Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 feb 2006 14:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Amores Perros

Wie naar deze film gekeken heeft, daarover is hierboven al veel gezegd en is deze film geprezen. Na Amores Perros zelf gezien te hebben kan ik alleen maar zeggen dat er geen woord teveel gezegd is, het is een geweldige film, waarin regisseur Alejandro González Iñárritu laat zien dat hij heel wat meer kan dan de kost verdienen met het zijn van deejay, en ik wil graag ook de andere films van hem zien. Een rauwe, agressieve, maar bovenal heel menselijke film over de levens van verschillende mensen in de miljoenenstad Mexico City. Zelf vind ik alle drie verhalen prachtig, omdat het ook een beeld geeft van de verschillende millieu's die er leven in Mexico City. Het eerste verhaal is heel sterk en Gaël García Bernal acteert geweldig als Octavio, maar ook Vanessa Bauche als zijn schoonzus Susana is prima, evenals Marco Pérez als Ramiro de broer van Octavio, Gerardo Campbell als Mauricio Estrada de eigenaar van het bedrijfje in de hondengevechten en Gustavo Sánchez Parra als Jarocho.

Emilio Echevarría als de oude guerrillero El Chivo acteert grandioos en zijn belevenissen lopen als een rode draad door de hele film, net als de honden waar alle acteurs en actrices wat mee hebben. In het tweede verhaal zijn het Alvaro Guerrero als Daniel en Goya Toledo als het fotomodel Valeria Amaya die prima acteren. Het is over het geheel genomen een film die erg triest is, maar het leven en het overleven prachtig in beeld brengt. De voor een film ongewone verhalen, de visuele pracht en het vloeiend in elkaar lopen van de plotlijnen maken deze film tot een parel.

Het eerste verhaal gaat over Octavio, werkeloos, nog thuis wonend bij zijn moeder (Adriana Barraza) zijn broer Ramiro en diens vrouw Susana. Octavio houdt van Susana, maar begrijpt niet dat Susana, die al een kindje heeft van haar man en alweer in verwachting is van de tweede, die liefde niet kan delen, maar trouw is aan haar man Ramiro ook al is dat een slechte man voor haar. Octavio wil met haar weggaan en als hij er achter komt dat hij een haast onoverwinnelijke vechthond, de Rottweiler Cofi heeft, zet hij die in bij de gevechten die gehouden worden door Mauricio Estrada en wint daarmee veel geld. Maar een hond die altijd wint is niet goed voor de inzetten en Jarocho die altijd veel goede vechthonden heeft, maakt een afspraak met Mauricio. Daarna krijgt Octavio een auto-ongeluk, waarbij ook het manusje van alles Jorge (Humberto Busto) is betrokken. Door dit ongeluk met verstrekkende gevolgen komen we in het tweede verhaal terecht, nadat El Chivo ook hier een rol speelt.

Het gezin van Daniel, zijn vrouw Julieta en hun twee dochtertjes hebben het goed, maar Daniel is niet tevreden met zijn leven en heeft een verhouding met het beroemde foto-model Valeria Amya die voor het tijdschrift Enchant werkt. Al snel koopt Daniel een appartement voor Valeria en zichzelf en hij verlaat zijn vrouw en kinderen. Valeria heeft een hondje Richie, waar ze meer van houdt dan van alles wat ze verder op de wereld heeft en ook dit hondje speelt een grote rol in de verhouding tussen Daniel en Valeria. Ook Valeria raakt betrokken bij het auto-ongeluk en ook voor haar en Daniel heeft dit verstrekkende gevolgen. Volgens mij is de boodschap van dit verhaal dat verliefdheid één is, maar dat het heel anders kan lopen dan je verwacht.

Het derde verhaal gaat over El Chivo zelf, hij heeft als guerrillero veel ernstige delicten gepleegd en heeft daar voor geboet met 20 jaar gevangenisstraf, El Chivo woont in een oud krot met als gezelschap alleen zijn honden waar hij heel erg veel van houdt. Maar ook El Chivo is niet gelukkig, hij heeft maar één wens, zijn dochter weer in zijn armen te kunnen sluiten, die inmiddels een jonge vrouw is, maar die hij na een afspraak met zijn hertrouwde vrouw niet meer heeft gezien nadat Maru (Lourdes Echevarría) 2 jaar was. Om aan geld te komen voor Maru neemt hij een klus aan van de agent Leonardo (José Sefami) die hem al die jaren geleden heeft gearresteerd. El Chivo heeft Cofi, die zwaar gewond op straat lag meegenomen en zorgt er voor dat Cofi weer helemaal geneest. Na het auto-ongeluk is ook voor El Chivo zijn leven veranderd en dat wordt prachtig verteld. Deze film zal ik zeker nog een paar keer zien.

9.5/10

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 21 feb 2006 14:45

Hij is mooi hè! :)

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 feb 2006 14:46

Lumière schreef:Hij is mooi hè! :)
Zeker weten! Het is ook de eerste keer dat ik een film een 9.5 geef. :Y

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 21 feb 2006 15:09

Mooi verhaal Ann.

Ik heb 'm gisteren ook gezien, maar ik moet bekennen dat hij me -na alle ophemelende verhalen- best tegenviel. Ok, het acteerwerk was heel goed, maar de verhalen pakten me niet, omdat ze naar mijn smaak wat te vluchtig waren, waardoor ze nauwelijks diepgang bereikten. Vooral het tweede verhaal boeide me nauwelijks omdat ik me om te beginnen al niet kon voorstellen dat je je er zo makkelijk bij neerlegt dat je hond onder de vloer opgesloten zit. Pas 's nachts komen zo op het snuggere idee om eens met een zaklamp te gaan kijken. En dan heb ik het niet eens over het feit dat niemand überhaupt de moeite heeft genomen om het gat af te dekken, lijkt me ook niet zo handig met een rolstoel in de buurt...

Het eerste verhaal van Octavio was wel beter, maar op de één of andere manier pakte het me niet. Wellicht omdat het te ver van me af stond om me ermee te kunnen identificeren. Heb ik wel vaker bij films waarbij mensen precies het tegenovergestelde doen van wat ik zou doen, dan zit ik me meer te ergeren dan dat ik geniet.

Het enige deel dat ik wel interessant vond was het verhaal van El Chivo, met daarin het enige moment dat me echt even bij de strot greep als El Chivo thuiskomt en zit dat Cofi (Negro) al zijn andere honden heeft doodgebeten. Het verhaal van de verstoorde relatie met zijn dochter vond ik weinig vernieuwend, zoiets heb ik al vaker in films gezien (niet per se beter, maar wel eerder). Hoe hij zijn opdracht afhandelt was, hoewel gaandeweg voorspelbaar, wel redelijk orgineel.

In het totaal kom ik dan niet boven "goed om een keer te zien" uit. Volgens mij sta ik daar redelijk alleen in, misschien was ik in een verkeerde stemming voor de film, maar zo kwam het op mij over..

***½

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 21 feb 2006 15:51

Il Padrino schreef:Vooral het tweede verhaal boeide me nauwelijks omdat ik me om te beginnen al niet kon voorstellen dat je je er zo makkelijk bij neerlegt dat je hond onder de vloer opgesloten zit. Pas 's nachts komen zo op het snuggere idee om eens met een zaklamp te gaan kijken. En dan heb ik het niet eens over het feit dat niemand überhaupt de moeite heeft genomen om het gat af te dekken, lijkt me ook niet zo handig met een rolstoel in de buurt...
½
Het gat wordt niet gedicht omdat de beste man daar zo gauw geen geld voor had geloof ik. Dan volgen al gauw de problemen, en dan is dat niet meer de hoofdzaak. Maar het gat af dekken met je hondje onder de vloer?

Ik had bij het tweede verhaal overigens niet het idee dat de hoofdzaak om het feit dat hondje onder de vloer verdween ging, eerder de manier waarop het een punt van stress en uiteindelijk afreageren vormt, na verscheidene problemen die ze in korte tijd ondergaan (het openbreken van de vloer).

Il Padrino
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Il Padrino » 21 feb 2006 16:05

Dat ze geen geld hadden om het gat te repareren snap ik, maar normaal zou je daar op z'n minst iets overheen leggen/zetten. Maar dat vond ik niet het storendste van het verhaal. Het feit dat ze de hond daar laten zitten vond ik niet logisch, je ziet hoe dol Valeria is op de hond, dan laat je die daar niet zomaar zitten.

Voor zo ver ik het erin kon zien is het gedrag van de honden symbolisch voor dat van de mensen, maar juist daarom vond ik het bij het tweede verhaal storend dat omwille van de symboliek de logica werd losgelaten.

(of heb ik gewoon te veel in de symboliek van de honden willen zien?)

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 21 feb 2006 16:13

Il Padrino schreef:Dat ze geen geld hadden om het gat te repareren snap ik, maar normaal zou je daar op z'n minst iets overheen leggen/zetten. Maar dat vond ik niet het storendste van het verhaal. Het feit dat ze de hond daar laten zitten vond ik niet logisch, je ziet hoe dol Valeria is op de hond, dan laat je die daar niet zomaar zitten.
Ze denken in eerste instantie dat hij er wel weer uitkomt.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 21 feb 2006 16:23

Lumière schreef:
Il Padrino schreef:Dat ze geen geld hadden om het gat te repareren snap ik, maar normaal zou je daar op z'n minst iets overheen leggen/zetten. Maar dat vond ik niet het storendste van het verhaal. Het feit dat ze de hond daar laten zitten vond ik niet logisch, je ziet hoe dol Valeria is op de hond, dan laat je die daar niet zomaar zitten.
En als dat niet gebeurd laten ze het beest er dagen, zo niet nog langer inzitten. Nee, ik vond dit ook niet logisch.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 21 feb 2006 17:21

Stanley Kubrick: Life in Pictures
Gezien ik sinds Eyes Wide Shut verliefd werd op Stanley's films kan ik die docu over z'n leven niet uitsluiten... sowieso vind ik het mooi om te zien hoe dat soort mensen zijn gestegen met alle fouten en goede dingen er in. Daarbij is het erg mooi om te zien hoe Stanley die vrouw uit The Shining compleet zit af te zeiken en hoe iedere acteur het heeft over wat voor een persoon hij was. Erg mooi, vooral voor de fan, want twee en een half uur kijken naar een docu over een regisseur doet niet zo maar iemand die films kijken wel leuk vind. Voor de fan maakt het veel duidelijk en komt de ware aard van Kubrick goed naar boven, het was gewoon een ontzettend lieve man die op z'n werk een immense klootzak was.
8.2/10
Laatst gewijzigd door rrambuiter op 21 feb 2006 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 21 feb 2006 17:32

Meszahline schreef:8.2/100
Vanwaar altijd deze rare rating?

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 21 feb 2006 17:36

dannyB schreef:
Meszahline schreef:8.2/100
Vanwaar altijd deze rare rating?
Hahah, sorry... ik bedoelde 8.2/10 maar kan er net zo goed 82/100 van maken. Ik vertyp me nog wel eens in de nul :oops:

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 21 feb 2006 17:36

laat maar

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 21 feb 2006 18:15

ash_ schreef:
Lumière schreef:
En als dat niet gebeurd laten ze het beest er dagen, zo niet nog langer inzitten. Nee, ik vond dit ook niet logisch.
Beiden hebben goed genoeg geprobeerd Richie onder de vloer vandaan te krijgen, maar hoe lang het al met al geduurd heeft weten we niet, omdat er niet in dagen gemeten werd. Misschien niet helemaal logisch maar Spoilerwaar zat Richie? De hele vloer eruit breken was ook iet logisch geweest, voor hetzelfde was Richie wel gewoon weer terug gekomen en vergeet niet dat Valeria in eerste instantie dacht dat Richie opgevreten was door de ratten en ze pas later weer hoorden dat Richie toch nog onder de vloer zat. Daniel was ook behoorlijk gefrustreerd door alles wat hij meemaakte en heeft toen ook de boel gesloopt. Het minst logische vond ik dat het hondje niet kwam. In het verhaal hoorden Daniel en Valeria het hondje op verschillende plaatsen onder de vloer. einde spoiler. Op zich zijn er altijd wel kleinigheidjes die onlogisch zijn of lijken te zijn, maar dat neemt niet weg dat het een pracht films is. :Y

Nice guy Eddie
Bijrol
Bijrol

Bericht door Nice guy Eddie » 21 feb 2006 18:38

The Chronicles Of Riddick

Geweldige actiefilm! Normaal gezien heb ik het niet zo voor brainless actie films maar deze is 120 minuten lang genieten. Regisseur David Twohy, die ook al instond voor het nog iets betere Pitch Black (waar Chronicles of Riddick het vervolg op is), verliest geen tijd aan het ietwat overbodige verhaaltje en neemt je in de plaats daarvan mee op een zalige rit door het universum. Onderweg passeer je prachtige locaties waar Vin Diesel iedere keer een half leger afslacht. De actie scenes zijn prachtig in beeld gezet, en Vin Diesel is stoerder dan ooit. Vergeet Arnold en Sylvester, Vin Diesel is het helemaal!

(tegen huurmoordenaar) Richard B. Riddick: You made three mistakes. First, you took the job. Second, you came light. A four man crew for me? Fucking insulting!

3.75/5

cherry blossem
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door cherry blossem » 21 feb 2006 18:43

in 2 keer gezien.. To end all wars... mooi hoe je in een gevangenkamp in wo2 in de jungle kan en wil overleven.
is kiefer sutherland ooit zo stil geweest in een film?
gratuated @ jungle university!

Gesloten