Asian Cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Asian Cinema

Bericht door Straka » 29 okt 2014 18:13

Ann Hui, een belangrijke stem uit Hong Kong. Ik ben benieuwd naar wat je precies uit haar werk gaat behandelen.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 29 okt 2014 21:59

:)

ridjieddo
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door ridjieddo » 30 okt 2014 13:13

Helaas ben ik momenteel niet in Nederland. Je Hong Kong artikels zien er trouwens interessant uit! Ik ga ze van het weekend eens uitchecken.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 30 okt 2014 15:37

:T

ridjieddo
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door ridjieddo » 03 nov 2014 07:19

Colonel_Kurz schreef::T
Ik heb je stukken gelezen, leest te makkelijk weg en daarom veel te kort! Vooral het stuk over Michelle Yeoh vond ik superinteressant. Ik vind het altijd leuk om te zien dat vrouwen ook serieus genomen kunnen worden wat blijkt uit die wing chun films met haar in de hoofdrol. Ook leuk was hoe Bruce Lee's kijkwijze op martial arts wordt uitgebeeld in de films (aanpassen aan de situatie). En ik heb een aantal films met Johnnie To op mijn lijstje gezet!

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 nov 2014 08:04

Je weet niet hoe fijn dat is om te lezen! :)

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 nov 2014 13:10

Straka schreef:Ann Hui, een belangrijke stem uit Hong Kong. Ik ben benieuwd naar wat je precies uit haar werk gaat behandelen.
Ik hoop dat het bevalt. :) (en zo ja, schroom niet daar een reactie achter te laten :) )

katsuromakoto
Figurant
Figurant

Aziatische films bekijken in Amsterdam

Bericht door katsuromakoto » 22 mei 2015 13:45

Is er een bios of filmhuis dat Aziatische films draait? CinemAsia is een festival dat 1x in het jaar komt, ik, als liefhebber, kan daar geen genoegen aan nemen. Als iemand mij meer informatie kan verlenen zou ik dat zeer op prijs stellen!

Straka
Regisseur
Regisseur

Re: Aziatische films bekijken in Amsterdam

Bericht door Straka » 22 mei 2015 14:49

Bij mijn weten zijn er geen filmhuizen die zich speciaal richten op Aziatische films. Voorheen organiseerde cinemasia door het jaar heen ook voorstellingen in De Balie, dit was slechts twee of drie keer in het jaar buiten het festival om. Het zal lonen de website van het festival in de gaten te houden. Natuurlijk is er ook altijd het Camera Japan festival voor, de naam zegt het al, Japanse films. Ook op het World Cinema Festival (waarschijnlijk weer in augustus) in Rialto heeft meestal wel wat Aziatische films, wel meer uit de ontwikkelingslanden. Filmhuis Rialto richt zich per definitie meer op de wereldcinema, dus Aziatische films die in reguliere roulatie gaan komen hier meestal wel te draaien. In Pathe zijn natuurlijk ook de Bollywood voorstellingen.

De beste tip is vooral om het bioscoop/filmhuis-aanbod in de gaten te houden, ook voor eenmalige voorstellingen (bv in EYE), en ook de kleinere festivals te volgen voor een film die je kan meepakken. Vergeet ook een plek als De Nieuwe Anita niet, hier worden wekelijks op maandag films vertoond en daar wil wel eens iets Aziatisch tussen zitten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Re: Aziatische films bekijken in Amsterdam

Bericht door Colonel_Kurz » 22 mei 2015 21:41

Straka schreef:Ook op het World Cinema Festival (waarschijnlijk weer in augustus) in Rialto heeft meestal wel wat Aziatische films, wel meer uit de ontwikkelingslanden
Vergeet wat dat betreft dan ook het IFFR niet, als je wilt kan je daar anderhalve week lang de hele dag Aziatische films kijken. Maar goed, dat is pas weer in januari.

Er is ook nog een Indiaas film festival in oktober, in Den Haag.

Momenteel gaat er een mini-retrospectief van Ozu films door het land, voor je oude Aziatische film fix. :)

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 22 mei 2015 22:12

Maar de vraag, toen het nog een apart topic was, ging specifiek over Amsterdam. Vandaar dat ik bv IFFR buiten beschouwing had gelaten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 22 mei 2015 22:14

Ah, dat had ik niet door.

Ik vond het al opmerkelijk dat je de Nieuwe Anita zo specifiek noemde. :P

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 feb 2016 14:19

Speciaal voor Kurz gaat het CinemAsia festival dit jaar openen met een film van Johnnie To.
Dit jaar van 1 tot 6 maart in Amsterdam, meer info op de website.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 feb 2016 18:48

Yup, en dat vertelde de festivaldirecteur me enkele maanden geleden al, maar ik mocht niks zeggen. :)

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 21 aug 2016 19:24

Na in het verleden al kennis te hebben gemaakt met Afterlife en Nobody Knows, het afgelopen jaar nog een aantal recente werken van Hirokazu Koreeda gekeken. Emotioneel realisme staat hoog in het vaandel bij deze man, waar veel (soms) herkenbare familie problematiek aan het licht wordt gebracht. Koreeda is wereldwijd gezien de regisseur die mij het hardst raakt. Voor men die niet bekend is met de werken van deze man, zou ik met name de volgende films kunnen adviseren:

Aruitemo Aruitemo (Still Walking) uit 2008 is mijn favoriet, de prachtige soundtrack 'Blue Light Yokohama' van de stem van Ayumi Ishida draai ik thuis nog regelmatig. Aangrijpende film wat zich in een tijdspan van 2 dagen afspeelt, waarin spanningen tussen de familieleden die zich over de jaren hebben afgespeeld, nogmaals worden aangehaald.
Kiseki (I Wish), 2011, het verhaal van twee tienerbroers die op afstand van elkaar leven vanwege de scheiding van hun ouders is zowel ontroerend, humoristisch als schattig.
Soshite chichi ni naru (like father like son), 2013, twee voor elkaar onbekende families worden geconfronteerd met het feit dat hun zoons jaren geleden bij de geboorte per ongeluk zijn omgewisseld. Ene familie rijk en kil, de andere arm maar warm. Wat doe je als ouder?
Umimachi Diary, 2015, drie volwassen zusters die in het huis van hun oma leven worden geconfronteerd met het feit dat ze nog een vierde halfzuster hebben wanneer zij plots uit het niets in hun leven komt.

Plaats reactie