Remon's Stanley Kubrick Topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.

Moderator: FT-Mods

Remon's Stanley Kubrick Topic

Berichtdoor Remon » 04 nov 2009 16:22

Afbeelding

Stanley Kubrick is misschien wel de meest veelzijdige regisseur uit de filmgeschiedenis. Elke film die hij maakte, verschilt van zijn voorgaande en hij heeft in ongeveer elk genre een beroemde film gemaakt. Daarnaast heeft hij een reputatie als perfectionist, maar ook een reputatie van een regisseur waarmee onmogelijk mee te werken is.

De Amerikaan regisseerde slechts dertien films, waarvoor hij als regisseur nooit een Oscar won. Wél won hij de Oscar voor Best Visual Effects voor 2001: A Space Odyssey.

Een drietal filmprojecten heeft Kubrick niet afgemaakt. De film Napoleon is niet afgemaakt omdat deze financieel niet haalbaar bleek. De film Aryan Papers heeft Kubrick niet gemaakt omdat Steven Spielberg op hetzelfde moment kwam met de vergelijkbare film Schindler's List, en zijn laatste project AI – Artificial Intelligence heeft Kubrick overgedragen aan Steven Spielberg. Een aantal andere projecten is hij zelf niet op in gegaan, zoals de western One-Eyed Jacks (later geregisseerd door Marlon Brando) en een vervolg op The Exorcist.

Afbeelding

Ik ga de komende weken zijn gehele filmografie herkijken, en in dit topic recenseren. De films zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 29 feb 2012 08:58, in totaal 26 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Re: Remondinho's Stanley Kubrick Topic

Berichtdoor Axeqlusive » 04 nov 2009 16:32

Laat ik even beginnen om te zeggen wat een geweldig nieuw topic dit is! _O_

Remondinho schreef:De film Napoleon is niet afgemaakt omdat deze financieel niet haalbaar bleek.

Nou, dit klopt an sich wel, maar eerst MGM en later United Artist trokken zich terug nadat het ook over Napoleon gaande Waterloo een commerciele flop werd. Kortgezegd historische epische films waren uit de mode.

check even deze link

Verder ben ik benieuwd waar je zijn eerste films vandaan gaat halen. Lastig te vinden lijkt me (of ligt dat aan mij?)
Laatst bijgewerkt door Axeqlusive op 04 nov 2009 16:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor PascalE » 04 nov 2009 16:32

Ben zéér benieuwd! (doe je nu een gooi naar best nieuw geopende topic :lol: ?)
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Rich Art » 04 nov 2009 16:40

Goed initiatief! :T Helaas zijn sommige banners door hun donkere kleur niet of moeilijk te lezen...
"I think this is the beginning of a beautiful friendship." - Humprey Bogart | Casablanca
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor PascalE » 04 nov 2009 16:47

Rich Art schreef:Helaas zijn sommige banners door hun donkere kleur niet of moeilijk te lezen...

Heb ik hier geen last van...
PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor ErikSchierboom » 04 nov 2009 16:59

Geweldig initiatief, persoonlijke topics zijn :T
Afbeelding
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 04 nov 2009 17:01

Edit: dubbel.
Laatst bijgewerkt door Remon op 04 nov 2009 17:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Rem » 04 nov 2009 17:02

Leuk idee!
Ik ben niet echt een fan van Kubrick maar het initiatief staat daar. Ik ben benieuwd.
:Y
Afbeelding
Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.
Rem
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 04 nov 2009 17:02

Axeqlusive schreef:Laat ik even beginnen om te zeggen wat een geweldig nieuw topic dit is! _O_

Remondinho schreef:De film Napoleon is niet afgemaakt omdat deze financieel niet haalbaar bleek.

Nou, dit klopt an sich wel, maar eerst MGM en later United Artist trokken zich terug nadat het ook over Napoleon gaande Waterloo een commerciele flop werd. Kortgezegd historische epische films waren uit de mode.

check even deze link

Verder ben ik benieuwd waar je zijn eerste films vandaan gaat halen. Lastig te vinden lijkt me (of ligt dat aan mij?)

Wat je zegt, klopt helemaal! Door het 'geflopte' Waterloo ging de stekker eruit. Helaas, want dat leek mij wel wat. Helemaal omdat hij zich al 30 jaar (!) voorbereidde op die film.

De eerste films zijn inderdaad moeilijk te vinden, maar op internet heb ik ze Day Of The Fight en Flying Padre ooit al eens gezien. De andere twee...moeten ook wel te vinden zijn! :)

PascalE schreef:Ben zéér benieuwd! (doe je nu een gooi naar best nieuw geopende topic :lol: ?)

Het zou een eer zijn :D

Rich Art schreef:Goed initiatief! :T Helaas zijn sommige banners door hun donkere kleur niet of moeilijk te lezen...

Ik heb inmiddels Spartacus, Lolita en Eyes Wide Shut aangepast. Verder nog moeilijk leesbare volgens jou?
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Frank_Costello » 04 nov 2009 18:30

:x

Ik wilde letterlijk net dit topic gaan openen over zijn werk van Strangelove tot Eyes, maar ik moest weer zo nodig Barry Lyndon kijken :cry:

OT:
Leuk initiatief hoor!
Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Rich Art » 04 nov 2009 20:10

Remondinho schreef:Ik heb inmiddels Spartacus, Lolita en Eyes Wide Shut aangepast. Verder nog moeilijk leesbare volgens jou?

Nee hoor, dat waren de enige twee. :T
"I think this is the beginning of a beautiful friendship." - Humprey Bogart | Casablanca
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 04 nov 2009 22:39

Frank_Costello schreef::x

Ik wilde letterlijk net dit topic gaan openen over zijn werk van Strangelove tot Eyes, maar ik moest weer zo nodig Barry Lyndon kijken :cry:

OT:
Leuk initiatief hoor!

Nouja, van mij mag je! Misschien recenseer jij anders, of kunnen we van elkaars visie wat 'leren'.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Frank_Costello » 05 nov 2009 15:18

Remondinho schreef:Nouja, van mij mag je! Misschien recenseer jij anders, of kunnen we van elkaars visie wat 'leren'.

Wie weet, ooit nog een keer...

Maar ga jij nu maar eerst bezig, ik zal je alleen maar aanmoedigen :T

(trouwens hier een site met veel verschillende visie's op o.a. A Clockwork Orange, The Shining, Full Metal Jacket en meerdere niet-Kubrick's: http://www.collativelearning.com/)
Frank_Costello
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Berichtdoor Axeqlusive » 05 nov 2009 15:22

Ik ga me straks wagen aan the Killing, ik moet namelijk om 20.00 uur kassa draaien in de workshop ruimte hier. Maar van 17.00 tot 20.00 uur moet ik me dan dus even zien te vermaken. Dit gaat gebeuren met een overheerlijke pizza en dus... the Killing.

En daarvoor ga ik gebruiken... de beamerinstallatie hier, dus wandvullende Kubrick... _O_
Axeqlusive
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 05 nov 2009 16:40

DAY OF THE FIGHT (1951)
Duur: 16 minuten
Aspect ratio: 1.37 : 1
Kleur/zw: Zwart-wit
Cast: Walter Cartier, Vincent Caltier, Douglas Edwards (stem), Nat Fleischer, Bobby James.

Afbeelding

Kubrick: regie, acteur, productie, cinematografie, montage, geluid.

Film locaties:
West 12th Street, New York City, NY, VS
Laurel Gardens, Newark, NJ, VS

Trivia:
* Terwijl de eigenlijke koper afhaakte, kon Kubrick het korte filmpje toch verkopen aan RKO Pictures voor $ 4.000,-. Winst: $ 100,-.
* Bokser Walter Cartier was daadwerkelijk een professioneel bokser, maar mede door deze documentaire verscheen hij later in andere speelfilms.

Op zijn twaalfde verjaardag kreeg Kubrick een fotocamera, om vervolg hiermee door de stad te gaan en foto’s te maken van alledaagse gebeurtenissen. Hij bleek zoveel talent te hebben, dat hij op 16-jarige leeftijd een contract kreeg aangeboden als fotograaf bij het tijdschrift Look. Via datzelfde tijdschrift kwam Kubrick in contact met een New Yorkse filmproducent die bezig was met een aantal goedkope documentaires voor televisie. Hoewel de toen 23-jarige Kubrick geen enkele regie-ervaring had, werd hij gevraagd om twee korte filmpjes te regisseren. Zijn eerste documentaire: Day Of The Fight.

In Day Of The Fight wordt de Amerikaanse bokser Walter Cartier gevolgd in de aanloop naar zijn wedstrijd tegen Bobby James, welke plaats vond op 17 april 1950. In de 16 minuten durende documentaire zien we hoe Walter zich voorbereidt en uiteindelijk het gevecht zelf.

In dit debuut van Kubrick is nog weinig te zien van zijn beroemde kenmerken. Het enige wat echt imponeerde was de belichting. Het camerawerk is niks mis mee, maar ook niks vernieuwend in te herkennen: Kubrick zelf die het gevecht hand-held filmde en assistent Alexander Singer met zijn Eyemo op een statief. Iets wat wel op Kubrick’s conto geschreven kan worden is de sublieme montage, waarbij hij aan het begin van het gevecht opeens het tempo omhoog gooit, om daarna het gevecht zelf van steeds verschillende hoeken te laten zien. Ook een leuk kenmerk, wat later nog vaak terug zou komen, was de dualiteit van de hoofdrolspeler.

Dit eerste werk van Stanley Kubrick is een geslaagde documentaire, waar weinig op aan te merken is, maar wordt nergens écht interessant. Het is dan ook niet het meest spectaculaire debuut wat je van de legendarische regisseur kunt verwachten. Toch blijft dit verplichte kost voor de fans.

IMDb: 6.6 (1,021 stemmen)
Remondinho: 6.8

Afbeelding

Next: Flying Padre
Remon
Regisseur
Regisseur

Volgende

Keer terug naar Cast and Crew