Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 21 feb 2007 22:28

Afbeelding

Pather Panchali (Satyajit Ray – 1955)
Ondanks de beroerde kwaliteit van de versie die ik zag, is te zien waarom het een klassieker is. Goed opgenomen, goed geacteerd en goede muziek: ongelooflijk dat de film gemaakt is door een ploeg met geen enkele filmervaring. Toch heb ik over het algemeen veel moeite met episodische films als deze. Er lijkt vaak een vrijblijvendheid in te sluipen die de spanningsboog geen goed doet. Helemaal waar is dat, in dit geval althans, natuurlijk niet; de rode draad die de episodes bij elkaar moet houden is hier het opgroeien van het jongetje Apu in een arm Bengaals dorp. Er zitten een aantal prima momenten in, maar als geheel kon het me te weinig boeien.
6,5/10

Drumsticks on fire
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Drumsticks on fire » 21 feb 2007 22:41

Ik heb nét Mad Dogs gezien bij een maat van me...
Het bleek toch niet zo'n goeie film te zijn dat als ik dacht, ik verwachtte meer die Snatch feeling
Maar nee

5.3

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 21 feb 2007 22:45

Creeper schreef:A History of Violence - David Cronenberg, 2005

Het eerste uur was ijzersterk, sterk geacteerd en sympathieke rollen maar in het laatste half uur verzand het geheel. Het is bijna saai. Het verhaal is misschien wel interessant maar wordt maar voor de helft benut. Een 6je lijkt me mooi, ik heb me er mee vermaakt, maar meer ook niet.

●●●●●●○○○○
Ik heb hem zojuist ook gezien, en ben toch wel wat positiever. Het eerste uur is inderdaad geweldig, heel subtiel met echter enkele huiveringwekkende uitbarstingen van geweld. Het is al wel duidelijk: Tom Stall is niet wie hij zegt dat hij is. In het laatste deel gaat hij echter helemaal los, terwijl hij toch gewoon de familyman blijft. Juist die tegenstelling vond ik erg sterk. Het acteerwerk is ook uitstekend, met name Ed Harris en William Hurt, maar ook Maria Bello en zelfs Aragorn doen het prima. Verder nog een mooi ingetogen soundtrack en fraaie cinematografie, en het blijft uiteraard een Cronenberg, dus een kleine maar lekker smerige dosis gore ontbreekt ook zeker niet.
8.5/10

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 21 feb 2007 22:56

Intolerable Cruelty (2003)
Joel Coen

De minste van Coen die ik tot nu toe zag, maar toch een heerlijk grappig filmpje. Lekkere dialogen, maf verhaal, maffe wendingen en een heerlijke cast die lekker op elkaar is ingespeeld. De film verveelt geen moment en de broertjes laten zien dat ze met een romantische komedie ook aardig uit de voeten komen.

7+

Afbeelding

BennyBlanco
Filmster
Filmster

Bericht door BennyBlanco » 21 feb 2007 22:57

Ik heb een blik Kevin Smith maar weer is open getrokken.

Dogma
Afbeelding

Jay and Silent Bob strikes back
Afbeelding

Mallrats
Afbeelding

clerks 2: passion of the clerks
Afbeelding
Elias: Since God created man, and man created the Transformers, the Transformers are like a gift from God, Randal!
Randal Graves: No sir. They are not a gift from God. They are an unholy curse from the beast we call the Desolate One.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 21 feb 2007 23:34

Ik omhels je met 1000 armen Willem van de Sande Bakhuyzen, 2006
Heel impulsief besloot ik Hard Candy terug te leggen en eens een Nederlandse productie te gaan kijken, zonder spijt. Hoewel het eerste half uur begint als een typisch Nederlands neuk-slik-zuip-neuk-hasj-festijn word dit toch eens flink terug gebracht in de rest van de film. Raakvlakken met Simon zijn te vinden, alleen weet 1000 armen het wat zwaarder te brengen. Zwaar genoeg om mijn ogen bewaterd te maken.
Cinematografisch zit het ook heel sterk in elkaar. Alles in de film is prachtig en geen enkel moment heb ik mij moeten ergeren, nou ja, op dat visuele gebied dan. Nee, 1000 armen is verre van perfect, maar wel erg goed.
Afbeelding

PUMA
Regisseur
Regisseur

Bericht door PUMA » 22 feb 2007 00:22

@BennyBlanco

Welke vond je het leukst?

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 22 feb 2007 00:31

Ik heb ook een film gezien vandaag.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 22 feb 2007 00:32

El Chivo schreef:Ik heb ook een film gezien vandaag.
Vertel.

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 22 feb 2007 00:35

The Persuit of Happyness
Gabriele Muccino, 2007

Sterkste rol van Smith tot nu toe, al vrees ik dat ik moet zeggen dat het niet zo moeilijk is, en de Oscar toch echt niet naar hem zal gaan. Typisch Amerikaans filmpje over winners en losers, over alles kunnen bereiken as long as you believe in it. En vreemd genoeg irriteerde dat niet, wat waarschijnlijk ligt aan het schrijfwerk en de importregisseur.

Regie is sterk, sterke beelden. Vreemd genoeg slaagt de toch erg sterke regie er níet in om emotionele momenten helemaal over te laten komen. De scene die nu al bekend staat om zijn Smithovertuigingskracht komt namelijk niet helemaal uit de verf.

Van de twee kampen die er zijn ontstaan na deze film ga ik toch meer bij de liefhebbers staan. Smith en zijn jochie zijn aandoenlijk samen, fijne dialogen en regie worden ook nog eens ondersteund door een meer dan prima soundtrack. Jammer dat het niet écht weet te raken, wat een komt door de korte speelduur, zodat niet alles de tijd krijgt die het verdiend.

7,6/10

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 22 feb 2007 00:43

dannyB schreef:
El Chivo schreef:Ik heb ook een film gezien vandaag.
Vertel.
Ow, moet er hier nog iets zinnig verteld worden ook? Ik had vandaag niet echt die indruk :-)

Nou goed: The Last King of Scotland

Geen kwaad woord over de Whitaker en 'die andere kerel'. Sterke rollen. Maar voor de rest was een deel van de commentaar van flightart een beetje in mijn achterhoofd blijven hangen: het stuk over de typische neokoloniale manier van vertellen (stop in een film over Afrika maar een blanke tussen alle vrolijke afrikaantjes, want dat is makkelijker om sympathie mee te hebben etc.) Daar stoorde ik me dan ook wel aan in het begin van de film, maar tegen het einde aan werd dat toch weer beter (McAvoy word toch wat minder sympathiek en dat vond ik beter werken).
Ook vond ik dat het 'macht corrumpeert'-thema bij Amin niet echt werd uitgewerkt. Men probeert dat dan wat door te schuiven naar de rol van McAvoy, maar ook daar werkt het thema niet echt. Beetje een gemiste kans.
Maar al die minpunten terzijde vond ik het nog best een aangename film.

7,3

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 22 feb 2007 02:02

Afbeelding

Nuit et Brouillard (Alain Resnais, 1955)
De Franse filmmaker Alain Resnais maakte tien jaar na het einde van de 2e Wereld Oorlog een documentaire over de de concentratiekampen van Nazi-Duitsland. Zwart-wit archiefbeelden en nieuw geschoten beelden in kleur, geven hierin ijzersterk het contrast weer van het toen en nu. In het begin is de onderwerp van vertelling nog neutraal wanneer over het gaat over het landschap, de architectuur van de ogenschijnlijke fabrieksterreinen, en later de ideologie van Nazi-Duitsland, maar het zijn de handelingen die plaatsvonden in deze kampen - die vervolgens worden beschreven - die de kijker doen gruwen. De systematiek, de koelbloedigheid waarmee de gevangen en hun bezittingen werden geordend en ontleed is bizar om te aanschouwen.
Narratief is de vertelling wat abrupt, soms leek de film zoekende naar hoe het zijn observatie, zijn verslag wilde vertellen; het was ook zeker geen makkelijk werk geweest om zo kort na dato van gebeuren het goed op een rijtje te kunnen zetten. De voice-over in poëtische Frans en de bijna goedmoedige muziek houden echter sterk de unheimische sfeer vast.

Het was de tweede keer dat ik hem zag (om 10 uur 's ochtends, tijdens mijn hoorcollege Film and Cultural Memory - een vrij pittig begin van de dag), maar de beelden die getoond werden hakten er onverminderd in - het was vaak zo dat ik liefst had willen wegkijken, maar er was een dwang om te te aanschouwen wat ik niet wilde accepteren, wilde beseffen. Ondanks dat dit soort gruwelijke beelden van verminkte mensenlichamen, uitgemergelde lijken, en de onbegrijpelijke logica die de Nazi's vonden in het vernietigen van de, in hun ogen, minderwaardige mens, vaak in veelvoud te zien zijn geweest in vele documentaires en (fictie-)films de laatste vijftig jaar, voelt het in deze documentaire nog vers, zo dichtbij dat je het leed lijkt te kunnen aanraken. De gigantische berg vrouwenhaar opgeslagen in een loods, de betonnen gaskamers, de zeep die uit de doden werd geproduceerd zijn verdwenen in een wildernis van struiken, planten en een bedekking van gras; de vernietigingskampen lijken langzaam te zijn opgelost alsof ze nooit hebben bestaan, maar vergeten worden mogen ze nooit. En vergeet het melodramatische Schindler's List, kijk Nuit et Brouillard om te beseffen waartoe de mens in staat was en is - jegens elkaar.
(9)

P.S. Lees ook, van niet lang geleden, de uitstekende recensie van AngelEyes Afbeelding

jacq
Regisseur
Regisseur

Bericht door jacq » 22 feb 2007 08:55

History of Violence

Hele mooie film met een geweldige cast echt subliem. Viggo Mortensen speelt hierin echt geweldig. Voor mij was het toch heel onverwachts allemaal dat hij toch Joey was, daar hij in het begin van de film zo gewoon een "nette' kroegbaas was.
Het toppunt vond ik William Hurt (heb ik altijd al geweldig gevonden) een klein rolletje maar grandioos.
Iedereen heeft dus zo zijn geheimen. Het eind vond ik ook simpel maar goed.

Barman Lemming (zoon)
Figurant
Figurant
Contacteer:

Bericht door Barman Lemming (zoon) » 22 feb 2007 09:43

@puma en natuurlijk die bennystanko
uike vond die lijst met films die bennyblanco gezien allemaal saai
op eentje naaaa
Laatst gewijzigd door Barman Lemming (zoon) op 22 feb 2007 09:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Drumsticks on fire
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Drumsticks on fire » 22 feb 2007 09:46

Nou ik vind ze best grappig... Op die PUUUUUUUUUR Amerikaanse na dan

Gesloten