De IMDb Top 250

Plaats hier allerhande lijstjes zoals favoriete films of beste acteurs.

Moderator: FT-Mods

Re: De IMDb Top 250

Berichtdoor Colonel_Kurz » 18 feb 2015 16:13

Aston schreef:Ik snap wat je bedoelt met zoetsappig maar het is tegelijkertijd ook een zeer duistere film. Dat er wat zoetsappige elementen inzitten laat bij mij geen zoetsappige indruk van de films als geheel achter. Kijk, af en toe zingen en drie uur lang durende films heb ik overigens zeker geen moeite meer. Musicals als Singin in the Rain vind ik heerlijk om te kijken. Maar niet alleen maar.
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet?
Daarnaast, zoals Patrick al zei, concludeer je nu na het zien van één film dat alle Bollywoodfilms drie uur zoetsappig zijn zonder duistere kanten?

Aston schreef:Ja, goede vraag, de belangrijkste waarde is zijn bekendheid. Als ik zeg tegen mijn vrienden, ik heb Jonathan Rosenbaum's Essential Films lijst of Roger Ebert: the great movies voltooid kijken ze me verbaasd aan. Als ik zeg dat ik de IMDB top 250 afgerond hebt weten ze meteen wat ik bedoel.
Maar je kijkt films toch ook voor jezelf, niet om te kunnen vertellen welke lijst je het afgewerkt aan je vrienden?
Aston schreef:De lijst is nog enigszins toegangankelijk. Maar misschien wordt dat minder als hij half vol staat met Bollywood. Bollywood heeft nog niet bepaald veel interesse hier. Maar dat kan veranderen! PK draaide ook in de bios.[...]
Maar jij zegt dus dat 3 uur niet de standaard is in Bollywood? Ik ken wat Indiers. Ik zal ze vragen. Misschien worden langere films over het algemeen meer gewaardeerd dan korte films. Ergens begrijpelijk omdat je dan wat meer aan karakterontwikkeling kan doen.
Nou ja, hij draaide in de drie Pathé bioscopen die al jaren een aantal keer per jaar Bollywoodfilms vertonen, los het reguliere Nederlandse distributiesysteem (In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, en ik geloof af en toe in Eindhoven maar ik kan me vergissen). Zo gaat in die stijl aankomende vrijdag Badlapur draaien, die 2 uur en een kwartier duurt. Een gemiddelde van 2.5 uur is realistischer dan het cliché van "elke film duurt drie uur", leerde ik uit de weinige ervaring die ik nu heb en van de boze blik die mijn Indiase ex me ooit gaf toen ik zelf dat cliché noemde. :P Het doelpubliek is voornamelijk de Indiase diaspora, en buiten dat wordt er nou niet echt voor geadverteerd - pas toen ik dankzij mijn ex twee jaar geleden interesse kreeg in het zien van Bollywoodfilms op het grote scherm, en dacht dat dat niet kon, drong het tot mij door dat er kennelijk al bijna tien jaar lang met enige regelmaat in de Pathé Bollywoodfilms werden vertoont. Nou moet ik wel zeggen dat naar mijn gevoel voornamelijk de meest commerciële Bollywoodfilms onze grenzen bereiken op die manier, en niet per se de interessantste die de industrie te bieden heeft... alhoewel ik achteraf gezien vorig jaar wel Haider had willen zien en dat uiteindelijk niet deed... Pathé prijzen plus treinreis zijn dan toch een drempel... maar goed, voordat ik nog verder afdwaal, mijn oorspronkelijke punt is dus dat PK niet regulier in de bios draaide, uitgebracht door een Nederlandse distributeur, en dat ik me dus afvraag of het feit dat die film draaide op dit moment ergens indicatief voor is.
Lees essays over film(s), festivalverslagen en interviews op http://frame.land/
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Mark » 18 feb 2015 17:31

Ja, en ik had die remake van Knight And Day wel willen zien, draaide ook maar 1x, dus het is op zich wel jammer dat je voor Bollywoodfilms maar 1 of 2 kansen hebt om ze te kijken bij Pathe. Toch afgelopen jaar stuk of 8 gezien, zal is ff vragen wanneer er weer eentje komt.
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 18 feb 2015 17:33

Ik zeg het letterlijk nog hierboven... :P
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Mark » 18 feb 2015 19:53

Wat ik dus eigenlijk zeg dat is hetzelfde als Kurz al eerder beweerde, alleen ik onderbouw het met feiten.
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 18 feb 2015 20:07

Ik bedoelde net dat ik letterlijk daarboven nog de titel van de eerstvolgende Pathé Bollywoodfilm noem, en de dag waarop 'ie gaat draaien. :P
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor patrick_h » 18 feb 2015 21:53

Kleine correctie met betrekking tot P.K., deze draaide in liefst 13 bioscopen en in de meeste daarvan ook echt dagelijks als ik het me goed herinner.

Badlapur gaat niet in Amersfoort draaien, tenminste, ik denk dat Mark specifiek films bedoelt die hij daar kan zien. Zelfs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat 'ie maar 1x per dag vertoond worden.
patrick_h
Filmster
Filmster

Berichtdoor Mark » 18 feb 2015 22:24

Ehhh, waarom weet iedereen al wat ik bedoel nog voordat ik het zelf weet :-?
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor patrick_h » 19 feb 2015 00:43

Ja, als we op jou moeten wachten... :P
patrick_h
Filmster
Filmster

Berichtdoor patrick_h » 25 feb 2015 11:43

Mag ik erop wijzen dat morgen de nummer 1 in de Bottom 100 uitkomt in Nederland? Kod Adi K.O.Z. heeft de prachtige score van 1,0. Ik ga er in ieder geval wel eventjes naar kijken.

Ik zie trouwens dat ik al 5 van de 10 films in de top 10 heb gezien, misschien maar eens kijken of ik die andere 4 kan bemachtigen.....
patrick_h
Filmster
Filmster

Berichtdoor Aston » 28 feb 2015 13:35

Colonel_Kurz schreef:
Aston schreef:Ik snap wat je bedoelt met zoetsappig maar het is tegelijkertijd ook een zeer duistere film. Dat er wat zoetsappige elementen inzitten laat bij mij geen zoetsappige indruk van de films als geheel achter. Kijk, af en toe zingen en drie uur lang durende films heb ik overigens zeker geen moeite meer. Musicals als Singin in the Rain vind ik heerlijk om te kijken. Maar niet alleen maar.
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet?
Daarnaast, zoals Patrick al zei, concludeer je nu na het zien van één film dat alle Bollywoodfilms drie uur zoetsappig zijn zonder duistere kanten?

Ok, dat is onzin natuurlijk, aangezien er ook Bollywood horrorfilms bestaan maar als ik het vraag aan mijn Indische vrienden zeggen ze wel dat Indiers houden van musicals en dat als het genre het toelaat er ook eigenlijk altijd wel dans/zang inzit. Na 1 film dit concluderen is natuurlijk ook onzinnig. Maar inmiddels alweer drie gezien. :)
Colonel_Kurz schreef:
Aston schreef:Ja, goede vraag, de belangrijkste waarde is zijn bekendheid. Als ik zeg tegen mijn vrienden, ik heb Jonathan Rosenbaum's Essential Films lijst of Roger Ebert: the great movies voltooid kijken ze me verbaasd aan. Als ik zeg dat ik de IMDB top 250 afgerond hebt weten ze meteen wat ik bedoel.
Maar je kijkt films toch ook voor jezelf, niet om te kunnen vertellen welke lijst je het afgewerkt aan je vrienden?

Nee, dat is uiteraard niet het belangrijkste. Het was meer om te illustreren. Kijk, ik vind het gewoon leuk om de bekendste lijst gezien te hebben. Het is net als naar NY gaan op vakantie. Er zijn talloze andere prachtige plaatsen in de wereld maar NY is gewoon een soort must see, die je boven de andere plaatst. Natuurlijk kan in de top 250 lijst van Wahib Shantal (ik noem een willekeurig verzonnen naam) volledig gezien hebben maar het is toch best logisch dat ik de meest bekende lijst gezien wil hebben? En daarnaast is het bonus dat de rest van de mensen ook begrijpt waar je het over hebt.
Colonel_Kurz schreef:
Aston schreef:De lijst is nog enigszins toegangankelijk. Maar misschien wordt dat minder als hij half vol staat met Bollywood. Bollywood heeft nog niet bepaald veel interesse hier. Maar dat kan veranderen! PK draaide ook in de bios.[...]
Maar jij zegt dus dat 3 uur niet de standaard is in Bollywood? Ik ken wat Indiers. Ik zal ze vragen. Misschien worden langere films over het algemeen meer gewaardeerd dan korte films. Ergens begrijpelijk omdat je dan wat meer aan karakterontwikkeling kan doen.
Nou ja, hij draaide in de drie Pathé bioscopen die al jaren een aantal keer per jaar Bollywoodfilms vertonen, los het reguliere Nederlandse distributiesysteem (In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, en ik geloof af en toe in Eindhoven maar ik kan me vergissen). Zo gaat in die stijl aankomende vrijdag Badlapur draaien, die 2 uur en een kwartier duurt. Een gemiddelde van 2.5 uur is realistischer dan het cliché van "elke film duurt drie uur", leerde ik uit de weinige ervaring die ik nu heb en van de boze blik die mijn Indiase ex me ooit gaf toen ik zelf dat cliché noemde. :P Het doelpubliek is voornamelijk de Indiase diaspora, en buiten dat wordt er nou niet echt voor geadverteerd - pas toen ik dankzij mijn ex twee jaar geleden interesse kreeg in het zien van Bollywoodfilms op het grote scherm, en dacht dat dat niet kon, drong het tot mij door dat er kennelijk al bijna tien jaar lang met enige regelmaat in de Pathé Bollywoodfilms werden vertoont. Nou moet ik wel zeggen dat naar mijn gevoel voornamelijk de meest commerciële Bollywoodfilms onze grenzen bereiken op die manier, en niet per se de interessantste die de industrie te bieden heeft... alhoewel ik achteraf gezien vorig jaar wel Haider had willen zien en dat uiteindelijk niet deed... Pathé prijzen plus treinreis zijn dan toch een drempel... maar goed, voordat ik nog verder afdwaal, mijn oorspronkelijke punt is dus dat PK niet regulier in de bios draaide, uitgebracht door een Nederlandse distributeur, en dat ik me dus afvraag of het feit dat die film draaide op dit moment ergens indicatief voor is.

Tja, ik heb een Bollywood film gevonden die 104 min duurt, A Wednesday, staat ook in de top 250 overigens. Dus die mythe is inderdaad ontkracht. :P Laten we het houden op 2,5 uur gemiddeld inderdaad, langer dan Hollywood films.

Ik wist trouwens niet dat grote ketens al langere tijd Indische films vertoonden. Maar misschien viel het me eerst niet op. Ik kreeg namelijk via filmtotaal nieuws over PK te horen en toen zag ik later dat die ook in Pathé draaide.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Colonel_Kurz » 28 feb 2015 17:10

Aston schreef: Indiers houden van musicals en dat als het genre het toelaat er ook eigenlijk altijd wel dans/zang inzit.

En gelijk hebben ze!

NY is ook gewoon een heel goede vakantiebestemming, los van naamsbekendheid. Veel te zien en veel te doen.
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame

Berichtdoor Mark » 27 apr 2015 20:45

Zondag is er weer Bollywood bij Pathé! https://www.pathe.nl/film/20634/gabbar-is-back Echt een fucking coole trailer (al zeg ik het zelf), ga die wel ff checken.
Mark
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Thiver » 28 apr 2015 07:10

Laat me na afloop maar weten of Pathé inmiddels een behoorlijke ondertitelaar heeft voor Indische films. De laatste keer dat ik er een zag, werd mijn aandacht vooral opgeëist door de vele kromme vertalingen en anglicismen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Thiver
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Aston » 28 apr 2015 11:48

Mark schreef:Zondag is er weer Bollywood bij Pathé! https://www.pathe.nl/film/20634/gabbar-is-back Echt een fucking coole trailer (al zeg ik het zelf), ga die wel ff checken.

Thanks voor de tip. Ik wacht nog wel even de voting af.
AfbeeldingAfbeelding

WhatIWatch

‘My interest is about the future, because I am going to spend the rest of my life there’
Aston
Regisseur
Regisseur

Berichtdoor Straka » 28 apr 2015 12:13

Kunnen jullie niet beter een Bollywood-topic openen in plaats van dit topic te gebruiken voor dit soort berichten?
Afbeelding
Straka
Regisseur
Regisseur

VorigeVolgende

Keer terug naar Filmlijsten