filmster
Filmster

Berichtdoor Lonewolf » 23 dec 2014 20:24

Top 5 All-time:
1. Quentin Tarantino
2. Terrence Malick
3. Stanley Kubrick
4. Akira Kurosawa
5. Hayao Miyazaki

Top 5 huidig werkend:
1. Quentin Tarantino
2. Terence Malick
3. Hayao Miyazaki (ookal heeft die gezegd nu echt werkelijk te stoppen)
4. Wong Kar-wai
5. Lars von Trier
Omdat Miyazaki niet helemaal meer telt ;):
6. Martin Scorsece
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor NWRfan » 05 jan 2016 22:45

Moeilijk.. Zoveel verschillende regisseurs.

All-time regisseurs

Honourable mentions :

- Andrei Tarkovsky. Dit zou nog wel eens mijn favoriete regisseur aller tijden kunnen worden, ware het niet dat ik pas 2 films van hem gezien heb. Ik geef films niet vaak een 10 (ik heb 13 tienen uitgedeeld over zo'n 1000 films), maar beide films van deze Russische meester die ik heb gezien krijgen de hoogste waardering.
- Francis Ford Coppola. Apocalypse Now, The Godfather 1 en 2 en The Conversation. Allemaal meesterwerken. Toch redt hij het net niet bij de andere regisseurs uit mijn lijst.
- Brian De Palma. Heeft een aantal zeer sterke titels achter zijn naam (met name Blow Out en Scarface zijn meesterlijk), maar ook hij schiet te kort voor de lijst.
- Terrence Malick. [zie omschrijving Tarkovsky]
- Ridley Scott. Heeft een te groot aantal missers tegenover meesterlijke films.
- Michail Kalazotov. Simpelweg nog niet genoeg van gezien.

1. Kubrick. Meest complete filmmaker imo.
2. Bergman. Maker van pure cinema.
3. Lynch. Bizar en prikkelend!
4. Wong. Zeer bijzonder en intiem.
5. Scorsese. Bijna alles wat hij heeft gemaakt is van zeer hoge kwaliteit.
6. Gilliam kruipt er stiekem gezellig bij.

top 5 huidige regisseurs

Honourable mentions:

- Gaspar Noe. Heeft nog niet genoeg gemaakt om me écht te overtuigen.
- Quentin Tarantino. Hoewel nog steeds aan het werk, waardeer ik zijn pre-2000 films het meest.
- David Fincher. [zie omschrijving Tarantino]
- Paolo Sorrentino. Moet nog meer zien van deze Italiaanse meneer.
- Alejandro Gonzálo Iñárritu. Idem.

1. Paul Thomas Anderson. De nieuwe Kubrick?
2. Nicolas Winding Refn. Verrast iedere keer weer!
3. Denis Villeneuve. Duister, maar visionary.
4. Wes Anderson. Unieke eigen stijl. Heerlijk om naar te kijken.
5. Coens. What's not to like?
Laatst bijgewerkt door NWRfan op 06 jan 2016 17:55, in totaal 2 keer bewerkt.
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor NWRfan » 05 jan 2016 22:45

Dit was een dubbelpost. Hoe verwijder ik deze?
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Straka » 05 jan 2016 23:01

Je relatie met Wong is zodanig dat je z'n familienaam achterwege laat, dit in tegenstelling tot de overige regisseurs die je noemt.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor NWRfan » 06 jan 2016 08:45

Heb m'n BA-scriptie geschreven over zijn werk waarbij ik in eerste instantie ook op dit probleem stuitte (verschillende bronnen refereren naar hem op verschillende manieren). Echter is het voor dit forum duidelijker om Kar-wai te gebruiken ipv Wong (enkel Wong zou minder snel link leggen naar de betreffende meneer).

Daarnaast is Kar-wai een hechte vriend geworden, dus mag ik hem zo noemen :D :8
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Straka » 06 jan 2016 09:00

De volledige naam gebruiken is dan uiteraard in de meest nette optie en ik hoop toch dat je in je scriptie niet enkel Kar Wai hebt gebruikt. In tekst schrijven is het toch iets netter om consequent te zijn met de gekozen wijze van uitdrukken, in dit geval dus de volledige naam zoals je in de overige drie lijstjes wel hebt gedaan. Uiteraard is dit forum niet de meest formele plaats. Het valt mij altijd wel op wanneer er in lijstjes familienamen worden gebruikt en plotseling een "Ki Duk", "Yimou" of dus een "Kar Wai" opduikt.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 06 jan 2016 10:29

Aangezien ik overal op het internet Wong zie als ik alleen de familienaam zie, vooral ook op filmfora, snap ik niet waarom Kar-wai hier duidelijker zou zijn.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Lonewolf » 06 jan 2016 14:04

Wat ik niet snap is waarom Wong en Scorsese niet bij huidige staan ook, aangezien beide nog actief zijn.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor NWRfan » 06 jan 2016 14:04

Zoek op imdb maar eens op Wong.. Wong Kar-wai staat er dan niet eens tussen, iig niet op de mobiele versie (bij Kar-wai staat ie meteen bovenaan). Vandaar...
En Straka, in mijn scriptie refereerde ik naar de regisseur enkel als Wong (behalve in de inleiding waarin ik zijn hele naam gebruikte, maar dat spreekt voor zich), dus je kunt je hart ophalen :T
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor NWRfan » 06 jan 2016 14:05

Lonewolf schreef:Wat ik niet snap is waarom Wong en Scorsese niet bij huidige staan ook, aangezien beide nog actief zijn.

Omdat beide niet meer op hun hoogtepunt zijn, imo. Hun oudere werk is significant beter.
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Colonel_Kurz » 06 jan 2016 16:24

NWRfan schreef:Zoek op imdb maar eens op Wong.. Wong Kar-wai staat er dan niet eens tussen, iig niet op de mobiele versie (bij Kar-wai staat ie meteen bovenaan). Vandaar...

Hij komt bij mij meteen als een van de zes aanvulsuggesties.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor NWRfan » 06 jan 2016 17:54

Oke op pc-versie komt er bij Wong inderdaad als laatste suggestie Wong Kar-wai te staan. Op de IMDB app niet, dus vandaar. Maar oke, als jullie echt niet kunnen slapen zolang er enkel Kar-wai staat verander ik het wel voor jullie hoor (K).
Altijd leuk dat er ipv een leuk gesprek over favoriete filmmakers een gesprek ontstaat over de naam van een van de filmmakers uit het lijstje. Feest!
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmlijsten