Top 10 lijstjes.

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Top 10 lijstjes.

Berichtdoor gollum36 » 12 maart 2006 12:53

|De bedoeling van dit nieuwe topic is dat iemand een lijstje plaatst om de zoveel tijd, en dat mensen hun alternatieve lijstje plaatst. Alá de Empire doet.

Eerste Top 10 die ik graag wil zien is: meervoudige samenwerkingen tussen duo's die topfilms hebben opgeleverd.

10: Wes Anderson en Bill Murray, een bijna perfecte combinatie die drie topfilms heeft opgeleverd. Namelijk The Royal Tenenbaums, Rushmore, The Life Aquatic.

9 Paul Thomas Anderson en Phillip Seymour Hofmann, ook zo'n perfect duo. Anderson voor de sfeer, Hofmann voor de (bij)rol.

8 Sergio Leone en Clint Eastwood. Ook zo'n leuke combinatie. Heeft drie topfilms opgeleverd.

7 Francis Ford Coppola en Marlon Brando, slechts twee keer samengewerkt maar beiden van hoog niveau

6 George Lucas en Steven Spielberg, vooral als producersteam erg goed. En natuurlijk de Indy-films.

5 The Coen Brothers, kan je niet omheen.

4 Klaus Kinski en Werner Herzog, ik heb slechts een film met dit duo aan het roer gezien, maar de verhalen die ik hoor zijn goud, qua absurditeit op de set dan.

3 Tim Burton en Johnny Depp: ik zal slechts de filmtitels noemen: Edward Scissorhands, Ed Wood, Charlie and The Chocolat Factory, Sleepy Hollow, The Corpse Bride

2 Quentin Tarantino en Samuel L. Jackson. Ook goud.

1: is voorspelbaar maar so true: Martin Scorcese en Robert de Niro. Heeft een paar geweldige films op geleverd met als twee hoogtepunten Raging Bull en het geprezen Taxi Driver. In mijn ogen echt de beste samenwerking ooit.
gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Eligius » 12 maart 2006 15:37

Mooi idee! Wel lastig om een lijstje bij elkaar te zoeken die ik echt het briljantst vond maar dit is em wel zo ongeveer:

10. Theo van Gogh en Tara Elders/Katja Schuurman. Ik heb Theo van Gogh pas leren waarderen na Najib & Julia en Interview. In Najib & Julia speelt Tara Elders echt geweldig en in Interview heb ik ontdenkt dat miss Schuurman dus wel kan acteren. Later hebben beide nog vaker prominente rollen gehad in van Gogh films, en vaak zeer goed geslaagd.

9. Philippe Garrel en Louis Garrel. Philippe Garrel komt nog terug op nummer 5, maar de films die hij met z'n zoon heeft gemaakt mogen ook niet vergeten worden. Vooral les Amants Régulier vond ik zeer de moeite waard.

8. Björk en Mathew Barney. In het dagelijks leven al man en vrouw maar ook geweldig als kunstduo. Barney heeft al vele malen videoclips voor Björk geregisseerd en Björk al eerder muziek gemaakt voor Barney's kunstfilms, en nu is dat helemaal samengekomen in de film the Drawing Restrant 9.

7. Jean-Pierre Jeunet en Audrey Tautou...what else can I say.

6. François Ozon en Charlotte Rampling. Een van de meest versatiele actrices en een van de beste Franse Regisseurs van dit moment. Een wonderschone combinatie :) .

5. Phillip Garrel en Nico. Allebei zo goed als ontdenkt door Andy Warhol die door zijn meesterlijke koppel-vermogen meerdere kunst/film/muziek-duo's en groepen in het leven heeft geroepen. De combinatie Phillip Garrel en Nico was voor de film het beste duo dat Warhol heeft gekoppeld.

4. Jim Jarmusch en John Lurie. Lurie is prachtig in Stranger than Paradise, Permanent Vacation en Down by Law.

3. De gebroeders Taviani. Het meest gelauwerde Italiaanse Regie-duo, voor zover ik weet dan. Vooral in Kaos en La Notte di San Lorenzo vloeien de stijlen van beide regisseurs prachtig in elkaar over.

2. Pier Paolo Pasolini en Franco Citti. Citti was aan het begin van Pasolini's carriere het paradepaardje van zijn films, dat hem hoofdrollen in Accatione, Mamma Roma en Edipo Re opleverde. Helaas liet Pasolini Citti een beetje links liggen aan het eind van z'n carriere en moest Citti maar tevreden zijn met kleinere rollen in bv zijn Trilogy of Life.

1. Federico Fellini en Marcello Mastroianni. Het beste duo in de Italiaanse cinema. Niet alleen omdat Mastroianni de sterren van de hemel speelt in Fellini's films maar ook omdat Mastroianni's invloed op Fellini veel verder ging, zoals bij het schrijven van scripts. Deze samenwerking heeft talloze meesterwerken opgeleverd!
"Life is the most melodramatic story of all"

Douglas Sirk
Eligius
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Lumière » 12 maart 2006 16:39

Velen zijn al genoemd. Dit lijstje komt als eerste in mij op:

10. François Ozon - Charlotte Rampling
09. Federico Fellini - Marcello Mastroianni
08. Sergio Leone - Clint Eastwood
07. The Coen Brothers
06. Quentin Tarantino - Samuel L. Jackson
05. Tim Burton - Johnny Depp
04. Martin Scorcese - Robert de Niro

03. Spike Jonze - Charlie Kaufman

Geweldig duo, die enkele zeer rare, maar o zo geweldige films hebben gemaakt.
02. Luis Buñuel - Salvador Dalí
Surrealisme op een zeer hoog niveau binnen de cinema.
01. Jean-Pierre Jeunet - Audrey Tautou
Liefde!
Lumière
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor rrambuiter » 12 maart 2006 21:10

Na flink wat af te hebben gezocht kwam ik op het volgende lijstje uit... misschien niet het mooiste lijstje, maar wel een goede. Blijkt maar weer dat ik nog een hoop films moet zien.

10. John Cleese - Terry Gilliam
Monty Python, need I say more
09. Francis Ford Coppola - Al Pacino
Godfather Trilogie
08. Michel Gondry - Charlie Kaufman
Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Human Nature
07. Quentin Tarantino - Samuel L. Jackson
Pulp Fiction, Jackie Brown
06. Joel Coen - Steve Buscemi
Barton Fink, Miller's Crossing, Fargo, The Big Lebowski
05. Tim Burton - Johnny Depp
Sleepy Hollow, Charlie and the Chocolate Factory, Corpse Bride, Ed Wood, Edward Scissorhands, Sleepy Hollow
04. Joel Coen - John Turturro
Barton Fink, Miller's Crossing, The Big Lebowski, Oh Brother Were Art Thou
03. Spike Jonze - Charlie Kaufman
Adaptation., Being John Malkovich
02. David Fincher - Brad Pitt
Fight Club, Se7en
01. the Coen Brothers
Noem maar een film uit hun filmografie en hij is gewoon goed.
Redundant
rrambuiter
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Yakavetta » 13 maart 2006 08:03

ik kan niet zo snel een top 10 bedenken maar ik weet er wel een paar;

John Huston en Humphrey Bogart
Martin Scorsese en Robert DeNiro
Sergio Leone en Clint Eastwood
Hot chili peppers in the blistering sun,
dust on my face and my cape
Me and Magdalena on the run,
I think this time we shall escape
Yakavetta
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor Bukowski » 13 maart 2006 09:39

Ik mis vooral de Kurosawa-Mifune tandum. _O_
Afbeelding
Bukowski
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor bepgreet » 13 maart 2006 09:39

Niet echt op volgorde:

- Federico Fellini en Ennio Flaiano
(o.a. 8 1/2, Le notte di Cabiria en I vitelloni)
- Akira Kurosawa en Toshirô Mifune
(o.a. Shichinin no samurai, Kumonosu jô en Tengoku to jigoku)
- Joel Coen en Ethan Coen
(o.a. Fargo, O brother, where art thou? en The big Lebowski)
- John Ford en John Wayne
(o.a. The searchers, Stagecoach en She wore a yellow ribbon)
- Martin Scorsese en Robert de Niro
(o.a. Taxi driver, Raging bull en The king of comedy)
- Tim Burton en Johnny Depp
(o.a. Edward Scissorhands, Charlie and the chocolate factory en Ed Wood)
- Alfred Hitchcock en Bernard Herrmann
(o.a. Vertigo, Psycho en The man who knew too much)
- Howard Hawks en Cary Grant
(o.a. His girl Friday, Bringing up baby en I was a male war bride)
- John Huston en Humphrey Bogart
(o.a. The Maltese Falcon, The treasure of the Sierra Madre en The African Queen)
- Werner Herzog en Klaus Kinski
(o.a. Aguirre, der Zorn Gottes, Nosferatu, Fitzcarraldo)

Eervolle vermelding voor William Shakespeare en Sir Laurence
bepgreet
Filmster
Filmster

Berichtdoor juggalo » 21 maart 2006 23:05

Tijd voor een nieuwe categorie?

How about: Beste Vervolgen

Criteria

Ik heb de volgende Criteria gebruikt, wat niet wil zeggen dat jullie dat ook moeten doen, maar het maakt het mischien makkelijker.

- De vervolgen moeten in principe dezelfde karakters hebben als de voorgangers, en ook voortgaan op verhaallijnen uit het eerste deel. De Dollar Trilogy en films van Kevin Smith heb ik om deze reden niet meegeteld.
- Film die in stukken zijn gehakt, zoals Kill Bill en Lord of the Rings heb ik wel meegeteld.
- Films die alleen thematisch aan elkaar verbonden zijn, zoals de 'Dead' Trilogy van Romero en de Trois Couleurs Trilogy heb ik niet meegeteld.
- Twijfel gevallen waren de Evil Dead 2 en Desperado, die min of meer halve remakes zijn van The Evil Dead en El Mariachi. Ik heb ze uiteindelijk niet meegeteld.

Top 10

1. Lord of the Rings: The Two Towers

Afbeelding

2. Star Wars; The Empire Strikes Back
3. The Godfather Part II
4. Lord of the Rings: The Return of the King
5. Star Wars: The Return of the Jedi
6. Kill Bill Vol. 2
7. Indiana Jones and The Last Crusade
8. Army of Darkness
9. Mad Max 2 - The Road Warrior
10. Terminator 2: Judgment Day

Welke ben ik vergeten?
juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor gielpeeters » 21 maart 2006 23:25

1. Dawn of the Dead
2. Day of the Dead
3. The Godfather: Part II
4. Aliens
5. Kill Bill 2
6. Matrix 2
7. T2
8. Exorcist III
9. Spider Man 2
10. Die Hard With a Vengeance

Dat is het wel zo'n beetje. Romero's vind ik trouwens wel vervolgfilms, maar Evil Dead 2 is wellicht meer een remake...
Afbeelding
gielpeeters
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Berichtdoor rrambuiter » 22 maart 2006 11:44

01. Star Wars - Episode V - The Empire Strikes Back
Bij ver de beste sequel ooit, beter dan zijn voorganger(s). Met als hoogtepunt: "I am your fahter". Meer woorden wil ik er ook niet over kwijt.
02. The Godfather Part II
Hoewel ik Marlon Brando toch wel erg miste, kon de film mij van begin tot het bittere einde boeien. Het prachtige verhaal van een langzaam falende Corleone (Al Pacino) en aan de andere kant de jeugd van de Corleone die het allemaal begon. Prachtig verhaal en zelfs beter dan z'n voorganger (afgezien Brando's afwezigheid).
03. Aliens
Hoewel deel één mij sinds de dag van het kijken nog achtervolgt kon dit tweede deel mijn verwachtingen vervullen. De heerlijke special effects en het geweldige design komt weer helemaal tot zijn recht en daarbij de gedachte aan duizenden Aliens is toch wel verontrustend. Niet beter dan deel één, wel verdomd goed.
04. Toy Story 2
Tja, het origineel zag ik in de bios, met een Buzz Lightyear pop van 35 centimeter op mijn schoot, maar over deel twee had ik zelfs als klein ventje zo mijn twijfels. Erg leuk was de verassing toen ik hem zo'n paar maandjes terug weer keek en het eigenlijk een ontzettend leuke film is. Pixar blijft maar hoogtepunten maken en gelukkig waren ze zelf verstandig genoeg om de franchise niet te verkloten met een half afgebakken Disney vervolgje zoals je dat tegenwoordig veel te vaak ziet. Puik werk.
05. Kill Bill Vol. 2 (gezien A New Hope Inderdaad geen sequel is)
Prachtige film waarvan ik erg genoten heb. Hoewel deel één beter was, lag deel twee er niet ver vanaf. Met als hoogtepunt, de climax.
06. The Lord of the Rings - The Return of the King
Het einde waar iedereen op wachtte stelde zowel mij als al die miljoenen anderen absoluut niet teleur. En elke keer als ik hem weer zie krijg ik medelijden met Frodo en Sam en geniet ik van de veel te grote veldslagen.
07. The Silence of the Lambs
Prequel Red Dragon maakt dit een vervolg en wat voor één. Spannend van begin tot eind.
08. X2
Beste stripboek vervolg film...
09. Spider-Man 2
...Op de voet gevolgt door deze.
10. Army of Darkness
Die One-Liners, Bruce Campbell als Ash, wat wil je nog meer.
Laatst bijgewerkt door rrambuiter op 22 maart 2006 13:45, in totaal 2 keer bewerkt.
Redundant
rrambuiter
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor AngelEyes » 22 maart 2006 12:19

Meszahline schreef:07. The Silence of the Lambs
Prequel Red Dragon maakt dit een vervolg en wat voor één. Spannend van begin tot eind.

Curieus...
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor juggalo » 22 maart 2006 12:48

Meszahline schreef:05. Star Wars
In feite een vervolg op drie en daarmee de beste na deel vijf.

Eveneens curieus. Het klopt wel wat je zegt, alleen heb je dan dus een vervolg gemaakt VOOR de voorgangers.
juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Il Padrino » 22 maart 2006 12:54

Maar wat is The Godfather dan? Deels vervolg en deels prequel van Part II :-?
Really Charles, the people will think-...
- What I tell them to think!
Il Padrino
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor juggalo » 22 maart 2006 13:08

Il Padrino schreef:Maar wat is The Godfather dan? Deels vervolg en deels prequel van Part II :-?

Pfff. nou maak je het wel ingewikeld. het klopt wat je zegt maar om The Godfather een vervolg te noemen op Deel II is toch echt te ver gezocht.

Red Dragon is een prequel van The Silence of the Lambs, maar toch kan ik die laatste niet als vervolg zien, simpelweg omdat ie eerder is gemaakt.

En Star Wars - A new Hope, mag dan verder gaan op Revenge of the Sith, maar alle acteurs zijn anders (o.k op wat bijrollen na) en de film volgt dus andere personages als ROTS. daar komt bij dat de film zo'n 30 jaar eerder gemaakt is waardoor ik het ook niet kan zien als vervolg.

Maar doe vooral je ding. :wink:
juggalo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Jusjuh » 22 maart 2006 13:18

1. Terminator 2
Een veel te veel ondergewaardeerde film, die me ontroerde, en vooral verraste.

2. The Return of the King
Deel van mijn favoriete film(s) all-time, en daarbij ook nog eens het beste, mooiste, emotioneelste, stoerste film.

3. The Two Towers
Door eigenlijk als minste betiteld, maar niet door mij. De LotR met het hoogste herkijk gehalte.

4. The Empire Strikes Back
Favoriete deel van mijn favoriete SF's

5. Godfather II
Briljant, en waarschijnlijk voor niemand teleurstellende sequel.

6. Indiana Jones and the Last Crusade
Beste deel, van een legendarische serie, met een legendarische held.

7. Kill Bill 2
Zoals al in de discussie mijn mening was, laat Tarantino in Kill Bill zien dat hij behalve goed kan schrijven, ook écht goed kan regisseren.

8. Aliens
Tsja. Alien. Ik vind het maar niks, en dan is Aliens een heel prettige afwisseling, bedenkend dat ik hem keek om hem gezien te hebben, niet omdat ik er nu behoefte aan had.

9. X-men 2
Dé superherofilm waar ik het meeste mee heb. Als kind was ik ontzettend fan van de series(geen comics, shame on me).

10. Spiderman 2
Om het lijstje af te maken. Stukken beter dan deel I, en weinig helden zijn zó menselijk als Spidey.
I love women, I have all their albums
Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Volgende

Keer terug naar Filmlijsten