Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
ErikSchierboom
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ErikSchierboom » 02 jul 2007 21:04

AngelEyes schreef:Dat is volgens mij juist de hele crux van de film: tonen dat de negers passief hun lot ondergaan en dat dat een van de redenen is dat de rassenkwestie niet eenvoudig op te lossen is. Ik ga er niet vanuit dat Parker ons hier bedenkseltjes op de mouw spelt, maar dat deze visie gefundeerd is, dus ja, dan vind ik die kritiek onterecht.
Ik ga hierin mee, de reden dat de negers passief hun lot ondergaan lijkt mij de consequente vernedering en ondergeschikte positie die ze jarenlang door de blanken zijn toebedeeld. Het is in veel gevallen ook redelijk duidelijk dat men ergens wel wil helpen, maar dat niet doet omdat ze de rest van hun leven ook nog door moeten brengen onder leiderschap van de blanken. Het probleem wordt daarom niet alleen complexer, maar volgens mij ook realistischer. De blanken uit het noorden worden trouwens ook niet enkel als helden neergezet, zo nemen ze onder andere hun toevlucht tot wat barbaarsere verhoormethoden en zijn ze indirect verantwoordelijk voor heel wat leed bij de negers.

BennyBlanco
Filmster
Filmster

Bericht door BennyBlanco » 02 jul 2007 21:42

Jackie Brown, Quentin Tarantino, 1997
Na een discussie over deze film vergleken met andere Tarantino films had ik besloten om hem maar weer is te checken, het was alweer een paar jaar geleden.
Ik weet niet meer met wie ik deze discussie had maar ik moet je gelijk geven deze film is echt een van de betere van Tarantino en moet ik mijn mening bijstellen.
Vet verhaal en nog dopere soundtrack.
Afbeelding
9,5/10

Grizzly Man, Werner Herzog, 2005
Ik was erg benieuwd naar deze docu na vele reclames op Discovery Channel, kijken dus.
In het begin zie je zeker mooie plaatjes voorbij komen van de Beren en vossen(erg grappig en speels) gewoon prachtig ongerept natuur.
Maar na maten deze docu vordert begin ik me steeds te ergeren aan Timothy Treadwell "The Grizzly man" himself.
Wat is die gast de weg kwijt zeg met zijn hippycrap om de 30 seconden zegt hij steeds van die kutzinnetjes: "I'm in love with my animal friends. I'm in love with my animal friends! In love with my animal friends. I'm very, very troubled. It's very emotional. It's probably not cool even looking like this. I'm so in love with them".

Of:

"Oh my gosh! The bear, Miss Chocolate, has left me her poop! It's her crap! It was just in her butt and it's still warm! This is a gift from Miss Chocolate!
Ooh i'm touching it, it's from inside her! oooh i'm so in love with her poop".

De hele film door, ik dacht bij mezelf als hij nog een keer het woord "LOVE" zegt waar een beer in de buurt is hoop ik dat hij word aangevallen voor de camera en dat zijn prins Siegfried kop eraf word geslashed. Maar helaas.

Ik vind het erg voor de familie van zijn vriendin die het eigenlijk al uit had gemaakt en een nieuwe start in haar leven ging maken, dat hij haar heeft meegetrokken in hun dood.
Hij dacht op een gegeven moment dat hij een beer was en dat hij untouchable was voor deze mooie maar bloeddorstge dieren. Dus niet.
Lijkt wel op dat Bokito geval.

Deze docu had een mooi begin maar word naarmate alleen maar slechter.
Afbeelding
5,9/10

Tideland, Terry Gilliam, 2005
Prachtig in beeld gebracht de fantasie van een klein meisje in een nogal aparte situatie. Heroine verslaafde ouders die een voor een de pijp uit gaan, maar papa is niet dood of toch wel....
Ik heb genoten van deze bizarre maar mooie film.
Afbeelding
9/10

Maatman
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door Maatman » 02 jul 2007 21:45

Brick
8.5/10

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 02 jul 2007 21:54

BennyBlanco schreef:Deze docu had een mooi begin maar word naarmate alleen maar slechter.
Nee, jij ging je naarmate de film vorderde steeds meer aan Threadwell ergeren, dat is iets anders dan dat de film daadwerkelijk slecht is. Ik vond Threadwell ook af en toe behoorlijk irritant maar ondanks dat bleef het verhaal me fascineren.

BennyBlanco
Filmster
Filmster

Bericht door BennyBlanco » 02 jul 2007 21:57

ash_ schreef:
BennyBlanco schreef:Deze docu had een mooi begin maar word naarmate alleen maar slechter.
Nee, jij ging je naarmate de film vorderde steeds meer aan Threadwell ergeren, dat is iets anders dan dat de film daadwerkelijk slecht is. Ik vond Threadwell ook af en toe behoorlijk irritant maar ondanks dat bleef het verhaal me fascineren.
mij niet meer het verpeste teveel van de docu, ik heb hem wel afgekeken omdat ik benieuwd was of er ook footage was van de aanval van de beer.
Het was een "teddybeer picknick" :wink:

En van al die honderden uren film die hij geschoten had kiest hij uit dat soort zeik stukken, dat haalt de kwaliteit wel naar beneden.

oT
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door oT » 02 jul 2007 22:37

BennyBlanco schreef:Jackie Brown, Quentin Tarantino, 1997
Na een discussie over deze film vergleken met andere Tarantino films had ik besloten om hem maar weer is te checken, het was alweer een paar jaar geleden.
Ik weet niet meer met wie ik deze discussie had maar ik moet je gelijk geven deze film is echt een van de betere van Tarantino en moet ik mijn mening bijstellen.
Vet verhaal en nog dopere soundtrack.
Afbeelding
9,5/10

Smaak verschilt, Jackie Brown is cool, maar 9,5?! :o
Dit is geen kritiek op jouw kunde om dingen te waarderen, maar ik zal die 9,5 nooit begrijpen.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 02 jul 2007 23:17

BennyBlanco schreef:En van al die honderden uren film die hij geschoten had kiest hij uit dat soort zeik stukken, dat haalt de kwaliteit wel naar beneden.
Nee, daaruit blijkt zijn karakter en motivatie.

Maar goed, ieder z'n eigen cup of tea.

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 02 jul 2007 23:20

Afbeelding

Live Free or Die Hard (Len Wiseman, 2007)

Dit keer geen deel drie, maar een deel vier van een succesvolle reeks in de bioscopen. De naam: Die Hard.
En afgezien het vreselijke begin, keek hij heel aardig weg. Mijn waardering gaat ook uit voor de actie die onbeschaamd jaren '80 en '90 is; hard geweld, recht toe recht aan, zonder te veel franje erom heen - wat een opluchting was na de laatste verschrikkelijke draak van een piratenblockbuster.

Toch was het jammer dat de traditionele halfliners vaak even slecht als geslaagd te noemen waren (wat de film soms echt dom maakte), en dat tegen het eind er flink de slomp in kwam, zelfs wanneer John McClane ging surfen op een bestuurloze straaljager.

Achteraf gezien is Die Hard nummer 4 niet veel soeps wanneer het besef doordringt dat het in feite een slappe mix was van de vorige delen, de bad guy niet meer werd dan een cliché binnen het genre, er wat onopvallende vrouwen-antipathie in verwerkt zat, hackers nog steeds ronduit irritant kunnen zijn, en veels te weinig werd gedaan met de Amerikaanse angstcultuur en ironie ten op zichte van zijn eigen iconische actieproduct.
Toch, omdat ik soms mijn zwak heb voor foute, a-morele actiefilms die eigenlijk niet meer in deze tijd passen:

6
Laatst gewijzigd door flightart op 03 jul 2007 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Rooster
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rooster » 02 jul 2007 23:57

flightart schreef:Toch, omdat ik soms mijn zwak heb voor foute, a-morele actiefilms die eigenlijk niet meer in deze tijd passen:

6
Hmmm ik vind het altijd een beetje verdacht als mensen zich bij voorbaat al uitputten in exuses terwijl daar nog niemand om gevraagd heeft. :wink:

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 03 jul 2007 00:05

Rooster schreef:
flightart schreef:Toch, omdat ik soms mijn zwak heb voor foute, a-morele actiefilms die eigenlijk niet meer in deze tijd passen:

6
Hmmm ik vind het altijd een beetje verdacht als mensen zich bij voorbaat al uitputten in exuses terwijl daar nog niemand om gevraagd heeft. :wink:
Ik ziet het niet als een excuses, maar als een verklaring voor het nog redelijk hoge cijfer.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 03 jul 2007 00:16

Die Hard 4.0
Sara Madou (uit de recensie op Filmtotaal) schreef:Die Hard 4.0 is dé fantasie van elke nerd, euh, actiefanaat.
Nou, niet van deze actiefanaat. Wat een matige film... zo nu en dan had hij zeker zijn momenten, maar voor elk leuk of goed moment waren er twee of drie missers. Van het script tot de regie tot de montage: alles miste de visie van de eerste film, en het plezier van de andere twee. Ooit was McClane een vernieuwende actieheld, die de eenmanslegers van Arnie en Sly Stallone ver achter zich liet, nu is hij een combinatie van hen én Jack Bauer. Sowieso op sommige momenten veel te veel als een televisieproductie aan, met alleen maar close-ups en medium close-ups, en het hackersgedoe dat recht uit een lange 24 aflevering leek te komen. Alleen aan de actiescènes was te zien dat hier met een groot budget gewerkt werd.

Andere minpunten:
- Die Spider-Man gozer. What the fuck? Dat soort bewegingen verwacht je van de X-men, niet van een hacker/terrorist. Paste totaal niet in de film
- De hoofdschurk. Oliphant is goed als hij subtiele woede onder de oppervlakte kan veinzen, zoals hij zo vaak doet in Deadwood. Hier krijgt hij daar de ruimte en tijd niet voor, en komt hij erg zwak over.

Enkele andere pluspunten:
- De gevechtsscène met Maggie Q
- Het stoere gedrag van Mary Elizabeth Winstead

Len Wiseman (Underworld, Underworld 2) bewijst opnieuw over weinig talent te beschikken, wat o.a. in de ineffectieve shoot-outs naar voren komt. Die Hard 4.0 heeft wat mij betreft weinig met de andere Die Hards te maken, en McClane is een schaduw van zichzelf geworden, of hij nou nog fit is of niet. En het wachten op de echt geslaagde en bevredigende grote actiefilm in 2007 duurt voort...

2.5/5

P.S.: de kritiek van Fedor op de dialogen en de slappe mix van vorige delen klopt ook helemaal (zie vorige pagina).

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 03 jul 2007 00:46

Afbeelding
Tenacios D in: The Pick of Destiny (2006 - Lyam Linch)
Ook al is de film wat flauw op zijn tijd, voorspelbaar en ietwat cliché, Jack Black en Kyle Glass weten zeer te vermaken. Met leuke verwijzingen naar classic rocksongs (Guitarway to Heaven, Sweet Leg of Mine) en films (A Clockwork Orange, The Karate Kid), toffe bijrollen van Ben Stiller en Tim Robbins en een geslaagde ode aan oude rockmuziek van onder andere Led Zeppelin, wat een heerlijke soundtrack met zich meebrengt, mits je er van houd. Holy fuckaluckadingdong!

7,5/10

edit: grappig dat Lyam Linch deze film heeft geregisseerd. Deze knakker kennen we van het bescheiden "hitje" My United States of Whatever _O_

edit2: vergat ik ook nog de hilarische paddotrip van JB :D

Creeper
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Creeper » 03 jul 2007 07:33

The Good Shepherd - Robert De Niro, 2006
Was eigenlijk héél erg spannend, maar nog beter geacteerd, geweldig. Mat Damon en Angelina Jolie bewijzen ontzettend sterk te kunnen acteren en ook het verhaal is dik in orde (veel bekende gezichten zien we) maar alstublieft, het had toch echt wel iets korter gemogen...
8.0/10

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 03 jul 2007 08:52

Colonel_Kurz schreef:Die Hard 4.0

2.5/5
Ik ben toch wel iets positiever, al herken ik me in veel van je kritiek. Mijn positievere indruk komt vooral door de (zoals flightart zei) bijna ouderwets aandoende stunts en actiescenes. Die lijken in de Die Hard films toch net iets rauwer en heftiger dan je gewend bent (die pluk haar van maggie q!).
Ik schrok in het begin even van de oude kop van bruce, maar dat wende gelukkig redelijk snel.

Zwakke punten:
-het begin (al maakt de eerste actiescene veel goed)
-spiderman figuur was inderdaad te treurig voor woorden en totaal niet op zijn plaats
-ongeloofwaardige hackers, die afgebeeld worden als de tovenaars van de 21e eeuw, waardoor we alle ongeloofwaardigheden maar voor lief moeten nemen
-ook niet-computergerelateerde onzin, met als meest storende het terugsturen van het aardgas naar het powerstation, wat ook nog eens allemaal spontaan vlam vatte

Al met al zeker geen hoogstaand werkje, maar door de actie toch een heel fijne bioscoop ervaring. Ik vond hem beter dan deel 2, maar minder dan 1 en 3.

7/10

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 03 jul 2007 09:36

ash_ schreef:
Ik heb de Grizzly Man afgelopen weekend ook bekeken, en hoewel Treadwell een raar mannetje is, zat ik me vooral te ergeren aan iets anders.
Laat ik voorop stellen dat hoewel ik Treadwell vaak behoorlijk irritant vond het verhaal me zeker wel intrigeerde. Maar Werner Herzog's commentaar en gemaakte keuzes eisten steeds meer een hoofdrol voor zich op.
(Spoilers hier en daar(voor zover mogelijk bij deze film))

-Hij praatte erg veel, liet weinig ruimte aan de kijker om te bepalen wat hij ergens van vond. Constant werd de eventuele diepere betekenis van ieder beeld je medegedeeld, hoe ver gezocht ook.
Tegelijk had dit iets heel willekeurigs: bij de scene waarin Treadwell zijn ongenoegen over de parkopzichters spuit krijg je van Herzog te horen dat hij op dit punt afstand van hem moet nemen en het niet met hem eens is, terwijl je in de scene daarvoor hebt kunnen kijken naar Treadwell die berenpoep verafgood, waar Herzog geen problemen mee lijkt te hebben.
Ook zijn manier van praten en zijn accent wekte bij mij (hoewel minder rationeel) irritatie op. Dit is minder goed voor mijn betoog, maar mag niet onvermeld blijven :wink:

Wat het commentaar en oordelen van Herzog voor mij storender maakt is dat hij zelf een selectie heeft gemaakt uit 100 uur materiaal. Aangezien we in sommige scenes zien hoe vaak Treadwell takes overdoet en hoe verschillend die takes zijn, zowel qua inhoud als presentatie, vind ik het vreemd dat Herzog, wanneer het hem uitkomt, het materiaal als absolute waarheid en statement van Treadwell presenteerd, terwijl het hoogst onwaarschijnlijk is dat Treadwell dit materiaal ooit gebruikt of naar buiten gebracht zou hebben.

-Ik vond de toon behoorlijk sensationalistisch en enigszins onsmakelijk, vooral in de scenes met de lijkschouwer en met het bandje. De lijkschouwer komt over alsof hij zo uit Braindead had kunnen komen, en verteld vol enthousiasme de meest gruwelijke details, terwijl hij alleen maar aangespoord lijkt te worden door Herzog. Ook is er geen enkele terughoudendheid mbt het inzetten van deze informatie, het enige wat je onthouden wordt is dat je daadwerkelijk naar het bandje moet luisteren.

-Sommige scenes vond ik net iets te gemaakt: Het teruggeven van het horloge aan de ex van Treadwell en het uitstrooien van een gedeelte van de as (waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat dat door Herzog geregeld is voor zijn film), het met vertrokken gezicht beluisteren van het bandje op de koptelefoon om toch maar te laten zien hoe afschuwelijk het allemaal is, de overdreven camerabewustheid van sommige geinterviewden (vooral de lijkschouwer) en Herzog zelf enzovoorts.

Dit alles geeft de film voor mij wel weer een interessante nieuwe laag: Een film over een ijdel persoon (denk aan alle takes van eenzelfde opname, met verschillende bandana's of blootshoofds) die het spoor met de realiteit kwijtraakt, gefilmd door een persoon die ook de waarheid in pacht denkt te hebben en zichzelf belangrijker maakt dan goed is voor zijn doel.
Hierdoor vind ik het eindrelultaat niet echt goed, maar wel reuze interessant :)
7/10

Gesloten