Bericht
door Ann McDunn » 24 jan 2005 02:11
K-Pax, toch wel een aardige film, maar het verhaal is wel dubbel. Het eind moet je zelf maar bedenken, en is dit nu een drama of SF, het kan beiden. Kevin Spacey vind ik in deze film een goede rol spelen als Prot/Robert Porter, Jeff Bridges als de psychiater Mark Powell kan er mee door, maar ik ben niet zo'n Bridges fan, en hij maakt in deze film wel veel gebruik van overacting. (Mijn idee hoor). In ieder geval blijf je wel met heel veel vragen zitten, al was het verhaal op zich wel aardig.
Nadat er plotseling op een perron een man staat, die zegt dat hij van een andere planeet komt, en een K-Paxiër is, en er net polities komen die denken dat hij betrokken is bij een diefstal, wordt Prot, zoals de man zichzelf noemt meegenomen, na een poos wordt hij overgebracht naar een psychiatrische inrichting, waar psychiater Mark Powell zich over hem ontfermt. Prot verteld dingen over de planeet K-Pax waar zelfs een stel wetenschappers versteld van staan. Medicijnen werken heel anders dan bij normale patiënten, en de patiënten zelf, die overigens leuk acteren, reageren dermate goed op Prot, dat er een stel nagenoeg beter worden. Mark Powell besluit dan regressietherapie op Prot toe te passen, en dan komen er ineens heel andere dingen boven water. Bij een visitie bij de familie Powell, heeft Prot ook contact met de hond Shasta, die helemaal niet van vreemden houdt, Prot en de hond communiceren zelfs, en Prot verteld wat de hond gezegd heeft. Best wel jammer dat er niet meer uit deze film gehaald is dan nu, want zoals gezegd, er blijven veel vragen over, wie is de echte? Prot of Robert Porter?