Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 09 jan 2007 10:36

Meszahline schreef:Het ene shot volgt de andere zo snel op dat het woord cinematografie weinig meer boeit.
Want? Alleen lange shots maken camerawerk goed? Beetje kort door de bocht... alhoewel ik best wil geloven dat het camerawerk in Crank niet zo bijzonder is. :)

Darko
Regisseur
Regisseur

Bericht door Darko » 09 jan 2007 11:43

Det Sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Afbeelding

Tegenvaller. Bergman heeft gekozen voor een luchtige, semi-komische verpakking voor grote vragen over dood, de zin van het leven en het leven na de dood. De scène waarin de zelfmartelaars het dorpje binnen trokken was veruit de beste scène (ook een van de weinige echt serieuze scènes), maar voor de rest wist de film me niet echt te boeien. De toneelspelers geven de film een clowneske sfeer en de acteerprestaties zijn niet helemaal vlekkeloos. Ook vond ik de symboliek te geforceerd, daarentegen is het schaakgebeuren wel fantastisch bedacht. Ik snap dat mensen deze veel erg kunnen waarderen, maar hij is (nog?) niet aan mij besteed.

7/10

Dirk Diggler
Filmster
Filmster

Bericht door Dirk Diggler » 09 jan 2007 12:41

Children of Men [2006]
In de nabije toekomst (2027) zijn de vrouwen niet meer vruchtbaar, dus geen toekomst voor de mensheid. Overal heerst er veel geweld en ellende, is dit het einde van de wereld? Plots verschijnt er een vrouw ten tonele die zwanger blijkt te zijn, eindelijk iemand zwanger na zo'n 15-20 jaar. Deze vrouw kan de mensheid weer toekomst geven. Maar er is een probleem, deze vrouw is een immigrant en die worden niet getolereerd. Deze is ondergedoken bij aktivisten die strijden voor gelijkheid van immigranten. Hoofdpersoon Clive Owen (Theo) wordt door zijn ex-vrouw Julianne Moore (Julian) meegezogen in de wereld van de aktivisten (dit heeft enkele redenen, maar die verklap ik natuurlijk niet). Clive is nog de enige die Julianne nog kan vertrouwen om de zwangere vrouw te helpen, dit alles leidt tot verraad, geweld en heftige emoties.
Bijzonder realistisch ogende dystopia, met af en toe zeer realistische schokkende beelden. Een van de beste films die ik dit jaar heb gezien, met een goed spelende Clive Owen (vind hem zowiezo al een goed acteur, hij straalt altijd een soort van rust uit, die mij erg bevalt), ook een leuke bijrol van de hippie Michael Caine.
4.25/5

The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning [2006]
Waar de originele TTCM door mij als de beste slasher wordt beschouwd en op een of andere manier zeer realistisch oogt, is TTCM:TB een prequel op de remake van het origineel, ok zijn we er nog?
Ik moet zeggen dat hij mij niet heeft teleurgesteld, waar in deze tijd alleen nog maar remakes en sequel/prequels worden gemaakt (het kunnen er voor mij niet genoeg zijn :D . I love those bad movies, net als game verfilmingen (Uwe Boll rules), deze behoren slecht te zijn, want games van films zijn tenslotte ook slecht, dus waarom niet andersom, en iedereen maar zeiken op Uwe Boll, ik zeg ga zo door Uwe (waarom mogen er tegenwoordig geen B/C-films meer gemaakt, nee als Tarantino een "gemaakte" b-film maakt is het wel goed (is natuurlijk ook een veel beter regisseur als Uwe, wie niet?), niet dat ik er niet op zit te wachten, ik verheug me juist zeer op Grind House). Maar ik ben nu teveel aan het uitwijken van het werkelijke onderwerp, waar waren we ook alweer gebleven...
Oh ja TTCM:TB. Het verhaal begint met de geboorte van Thomas Hewitt (Leatherface) en gaat verder als Thomas volwassen wordt en weg moet bij de plaatselijke vleesverwerkingsbedrijf (deze is volkomen over de kop gegaan), en het stadje volledig leegloopt blijft alleen nog de familie Hewitt over met als uitschieter Charlie Hewitt die in de remake van TTCM al sherrif van het dorpje was, nu zie je hoe hij sherrif wordt :D Wat een geweldige tiran is de man, daar is Thomas niets bij, Charlie "stuurt" als het ware Thomas de kant van Leatherface op. Thomas wordt steeds gewelddadiger en het moment waarop hij zijn masker "maakt", is ook iets waar je op zit te wachten, en ook zijn eerste blik op de kettingzaag is natuurlijk onvermijdbaar. Al met al een aardige slasher, met goede gore momenten. Leatherface zaagt er weer lekker op los, maar het is R. Lee Ermey (Charlie) die de show steelt.
2.75/5

Saw III [2006]
Deel 2 vond ik een beetje overbodig (maar daarom niet minder vermakelijk), ze hadden beter gelijk deel 3 moeten maken. Deze gaat wel verder waar 2 is gebleven. Jigsaw ligt nog steeds sterven en ook Amanda is nog steeds zijn protege. De vallen zijn nu nog bruter en de gore spat weer van het scherm af, enig spanning zit er wel in, maar natuurlijk veel minder als deeltje 1. Ook wordt er teruggekeken naar Saw 1, waardoor het verhaal van Amanda en Jigsaw beter uitgewerkt wordt.
Lekker horrorfilm, waarbij je natuurlijk weer een vervolg kan verwachten.
3/5

AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 09 jan 2007 12:52

TheGodfather schreef:Mouchette
Mouchette vertelt het verhaal over een tiener meisje dat opgroeit in extreem moeilijke omstandigheden: haar moeder ligt op sterven, haar vader kijkt niet om naar het gezin vanwege z`n alcohol verslaving. En dus moet Mouchette de zorg voor haar moeder en haar kleine baby broertje op zich nemen. Dat, gecombineerd met het leven op school en een steeds verdere bewustwording van haar seksualiteit, maakt haar leven langzaam maar zeker tot een nachtmerrie...
Robert Bresson levert met deze slechts 81 minuten durende film een zeer krachtige film af. Het verhaal is even simpel als dat het veel power bezit. Het acteerwerk is heel erg sterk. De kleine Nadine Nortier draagt de film zonder moeite en overtuigt volledig. Gedurende de film ga je echt met haar mee voelen, wat natuurlijk te danken is aan het acteerwerk, alsmede aan de afschuwelijke dingen die ze meemaakt. Het geheel ziet er prachtig uit, de film zit heel sterk in elkaar. Bresson geeft les in "less is more": door het weglaten van grote sets, het minimalistisch aankleden ervan en door het weglaten van muziek (behalve tijdens het begin en het einde van de film is even muziek te horen) wordt de film alleen maar sterker. Daar kunnen veel hedendaagse regisseurs nog wat van leren. "Mouchette" is daarmee dus een extreem krachtvolle film geworden die je nog lang zal bij blijven. Zeker een aanrader!

8,5/10
Mooi stukje, klinkt interessant. Jammer dat die Bressons allemaal zo duur zijn, maar sinds Pickpocket heb ik wel zin in meer films van de man.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 09 jan 2007 12:57

Flying Padre Stanley Kubrick, 1951
Heil youtube! Kubrick's eerste documentaire, dat meer weg heeft van een mockumentaire. Echt heel bijzonder is het allemaal niet, maar er zitten een aantal herkenbare hoogtepunten in. Qua verhaal zit het ook enigszins goed in elkaar, het blijft boeien, maar spannend word het nooit. Maar iedereen moet toch ergens beginnen.
7.0/10
Colonel_Kurz schreef:
Meszahline schreef:Het ene shot volgt de andere zo snel op dat het woord cinematografie weinig meer boeit.
Want? Alleen lange shots maken camerawerk goed? Beetje kort door de bocht... alhoewel ik best wil geloven dat het camerawerk in Crank niet zo bijzonder is. :)
Daar heb je dan wel weer gelijk in, maar je hebt eigenlijk nooit genoeg tijd om echt goed naar een mooi shot te kijken (ja, er zijn een aantal aanwezig). Sowieso moet je daar bij Crank niet op letten. Gewoon bier drinken, popcorn eten en lachen met je pa. ;)

kNoe
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kNoe » 09 jan 2007 14:05

12 Angry Men - Sidney Lumet (1957)
Geweldig verhaal, prachtige opbouw :) Heerlijke film met goede acteerprestaties, je wordt helemaal meegezogen in het verhaal.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 09 jan 2007 15:42

grappig schreef:
oT schreef:
kNoe schreef:Sen to Chihiro no kamikakushiVeruit de beste animatie die ik gezien heb.
Je bent niet de eerste (en zal ook niet de laatste zijn) die dat hier op FT roept :) .
Toevallig, gisteren Hauru no ugoku shiro (2004) gezien ook bijzonder mooi. :Y
Vond jij ook niet Calcifer de leukste personage uit de film? :D

grappig
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door grappig » 09 jan 2007 15:44

oT schreef:
grappig schreef:
oT schreef: Je bent niet de eerste (en zal ook niet de laatste zijn) die dat hier op FT roept :) .
Toevallig, gisteren Hauru no ugoku shiro (2004) gezien ook bijzonder mooi. :Y
Vond jij ook niet Calcifer de leukste personage uit de film? :D
Ja moet zeggen heb veel komedies gezien in me leven maar dat pratend vuurtje had alles. _O_

grappig
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door grappig » 09 jan 2007 16:23

Hauru no ugoku shiro (2004)

Alternatieve titel Howl's Moving Castle. De Japanse animatie/fantasie blijven me verbazen ook deze productie van Hayao Miyazaki die we kennen van Princess Mononoke en Spirited Away. Het begint allemaal als Sophie op een uitje de mysterieuze tovenaar Howl tegen het lijf loopt. Howl is buitengewoon knap, maar wanneer de handlangers van de jaloerse Heks van Verspilling hen samen ziet besluit de boosaardige heks Sophie te vervloeken. Sophie wordt in één klap een oud dametje waar ze niet mee kan leven en daardoor vlucht ze. Éénmaal aangekomen bij Howl's Moving Castle herkent Howl haar niet en neemt Sophie aan als huishoudster. Al snel zet de oude Sophie het kasteel op stelten en komt ze in de wondere wereld van goed en slecht terecht van Howl. Maar hoe zal Sophie ooit aan haar vloek kunnen ontsnappen? Schitterend in beeld gebracht vooral het pratende vuurtje Calcifer is niet alleen grappig maar ook een genot voor het oog. De soundtrack klinkt weer als vanouds zoals bij Spirited Away. En toch kun je hem daar niet mee vergelijken. De magie in deze film heeft gewoon een totaal andere vorm dan in Spirited Away, we hebben hier te maken met een veel "realistischere" vorm. Het moment dat Calcifer wordt geïntroduceerd heb elk moment van de film een glimlach op me gezicht gehad. Thema's als natuur versus technologie en goed versus kwaad komt duidelijk naar voren en natuurlijk veel meer van dat soort thema's om hier op te noemen. Oftewel heel erg verfrissend van tijd tot tijd zo'n Ghibli te zien en laten we alsjeblieft die mega productie uit Amerika links liggen die het meer op kwantiteit dan kwaliteit richten. Ik sta open voor andere Ghibli films, iemand?

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 09 jan 2007 16:48

kNoe schreef: 12 Angry Men - Sidney Lumet (1957)
Geweldig verhaal, prachtige opbouw :) Heerlijke film met goede acteerprestaties, je wordt helemaal meegezogen in het verhaal.
Idd!! Helemaal mee eens.

kNoe
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door kNoe » 09 jan 2007 16:52

grappig schreef:Hauru no ugoku shiro (2004)
Dat is de volgende Miyazaki op mijn verlanglijstje :)
Andere Ghibli films staan hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studio_Ghibli . Ik heb er verder nog geen gezien, dus ik kan je nog niet tippen.

bobocad
Regisseur
Regisseur

Bericht door bobocad » 09 jan 2007 17:01

Serpico (1973) ***
Tja what can I say. Er zijn betere films van Al Pacino. En er zijn slechtere films van Al Pacino. Deze schommelt er tussen in.

grappig
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door grappig » 09 jan 2007 17:23

kNoe schreef:
grappig schreef:Hauru no ugoku shiro (2004)
Dat is de volgende Miyazaki op mijn verlanglijstje :)
Andere Ghibli films staan hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studio_Ghibli . Ik heb er verder nog geen gezien, dus ik kan je nog niet tippen.
Veel plezier en bedank door de link. :wink:

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 09 jan 2007 18:40

Metropolis (Fritz Lang, 1927)
Wat een ontzettend geweldige film. De stijl is indrukwekkend, net als de rest van de film. Je komt ogen tekort. Het ziet er echt allemaal fantastisch uit. In feite was dit mijn eerste kennismaking met een stomme film, en dat was dus zeker een geweldige. Deze bewaren we zeker voor in m'n top 25. Prachtig, geweldig, indrukwekkend!
Afbeelding
9.5/10

The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (Jonathan Liebesman, 2006)
Ein-de-lijk. Ik wilde deze film zo graag zien. Vooral ook omdat het origineel een van mijn favoriete horrors is, en de remake hiervan ook erg geslaagd was. Ja het is inderdaad een prequel van een remake. Het verhaal is verreweg van origineel en om het te kunnen snappen het je weinig hersens nodig. Hoewel we hier te maken hebben met een 'beginning', valt dat nog wel mee. De film begint met een ietwat onplezierige geboorte en gaat daarna gelijk door op de moordtoch. Want hoewel het plotje flinterdun is, en ook nergens écht spannend wordt, is deze film wel ongelofelijk goor. De remake had een lekker sfeertje en ook hier is dit sfeerte goed aanwezig. Ook ziet de film er best mooi uit, de felle zon, landschappen en het huis zien er allemaal goed uit. De cast acteert redelijk en R. Lee Ermey steekt daar bovenuit. Ik heb me gigantisch vermaakt. Ach, domme keuzes worden er ook nog genoeg gemaakt, maar de aankleding van deze film is zo goed dat hij wel een flinke voldoende krijgt. Een paar dingen uit de remake worden bovendien op een ranzige manier getoond. Hier kan Hostel écht niet tegenop! Heerlijk.
Afbeelding
7.5/10

asoka
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door asoka » 09 jan 2007 18:47

grappig schreef:Ik sta open voor andere Ghibli films, iemand?
Als Miyazaki-fanboy zit ik met smart te wachten op zijn nieuwe film. Normaal gesproken trekt Ghibli maar weinig tijd uit voor de productie van een film. Vervolgens wordt de film dan meerdere keren uitgesteld omdat Miyzaki een enorme perfectionist is. Voor zijn nieuwe film is echter nu al tot 2008 uitgetrokken, dus het lijkt er op dat deze film nog perfecter zal worden.

Vrijwel alle films van Ghibli zijn geweldig, maar de Miyazaki-films steken toch boven de rest uit. Mijn favorieten zijn (in chronologische volgorde): Nausicaa, Laputa, Totoro, Mononoke, Spirited Away en Howl. Kiki en Porco Rosso vind ik wat minder maar zijn nog steeds erg goed. Van de films van Takahata vind ik eigenlijk alleen Grave of the Fireflies en Only Yesterday toppers.

Gesloten