Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Hans Olo
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door Hans Olo » 19 aug 2005 23:02

Deliverance
Alleen bekend met een plot dat achteraf van een hele andere film bleek te zijn
(namelijk Southern Comfort), tipte een collega mij over de originele film met een vergelijkbaar verhaal. Een erg spannende thriller, die nog altijd niets van zijn kracht verloren is.
Juist het rustige tempo van de film en de daarmee opgebouwde sfeer maken het geheel flink realistisch en een enkele scene indrukwekkend angstaanjagend.

Sai
Filmster
Filmster

Bericht door Sai » 20 aug 2005 02:07

Herbekeken:
Afbeelding
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (Stephan Elliot, 1994): kijk, dit is nou echt een film voor mij. Intens briljante tot in de eeuwigheid herbruikbare quotes ("Three swedish guys called Lars, Lars and Lars." 8) ), drie topacteurs die beter tegen type inspelen dan ooit verwacht en het tofste kledingsstuk uit de filmgeschiedenis (de slippersjurk 8) ). Okay, de laatste twintig minuten zijn wat minder door het toevoegen van een kindacteur (altijd een slecht idee), maar een film waar je nog steeds kijhard om moet lachen bij de elfde keer dat je hem ziet verdient gewoon een hoog cijfer, hoe nonsnob het ook mag wezen. 8,5.

Afbeelding
The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001): de films van Anderson zijn een beetje love-it-or-hate-it door de intens gestileerde beelden, maar ik hoor absoluut bij de eerste groep. Ik zou hem zelfs de Tati van nu durven te noemen; kijk bijvoorbeeld in de scène waarin Paltrow uit de bus stapt naar alles wat er in de shots van Wilson op de achtergrond gebeurt (de matrozen Afbeelding). Nadeel aan Tenenbaums is dat het eerste uur vrijwel alleen maar opbouw is, maar het is zo leuk, zo kleurig, zo luchtig, zo briljant dat het me geen moer kan schelen. Ik vond hem deze derde keer zelfs weer een stukje beter dan de vorige keer. Grootste minpunt blijft de climax, waar er toch een beetje overboord wordt gesprongen. Vind ik. 8,5.

Nieuw:
Afbeelding
A Generation (Andrej Wajda, 1955): de eerste Wajda die ik zie deed me vooral denken aan Eisenstein. Een fikse dosis communistische propaganda, maar ook schitterende shots en veel objecten die scènes interessanter maken. Hondjes die tijdens een achtervolging meerennen, een fles die gezichten vervormt en de tofste wenteltrap ooit bijvoorbeeld. Dat van de communistische propaganda is dan weer wat minder, zeker aangezien het af en toe flink in je gezicht gerost wordt. Gelukkig laat Wajda wel wat kritische noten vallen over het groepje idealisten die het mooie Polen van de kapitalistische nazizwijnen willen bevrijden. Ze lijken soms meer geïnteresseerd in elkaar of het roken van een peuk dan in een bloedige revolutie. Gekke tieners. Tevens met een intens toffe achtervolging die me erg deed denken aan Amerikaanse gangsterfilms uit de '40's, maar met flink meer geweld. Oh, en er is een grappig bijrolletje van een piepjonge Polanski. Erg goed allemaal, als je je over wat Marx-reetlikken heen kunt zetten. 8.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 20 aug 2005 07:25

The Usual Suspects

Leuke film, waar ik vond dat ik niets van kon missen door de eeuwige (maar juist interessante) dialogen.

Helaas had ik het dus wel ver van te voren door.
Niet dat dat het minder leuk maakte, maar jammer dat ik aan het einde gelijk had.

Leuke film maar wel een beetje overrated....

Na het eerste half uur wist ik het al...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 20 aug 2005 10:54

Marlous77 schreef:The Usual Suspects

Leuke film, waar ik vond dat ik niets van kon missen door de eeuwige (maar juist interessante) dialogen.

Niet dat dat het minder leuk maakte, maar jammer dat ik aan het einde gelijk had.

Balen, ik ben blij dat ik het niet wist.

Marlous
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Marlous » 20 aug 2005 11:08

Lumière schreef:

Hij bleef leuk hoor.....voor mij een 7.5 :wink:

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 20 aug 2005 11:14

Marlous77 schreef:
Lumière schreef:

Hij bleef leuk hoor.....voor mij een 7.5 :wink:
is het de grote Agatha Christie truuk? degene met de beste alibie waarbij aan alle kanten wordt vermeld dat hij/zij het absoluut niet gedaan kan hebben... die heeft het gedaan! :D

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 20 aug 2005 11:20

Afbeelding

Sling Blade
Nog voor de openingscredits gerold hebben is voor een deel al duidelijk wat de climax van de film gaat worden. Dan heb je als kijker al gezien dat een zwakzinnige man (Karl) na jarenlang in een inrichting te hebben gezeten voor moord op o.a. zijn moeder wordt vrijgelaten, maar niet voordat twee studentes na een interview met de man bezorgd reageren op die vrijlating.
Is het dan erg dat de film voorspelbaar is van A tot Z? Nee, dat valt wel mee. Het gaat er ook om hoe het verhaal verteld wordt. Een gemoedelijk tempo dat precies past bij de wat trage man die langzaamaan zijn weg probeert te vinden in de Echte Wereld. Daarbij heeft hij gezelschap van een jongetje dat, net als Karl vroeger, een moeilijke thuissituatie heeft. In het verhaal duiken een aantal stereotype figuren op: vooral de vriend van het jongetjes moeder, is stuitend eenzijdig. Ook had ik het moeilijk met de wijze waarop de regisseur de kijker manipuleert partij te kiezen voor een moordenaar die andermaal in de fout gaat. Wel moet diezelfde regisseur, Billy Bob Thorton hebben we het dan over, gecomplimenteerd worden met zijn uitstekende vertolking van Karl. Mede hierdoor, maar ook een aantal hartverwarmende scenes slaat de balans voor mij door naar 'positief'.
6,5/10

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 20 aug 2005 11:37

Ann McDunn schreef:Festen
(Puik informatief stukje)
Puik informatief stukje waar ik het alleen maar volmondig mee eens kan zijn Ann :T . Ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste Dogmafilm was, maar het smaakt zeker naar meer. Ik houd Nederland 3 in de gaten :) .

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 20 aug 2005 11:51

Internal affairs

Degelijke actie/misdaad/thriller over 2 undercovermensen. een undercoveragent die infiltreert in een drugsbende en een crimineel die een hoge functie bij de politie heeft.
Met momenten spannend, maar vooral mooi is dat hun manier van leven aan beiden knaagt.
De maker heeft zeer subtiel laten zien hoe de undercovers de andere patij probeert te dwarsbomen.

7,5/10

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 20 aug 2005 13:38

AngelEyes schreef:
Ann McDunn schreef:Festen
(Puik informatief stukje)
Puik informatief stukje waar ik het alleen maar volmondig mee eens kan zijn Ann :T . Ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste Dogmafilm was, maar het smaakt zeker naar meer. Ik houd Nederland 3 in de gaten :) .
Bedankt AngelEyes, het was ook mijn eerste Dogmafilm en ik ga ook zeker kijken naar de anderen. We hebben wel aardig dezelfde smaak op filmgebied. :Y

Ik had Nederland III al wat vroeger aangezet, en heb jij dat ontzettend grappige korte filmpje nog gezien vóór de film begon? Die 9 oude Deense mannen die aan het wandelen zijn in dat moerasgebied, daar een jonge vrouw helpen omdat ze is komen vast te zitten, en dan zelf wegzakken, hand in hand en onder het zingen van de Internationale?

Dre
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Wimbledon (2004)

Bericht door Dre » 20 aug 2005 14:15

Wimbledon (2004)

vandaag na bijna een week geen film gezien te hebben, heb ik de film Wimbledon gezien, hij stond eigenlijk al een tijdje op m'n lijste (alleen al om Kirsten Dunst :P ). Deze film viel me eigenlijk wel een beetje tegen ik had er meer van verwacht. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niet van genoten heb want dat is was wel zo, hij was overigens wel snel afgelopen vond ik dan.

een leuk romantische komedie met een paar leuke grappen er in, wel voorspelbaar overigens.

cijfer 6.3 :)
Laatst gewijzigd door Dre op 01 sep 2005 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 20 aug 2005 16:50

Pulp fiction weer eens gekeken.
_O_

10/10

En verder maar ik hier geen woorden aan vuil....

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 20 aug 2005 21:14

L'Auberge Espagnole, gekeken omdat ik een recensie moet schrijven van het vervolg, Les Poupees Russes. Heerlijke film over een internationaal groepje studenten in Barcelona. Feest, seks, studeren, gedumpt worden, drank, afscheid nemen, flierefluiten. Het valt niet mee om volwassen te worden. Hilarisch & melancholisch tegelijk. Heerlijke film Afbeelding

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 20 aug 2005 22:06

The Big Lebowski
Kijk, das nou mijn humor :D

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 21 aug 2005 00:46

Rabit-Proof Fence
Zeer mooie film met een vreselijk verhaal. Goed geacteerd, prachtige beelden, maar het is geen meesterwerk. De film kon me helaas nergens echt raken.
Toch wel een 8-.

Gesloten