Best of 2014

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: Best of 2014

Berichtdoor Mark » 05 feb 2015 18:22

patrick_h schreef:
Travis Bickle schreef:Shit, te laat.

Voor de volledigheid nog mijn lijst:
Ik stel voor dat we deze toch meetellen, want dan werken we én Enemy de top 10 uit én Whiplash een plaatsje naar beneden.

Dan stel ik voor dat we Travis Bickle en patrick_h allebei van het eiland af stemmen en Whiplash op 1 zetten :D
Avatar gebruiker
Mark
Regisseur
Regisseur
 
Berichten: 3691
Geregistreerd: 20 apr 2004 17:57
Woonplaats: Amersfoort

Re: Best of 2014

Berichtdoor Colonel_Kurz » 05 feb 2015 20:01

patrick_h schreef:
Travis Bickle schreef:Shit, te laat.

Voor de volledigheid nog mijn lijst:
Ik stel voor dat we deze toch meetellen, want dan werken we én Enemy de top 10 uit én Whiplash een plaatsje naar beneden.

In dat geval hier nog mijn lijst :P

Afbeelding

1. The Immigrant

James Gray is een van de grootste Amerikaanse filmmakers van de afgelopen twintig jaar. Gray
maakt klassiek aandoende tragedies, waarin de hoofdpersonen niet de juiste of verkeerde keuze
kunnen maken zoals in een drama, maar hun onvermijdelijke eindes onder ogen moeten zien te
komen. Het sepiakleurige palet waar cinematograaf Darius Khondji en Gray zich van bedienen is niet alleen heel erg mooi om naar te kijken, het gedempte bruin en geel heeft ook een claustrofobische werking die bij de ervaring van de Poolse hoofdpersoon Ewa (mooi werk van Marion Cotillard) past. Zij verwachtte een nieuwe, open wereld in het Verenigde Staten van 1921 aan te treffen, maar deze blijkt klein en vanaf haar aankomst samen met haar opties snel te slinken. Daarbij wordt prachtig gebruik gemaakt van kaders en lijnen in het beeld en van spiegels om afstanden tussen personages te creëren of juist kleiner te maken. Nergens komt dat mooier naar voren dan in het laatste beeld van de film, hét shot van het jaar. Grays muze Joaquin Phoenix laat ondertussen als pooier met onverwachte diepte andermaal zien waarom hij de beste acteur van de laatste jaren is.

2. The Grand Budapest Hotel

Wes Andersons nieuwste had net zo goed de nummer één kunnen zijn van deze top tien. Een heerlijke confectie met prachtige kleuren, animaties, miniaturen, locaties en sets. Met de voor Wes Anderson typische cameravoering, humor (zowel visueel als in de dialoog) en geweldige cast vol vaste Anderson-acteurs (met als toevoeging aan het hoofd een glansrol van Ralph Fiennes). The Grand Budapest Hotel is nog meer een Wes Anderson-film dan alle andere Wes Anderson-films. Dus zit er onder de prachtige laag roze snoepgoed en speelgoed een diep melancholische ondertoon en een gevoel van verlatenheid, en is het een even trieste als grappige film. Anderson vindt de perfecte balans tussen deze twee tonen en emoties, waardoor beide versterkt worden. Een feest voor ogen en oren maar ook voor de ziel.

3. Under the Skin

Scarlett Johansson beleeft een bijzonder goed jaar en dit is de kroon daarop. Jonathan Glazer regisseerde haar in een fascinerende, hypnotiserende en verontrustende film over wat het betekent om mens te zijn. Johansson is perfect gecast als een verleidelijk buitenaards wezen dat mannen verleidt en vermoordt. Adembenemende, duistere beelden worden begeleid door nare muziek van Mica Levi die de nekharen regelmatig overeind doet staan. Daarnaast draagt ook het sounddesign bij aan de unheimische sfeer. Een ongemakkelijke combinatie van lage en vooral hoge tonen ondersteunt het buitenaardse thema. Het is de soms bijna experimentele combinatie van beeld en geluid die de film zo hypnotiserend maakt. Een mysterieuze sciencefictionhorror van de bovenste plank, die meer (existentiële) vragen oproept dan beantwoordt.

4. Clouds of Sils Maria

Olivier Assayas is al vijfentwintig jaar één van de meest vooraanstaande filmmakers van Frankrijk. Die reputatie bevestigt hij andermaal met zijn laatste film, een spiritueel vervolg op zijn Irma Vep uit 1996, ook al een prachtige viering van actrices en vrouwelijke filmsterren. Net als toen doet Assayas dat met een ogenschijnlijk simpele film die echter meerdere lagen heeft die elkaar allemaal weerspiegelen, met een bedwelmend, verwarrend maar tegelijk fijntjes lichtvoetig resultaat. Wat prima wordt geïllustreerd in één van de hoogtepunten van de film waarin een schitterende Kristen Stewart en Juliet Binoche dronken discussiëren over een fictieve superheldenfilm met Chloë Grace Moretz.

5. Stray Dogs

De afgelopen decennia groeide er in de wereldcinema een trend van zogenaamde 'slow cinema', een stijl die zijn oorsprong heeft in oudere tijden maar pas vanaf de jaren negentig echt steeds vaker wereldwijd te zien is. De Taiwanese Tsai Ming-Liang heeft zich deze manier van visueel vertellen als weinig anderen meester gemaakt. Zijn recentste werk is daar een extreem voorbeeld van. Niet alleen is elk shot een long take, de laatste scène bestaat volledig uit twee mensen die naar een schilderij staren, zonder dat er ook maar één woord gezegd wordt. Toch is dit allesbehalve saai. Juist doordat Tsai zo lang de tijd neemt worden subtiliteiten in de lichaamstaal en de relatie tussen de twee geraffineerd duidelijk.

6. Gone Girl

David Fincher behoort tot de beste auteurs van Hollywood. Weinig andere Amerikaanse regisseurs die met een budget kunnen werken halen zoveel uit de huidige (standaard) digitale film als deze meesterstilist. Finchers nieuwste valt op dat vlak misschien minder op dan zijn meeste films, maar is daarom niet minder indrukwekkend. Gone Girl is een lekker vreemde satire op niet alleen de media maar vooral ook op het huwelijk. In de film is de mens altijd bezig met de presentatie van zichzelf in plaats van het zijn van zichzelf. Fincher maakt samen met Gillian Flynn door komische, zeer precieze overdrijving een punt over ons onvermogen volkomen eerlijk en open te zijn, een perfect onderwerp voor Finchers koele stijl.

7. Only Lovers Left Alive

Jim Jarmusch maakt eigenlijk al jaren onafhankelijke Amerikaanse films over dolende zielen met een specifieke (pop)muzieksmaak. Ditmaal zijn dat eeuwenoude vampieren. Een soort junkies, voor wie bloed de drugs is die ze nodig hebben. In deze moderne tijd is het echter moeilijk om nog aan goed bloed te komen, door de manier waarop de mens zichzelf vervuilt. Vooral Tilda Swinton is perfect gecast als één van de twee lovers van de titel. Door de straten van Tanger glijdend heeft ze 's nachts met zonnebril op zowel een efemerische als eeuwige uitstraling. Haar liefde en enthousiasme voor bijna alles in de wereld vormen een mooi contrast met haar geliefde (Tom Hiddleston), een pessimistische, depressieve vampier die het gehad heeft met de mens en moderne tijd. Jarmusch' vampieren zijn rocksterren die in het geheim verantwoordelijk zijn voor grote delen van de westerse kunst en cultuur, van Shakespeare tot Schubert tot moderne ambient rock. Zijn typische, minimale doch kleurrijke visuele stijl en sfeer lijken wel voor hen gemaakt.

8. Les Salauds

Claire Denis, ook één van Frankrijks beste regisseurs van de afgelopen vijfentwintig jaar, maakt vaak sensuele maar nooit sentimentele films. Dat zit hem vooral in het camerawerk: van de manier waarop Denis en haar vaste cameravrouw Agnes Godard de menselijke huid in beeld brengen tot de manier waarop zij het nachtelijke straatbeeld van Parijs filmen. De regelmatig elliptische montage in haar films draagt daar ook aan bij. Kleine details worden uitgelicht, grote dramatische gebeurtenissen niet getoond. Maar te midden van al die sensualiteit en aandacht voor details van het dagelijkse leven zitten vaak monsters verborgen, letterlijk in het geval van Les Salauds, en dit keer gepaard met een voor Denis ongewone woede en nietsontziende grimmigheid. Waaruit een soms spannend, akelig drama voortkomt. Een vernietigend portret van modern kapitalisme in Frankrijk, en vooral hoe naar mensen daar van worden.

9. The Homesman

Tommy Lee Jones verrast op zijn oude dag met deze onvoorspelbare western, die gaandeweg alsmaar eigenzinniger wordt. Aan het begin lijkt The Homesman een bijna schematische aanklacht tegen patriarchale maatschappijstructuur, hoe mannen tegen vrouwen aankijken en geweld (fysiek en mentaal) aandoen, maar dat is al een te simplistische lezing, die hoe langer de film duurt steeds minder opgaat. Elke eenduidige interpretatie wordt onmogelijk gemaakt doordat Jones vreemde zijpaden berijdt, en dan zit er ook nog een twist in het verhaal waarna ook de hoofdweg afzwaait. Net zoals componist Marco Beltrami, die voor de score een soort piano/viool maakte over een hele vallei, waardoor de wind een factor werd in het bespelen van de snaren, wat een bijzondere, bijna spookachtige sfeer oplevert die gecomplementeerd wordt door de beelden van cinematograaf Rodrigo Prieto. Het past allemaal bij een film waarin Tommy Lee Jones omringt wordt door krankzinnige vrouwen en aparte (Bijbelse?) symboliek. Naast een vreemde, originele western is The Homesman toch wel degelijk een film over o.a. vrouwenmishandeling en teleurstelling in het leven. Er gaat een wereld van pijn en spijt schuil achter de ogen van de personages van Jones en Hilary Swank.

10. The Raid 2

Vol clichés, matig acteerwerk en een verhaal dat je snel vergeet na afloop, maar met geweldige actiescènes. Die niet alleen helemaal kloppen qua uitvoering, maar qua inventieve cameravoering, choreografie en montage mijlenver voorlopen op de meeste actiefilms uit Hollywood. De autoachtervolging/shoot-out in het midden van de film, waarin de camera in één beweging van de ene met hoge snelheid rijdende auto naar de andere gaat zonder dat er in het shot geknipt wordt, is een kunstwerk op zich. En de daarop volgende climax doet er nauwelijks voor onder.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Avatar gebruiker
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
 
Berichten: 30290
Geregistreerd: 29 dec 2002 11:59
Woonplaats: Utrecht

Re: Best of 2014

Berichtdoor Lonewolf » 06 feb 2015 11:29

Dank voor het werk McMurhpy :T Sommige films staan natuurlijk te hoog en andere te laag, maar dat hou je met zo'n lijst.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
 
Berichten: 1920
Geregistreerd: 09 sep 2007 23:08
Woonplaats: Den Haag

Re: Best of 2014

Berichtdoor Swampman » 26 dec 2015 15:15

Komt er nog een Best of 2015?
That's part of your problem: you haven't seen enough movies. All of life's riddles are answered in the movies.
Avatar gebruiker
Swampman
Filmster
Filmster
 
Berichten: 685
Geregistreerd: 18 apr 2003 20:41
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Thiver » 02 jan 2016 00:17

Daar hoopte ik eigenlijk wel op...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Thiver
Regisseur
Regisseur
 
Berichten: 7952
Geregistreerd: 17 nov 2003 17:15
Woonplaats: Amsterdam

Re: Best of 2014

Berichtdoor McMurphy » 02 jan 2016 01:07

Was wel de bedoeling, eerst nog even een paar dagen bijkomen :+
Avatar gebruiker
McMurphy
Regisseur
Regisseur
 
Berichten: 7346
Geregistreerd: 29 jun 2008 15:01
Woonplaats: Enschede

Re: Best of 2014

Berichtdoor Lonewolf » 02 jan 2016 15:47

Moeilijkst is altijd om te bepalen wanneer je zoiets doet. Aan de ene kant is iedereen zo meteen aan het begin van het jaar in de mood voor eindlijstje. Aan de andere kant zijn er een paar films net uit (ik noem een Sterrenoorlog) die als nog meer mensen hem komende weken zien in de bios heel hoog kan eindigen.
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
 
Berichten: 1920
Geregistreerd: 09 sep 2007 23:08
Woonplaats: Den Haag

Re: Best of 2014

Berichtdoor patrick_h » 03 jan 2016 11:26

Nu denk ik bij films die nog een beetje extra exposure kunnen gebruiken niet gelijk aan Star Wars....

Volkskrantlijst is niet echt copy/paste-baar dit jaar btw. Maar heb gelukkig voor iedereen wel al nota genomen van de onjuistheden in het lijstje. :)
Avatar gebruiker
patrick_h
Filmster
Filmster
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 08 jan 2008 00:44

Berichtdoor Thiver » 11 jan 2016 20:31

McMurphy schreef:Was wel de bedoeling, eerst nog even een paar dagen bijkomen :+

Dagen of weken? ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
Thiver
Regisseur
Regisseur
 
Berichten: 7952
Geregistreerd: 17 nov 2003 17:15
Woonplaats: Amsterdam

Vorige

Keer terug naar Filmlijsten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast