Top 5 ondergewaardeerde films

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: Top 5 ondergewaardeerde films

Berichtdoor Aston » 10 nov 2010 16:00

Bleek toch iets moeilijker dan gedacht. Dan maar een top viertje:

1. War of the Worlds
2. Wanted
3. Phonebooth
4. The Quest
5. ....
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor timdekw » 10 nov 2010 16:37

Under Siege, moet ik nog kijken
The Fountain, moet ik nog afkijken, of eigenlijk voor het mooie even opnieuw kijken. Ik was toen echt verschrikkelijk ziek, letterlijk kotsmisselijk dus de film is een beetje langs me heen gegaan :)

Aston schreef:1. War of the Worlds
2. Wanted
3. Phonebooth
4. The Quest

Maar deze films zijn inderdaad allemaal erg vermakelijk!

Ik vond Solomon Kane ook wel extreem slecht ontvangen vorig jaar. Oké er mankeert genoeg aan de film, maar hij is absoluut vermakelijk en er is genoeg om van te genieten. Goeie actie, prima vertolkingen, goeie sfeer.
Afbeelding
Afbeelding
timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Rem » 10 nov 2010 17:11

Aston schreef:2. Wanted
3. Phonebooth

Helemaal mee eens, erg goede film.

timdekw schreef:Ik vond Solomon Kane ook wel extreem slecht ontvangen vorig jaar. Oké er mankeert genoeg aan de film, maar hij is absoluut vermakelijk en er is genoeg om van te genieten. Goeie actie, prima vertolkingen, goeie sfeer.

Idd zeg, toen ik hem ging kijken dacht ik ook dat het niet zo goed was. Maar vanaf de opening zat ik er in en heb me prima vermaakt met alle actie. Idd prima sfeer.
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Ed Crane » 21 mei 2011 11:19

Ik weet er nu slechts 4:

Watchmen (2009) - Ik ga hier uit van de 'Ultimate Cut' (die ongeveer een uur langer is dan de bioscoopversie) omdat dat de beste, en meest volledige versie is. Tuurlijk, de film heeft een zwakke kant: Malin Ackerman (Silk Spectre) kan haar emotionele scenes niet dragen. Maar verder vind ik het heel bewonderenswaardig hoe ze zó veel uit de strip zo goed in de film hebben weten te stoppen en dan vooral hoe ze precies de essentie van de strip hebben weten te grijpen, de complexe visie. De film bevat zowel goed de essentie van de kritische maatschappijvisie van de strip, als ook de fragentarische *vorm* van de strip die daarvoor essentieel is: kaleidoscopisch en bomvol dwarsverbanden die pas opvallen na een paar herkijken. Maar wat vooral goed is, is dat de film iets extra's toevoegt met het nieuwe verhaallijntje over fossiele brandstoffen: zo gaat de film letterlijk over de Koude Oorlog (zoals de strip), maar als je beter kijkt óók over de wereld na 9/11. Het einde, dat wat verschilt van de strip, is een goede verandering voor de film (voor de strip is het originele einde juist beter). De film is erg goed vormgegeven, de titelsequentie en de Dr. Manhattan montage-sequentie met de muziek uit Koyaanisqatsi zijn fantastisch. De film is geen geniaal meesterwerk of zo (zoals de strip wel is), maar de best mogelijke verfilming die van de strip te maken is. Desondanks krijgt de film helaas niet de erkenning die het zou moeten krijgen: de ultieme superheldenfilm samen met Nolans Batman films.

Starship Troopers (1997) - de beste grap ooit uitgehaald met de Amerikaanse filmindustrie, en wel door een Nederlander/ Paul Verhoeven: een scherpe, kritische satire op de imperialistische schaduwkant van Amerika, in vormgeving een kruising tussen Amerikaanse pop-cultuur en Triumph des Willens. De Amerikaanse critici begrepen deze satirische laag helemaal niet, maar wij weten beter ;) Veel beter dan de popcornfilm waar ie voor gehouden wordt.

Alien3 (1992): - Knap van Fincher hoe hij uit de grote chaos die de productie van deze film was, en waar hij uit het niets ingestort werd, deze film heeft weten te maken. Dat de film als zwak wordt gezien komt denk ik vooral doordat de vorige twee delen beiden zulke meesterwerken zijn, waardoor wordt vergeten dat Alien3 ver boven de gemiddelde horror en science fictionfilms staat, en op zichzelf sterk, zij het erg duister is (maar ja, het is dan ook een Alien-film). Goed acteerwerk en een goede, en moedige keuze om wat het laatste deel in de serie had moeten zijn te gieten in de vorm van een tragedie. De film kent ook meer subteksten dan de vorige twee films, en is wat dat betreft het meest complexe deel van de reeks: 'het leven als gevangenis waaruit men bevrijd wil worden' meets 'Middeleeuws apocalyptische christelijke visie' meets 'alien als Aids metafoor', allemaal met elkaar verweven: uit interviews blijkt dat dit er allemaal bewust is ingestopt door de makers, dus ik lees er niet iets in dat er niet in zit. Met dit alles is Alien3 duidelijk een produkt van (het duistere) eind jaren '80, begin jaren '90.

Things to Come (1936): - Engelands antwoord op Metropolis. H.G. Wells, op wiens boek de film gebasseerd is en zelf het scenario schreef, kennen we vooral van sf-avontuurtjes als The Timemachine en zo, maar was in zijn tijd vooral bekend om zijn technocratische utopische toekomstvisie die ons moest verlossen uit de waanzin die leidde tot de wereldoorlogen. Wells visie is zelf ook vrij naïef, maar lekker episch, bombastisch en omspant de ontwikkeling van de mensheid van 1936 tot een eeuw later, wat toen nog allemaal in de toekomst lag. Een erg vermakelijke film voor degenen die van oude sf en oude, groots opgezette special effects houden. Duidelijk één van de invloeden van 'Sky Captain and the World of Tomorrow'. Jammer dat de film bijna helemaal vergeten is.
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rem » 21 mei 2011 13:10

@Edcrane: Interessante stukjes, maar ik denk dat als ze wel meer gewaardeerd waren, dat het dan nog niet om de redenen waren geweest die jij aangeeft. Misschien bij enkele critici, maar niet bij het grote publiek. :)

Films die ik wel vrij ondergewaardeerd vind: Jackie Brown, Public Enemies en Seraphim Falls.

Jackie Brown: Na Reservoir Dogs en Pulp Fiction wordt dit toch altijd gezien als een film die een stuk minder is. Oke, het was moeilijk om het succes op te volgen. Dat is ook niet helemaal gelukt. Maar ik vind wel dat Jackie Brown bijna net zo succesvol is als zijn voorgangers. Het lijkt alsof Tarantino helemaal niet bezig is met die druk om te slagen. Hij neemt gewoon rustig de tijd om zijn verhaallijnen uit te zetten en het tempo ligt lekker laag. Daar komen weer geniale personages bij kijken en heerlijke dialogen. Bovendien is er weer een contrast met het keiharde geweld. En dan vind ik de vinding van Ordell Robbie een veel beter personage dan die Jackson heeft in Pulp Fiction. En dat wil wat zeggen. Uit alles komt voor mij naar voren dat hij weer gewoon brengt wat hij altijd brengt, en dat werkt wat mij betreft bijna net zo goed als in Reservoir Dogs en Jackie Brown.

Public Enemies: De verwachtingen waren misschien wat te hoog. Daardoor werd de film vaak afgedaan als goed. Maar ik vind hem toch wel wat beter dan dat. Het mist net de meeslependheid van de genreklassiekers als Goodfellas, maar verder heeft Public Enemies genoeg te bieden om een geweldige film te zijn: De tweestrijd tussen de hoofdrolspelers, zij het net wat minder dan in eerdere Mann films, prachtige decors, overtuigende actie, een goed tijdsbeeld en geniale acteurs. Ook het einde geeft aan dat Public Enemies ondanks zijn minpunten toch wel in de buurt komt van genreklassiekers.

Seraphim Falls: Kreeg niet echt de aandacht die het verdiend. De film is eigenlijk een wraakfilm, maar wat mij betreft wel een van de beste. De landschappen zijn schitterend. Brosnan en Neeson gaan van besneeuwde bergen tot aan een woestijn. Deze zijn op de top van hun kunnen en het leuke is ook dat ze allebei net zo goed van rol hadden kunnen wisselen. De dosering in deze film is geniaal. Soms is er keihard geweld, en meestal is de film juist traag van begrip. Bovendien zijn de mannen aan elkaar gewaagd en krijgen ze ook beide je sympathie. Het einde is wat mij betreft het enige passende. Schitterend gedaan.
Afbeelding
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Tasslehoff_Burrfoot » 21 mei 2011 13:40

Seraphim Falls :T

Ed Crane schreef:Desondanks krijgt de film helaas niet de erkenning die het zou moeten krijgen: de ultieme superheldenfilm samen met Nolans Batman films.

Nee joh, die eer is nog altijd voor Unbreakable he :8

Maar nee, ik kan me goed vinden in je vier stukjes. Kick-Ass mag zich van mij trouwens ook nog nestelen aan de top bij Unbreakable, Watchmen en Nolans Batmen.

Screamers (1995) - In mijn ogen na Blade Runner de beste Dick-verfilming, boven Total Recall dus. De special effects zijn vanwege het budget hier en daar wat knullig, maar daar kan ik me goed overheen zetten met Peter Weller op z'n best als cynische leger officier die schoon genoeg heeft van het steeds gebruikt worden door de powers that be. De verschillende types screamers zijn behoorlijk ijzingwekkend en de apocalyptische sfeer van Sirius 6-B is bijna onovertroffen.

Los cronocrímenes (2007) - Misschien niet zo zeer ondergewaardeerd als gewoon niet erg bekend. Een tijdreis film met een behoorlijk onbehaaglijke sfeer, af en toe afgewisseld met wat humor en het spelen met het "whatever happened, happened" princiepe. Afgezien van Primer misschien wel de meest boeiende serieus-opgezette tijdreis film.

Happy Accidents (2000) - Nog een tijdreis film en misschien ook wederom vooral niet enorm bekend. Een stuk luchtiger dan Los cronocrímenes, maar het concept wordt op zeer interessante wijze aangepakt. Vincent D'Onofrio blijft geweldig.

Grosse Pointe Blank (1997) - Na vele herkijken heeft Grosse Pointe Blank het inmiddels tot m'n top 25 geschopt. De flitsende dialogen, met als hoogtepunten de conversaties tussen John Cusack en Dan Aykroyd, overdreven actiescenes, het jaren 80 sfeertje en de vele leuke bijrollen blijven bij mij enorm aanstekelijk werken.

Sudden Impact (1984) - Net zo goed als het origineel. Vooral tijdens het eerste half uur is Harry op dreef zoals nergens anders.

En als bonus een zesde film voor de top drie-in-vijf-delen: Bernard and the Genie (1991) - Afgezien van Die Hard de ultieme kerstfilm.
Afbeelding
Afbeelding

"No mule can match wits with me. Oh yes, many have tried, and almost all have failed!"
Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Ed Crane » 21 mei 2011 19:24

Rem schreef:@Edcrane: Interessante stukjes, maar ik denk dat als ze wel meer gewaardeerd waren, dat het dan nog niet om de redenen waren geweest die jij aangeeft. Misschien bij enkele critici, maar niet bij het grote publiek. :)

Ongetwijfeld, maar het zijn de redenen waarom ik denk dat de films een stuk beter zijn, en er veel meer in zit dan volgens de reputatie die ze hebben. Dat ze veel minder oppervlakkig zijn dan veel mensen denken. Tja het grote publiek, daar wordt een film uit 1936 natuurlijk nooit populair, toch mogen wel een stuk meer mensen Things to Come zien.

Je keuze voor Jackie Brown vind ik trouwens erg goed. Voor iedereen die Tarantino misschien duidelijk wel getalenteerd maar misschien wat te onvolwassen zou vinden is Jackie Brown een goed bewijs hoe hij ook een erg volwassen film kan maken. Jackie Brown is echt ongelooflijk goed geschreven. Vergelijk de film eens met From Dusk Till Dawn: ook die film zit vol geweldige dialoog en vind ik ook erg goed geschreven, maar die film gaat natuurlijk voor heerlijke coolness en is lekker over the top, bijna elke zin is een oneliner. Van Jackie Brown zijn de dialogen erg goed omdat het heel goed uitgewerkte personages en een bijzonder goed plot neerzet. Bij welke willekeurige scene ik die film aanzet, het is meteen genieten. Eigenlijk zou Tarantino wel weer eens zo'n soort film mogen maken. Niet perse hetzelfde genre, maar qua sfeer en zo.
Laatst bijgewerkt door Ed Crane op 23 mei 2011 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.
"They tell me there are more of these coming. I don't know why they didn't cut it up into even smaller parts, like a hundred parts, like a cinematic approximation of Billy Burroughs' cut-up technique. You have the attention span of fleas!"
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Ed Crane » 21 mei 2011 19:40

Tasslehoff_Burrfoot schreef:Seraphim Falls :T

Ed Crane schreef:Desondanks krijgt de film helaas niet de erkenning die het zou moeten krijgen: de ultieme superheldenfilm samen met Nolans Batman films.

Nee joh, die eer is nog altijd voor Unbreakable he :8

Maar nee, ik kan me goed vinden in je vier stukjes. Kick-Ass mag zich van mij trouwens ook nog nestelen aan de top bij Unbreakable, Watchmen en Nolans Batmen.

Screamers (1995) - In mijn ogen na Blade Runner de beste Dick-verfilming, boven Total Recall dus. De special effects zijn vanwege het budget hier en daar wat knullig, maar daar kan ik me goed overheen zetten met Peter Weller op z'n best als cynische leger officier die schoon genoeg heeft van het steeds gebruikt worden door de powers that be. De verschillende types screamers zijn behoorlijk ijzingwekkend en de apocalyptische sfeer van Sirius 6-B is bijna onovertroffen.

Unbreakable vindt ik best goed, maar Watchmen trekt me persoonlijk veel meer. Ben het met je eens over Kick-Ass, fantastische film. Hit-Girl is meteen een klassiek personage, heel aanstekelijk en een geweldige rol van Cloe Moretz. En hoewel het budget van de film eigenlijk heel klein is, kicken de actiescènes heel gemakkelijk de ass van de meeste andere big budget superheldenfilms. En ik heb ook nog eens het geluk gehad deze film op Lowlands te mogen zien in een grote tent vól met het beste publiek dat je je voor zo'n film kunt wensen :T

En over Screamers, goed dat je die noemt, heb hem nog nooit gezien maar ik ga'm nu zeker kijken. Ik ben een erg grote Philip K. Dick fan (dickhead), maar het is eigenlijk nooit goed tot me doorgedrongen dat dit óók een Dick verfilming is om de één of andere reden :| . Ik ben erg benieuwd, thanks.
Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Straka » 22 mei 2011 15:00

Tasslehoff_Burrfoot schreef:Los cronocrímenes (2007)...
Happy Accidents (2000)...

Klinkt goed, direct maar even op het "te kijken"-lijstje geplaatst.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Tasslehoff_Burrfoot » 22 mei 2011 21:45

Veel plezier! Als tijdreis fanaat kan ik dit subgenre niet genoeg promoten. Een van de leuke dingen aan Los cronocrímenes is dat het allemaal klopt/er geen plot holes in zitten.

Ed Crane schreef:En ik heb ook nog eens het geluk gehad deze film op Lowlands te mogen zien in een grote tent vól met het beste publiek dat je je voor zo'n film kunt wensen :T

Nice :+

Ed Crane schreef:En over Screamers, goed dat je die noemt, heb hem nog nooit gezien maar ik ga'm nu zeker kijken. Ik ben een erg grote Philip K. Dick fan (dickhead), maar het is eigenlijk nooit goed tot me doorgedrongen dat dit óók een Dick verfilming is om de één of andere reden :| . Ik ben erg benieuwd, thanks.

Hopelijk bevalt hij, de laatste tien minuten kunnen misschien wat overdreven overkomen, maar ik zal me niet teveel gaan indekken :P
Afbeelding
Afbeelding

"No mule can match wits with me. Oh yes, many have tried, and almost all have failed!"
Tasslehoff_Burrfoot
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rem » 23 mei 2011 09:21

Ed Crane schreef:Bij welke willekeurige scene ik die film aanzet, het is meteen genieten. Eigenlijk zou Tarantino wel weer eens zo'n soort film mogen maken. Niet perse hetzelfde genre, maar qua sfeer en zo.

Dat was precies mijn gedachte na de film. :T
Afbeelding
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Bilbo » 25 sep 2012 18:56

1. King Kong (2005)
2. Robin Hood (2010)
3. Kingdom Of Heaven (2005)
4. Gettysburg (1993)
5. A Fistful Of Dynamite (1971)

Toch wel vermakelijke films, en ook zeker niet slecht, alleen is een groot deel van de reacties over de films negatief..
Bilbo Reviews || Misfit (2017) - Recensie
She wanted to go dancing, so we watched a movie.
Bilbo
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Silenzio » 05 okt 2012 12:30

King Kong (2005) haalt 7,4 op imdb, Gettysburg (1993) haalt 7.6 en A Fistful Of Dynamite (1971) haalt 7.7. Die films zijn toch niet echt ondergewaardeerd?

Dat gezegd zijnde, ik vond niets aan King Kong (2005), dus wat mij betreft is die zwaar overgewaardeerd. :D
“Celtic is important to me in as much as it’s one of the only constants in my life over the years.” - Billy Connolly Afbeelding

Afbeelding
Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor spooklift » 11 nov 2012 13:27

[rec]
The party (1968)
Ghost
The Towering Inferno
The Witches
spooklift
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor bobocad » 22 nov 2012 23:49

Zwaar ondergewaardeerde films. Er schiet mij eentje te binnen. Wo hu cang long.
Diegene die beweerd dat deze film een oersaaie kinderachtig sprookje dat tegenvalt, heeft geen smaak. :D
bobocad
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmlijsten