Asian Cinema

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
Gods Lonely Man
Filmster
Filmster

Bericht door Gods Lonely Man » 06 feb 2005 17:19

Rarara schreef: Hij duurde 3 uur. is dat normaal voor japanse films?
Niet echt, zulke lange films kon je maar zelden tegen (ik tenminste)
maar wat me qua tijdsduur wel vaak op valt is dat Koreanse (vooral bij) komedie/drama's bijna altijd net iets over de twee uur duren. Maar dat zou ook toeval kunnen zijn natuurlijk :}

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 06 mar 2005 07:39

Gods Lonely Man schreef:
Rarara schreef: Hij duurde 3 uur. is dat normaal voor japanse films?
Niet echt, zulke lange films kon je maar zelden tegen (ik tenminste)
maar wat me qua tijdsduur wel vaak op valt is dat Koreanse (vooral bij) komedie/drama's bijna altijd net iets over de twee uur duren. Maar dat zou ook toeval kunnen zijn natuurlijk :}
Gister 7 Samurai gezien van Kurosawa: 3 uur en 26 minuten! en hoe is het mogelijk: ik heb me geen minuut verveeld sterker: ik wil meer meer meer! :T los daar van... wel een stuk uit je dag hoor.

Marianne2
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Marianne2 » 23 mar 2005 10:09

Jaa, ik heb hem laatst ook gekeken, inderdaad duurt hij lang, maar het was zo voorbij. Erg erg goed. :T
Afbeelding

Ik heb hier ook Yojimbo nog liggen, van dezelfde regiseur, die gaat ik vanavond denk ik kijken.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Re: Asian Cinema

Bericht door oT » 05 okt 2014 19:38

Even een reboost hier, deze topic gaat up-up-up! Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hier geen asian movie liefhebbers zijn. Ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die wat kunnen/willen vertellen over recentere asian movies, dus 2000 en later bijvoorbeeld (dit is geen harde maatstaaf). Maar het liefst 2010 en nieuwer. De must-see klassiekers heb ik veel van gezien, de klassiekers à la Seven Samurai induiken hoeft dus niet. Denk meer in de trant van I saw The Devil, Memories of Murder, Infernal Affairs of Barking Dogs Never Bite.

Zelf heb ik een aanrader voor de liefhebbers van deze genre, namelijk:

THE TASTE OF TEA [2004]
Afbeelding

Een humoristische en uitermate 'lieve' film over een knotsgekke Japanse familie, voorzien van prachtige beelden van de Japanse natuurlandschappen. Enjoy als ik je heb overgehaald om te kijken :T

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 05 okt 2014 19:47

Afbeelding

A Bittersweet Life van dezelfde regisseur als o.a. I Saw The Devil is één van mijn favoriete Aziatische films.

Ook The Chaser past goed in dit genre straatje :T.

Afbeelding

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 okt 2014 19:55

Sinds dit topic voor het laatst gebruikt werd heb ik naar mijn gevoel zoveel Aziatische cinema gezien dat ik het niet meer als één groep (en al helemaal niet als genre) kan zien. Johnnie To's Hong Kong is bijna een wereld verwijderd van alleen al Zhang Yimou's China, laat staan Hong Sang-soo's Korea, Takashi Miike's Japan, Hou Hsiou-hsien's Taiwan of Lav Diaz' Filipijnen. En dan hebben we het nog niet eens over Indiase cinema, waar bij "Aziatische cinema" meestal niet eens aan gedacht wordt.

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 05 okt 2014 20:08

Is Infernal Affairs ook Aziatische cinema? In elk geval wel een briljante film! :T

Zijn er nog Aziatische titels die jullie kunnen aanraden?

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 05 okt 2014 20:13

@McMurphy, dat zijn twee rete-goeie films, heb ze gezien :T
Jij snapt waar ik o.a. naar opzoek ben.

@Kurz, ik ben verzot op films die wat van die landen laten zien, denk aan landschappen als in The Bird People in China van Takeshi Miike. Maar daarnaast ook de Koreaanse ongeremdheid, de Japanse zwarte humor, of in general de onvoorspelbaarheid van de verhaallijnen van veel van deze films (zie je naar mijn beleving iets vaker terug bij de Koreanen). India ben ik niet zo veel in geïnteresseerd. Films die uit dat land komen doen mij denken aan de overgeromantiseerde filmopvatting van de Turkse cinema. Je hoort me niet zeggen dat het slecht of troep is, maar het raakt mij minder tot niet. Uiteraard is mijn beeldvorming gebasseerd op wat ik tot zover daarvan heb gezien.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 05 okt 2014 20:16

JamesBond schreef:Is Infernal Affairs ook Aziatische cinema? In elk geval wel een briljante film! :T

Zijn er nog Aziatische titels die jullie kunnen aanraden?
Dit is Chinees of Hong-Kong dacht ik, uiteraard asian!

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 05 okt 2014 20:22

Ja, dat idee had ik al, maar dubbel checken is nooit verkeerd :)

McMurphy
Regisseur
Regisseur

Bericht door McMurphy » 05 okt 2014 20:50

JB: doe jij eens A Bittersweet Life, I Saw The Devil en The Chaser kijken :Y

oT: Exiled is ook een aanrader http://www.imdb.com/title/tt0796212/reference

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 05 okt 2014 20:53

Bedankt! Ik zet ze op de lijst! :T

JamesBond
Regisseur
Regisseur

Bericht door JamesBond » 05 okt 2014 21:12

Haha, sure thing bro! :D Ik zet de films op de lijst :)

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 05 okt 2014 21:59

Net als McMurphy zou ik absoluut A Bittersweet Life op je kijklijst zetten. Absoluut één van de beste films die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 05 okt 2014 22:15

oT schreef: @Kurz, ik ben verzot op films die wat van die landen laten zien, denk aan landschappen als in The Bird People in China van Takeshi Miike. Maar daarnaast ook de Koreaanse ongeremdheid, de Japanse zwarte humor, of in general de onvoorspelbaarheid van de verhaallijnen van veel van deze films (zie je naar mijn beleving iets vaker terug bij de Koreanen). India ben ik niet zo veel in geïnteresseerd. Films die uit dat land komen doen mij denken aan de overgeromantiseerde filmopvatting van de Turkse cinema. Je hoort me niet zeggen dat het slecht of troep is, maar het raakt mij minder tot niet. Uiteraard is mijn beeldvorming gebasseerd op wat ik tot zover daarvan heb gezien.
Die zin volg ik niet helemaal. Je vindt de opvatting over Turkse cinema overgeromantiseerd? Welke opvatting bedoel je, en wiens opvatting is dat? En wat heeft dat met Indiase cinema te maken? Wat heb je daarvan gezien dan? Als je het specifiek over de kleurrijke musicals die Bollywood produceert hebt, dan zijn die zeker geromantiseerd en is het een beetje de krenten uit de pap vissen, maar dat kan je wat mij betreft zeggen over Koreaanse industrie die naar mijn gevoel de laatste jaren overspoeld wordt door wraakthrillers die evenmin realistisch zijn en ook niet echt verrassend - het eindigt allemaal naar en meestal gaat (bijna) iedereen dood. Nou maakt een Hong Sang-soo hele andere films, hoewel ik zijn kleine komedies niet per se verrassend wil noemen, als je er eenmaal een paar gezien hebt tenminste, de eerste keer is zijn "drie variaties op hetzelfde scenario" dat nog wel. :P Samen met Bong Joon-ho momenteel mijn favoriete filmmaker uit Korea, juist omdat ze niet het soort films maken als de twee posters hierboven. Maar goed, wat dat laatste betreft

Overigens had ik het oorspronkelijk niet over landschappen van landen, maar dat de nationale cinema's van de verscheidene Aziatische landen, voor zover je die als één kan karakteriseren, zo verschillen van elkaar dat Aziatische cinema een zo veelomvattend begrip is dat het lastig wordt om daar in het algemeen nog echt iets zinnigs over te zeggen of om die op één hoop te gooien. Tenzij vanuit een soort algemeen exotisme ofzo... ik hou enorm van de genre cinema van Hong Kong (wat dat betreft is in de 21ste eeuw Johnnie To de onbetwiste koning), en in net zo van de 'slow' arthouse cinema uit bijvoorbeeld Taiwan en Thailand, maar die verschillen heel erg van mekaar. En technisch gezien hoort bijv. Iraanse cinema ook bij Aziatische cinema, maar dat voelt toch ook weer als een ietwat andere tak van sport.

Plaats reactie