De IMDb Top 250

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Berichtdoor Thiver » 27 jul 2012 10:19

Aston schreef:Het is een mooi dik boek hoor.

Oh, ik dacht dat het zo'n fotoboek was.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thiver
Regisseur
Regisseur

Re: De IMDb Top 250

Berichtdoor Aston » 16 feb 2015 22:56

Langzaam komen er steeds meer Indische films in de top250. Wat denken jullie, is over 10 jaar de halve top250 gevuld met Bollwood films?

Op zich vond ik PK een hele leuke film maar dat blijft vooralsnog de enige Bollywood film die ik gezien heb. Ik ben wel een beetje bang dat de top 250 zijn waarde verliest als alleen maar soortgelijke Bollywood films erin verschijnen. Ik heb namelijk het idee dat ze allemaal een beetje op elkaar lijken. Hier en daar een dansje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig, vaak Aamir Khan (maar dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, die man is ook maar een mens). Dat kan op de duur vervelen lijkt me.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 16 feb 2015 23:24

Aston schreef:Ik heb namelijk het idee dat ze allemaal een beetje op elkaar lijken. Hier en daar een dansje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig, vaak Aamir Khan (maar dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, die man is ook maar een mens). Dat kan op de duur vervelen lijkt me.
Verander dansje in liedje en Aamir Khan in Christopher Nolan en je hebt de Lord of the Rings films, nr. 9, 11 en zestien (en de Hobbit films, die alweer uit de lijst zijn verdwenen), en de meeste films van Nolan die in de lijst staat, waarvan ook drie in de top 21. :P OK, in zijn films wordt niet veel gezongen, maar ze lijken wel op elkaar de laatste paar jaar en met dezelfde gebreken... en al die Marvel films die er in staan, dat lijkt toch ook op elkaar?

Maar goed, het zou inderdaad jammer zijn als alleen de specifieke Aamir Khan kant van Bollywood symbool zou komen te staan voor de rest van de industrie in het westen. Ik wil nog heel wat Bollywood zien, maar bijna geen van de films in de top 250 trekt me aan... maar goed, volgens mij passen die films best tussen de matige Amerikaanse titels in de lijst...

Gangs of Wasseypur staat er echter ook tussen, als positieve uitzondering, of tenminste als ander geluid. Toen die kort in Nederland draaide heb ik daar toen nog een recensie over geschreven: http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=33641 Als je vanwege de top 250 meer Bollywood wilt kijken, probeer die dan eens - is in ieder geval anders dan de Aamir Khan films, en meer Tarantino/Scorsese/Godfather achtig dan zoetsappig. En voor westerlingen allicht een makkelijkere instap, qua genre. Duurt met zijn twee delen wel 5,5 uur bij elkaar, maar goed, dat is korter dan The Godfather Part I & II bij elkaar. :P
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Aston » 17 feb 2015 00:30

Ok, ik zag al flink op tegen die gigantische speelduur van Gangs Wasseypur maar desnoods kijk ik hem in twee delen. Maar mooi om te horen dat die te behappen is.

En ja oké, de LOTR films lijken op elkaar maar dat is logisch aangezien het een trilogie is en ook nog eens hetzelfde verhaal volgt. (niet te verwarren met trilogien dus als de Shaun of the dead trilogie e.d.) The Nolan films zou ik allerminst als op elkaar lijkend willen noemen. Uiteraard in alledrie Hans Zimmer maar ik ben groot fan van die man dus ik zou dat moeilijk willen bekritiseren. Ik heb wel vaak afgevraagd hoe ik de films had gevonden als er slechtere sountrack in zou zitten. Voor mij zijn de Nolan films namelijk bij wijze van spreken 50% beeld en dialoog en 50% soundtrack zo heerlijk vind ik die soundtracks. Als ik met een gigantische smile op mijn gezicht in de bios zit is dat voornamelijk door de muziek. :8 Maar gezien de hoge gemiddeldes zal de rest van de film ook oké zijn. Of iedereen is fan van Zimmer. Kan ook.

Matige Amerikaanse films is smaak. Daar ga ik maar niet op in. :wink: Wel vind ik jammer dat sommige oudere films door de hoge votedrempel niet in de lijst komen.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 17 feb 2015 01:01

Het helpt dat de film uit deel één en deel twee bestaat. :)

Ik bedoelde meer dat je LOTR ook kunt invullen bij de "Hier en daar een liedje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig" omschrijving. :P en dat Nolans gemiddelde lengte tegenwoordig even lang, zo niet langer is dan de gemiddelde Bollywoodfilm (los van welke in de top 250 staan), plus dat zijn laatste paar films qua bijvoorbeeld chaotische vertelstijl, gebrek aan uitwerking van ideeën terwijl het van de ene naar de andere hopt, en algehele bulldozerstijl/tempo dat bedoelt is om te zorgen dat je niet al te hard gaat nadenken, behoorlijk op elkaar lijken. :P
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor NWRfan » 17 feb 2015 08:17

Aston schreef:Langzaam komen er steeds meer Indische films in de top250. Wat denken jullie, is over 10 jaar de halve top250 gevuld met Bollwood films?

Op zich vond ik PK een hele leuke film maar dat blijft vooralsnog de enige Bollywood film die ik gezien heb. Ik ben wel een beetje bang dat de top 250 zijn waarde verliest als alleen maar soortgelijke Bollywood films erin verschijnen. Ik heb namelijk het idee dat ze allemaal een beetje op elkaar lijken. Hier en daar een dansje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig, vaak Aamir Khan (maar dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, die man is ook maar een mens). Dat kan op de duur vervelen lijkt me.

Vind ik een goede ontwikkeling! Nu ook meer Russische, Japanse, Franse, Zweedse etc etc films in de lijst, dan komt er eindelijk wat variatie in :T
Bollywood is natuurlijk by far de grootste cinema ter wereld (er worden elke dag gemiddeld zo'n 3-4 nieuwe films gereleased). India is waarschijnlijk het meest cinefiele land ter wereld (op dit moment is er een film die sinds 1996 al onafgebroken in de bios draait omdat mensen er nog steeds heen willen) dus een beetje recognition voor die films nu is prima. En het musicalgenre hoort nu eenmaal bij die cinema, mensen daar in de bios zingen elk lied mee, gaan dansen etc. Het is onderdeel van de cultuur. Ik kan soms ook moeilijk door de nummers heenkomen en het is ook niet helemaal mijn ding, maar ik vind het goed dat de imdb lijst wat multicultureler wordt (om het zo maar te zeggen) en vooral dat Bollywood ook in het westen nu wat aandacht krijgt (ondanks dat ze die niet echt nodig hebben ofzo).
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor patrick_h » 17 feb 2015 10:57

Aston schreef:Op zich vond ik PK een hele leuke film maar dat blijft vooralsnog de enige Bollywood film die ik gezien heb. Ik ben wel een beetje bang dat de top 250 zijn waarde verliest als alleen maar soortgelijke Bollywood films erin verschijnen. Ik heb namelijk het idee dat ze allemaal een beetje op elkaar lijken. Hier en daar een dansje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig, vaak Aamir Khan (maar dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan, die man is ook maar een mens). Dat kan op de duur vervelen lijkt me.
Toch mooi dat je ze na een enkele film al op elkaar vindt lijken. :P Aamir Khan is trouwens juist een acteur die in relatief weinig films speelt. En 3 uur is ook geen reguliere speelduur voor Bollywood-films. Maar ook de Amerikaanse films die in de IMDB Top 250 staan zijn relatief lang - de gemiddelde lengte van de bovenste 10 is boven de 2 uur en 3 kwartier.

Ik weet verder niet wat de waarde van de IMDB Top 250 is die deze zou kunnen verliezen. Ja, de waarde dat je weet wat westerse mannen in de leeftijd van onder de 50 goede films vinden, zonder last te hebben van de inferieure smaak van andere groepen mensen.
patrick_h
Filmster
Filmster

Berichtdoor Colonel_Kurz » 17 feb 2015 11:11

Dat is deels wat ik gisteren probeerde te zeggen. :)
NWRfan schreef:(er worden elke dag gemiddeld zo'n 3-4 nieuwe films gereleased).

Waar haal je dat cijfer vandaan? Als ik een beetje op internet rondkijk is dat toch eerder per week dan per dag, tenminste, als ik echt alleen naar Bollywood release kijk, en lokale cinema buiten beschouwing laat. Dat blijft ontzettend veel, maar we moeten ook niet overdrijven.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor NWRfan » 17 feb 2015 17:29

Colonel_Kurz schreef:Dat is deels wat ik gisteren probeerde te zeggen. :)
NWRfan schreef:(er worden elke dag gemiddeld zo'n 3-4 nieuwe films gereleased).

Waar haal je dat cijfer vandaan? Als ik een beetje op internet rondkijk is dat toch eerder per week dan per dag, tenminste, als ik echt alleen naar Bollywood release kijk, en lokale cinema buiten beschouwing laat. Dat blijft ontzettend veel, maar we moeten ook niet overdrijven.

Vorig jaar volgde ik een vak over World Cinema waar we zo op de 1000 films per jaar uitkwamen. 1000/365 dagen..
Er zijn ook veel kleine producties die het land nooit uitkomen.

Vind op internet ook nog de nodige feitjes:

" Each year, more movies are produced in India, where the moving image industry is referred to as Bollywood, than in Hollywood. About 1000 movies are released annually in India, about twice the output of Hollywood. The “B” in Bollywood refers to Bombai (renamed Mumbai).

See: More movies made in Bollywood than Hollywood "

"Still, with 1,000 films produced annually (about double Hollywood’s output), Bollywood is the world’s most prolific cinema factory."

" Hollywood produces 500 films per year on average and has a worldwide audience of 2.6 billion whereas Bollywood produces more than 1000 (not consistently) films every year and has a worldwide audience of 3 Billion. In terms of vieweship, Bollywood overtook Hollywood in 2004 and has been leading ever since."

1000 is dus niet overdreven ;)
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Colonel_Kurz » 17 feb 2015 18:10

Ja, maar wacht even, het begrip Bollywood wordt dan wel te ruim gebruikt. Indiase cinema is niet hetzelfde als Bollywood. Bollywood is specifiek de Hindi filmindustrie gesitueerd in Mumbai. Net zoals Hollywood dan 500 films produceert, maar het totaal aantal Amerikaanse films rond de 800 zit, komt toch echt slechts een deel van de Indiase filmproductie uit Bollywood. In India komt dat nog sterker tot uiting dan in Amerika, doordat de vele regionale cinema's films maken in hun eigen taal, en dus voornamelijk ook gericht zijn op publiek uit de eigen regio. "vele kleine producties" komen niet alleen het land niet uit, maar zelfs het taalgebied niet.

Als ik de cijfers van 2007-2011 van Unesco statistieken bekijk, dan zie ik wel telkens tussen de 1100 en 1200 films uit India, maar zorgt Bollywood gemiddeld slechts voor 18-20% van die totale filmproductie, en loopt dat aandeel alleen maar terug. De Tamil filmproductie is bijna even groot, en de Telugu productie blijft niet veel achter. En dat is dan samen pas 50-60 % van de totale productie. 1000 is dus niet overdreven voor de totale Indiase filmproductie, maar wel voor Bollywood.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Vleeshaak » 17 feb 2015 19:03

Het lijkt me niet meer dan logisch dat er steeds meer films uit India in de IMDB top 250 komen. Er wonen daar 1,2 miljard mensen en aangezien de economie groeit zal een steeds groter gedeelte toegang krijgen tot internet en aangezien film best wel ontzettend belangrijk is daar, zal een groep IMDB vast ook gaan vinden en stemmen op de films die ze kennen. Binnen nu en 20 jaar is het gewoon Indian Movie Database. :P
I don't like sand. It's coarse, and rough, and irritating, and it gets everywhere
Vleeshaak
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor NWRfan » 17 feb 2015 19:26

Colonel_Kurz schreef:Ja, maar wacht even, het begrip Bollywood wordt dan wel te ruim gebruikt. Indiase cinema is niet hetzelfde als Bollywood. Bollywood is specifiek de Hindi filmindustrie gesitueerd in Mumbai. Net zoals Hollywood dan 500 films produceert, maar het totaal aantal Amerikaanse films rond de 800 zit, komt toch echt slechts een deel van de Indiase filmproductie uit Bollywood. In India komt dat nog sterker tot uiting dan in Amerika, doordat de vele regionale cinema's films maken in hun eigen taal, en dus voornamelijk ook gericht zijn op publiek uit de eigen regio. "vele kleine producties" komen niet alleen het land niet uit, maar zelfs het taalgebied niet.

Als ik de cijfers van 2007-2011 van Unesco statistieken bekijk, dan zie ik wel telkens tussen de 1100 en 1200 films uit India, maar zorgt Bollywood gemiddeld slechts voor 18-20% van die totale filmproductie, en loopt dat aandeel alleen maar terug. De Tamil filmproductie is bijna even groot, en de Telugu productie blijft niet veel achter. En dat is dan samen pas 50-60 % van de totale productie. 1000 is dus niet overdreven voor de totale Indiase filmproductie, maar wel voor Bollywood.

Ja je hebt gelijk! Ik haalde even wat feitjes door de war in mn hoofd. Mijn hele argument hiervoor (reactie op Aston) was gericht op de Indiase Cinema in zijn totaliteit en niet alleen Bollywood :T
Desalniettemin blijft het een goede ontwikkeling voor de film dat films uit andere landen steeds meer aandacht krijgen. Gotta love globalization :P
NWRfan
Hoofdrol
Hoofdrol

Berichtdoor Colonel_Kurz » 17 feb 2015 19:47

NWRfan schreef:Desalniettemin blijft het een goede ontwikkeling voor de film dat films uit andere landen steeds meer aandacht krijgen. Gotta love globalization :P

Daar ben ik het helemaal mee eens. :T
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Aston » 18 feb 2015 15:01

@NWRfan
Ja, het is inderdaad een gigantische filmindustrie en er zijn meer Indiers dan Europeanen en Amerikanen bij elkaar dus het verdient zeker aandacht.
Colonel_Kurz schreef:Het helpt dat de film uit deel één en deel twee bestaat. :)

Het duurde een paar dagen tot ik erachter kwam dat je het had over Gangs of Wasseypur. :P Ik dacht, huh, de LOTR in twee delen. :o

Colonel_Kurz schreef:Ik bedoelde meer dat je LOTR ook kunt invullen bij de "Hier en daar een liedje, vaak 3 uur lang, beetje zoetsappig" omschrijving. :P

Ik snap wat je bedoelt met zoetsappig maar het is tegelijkertijd ook een zeer duistere film. Dat er wat zoetsappige elementen inzitten laat bij mij geen zoetsappige indruk van de films als geheel achter. Kijk, af en toe zingen en drie uur lang durende films heb ik overigens zeker geen moeite meer. Musicals als Singin in the Rain vind ik heerlijk om te kijken. Maar niet alleen maar.

Colonel_Kurz schreef: en dat Nolans gemiddelde lengte tegenwoordig even lang, zo niet langer is dan de gemiddelde Bollywoodfilm (los van welke in de top 250 staan), plus dat zijn laatste paar films qua bijvoorbeeld chaotische vertelstijl, gebrek aan uitwerking van ideeën terwijl het van de ene naar de andere hopt, en algehele bulldozerstijl/tempo dat bedoelt is om te zorgen dat je niet al te hard gaat nadenken, behoorlijk op elkaar lijken. :P

Geen Nolan fan, dat is duidelijk. :P Ik herken me er niet echt in.

@patrick_h
Ja, goede vraag, de belangrijkste waarde is zijn bekendheid. Als ik zeg tegen mijn vrienden, ik heb Jonathan Rosenbaum's Essential Films lijst of Roger Ebert: the great movies voltooid kijken ze me verbaasd aan. Als ik zeg dat ik de IMDB top 250 afgerond hebt weten ze meteen wat ik bedoel. De lijst is nog enigszins toegangankelijk. Maar misschien wordt dat minder als hij half vol staat met Bollywood. Bollywood heeft nog niet bepaald veel interesse hier. Maar dat kan veranderen! PK draaide ook in de bios

En Aamir Khan heeft wel in 6 van de 9 IMDB top 250 Bollywood films gespeeld. Best een prestatie! :wink:

Maar jij zegt dus dat 3 uur niet de standaard is in Bollywood? Ik ken wat Indiers. Ik zal ze vragen. Misschien worden langere films over het algemeen meer gewaardeerd dan korte films. Ergens begrijpelijk omdat je dan wat meer aan karakterontwikkeling kan doen.

@Vleeshaak
Gelukkig heet het nu niet United States Movie Database. :P
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 18 feb 2015 15:04

NWRfan schreef:Desalniettemin blijft het een goede ontwikkeling voor de film dat films uit andere landen steeds meer aandacht krijgen. Gotta love globalization :P

Dat is zeker zo. Soms baal ik echt dat goede buitenlandse (niet Hollywood) films niet of slechts kort in onze bioscopen verschijnen.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

Aston
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmlijsten