Asian Cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Asian Cinema

Bericht door ruben » 24 nov 2003 22:56

ik ben de laatste tijd erg geinteresseerd in aziatische films. 'Aziatisch' is nogal breed, ik weet het, maar zo breed bedoel ik het ook. Van samurai tot drama, van manga tot horror.

Echter...ik ben nog niet zo bekend met de aziatische cinema. Heb wel dvd's als Tears of the black tiger, In the mood for love, Ringu, Seven samurai...maar ik wil meer...MEER!!!

tips anyone? (van verschillende genres)

p.s. heeft iemand trouwens The Isle gezien?

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Asian Cinema

Bericht door VoiceOver » 25 nov 2003 00:52

ruben schreef:ik ben de laatste tijd erg geinteresseerd in aziatische films. 'Aziatisch' is nogal breed, ik weet het, maar zo breed bedoel ik het ook. Van samurai tot drama, van manga tot horror.

Echter...ik ben nog niet zo bekend met de aziatische cinema. Heb wel dvd's als Tears of the black tiger, In the mood for love, Ringu, Seven samurai...maar ik wil meer...MEER!!!

tips anyone? (van verschillende genres)

p.s. heeft iemand trouwens The Isle gezien?
Ik blijf even bij Japanse cinema:

Je zou Mizoguchi eens kunnen proberen, bijvoorbeeld zijn "Ugetsu Monogatari" (betekent zoiets als 'verhalen van Ugetsu' geloof ik) uit 1953.
De regisseur, die door sommigen als de grootste Japanse regisseur wordt gezien, hoewel ik persoonlijk nog altijd aan Kurosawa de voorkeur geef, maar de man componeert beelden als schilderijen; werkelijk prachtig. Deze film is op video te bestellen in Engeland.
Bijzonder aan Mizoguchi is ook, dat hij als een van de weinigen in het overgrote deel van zijn oeuvre het opneemt voor de positie van de vrouw in de Japanse samenleving door de eeuwen heen, zelfs in dit verhaal dat in de 16e eeuw speelt.

Yasujiro Ozu mag je jezelf eveneens niet onthouden; zeer indrukwekkend regisseur. Al zijn films zijn fantastisch, maar met name "Tokyo Story" uit 1953 zal ik nooit vergeten. Man wiens werk je nooit mag missen als je echt iets over de Japanse cultuur te weten wil komen.
Hij bracht het als geen ander in beeld.

Van Kurosawa is ook zeer interessant om eens zijn niet-samurai films of shakespeareverfilmingen te zien; films als "Ikiru" of "Dodeskaden" zul je na gezien te hebben, nooit meer vergeten, uh ... denk ik.

Van Kitano ('Beat') Takeshi, de naam wordt ook vaak in omgekeerde volgorde genoemd, komt een heel ander soort films. Een wonderwel geslaagde mix van modern yakuza geweld en beelden vol poëtische schoonheid zoals dat alleen op zo'n unieke wijze in Japan kan samengaan.
Mijn favoriet is "Hana-Bi" (betekent 'vuurwerk"). Hij speelt er zelf de hoofdrol in en hoe. De man heeft een enorm charisma.

Nog wat losse films:
Oshima's "In the realm of the senses"
Imamura's "De aal"
Seijun Suzuki "Tokyo Drifter"
Juzo Itami "Tampopo"

Ok, ik laat het hier even bij.
Veel plezier.

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 25 nov 2003 01:13

Kurosawa heb ik nu een soort groepje vrienden voor, waar we enkele van zijn films kijken. Hana-Bi heb ik veel over gehoord, en maar blind besteld bij play.com (6 pond maar!)

de rest zal ik zeker ook uitchecken

thanks...

iemand ook nog chinees en/of koreaanse films?

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 25 nov 2003 09:30

VoiceOver schreef:Yasujiro Ozu mag je jezelf eveneens niet onthouden; zeer indrukwekkend regisseur. Al zijn films zijn fantastisch, maar met name "Tokyo Story" uit 1953 zal ik nooit vergeten. Man wiens werk je nooit mag missen als je echt iets over de Japanse cultuur te weten wil komen.
Hij bracht het als geen ander in beeld.
Tokyo Monogatari, is dat toch? Staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje.

Hana-Bi is inderdaad een aanrader, die moet ik nog ergens op video hebben...

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 25 nov 2003 09:34

Bolo schreef:Tokyo Monogatari, is dat toch? Staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje.
Yep, hij is in de VS op dvd te krijgen.

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 25 nov 2003 10:31

Ik blijf herhalen :wink: :
Mizoguchi Kenji... inderdaad. Zijn levensverhaal is ook erg interessant (opgegroeid in een straatarme familie, zijn zus die werd verkocht aan een geishahuis etc., en de impact dat het onverminderd heeft gehad had op ál zijn films.)
Zijn verfilming van Chushingura [47 Ronin] is ook een aanrader.
Yôhiki (gebaseerd op de Chinese legende van UYang Giufei) is ook mooi.

Tôkyô nagaremono is een goeie. Tevens van Ozu: Banshun. (Prachtig!) Dit zijn overigens de enige twee die ik van deze meester gezien heb. Ken je nog andere, Voice Over? Ben daar ook erg benieuwd naar.

Verder help je me herinneren dat ik recensies zou schrijven over Kitano :oops:
Een paar (o.a. Hanabi) staan hier al.
Als je van dit soort yakuzo-films houd, check dan ook films van regisseurs als Miike Takashi, Ishii Takashi, Fukasaku Kenji. Als je iets traditionelere yakuza-films zoekt: Shussho Iwai van Gosha Hideo.

Tôkyô nagaremono van Suzuki Seijun is ook erg goed inderdaad. Verder van hem Koroshi no Rakuin [Branded to Kill] en Pistol Opera.

Oshima's "In the realm of the senses", Imamura's "De aal", Juzo Itami "Tampopo" die Voice Over noemt ken ik ook nog niet. Bedankt voor de tips!

Mijn favorieten van Kurosawa Akira:
Shichinin no Samurai, Kakushi Toride no san-akunin [Hidden Fortress], Ran, Rashômon, Tengoku to jigoku [High and Low], Nora Inu [Stray dog], Yoidore Tenshi [Drunken angel], Kumonosu jo [Throne of blood], Yojimbo, Sanjûro en Yume.

Kobayashi Masaki: Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu, Kaidan, en Seppuku.

Shinoda Masahiro: Shenju ten no Amijima [Double Suicide]. Prachtige film!

Grappige, moralistische, jazzachtige film van Tanaka "Sabu" Hiroyuki: Monday en Unlucky Monkey (alletwee met acteur Shinichi Tsutsumi).

Leuke hommages aan het klassieke chambara van Nakano Hiroyuki: Samurai Fiction, en Akakage. En modernere films als Stereo Future.

EDIT: Shindo Kaneto is ook een goede regisseur. Probeer Onibaba.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 25 nov 2003 10:38

unrelated schreef:Tôkyô nagaremono is een goeie. Tevens van Ozu: Banshun. (Prachtig!) Dit zijn overigens de enige twee die ik van deze meester gezien heb. Ken je nog andere, Voice Over? Ben daar ook erg benieuwd naar.
Bedoel je nou Tokyo Monogatari of wéér een andere? :-?

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 25 nov 2003 21:40

Bolo schreef:
unrelated schreef:Tôkyô nagaremono is een goeie. Tevens van Ozu: Banshun. (Prachtig!) Dit zijn overigens de enige twee die ik van deze meester gezien heb. Ken je nog andere, Voice Over? Ben daar ook erg benieuwd naar.
Bedoel je nou Tokyo Monogatari of wéér een andere? :-?
:oops: Sorry. Ik bedoelde inderdaad Tôkyô monogatari. Tôkyô nagaremono [Tokyo drifter] is van Seijun Suzuki waar ik later naar refereer.

Overigens -- even iets breder ingaand op de vraag van Ruben -- het Chinese "Oasis" van Chang-Dong Lee (hopelijk schrijf ik die naam goed :-?) draait binnenkort in Amsterdam. Persoonlijk ben ik daar erg benieuwd naar!
Een andere goede Chinese regisseur is Yimou Zhang. Van o.a. Da hong deng long gao gao ga (ook een leuke titel om uit je hoofd te leren! :P) a.k.a. Raise the red lantern, met de prachtige Gong Li.
Verder herinner ik me nog enkele Tibetaanse films (en dan bedoel ik niet Seven years in tibet! :})... o.a. Himalaya (regisseur vergeten), en Atanarjuat.
En Thaise films... hm, ik kom hier later nog op terug als ik tijd om de fijne details erbij te zoeken.
Ook interesse in Bollywood trouwens??? :8

PS. Heb jij eigenlijk nog tips, Bolo? Want dit onderwerp trekt mij ook wel!

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 25 nov 2003 21:48

Atanarjuat (Atanarjuat, the fast runner, bedoel je toch?)is geen film uit Tibet, maar van en door Eskimo's (Canadees?)

inderdaad een aanrader

Bollywood...op zich ook wel...Nog totaal niet bekend mee (heb alleen Lagaan op dvd, maar die's misschien weer wat westerser)

Gewoon behoefte op mijn liefde voor films te verbreden. Genoeg van Amerikaanse pulp (waarmee ik niet bedoel dat alle amerikaanse films pulp zijn!!!).

FTer
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door FTer » 25 nov 2003 21:55

ruben schreef:Genoeg van Amerikaanse pulp (waarmee ik niet bedoel dat alle amerikaanse films pulp zijn!!!).
maar wel dat alle pulp amerikaans is? :)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 25 nov 2003 21:59

Peter schreef:
ruben schreef:Genoeg van Amerikaanse pulp (waarmee ik niet bedoel dat alle amerikaanse films pulp zijn!!!).
maar wel dat alle pulp amerikaans is? :)
misschien...hoe dan ook, Peter, je moet mijn mening wel respecteren! :P

DarkoDonnie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door DarkoDonnie » 25 nov 2003 22:16

Hier wat titels die je wellicht kan proberen:

Three Seasons van Tony Bui. Erg emotioneel sterke film, met een kleine maar goede rol van Harvey Keitel. Speelt zich af in Vietnam.

Woman in the Dunes van Hiroshi Teshigahara, bijna perfect film.

Hier wat actie titels:

Versus van Ryuhei Kitamura, een favoriet van mij. Snelle actie en toffe dialogen en natuurlijk een fantastisch verhaal. Lekker low budget en heel erg 'rewatchable'. Toffe film om met vrienden te kijken.

Uzumaki een film die je gezien moet hebben.

Infernal Affairs van Lau/Mak, dit is een cop thriller zoals geen ander. Goede acteerprestaties en een verhaal dat na 5 keer kijken nog steeds boeiend is.

Returner lekkere sci-fi actie film. Ook erg goed voor meerdere malen veel kijkplezier.

The Twins Effect een soort van aziatische Buffy: The Vampire Slayer, maar dan met goede special effects en een leuk verhaal. De wapens stelen de show!

The Happiness of the Katakuris een film waar alles in zit, comedy, humor, drama, musicalnummers...kort gezegd is het een echte Miike film, vol met onvergetelijke scenes. (9.99 bij Rodisc in r'dam!!!) :D

En vergeet niet de Kurosawa films te checken! ;)

Have fun![/b]

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 26 nov 2003 00:11

unrelated schreef:Himalaya (regisseur vergeten)
Is van Arnaud, dus helaas niet Tibetaans, maar speelt zich daar dus wel af; erg mooie film overigens.

Wat Mizoguchi betreft; heb ik pas twee films "Ugetsu monogatari" en "Tales of the Taira Clan". Ik ben met mijn collectie nog nauwelijks in Azië begonnen (of Europa). Zit nog vooral in de VS, maar dat komt wel.
Alleen Kurosawa en Kitano heb ik redelijk wat van.

Takashi Miike ben ik niet zo kapot van. Ik vond "Audition" erg goed, maar vind zijn later werk alleen maar over de esthetiek van geweld gaan, maar toegegeven, ik heb lang niet alles van hem gezien, hoewel hem zelf wel in Rotterdam twee jaar geleden. Van Fukasaku heb ik "Battle Royale" gezien, die ik tegen vond vallen, wat te makkelijk qua idee, maar wel leuk natuurlijk om Kitano weer te zien acteren.

Ik ken niet Gosha Hideo, alleen Nakata Hideo, wiens "Chaos" ik boeiend vond; mooie thriller, leunend op Hitchcock.
Ook nog leuk voor de horror fans "Versus" van Kitamura.
Trouwens, het Koreaanse "The Eye" (Jian Gui") (2002) van de Pang broertjes is ook niet te versmaden; doet een beetje aan "The Sixth Sense" denken, maar creepier vind ik.

Wat Ozu betreft, te lang geleden en in mijn bezit is alleen "Tokyo Story", maar ik heb er meer gezien, maar dat is meer dan tien jaar geleden. De Belg heeft er ooit een hele reeks uitgezonden.

"Pistol Opera" heb ik in Rotterdam (filmfestival) gezien en ben ik uit weggelopen vrees ik, dat zegt wel genoeg over hoe ik het vond denk ik. Moet er wel bij vermelden dat ik erg moe was na een lange dag films kijken met maar drie uur slaap de nacht ervoor.

Probeer trouwens ook van Imamura's "The Ballad of Narayama"; zeer ontroerende film over een dorp dat zo arm is, dat wanneer men de 70 passeert, er verwacht wordt dat men zonder voedsel of drank de berg op gaat om te sterven. Zijn "Kanzo sensei" ("Dr. Akagi") is eveneens zeer aan te bevelen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 26 nov 2003 03:25

VoiceOver schreef: Trouwens, het Koreaanse "The Eye" (Jian Gui") (2002) van de Pang broertjes is ook niet te versmaden; doet een beetje aan "The Sixth Sense" denken, maar creepier vind ik.
The Eye vond ik de eerste helft heel erg goed, helaas vind ik dat tijdens de tweede helft (als je eenmaal weet hoe het allemaal zit) alle spanning uit de film wegglijdt.

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 26 nov 2003 09:54

ash_ schreef:
VoiceOver schreef: Trouwens, het Koreaanse "The Eye" (Jian Gui") (2002) van de Pang broertjes is ook niet te versmaden; doet een beetje aan "The Sixth Sense" denken, maar creepier vind ik.
The Eye vond ik de eerste helft heel erg goed, helaas vind ik dat tijdens de tweede helft (als je eenmaal weet hoe het allemaal zit) alle spanning uit de film wegglijdt.
Ik ben het wel een beetje met je eens, maar de scene op het einde op de snelweg (ik probeer niets te verraden) was toch onverwacht en spectaculair?

Plaats reactie