Remon's Marlon Brando topic

Alles over acteurs, actrices en regisseurs.

Moderator: FT-Mods

Remon's Marlon Brando topic

Berichtdoor Remon » 10 aug 2012 10:36

Na afloop van mijn topic over de beste regisseur aller tijden, Stanley Kubrick, wil ik nu graag beginnen met een topic over de beste acteur aller tijden.

Op 3 april 1924 wordt hij geboren in Omaha, Nebraska: Marlon Brando. Nadat hij van diverse scholen wordt gestuurd, vertrekt hij naar New York om een jaar lang 'method acting' aan de Dramatic Workshop van The New School te studeren. Na zijn rol in Truckline Café wordt hij uitgeroepen tot meest veelbelovende acteur van Broadway. Als enkele jaren, veelal dankzij Elia Kazan, de doorbraak komt van method acting, worden de deuren geopend naar Hollywood.

Afbeelding

Indrukwekkende rollen volgen met vele prijzen: A Streetcar Named Desire, Viva Zapata!, Julius Caesar, The Wild One, On The Waterfront. Slechts enkele films van hem, die nu toe behoren tot de klassiekers van de filmwereld. In 1972 maakt hij zichzelf onsterfelijk door een Oscar-winnende rol neer te zetten als Don Vito Corleone in The Godfather. De film wordt nog steeds beschouwd als één van de beste films aller tijden.

De komende tijd wil ik al zijn films recenseren en hier delen met jullie.

De films:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding [Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Remon op 22 dec 2014 12:49, in totaal 56 keer bewerkt.
Remon
Regisseur
Regisseur

Re: Remon's Marlon Brando topic

Berichtdoor Aston » 10 aug 2012 12:00

Goed bezig Remon! Je bent volgens mij ook de enige die zijn topics afmaakt. Alhoewel dat met Stanley Kubrick gemakkelijker is dan Woody Allen of Alfred Hitchcock natuurlijk. :oops: 40 stuks is niet niets in ieder geval. _O_
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 10 aug 2012 12:03

Ik zat trouwens net te zoeken naar a streetcar named desire in zijn lijstje films maar ik kon hem niet vinden. Staat hij erin als tramlijn begeerte. O+
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 10 aug 2012 12:18

Ha, ja klopt. Zwaar belachelijk natuurlijk. Heb jij een beetje films gezien van Brando?
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 10 aug 2012 14:26

Afbeelding
The Men (1950)
Regie: Fred Zinnemann
Genre: Drama

Nadat regisseur Fred Zinnemann (High Noon) in 1948 de carriere van Montgomery Clift lanceert, is het 2 jaar later de
beurt aan Marlon Brando. Ondanks de film niet heel bekend is, slechts 1900 stemmen op IMDb, werd de film wel genomineerd voor een Oscar (beste script) en voor de BAFTA-Award voor beste film.

The Men is een dramafilm waarin Ken (Brando) tijdens de tweede wereldoorlog in zijn rug wordt geschoten en een
dwarslaesie oploopt. Vol zelfmedelijden maakt hij zichzelf niet populair bij de andere patiënten, botert het niet tussen
de dokter en hem. Zijn verloofde probeert hem te steunen, maar ook zij heeft haar twijfels. Als debuutfilm kon Brando
hier volop zijn kunsten vertonen want de aan bed gekluisterde man worstelt met frustraties, boosheid en verdriet.

Tijdens deze eerste productie bleek al dat Brando een lastige jongen was. Een gespannen jongen die constant zijn teksten
vergat. Ook kwam hij enkele keren in het nieuws door negatieve uitspraken over o.a. Hollywood en zijn ouders (,,My mom is a drunk''). Later zou hij met zijn salaris voor deze film, zo'n $ 50.000,- een nieuwe boerderij kopen voor haar.
Voor de emotionele scène waarin het gaat over had hij zolang geoefend, dat hij compleet uitgeblust was toen hij voor de camera stond. Vanaf dat moment hield hij zich in bij de repetities, zodat hij tijdens het
filmen alles kon geven.

Hij kon wel meteen met de method acting aan de gang. Zo lag hij als voorbereiding een maand lang in een ziekenhuis op een soortgelijke afdeling. Zelfs tijdens de opnames bleef hij zowel op de set, als erna, in een rolstoel zitten. Een grappige
anekdote hierover is dat hij, met enkele figuranten, in een bar werd aangesproken door een gelovige, dat als zij
geloofden in God ze weer konden lopen. Brando deed alsof hij met moeite opstond, en liep tapdansend weg.

De film (opgedragen aan oorlogsslachtoffers) kwam uit in juli 1950, 2 weken na de uitbraak van de Koreaanse oorlog, en
werd commercieel gezien geen succes. Niet alleen door de aanwezigheid van Brando, maar ook door de sterke prestaties van Everett Sloane en mede-patient Jack Webb, blijkt dit toch een hele ondergewaardeerde film. Een aanrader dus, ook voor niet-fans.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 10 aug 2012 14:36

Goh, als je ze allemaal op een rijtje zet valt opeens op in hoeveel matige tot slechte films hij wel niet zit.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 10 aug 2012 14:50

Of ze matig of slecht zijn moet nog blijken, maar vast een aantal ja. Gelukkig ook genoeg goede films.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 10 aug 2012 14:59

Als ik jou was zou ik in ieder geval bij Apocalypse Now ophouden. :P
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Remon » 10 aug 2012 15:47

Ja? Ik dacht dat The Island of Doctor Moreau jouw favoriete film was :lol: :P
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 10 aug 2012 16:58

Remon schreef:Ha, ja klopt. Zwaar belachelijk natuurlijk. Heb jij een beetje films gezien van Brando?

Weinig. Apocalyps Now en The Godfather. Niets van toen hij jong was in ieder geval.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 10 aug 2012 16:59

Remon schreef:Ja? Ik dacht dat The Island of Doctor Moreau jouw favoriete film was :lol: :P

Voorlopig in ieder geval sterkte met Guys & Dolls, Viva Zapata! en Julius Caesar. :P
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Straka » 11 aug 2012 00:14

Colonel_Kurz schreef:Als ik jou was zou ik in ieder geval bij Apocalypse Now ophouden. :P

Vergeet ook The Freshman niet, een beetje zelfspot is altijd leuk.
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Remon » 11 aug 2012 10:38

Afbeelding
A Streetcar Named Desire (1951)
Regie: Elia Kazan
Genre: Drama

De tweede film waarin Brando zijn opwachting maakte was A Streetcar Named Desire. Een verhaal wat hij al kende,
hij had hem al talloze keren opgevoerd op Broadway. Omdat de studio dacht dat hij de film nog niet kon dragen,
moest de vrouwelijke tegenspeelster een ster zijn, Vivien Leigh (Gone With The Wind).

Het verhaal gaat over Blanche Dubois (Leigh), een lerares Engels, die wordt ontslagen omdat ze betrapt is met
een jonge student. Blanche zit op het randje van een zenuwinzinking en vertrekt naar haar zus Stella Kowalski in
New Orleans. Als Stella naar het ziekenhuis moet blijft haar man, Stanley (Brando), achter met Blanche. Het
appartement lijkt alleen te klein voor hen botsende ego's.

A Streetcar Named Desire werd een groot succes. Bij de Oscaruitreiking kreeg de film vier Oscars, nadat het maar
liefst genomineerd was voor twaalf Oscars. De film was ook een succes in de bioscopen, en werd vrijwel overal
positief gewaardeerd. Met een gemiddelde van 8,1 op IMDb kan het geen kwaad deze film eens te bekijken.

Marlon Brando werd zelf genomineerd voor beste acteur. Omdat Brando op het toneel al de hoofdrolspeler naar de
achtergrond duwde met zijn sterke spel, werden er gauw wat andere scènes ingezet om te focussen op Blanche. Ondanks
die trucjes van Kazan blaast Brando alsnog de tegenspelers van het scherm. Het is dan ook jammer dat Blanche veel
meer speeltijd krijgt. In de scènes zónder Brando lijkt het tempo meteen een stuk lager te zijn. Dat hij de
Oscar niet won, in tegenstelling tot Leigh bijvoorbeeld, is treurig maar met concurrentie van Humphrey Bogart in
The African Queen acceptabel. In deze film zette Brando gelijk een iconisch personage neer. Met zijn looks, bromstem en zijn bewust te strakke shirtje maakte hij vele meiden gek, terwijl hij eigenlijk een verschrikkelijke rol heeft. Zijn schreeuw ,,Stella! Hey, Stella!'' werd verkozen tot #45 bij de AFI Movie Quotes.
Remon
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Swampman » 11 aug 2012 11:28

Inderdaad een onvergetelijke rol van een sublieme Brando. Naar mijn smaak één van de beste rollen ooit en van zijn vroege films (jaren 50) die ik gezien heb vormt dit samen met On the Waterfront toch wel het hoogtepunt van 'the great man'. Mooi topic wat ik als Brando fan zeker zal volgen. En voor diegenen die enige overtuiging nodig hebben om Streetcar te gaan zien:

That's part of your problem: you haven't seen enough movies. All of life's riddles are answered in the movies.
Swampman
Filmster
Filmster

Berichtdoor Colonel_Kurz » 11 aug 2012 12:16

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Volgende

Keer terug naar Cast and Crew