Best of 2015

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: Best of 2015

Berichtdoor JamesBond » 16 jan 2016 12:10

Dit is mijn lijstje voor dit jaar:

01. Star Wars: The Force Awakens
02. Ex Machina
03. Mad Max: Fury Road
04. Sicario
05. Mr. Holmes
06. Kingsman: The Secret Service
07. Spectre
08. Birdman Or (The Unexpected Virtue Of Ignorance)
09. Mission: Impossible - Rogue Nation
10. The Martian
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor McMurphy » 16 jan 2016 13:00

Het lijkt me dan sowieso verstandig om Blade Runner uit te sluiten, mede ook omdat we die discussie in het verleden al vaker hebben gehad :).
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Thiver » 28 jan 2016 21:09

Van alle in 2015 uitgekomen films heb ik er 117 gezien, waarvan het merendeel in de bioscoop. Potentieel lijstmateriaal als 45 Years, Bridge of Spies en The Lobster is jammer genoeg nog niet aan de beurt gekomen, Son of Saul, Timbuktu en Youth deden mij niet zoveel en Dheepan, Girlhood en Schneider vs. Bax vallen net buiten de boot. Mijn lijst:

1. Inside Out
Afbeelding
Net wanneer je denkt dat het hoge niveau van de periode Ratatouille-Toy Story 3 nooit meer zal worden geëvenaard, brengt animatiestudio Pixar misschien wel zijn beste film ooit uit. Inside Out is grappig, spannend, hartverwarmend en bovenal creatief. Alleen al de eerste vijf minuten bevatten meer inventieve vondsten dan de meeste andere films in hun volledige speelduur laten zien.

2. Birdman
Afbeelding
Het gebeurt niet vaak dat de film met het beste acteerwerk ook degene is met het meest inventieve camerawerk, maar Birdman krijgt het voor elkaar. De cast is geweldig op dreef en etaleert dit in een lange aaneenschakeling van memorabele scènes die op ingenieuze wijze in elkaar overvloeien. Duister, onthutsend en uniek in zijn soort.

3. The Martian
Afbeelding
Wanneer iemand noodgedwongen de strijd aanbindt met de elementen, betekent dat meestal een terugkeer naar een meer primitieve leefstijl. The Martian doet dat net even anders: hier moet onze held duizenden jaren aan wetenschappelijke kennis benutten wil hij overleven. In een tijd waarin een mensenleven in films niet veel waard lijkt te zijn, is het bijzonder verfrissend om nu eens duizenden mensen alles op alles te zien zetten om er één te redden.

4. Woman in Gold
Afbeelding
Er zijn weinig dingen zo mooi als zonder verwachtingen een bioscoopzaal binnenstappen en twee uur later realiseren dat de vertoonde film je emotioneel zodanig heeft meegesleurd dat een waterval van tranen de enige gepaste reactie is. Woman in Gold deed dat bij mij. Nu ik ben sowieso altijd wel te vinden voor een fijne David-tegen-Goliath-vertelling, maar deze film maakt ook nog eens een sterk pleidooi dat nationale trots ondergeschikt dient te zijn aan persoonlijk bezit.

5. Mad Max: Fury Road
Afbeelding
De nieuwste Mad Max is niet alleen de beste actiefilm van 2015, maar zal in zijn genre waarschijnlijk ook een van de hoogtepunten van het decennium blijken te zijn. Terecht, want weinig films zijn zo spectaculair zonder te vervallen in overdaad. Alsof dat nog niet genoeg is, kruidt regisseur George Miller het geheel met sterke feministische tinten. Het is slechts een kwestie van tijd voor Furiosa zal toetreden tot het pantheon van vrouwelijke actiehelden.

6. Sicario
Afbeelding
Denis Villeneuve kan bij mij weinig fout doen. De Canadese regisseur levert immers aan de lopende band films van topniveau af, waarin hij er niet voor terugdeinst het de kijker heerlijk ongemakkelijk te maken. Ook zijn nieuwste is sterk geacteerd, moreel intrigerend en op momenten bloedspannend. Ik heb een vervolg op Blade Runner altijd een slecht plan gevonden, maar als iemand mij van het tegendeel kan overtuigen, is Villeneuve het wel.

7. Gluckauf
Afbeelding
Toen ik de trailer van Gluckauf zag, was mijn indruk dat dit een Belgische film was. Dat kwam onder meer door het onverstaanbare Limburgs, maar vooral de ervaring dat dit soort films nu eenmaal niet gemaakt worden in Nederland. Gluckauf laat zien dat het wel degelijk kan: een volwassen volksdrama, waarin de tragiek altijd menselijk blijft. Een terechte Gouden Kalfwinnaar die als Oscarinzending waarschijnlijk een stuk verder zou zijn gekomen dan The Paradise Suite.

8. A Most Violent Year
Afbeelding
Is het een kritiekpunt te noemen dat een film schatplichtig is aan het werk van Sidney Lumet? Ik zie het namelijk eerder als een aanprijzing. A Most Violent Year is de derde voltreffer op rij van J.C. Chandor, die laat zien van alle markten thuis te zijn. Zijn sfeertekening van winters New York in 1981 is subliem en het acteerwerk van hoog niveau.

9. Loin des Hommes
Afbeelding
Sinds The Lord of the Rings heeft Viggo Mortensen de grote publieksfilms consequent links laten liggen. Helemaal niet erg, want zijn talent komt het best uit de verf in kleinschaligere films als Loin des Hommes. Dit prachtig gefilmde avontuur heeft geen gebrek aan traditioneel spannende scènes, maar het is vooral de dreigende problematische nasleep van kolonialisme die beklijft.

10. A Perfect Day
Afbeelding
Bloedserieuze films over de Balkanoorlog trek ik vrij slecht. Ik prefereer degene die wat meer inzetten op de absurdistische taferelen die destijds in Bosnië plaatsvonden, zoals No Man’s Land. A Perfect Day is daarvan een fijne opvolger en ook hierin wordt een heel aangename balans gevonden tussen zwarte humor en oorlogstragiek. Het einde is misschien wat zoetsappiger dan nodig was geweest, maar dat beschouwde ik dan maar als een leuke beloning aan de kijker.

En helemaal onderaan bungelt...

117. Pixels
Afbeelding
Zucht...

Voorgaande edities: 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014
Laatst bijgewerkt door Thiver op 03 feb 2016 20:52, in totaal 2 keer bewerkt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thiver
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Mark » 02 feb 2016 21:25

Dit jaar ben ik een keer of 160 naar de bioscoop geweest en achteraf had ik beter wat nuttigs met mijn tijd kunnen doen. Ik heb zoveel uur crap gekeken dat het aantal Paper Towns in de film nog hoger is dan mijn IQ. Heb een erg middelmatig filmjaar gehad. Geen extreem goede horror, geen film die ik zonder dan weer te kijken over 10 jaar nog na kan vertellen. Starwars was oa een tegenvaller, The Martian ook. Een film die ik nog wel had willen zien is Girlhood. Ik plak mijn lijst uit de dynamische top 10 hier, staan niet echt grote titels in, en heel veel uit de eerste helft van het jaar valt me nu op.

1. Ex Machina - Robots zijn cool om spelletjes mee te spelen, behalve als ze god zijn.
2. Dear White People - Apart super grappige film. Voor mij gemaakt, later nog een keer kijken.
3. Mad Max: Fury Road - Maakte meer waar dan verwacht. Masterlijke actie en stunts met een iel verhaaltje.
4. A Most Violent Year - Interessante hoofdpersoon, mooie sets van 1980 NY. Spannend zonder echte spanning.
5. The Voices - Zwarte komedie met extreem goeie Ryan Reynolds. Veel bizar en wtf momenten gehad.
6. The Walk - Zó voorspelbaar maar toch op het puntje van me stoel. Goeie cgi.
7. Unbroken - Goed levensverhaal, na de helft best wel saai verteld.
8. Far From The Madding Crowd - Kostuumdrama waar veel plots extreem goed in elkaar zitten.
9. Er Ist Wieder Da - Hoe ze met weinig een geloofwaardig verhaal kunnen maken is knap. Einde was minder.
10. Ant-Man - Verfrissende actiefilm, humor is goed, vlot verhaal. Jammer dat de beste stukken in de trailer zaten.
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Roeltje » 03 feb 2016 18:26

1. Ex Machina, fantastisch beklemmende film met perfecte acteerprestaties en een boodschap waar we als mensheid goed over na moeten denken.
2. Project T, magische avonturenfilm, prachtig geregisseerd en een cast op dreef. Genieten van een magische Disney-sfeer met het gewaagde randje van Brad Bird.
3. Star Wars: The Force Awakens, nostalgische topfilm waar ik onwijs naar uitgekeken heb. Geweldig verhaal, actie, karakters en een waardige Star Wars film.
4. Inside Out, één van Pixar's origineelste en gewaagdste films. Raakt een sterk gevoelige snaar en is bovenal een briljant uigewerkte film.
5. The Imitation Game, zeer sterke rol van Benedict Cumberbatch en een goede en spannende vertelling van het verhaal van Alan Turing.
6. Everest, nagelbijtend spannende film met goede acteurs en mooie cinematografie.
7. Shaun the Sheep Movie, een film vol stralend vakmanschap, hilarische scenes en een (beetje cliché, maar) aandoenlijk verhaal.
8. Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance), bijzondere film met een topcast en natuurlijk briljant camerawerk en acteerwerk. Geeft een mooi kijkje in de keuken van de theaterbusiness.
9. Still Alice, beetje oscarbait, maar wel goede. Jullianne Moore speelt haar rol prachtig en soms choquerend.
10. 600 Miles, bizar grappige en gekke film met een ongemakkelijke sfeer. Camerawerk ook briljant. De film laat iets zien van de wapenhandel in Amerika, maar doet dat als kapstokje voor een soort buddy-cop verhaal.
Tijdens een proefwerk kijk je omhoog voor inspiratie, naar beneden voor concentratie en naar links en rechts voor informatie.
Roeltje
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor patrob » 03 feb 2016 19:31

1. Birdman [9,5]
2. Dheepan [9]
3. The Imitation Game [9]
4. Star Wars: The Force Awakens [9]
5. Ant Man [8,5]
6. Bridge of Spies [8,5]
7. Black Mass [8,5]
8. The Martian [8,5]
9. Everest [8,5]
10. Ex Machina [8,5]

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor McMurphy » 04 feb 2016 11:01

1. Birdman
Afbeelding

2. Mad Max Fury Road
Afbeelding

3. Ex Machina
Afbeelding

4. Saul Fia
Afbeelding

5. Inside Out
Afbeelding

6. 45 Years
Afbeelding

7. The Lobster
Afbeelding

8. Big Hero 6
Afbeelding

9. Star Wars: The Force Awakens
Afbeelding

10. Straight Outta Compton
Afbeelding

Eervolle vermeldingen;
Youth, It Follows, La isla mínima, The Imitation Game, A Most Violent Year

Grootste bagger van 2015;
Jupiter Ascending, Good People, Taken 3, Transporter Refueled, San Andreas
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Vahnstad » 05 feb 2016 03:00

1. Mustang
2. Ex Machina
3. It Follows
4. Victoria
5. Saul Fia
6. Crimson Peak
7. A Girl Walks Home Alone At Night
8. Love
9. The Imitation Game
10. Plemya
Vahnstad
Bijrol
Bijrol

Berichtdoor Lonewolf » 08 feb 2016 19:22

Weet niet of al de lijstjes al geteld zijn, want ik heb in januari nog een aantal top 10 waardige films gezien, maar had nog geen tijd om mijn lijst aan te passen. Dus zo niet dan is hier mijn nieuwe lijst:

1. Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (Alejandro González Iñárritu, 2014) 8.5
2. Carol (Todd Haynes, 2015) 8.5
3. Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (J.J. Abrams, 2015) 8.5
4. Inside Out (Ronaldo Del Carmen, Pete Docter, 2015) 8.5
5. Saul fia (Son of Saul) (László Nemes, 2015) 8.2
6. A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily Amirpour, 2014) 8.2
7. Plemya (The Tribe) (Miroslav Slaboshpitsky, 2014) 8.0
8. Youth (Paolo Sorrentino], 2015) 8.0
9. Ex Machina (Alex Garland, 2015) 8.0
10. Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014) 8.0
Ik hier?
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor McMurphy » 15 feb 2016 12:01

Nou dit is de lijst dan geworden van 2015;

1. Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (Alejandro González Iñárritu) [66 / 9]
Afbeelding

2. Ex Machina (Alex Garland) [64 / 9]
Afbeelding

3. Star Wars: Episode VII – The Force Awakens(J.J. Abrams) [54 / 8]
Afbeelding

4. Mad Max: Fury Road (George Miller) [51 / 7]
Afbeelding

5. Saul fia (Son of Saul) (László Nemes) [37 / 5]
Afbeelding

6. Inside Out (Pete Doctor) [35 / 5]
Afbeelding

7. Sicario (Denis Villeneuve) [26 / 4]
Afbeelding

8. A Girl Walks Home Alone At Night (Ana Lily Amirpour) [19 / 3]
Afbeelding

9. The Martian (Steven Spielberg) [18 / 4]
Afbeelding

10. The Imitation Game (Morten Tyldum) [18 / 4]
Afbeelding

Wederom een deceptie wat betreft het aantal ingezonden lijsten, slechts 13 stuks.
McMurphy
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor JamesBond » 15 feb 2016 12:45

Mooie lijst, maar inderdaad schandalig weinig lijstjes...
"It should take you exactly four seconds to cross from here to that door. I'll give you two."
JamesBond
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor patrob » 15 feb 2016 13:12

Tja, beetje teleurstellend is het wel.
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Creeper » 16 feb 2016 18:50

Maar één film uit de lijst nog niet gezien: Son of Saul. Verder een mooie lijst, ik zelf vond Ex Machina een lichte tegenvaller, net als The Immitation Game.
Wouldst thou like to live deliciously?
Last.fm - Blog - What I Watch
Creeper
Regisseur
Regisseur

Vorige

Keer terug naar Filmlijsten