Asian Cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Rem
Regisseur
Regisseur

Re: Asian Cinema

Bericht door Rem » 06 okt 2014 00:37

Er zijn zoveel goede Aziatische films. D'r worden al een paar toppers genoemd hierboven (Bittersweet Life, The Chaser, Exiled en Infernal Affairs bijv.), maar ik kan er nog wel een paar aanraden: The Man From Nowhere, My Way, Sympathy for Lady Vengeance, Portrait of a Gangster.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 06 okt 2014 06:41

Sluit me hier wel bij Kurz aan. De Aziatische cinema is zo breed en wat tips betreft komen vooral weer die zelfde inmiddels dertien-in-een-dozijn wraakfilms voorbij. Wanneer dit is wat je zoekt is dat natuurlijk prima, maar jammer wanneer dit een topic over de Aziatische cinema in brede zin domineert.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 okt 2014 19:38

@Kurz alleen met het benoemen van de namen van die regisseurs heb je me al een heel eind geholpen :T .
Als ik terugkom op jouw vraag merk ik nu op dat ik niet zo heel duidelijk ben geweest wat betreft de link naar de Turkse cinema (en ook daar zitten parels tussen). Wat ik bedoel met die opvatting, is de opvatting van de regisseur of producent van wat film of cinema moet zijn. Zonder te generaliseren is er een bepaalde slag Turkse film waar overdrijven een vak is geworden. Bombastische gebeurtenissen maken plaats voor realiteit. Wat ik er tevens mee bedoel is dat je tijdens het kijken naar zo'n film opmerkt dat de regisseur net iets teveel zijn best heeft gedaan om zijn kijker emotioneel te raken. Overgeromantiseerd is dan misschien niet het goede woord. Maar ter vergelijkenis, zie: 'Slumdog Millionaire' of 'My Name is Khan' en je begrijpt denk ik een beetje wat ik bedoel. En jij maakt op jouw beurt ook een terechte punt door te zeggen dat de wraakthrillers evenmin realistisch zijn. Toch kan ik me in die films beter vinden in de dialogen en de keuzes die de karakters maken. In de Koreaanse wraakthrillers zijn de goodguys vaak ook geen helden, maar vaak 'sukkels' of klunzige personages. Dat maakt qua karakters al heel veel 'echt' aan zo'n film.

Edit:
"Algemene exotisme", in a way :)
Laatst gewijzigd door oT op 08 okt 2014 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 08 okt 2014 19:42

Straka schreef: Wanneer dit is wat je zoekt
Nooit gezegd, klik terug naar de vorige pagina en zie mijn recommendation (The Taste of Tea), is alles behalve wraakthriller. Nee maar letterlijk, zie deze film, hij is geweldig :) .

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 okt 2014 00:34

Ik ben niet zo bekend met die tak van de Turkse cinema vrees ik, ik ken van de Turkse cinema meer Ceylan enzo, en dat is heel wat anders. Slumdog Millionaire is een door Hollywood gefinancierde film, gemaakt door een Engelsman, dat is helemaal geen Indiase film. Niet het beste voorbeeld. :P My Name is Khan ken ik niet, ziet er wel uit als typische Bollywoodproductie. En Bollywoodproducties zijn inderdaad regelmatig wel enigszins tot erg melodramatisch ja. Maar India is niet alleen Bollywood. En ik heb dan persoonlijk liever het vrolijke, kleurrijke gebrek aan realisme van Bollywood dan het naargeestige gebrek aan realisme van Koreaanse wraakfilms. De laatste tijd/jaren tenminste. Maar voor echt overdrijven moet je natuurlijk in Japan zijn. :wink:

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 09 okt 2014 07:39

Als je een Bollywood-film wil zien die past bij films als de "bekende" Koreaanse films kun je nu in de bioscoop naar Haider gaan kijken. Agneepath uit 2012 is wel een betere.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 okt 2014 10:30

Hoe is die als Hamlet interpretatie?

Voor 'realistischer' en harder Bollywood zonder liedjes is het werk van Anurag Kashyap ook wel een naam om te proberen lijkt mij. Gangs of Wasseypur is in totaal wel meer dan vijf uur lang, maar als gangster/familie saga is dat nog altijd minder dan de eerste twee Godfathers bij elkaar. :P

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 09 okt 2014 11:04

Ik heb nog nooit een versie van Hamlet gezien, ook nooit de tekst gelezen. Ik zag er eigenlijk niet veel van terug (ik wist maar zeeer rudimentair waar Hamlet over ging), maar nu ik even het plot van Hamlet gelezen heb, lijkt het wel goed te volgen. Misschien een beetje zoals Bridget Jones' Diary een bewerking is van Pride and Prejudice.

Haider verloor mijn aandacht wat in de tweede helft, het wordt wat eenvormig, maar de zang- en dansscene rond de moord op de vader (ook uit Hamlet dus) is geweldig. Alleen die scene is al beter dan heel Bang Bang bij elkaar.

Gangs Of Wasseypur vond ik niet slecht, maar ook daar weer die eenvormigheid. Indiase filmmakers die een niet al te Indiase film willen maken lijken dat vooral te doen door dingen die westerlingen niet trekken weg te halen en verder weinig toe te voegen.

Shootout At Wadala is ook een recente Bollywood-film die ik kan aanraden aan mensen die niet al te Bollywood willen. Ook Barfi, Talaash en 2 States lijken me geschikt. Wie gewoon all-out Masala wil zien, kan ik Rowdy Rathore, Ram-Leela, Ready of Dabangg aanraden qua recente films.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 okt 2014 16:33

patrick_h schreef:maar de zang- en dansscene rond de moord op de vader (ook uit Hamlet dus) is geweldig. Alleen die scene is al beter dan heel Bang Bang bij elkaar.
Huh, de vader is al dood aan het begin van Hamlet...

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Farah Khan, die komt binnenkort uit toch?

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 09 okt 2014 17:11

Hamlet laat een toneelstuk over de dood van de vader opvoeren. Daar doelde ik op.

Happy New Year komt volgens mij met diwali. Zal ook niet de eerste keer zijn dat Shah Rukh Khan met diwali komt. En Aamir Khan met kerstmis. Zag vandaag een paar nummers uit de film en dat ziet er goed uit. Om Shanti Om vond ik hoge herkijkwaarde hebben (alleen laatste half uur ofzo is nogal matig), Tees Maar Khan vond ik niks.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 okt 2014 13:28

Om Shanti Om vond ik erg leuk, en mij werd van haar verder niet haar films daarna zozeer maar die van net daarvoor aangeraden, Main Noon Ha.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 okt 2014 16:46

oT schreef:
Straka schreef: Wanneer dit is wat je zoekt
Nooit gezegd, klik terug naar de vorige pagina en zie mijn recommendation (The Taste of Tea), is alles behalve wraakthriller. Nee maar letterlijk, zie deze film, hij is geweldig :) .
Je hebt geheel gelijk, mijn kritiek is meer geldig voor de meerderheid van de eerste reacties. Gelukkig is de discussie nu ook al in Bollywood en omstreken beland.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 13 okt 2014 01:09

Over Indiase film gesproken:

http://indianfilmfestival.nl/

ridjieddo
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door ridjieddo » 24 okt 2014 06:55

Wow een Asian Cinema thread, hoe wreed :D ik heb nog niet alle comments gelezen, maar deze films (anime ga ik niet opnoemen) heb ik gezien:

Japan:
Casshern - verrassend goede superhero film
Departures - aanrader!
Seven Samurai - meesterwerk
Rashomon - idem
Ran en Yojimbo ooit gezien maar kan me maar weinig van herinneren
Shinobi - zeer zoetsappig romantische film
Azumi 1 en 2 - ninja films, de sequel vind ik nog beter dan de eerste film!

Zuid-Korea:
A Company Man - goede thriller
Helpless - te ingewikkeld plot, moest paar keer herkijken
Blind - goede thriller!
Marine Boy - vermakelijke actiefilm
The Chaser - holy shit film, een van de meest memorabele thrillers voor mij
Oldboy - psycho, maar goed
The Man from Nowhere - simpele uitgangspunt maar uitstekend uitgevoerd
The Good, the Bad, the Weird - tsja..heb er wel van genoten iig
Rough Cut - heel leuke mix van gritty en komedie!

Bedevilled moet ik nog kijken

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in the Koreaanse en Japanse cinema:) Chinese/HK kan er ook wel bij

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 okt 2014 17:29

ridjieddo schreef: Seven Samurai - meesterwerk
Rashomon - idem
Die draaien allebei de komende weken bij het Leids Film Festival.

Ook daar te zien is trouwens de nieuwste Ann Hui, toevallig het onderwerp van het volgende deel in mijn Helden van Hong Kong artikelenreeks, dat volgende week vrijdag te lezen zal zijn bij Salon Indien.

Plaats reactie