Asian Cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Kenji
Regisseur
Regisseur

Re: Asian Cinema

Bericht door Kenji » 26 nov 2003 10:17

unrelated schreef:PS. Heb jij eigenlijk nog tips, Bolo? Want dit onderwerp trekt mij ook wel!
Niet echt, ben niet bovengemiddeld thuis in Aziatische films... ik ga gewoon dit topic goed in de gaten houden! :)

Waar ik ook nog benieuwd naar ben zijn alle Gojira-films en (slightly off-topic) ouwe afleveringen van ULTRAMAN!! _O_ (Jap. TV-serie uit de sixties). Eens kijken of ik die op dvd kan krijgen.
Afbeelding
Had ik vroeger een heel cool plaatjesboek van...hoop dat mijn ouders dat nog hebben...

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 27 nov 2003 15:30

VoiceOver schreef:
unrelated schreef:Himalaya (regisseur vergeten)
Is van Arnaud, dus helaas niet Tibetaans, maar speelt zich daar dus wel af; erg mooie film overigens.
De naam Arnaud zegt me niets :-? . Jean-Jacques Annaud ken ik wel, maar die was volgens mij niet betrokken bij de film die ik bedoel. Deze namelijk. En met "Tibetaans" bedoel ik eigenlijk meer de taal en locatie van de film, en niet waar het productiekantoor zit :D ...op zich wel een discussie waard, want valt bijvoorbeeld de Japanse film Tokyo Eyes, geregisseerd door Limosin, onder Asian Cinema???
VoiceOver schreef:Takashi Miike ben ik niet zo kapot van. [...] Van Fukasaku heb ik "Battle Royale" gezien, die ik tegen vond vallen, wat te makkelijk qua idee, maar wel leuk natuurlijk om Kitano weer te zien acteren.
Mee eens. Vergeleken met Kitano stelt het weinig voor. Maar betere ken ik (nog) niet wat yakuza-films betreft.
Bedankt voor de overige tips! :T
VoiceOver schreef:Mijn favoriet is "Hana-Bi" (betekent 'vuurwerk"). Hij speelt er zelf de hoofdrol in en hoe. De man heeft een enorm charisma.
Hanabi vind ik ook prachtig (zie mijn review.) Kitano blijft fascineren. Maar wat raakte jou in deze film? Ik ben erg benieuwd naar dat antwoord. (Eventueel per PB.)
PS. Hanabi is vuurbloem (als je de karakters letterlijk vertaalt... ik zie hier helaas geen ondersteunende software voor kanji) dat inderdaad de Japanse term voor vuurwerk is, maar schijnbaar een dubbele betekenis heeft... Toevallig iets over gehoord? Het kan een fabel zijn (niemand heeft het mij kunnen uitleggen, ook Japanners niet!)

Verder kan ik beamen dat Versus (ergens hoorde ik overigens dat Kitamura Metal Gear Solid gaat verfilmen), Returner, Uzumaki en Katakuris inderdaad het proberen waard zijn. :Y

EDIT: ohh, en Bolo, wat vind je van films als Hakaider?? :D

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 27 nov 2003 15:46

unrelated schreef:De naam Arnaud zegt me niets :-? . Jean-Jacques Annaud ken ik wel, maar die was volgens mij niet betrokken bij de film die ik bedoel.
Je hebt gelijk; was gewoon een kwestie van vervalst geheugen van mijn kant, want ik bedoelde wel degelijk dezelfde film als jij; ik heb hem nota bene in mijn collectie, maar was te lui om het even te checken.
O+
unrelated schreef:Hanabi vind ik ook prachtig (zie mijn review.) Kitano blijft fascineren. Maar wat raakte jou in deze film? Ik ben erg benieuwd naar dat antwoord. (Eventueel per PB.)
PS. Hanabi is vuurbloem (als je de karakters letterlijk vertaalt... ik zie hier helaas geen ondersteunende software voor kanji) dat inderdaad de Japanse term voor vuurwerk is, maar schijnbaar een dubbele betekenis heeft... Toevallig iets over gehoord? Het kan een fabel zijn (niemand heeft het mij kunnen uitleggen, ook Japanners niet!)
Mij raakte de esthetiek van de film enerzijds en de onuitgesproken liefde tussen het personage van Kitano en diens vrouw. Met esthetiek bedoel ik dan met name de schilderijen, die Kitano overigens zelf schilderde, die je als kijker als het ware door het verhaal begeleiden en meevoeren tot het noodlottige einde. Beide zorgden voor een grote ontroering, waardoor je echt om beide personages ging geven.
Daarnaast zit er ook weer eens die typische bizarre humor in van Kitano, die ik geweldig vind.

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 27 nov 2003 16:44

unrelated schreef:EDIT: ohh, en Bolo, wat vind je van films als Hakaider?? :D
Nooit van gehoord :oops: ...heb even op IMDb gekeken, ziet er ERG bizar uit, heel erg Japans ook. Ken jij die film?

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 28 nov 2003 12:26

Bolo schreef:
unrelated schreef:EDIT: ohh, en Bolo, wat vind je van films als Hakaider?? :D
Nooit van gehoord :oops: ...heb even op IMDb gekeken, ziet er ERG bizar uit, heel erg Japans ook. Ken jij die film?
Ik heb de Keita Amamiya box zelfs :P
(Niet dat ze zo goed zijn... maar wel eventueel leuk voor de Japan-freak)

Kenji
Regisseur
Regisseur

Bericht door Kenji » 02 dec 2003 14:03

VoiceOver schreef:Yasujiro Ozu mag je jezelf eveneens niet onthouden; zeer indrukwekkend regisseur. Al zijn films zijn fantastisch, maar met name "Tokyo Story" uit 1953 zal ik nooit vergeten. Man wiens werk je nooit mag missen als je echt iets over de Japanse cultuur te weten wil komen.
Hij bracht het als geen ander in beeld.
Tokyo Story draait (vanaf?) 11 december a.s. *ergens* in de bioscoop, volgens het nfc-overzicht. Ben er dus nog niet achter waar dat dan is, maar als 'ie in Amsterdam draait ben ik er bij!! :Y

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 02 dec 2003 17:16

Bolo schreef:
VoiceOver schreef:Yasujiro Ozu mag je jezelf eveneens niet onthouden; zeer indrukwekkend regisseur. Al zijn films zijn fantastisch, maar met name "Tokyo Story" uit 1953 zal ik nooit vergeten. Man wiens werk je nooit mag missen als je echt iets over de Japanse cultuur te weten wil komen.
Tokyo Story draait (vanaf?) 11 december a.s. *ergens* in de bioscoop, volgens het nfc-overzicht. Ben er dus nog niet achter waar dat dan is, maar als 'ie in Amsterdam draait ben ik er bij!! :Y
Ah, bedankt voor de tip Bolo :T , ik zal het eveneens in de gaten houden.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 02 dec 2003 17:27

Bolo schreef:
Daar is overigens ook te zien dat de nieuwe film van Kitano, Zatôichi, op 5 februari uitkomt in NL.

JQP
Figurant
Figurant

Nog enkele andere Aziatische aanraders

Bericht door JQP » 02 dec 2003 20:36

Ik heb veel Aziatische films gezien en zal een aantal films opsommen die ik erg de moeite waard vond. Ik moet vooraf zeggen dat ik een voorkeur heb voor trage, poëtische films.

Allereerst mis ik in de discussie één van de grootste Aziatische regisseurs: Wong-Kar Wai. Zijn twee beste films zijn Chungking Express en In the Mood for Love. Verder is er voor de liefhebbers van lange, trage films het meesterwerk Eureka van Shinji Aoyama. Voor eenieder die deze film nog niet traag genoeg vindt is er de Vive l'Amour van Tsai Ming-Liang, vrijwel geheel vrij van dialogen en muziek.

Om kennis te maken met de Chinese historie is the Blue Kite van Tian Zhungzhuang een mooie film. Voor een film over Aziatische cultuur is "The Puppetmaster" van Hou-Hsiao-Hsien (een Taiwanese poppenkastepos) een aanrader.

En nog twee losse tip: Unagi van Shohei Imamura en Cyclo van Tran Anh Hung

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Re: Nog enkele andere Aziatische aanraders

Bericht door ruben » 02 dec 2003 20:43

JQP schreef:Ik moet vooraf zeggen dat ik een voorkeur heb voor trage, poëtische films.
ikke ook :Y

in the mood for love noemde ik ook...heb die namelijk op dvd. Wil meer van dat soort films zien
dus thanks voor de tips! :T

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Nog enkele andere Aziatische aanraders

Bericht door VoiceOver » 03 dec 2003 12:49

JQP schreef:Allereerst mis ik in de discussie één van de grootste Aziatische regisseurs: Wong-Kar Wai. Zijn twee beste films zijn Chungking Express en In the Mood for Love. Verder is er voor de liefhebbers van lange, trage films het meesterwerk Eureka van Shinji Aoyama. Voor eenieder die deze film nog niet traag genoeg vindt is er de Vive l'Amour van Tsai Ming-Liang, vrijwel geheel vrij van dialogen en muziek.
Ik heb chungking express ooit van tv opgenomen en vond het tegenvallen; geen van de personages kon me erg boeien en ik vond het nogal bloedeloos. Hield me in ieder geval tegen om met zijn overige films kennis te maken; misschien moet ik het nog eens een kans geven.

Eureka heb ik een maand of wat geleden op dvd gekocht en moet ik nog kijken; verwacht er veel van.

unrelated
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door unrelated » 03 dec 2003 13:25

Colonel_Kurz schreef:
Bolo schreef:Tokyo Story draait (vanaf?) 11 december a.s. *ergens* in de bioscoop, volgens het nfc-overzicht. Ben er dus nog niet achter waar dat dan is, maar als 'ie in Amsterdam draait ben ik er bij!! :Y
Daar is overigens ook te zien dat de nieuwe film van Kitano, Zatôichi, op 5 februari uitkomt in NL.
:) Ahh, eindelijk! De (blonde) reïncarnatie van een blinde cultheld (het voorbeeld van Blind Fury.) Die moet ik onderhand wel een keertje te zien.
Alle originele Zatôichi-films met Katsu Shintarô (meer dan twintig!!) heb ik trouwens ook nog lang niet allemaal gezien :oops:

PS. Mooie avatar, Kurz _O_
Wat mij betreft de beste acteur ooit! En dan vond ik Yojimbo nog een van zijn minder uitdagende rollen. Ik heb al een tijdje een gladgeschoren versie van Mifune klaarliggen (uit Yoidore Tenshi) maar nog geen passend onderschrift kunnen bedenken :}

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 dec 2003 15:14

unrelated schreef:PS. Mooie avatar, Kurz _O_
Wat mij betreft de beste acteur ooit! En dan vond ik Yojimbo nog een van zijn minder uitdagende rollen.
Tja, 't is tot nu toe z'n enige rol die ik gezien heb... :}

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 04 dec 2003 16:44

weet iemand ook een goeie site/winkel waar je import Asian dvd's kunt kopen?

DarkoDonnie
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door DarkoDonnie » 04 dec 2003 17:54

ruben schreef:weet iemand ook een goeie site/winkel waar je import Asian dvd's kunt kopen?
RoDisc in R'dam en HKflix.com

Plaats reactie