Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 07 jan 2008 01:29

The Fountain
Aronofsky's derde valt tegen. En nee, niet omdat de film zweverig is want dat is het, als je even over het verhaal nadenkt, helemaal niet. Feitelijk is het niet meer dan een "simpel" verhaal over liefde en verlies ingepakt in een pretentieuze vorm. En dat is meteen een kritiekpunt. Deze film *zou* echt goed kunnen zijn maar ik heb constant het gevoel gehad dat er veel uit het oorspronkelijke script is weggelaten om het in godsnaam toch maar te kunnen verfilmen (ik hoef niemand te herinneren aan de development hell waar deze film doorheen is gegaan). Het voelt teveel als een samenvatting van de echte film waardoor ik nooit echt geraakt werd. En dat is jammer want Jackman en Weisz doen het behoorlijk goed en er zijn zat interessante ideeen. Al helpt die spuuglelijke space bubble ook niet. En zo blijft Aronofsky ook na zijn derde film een veelbelovend regisseur.

3/5

Darthmar
Filmster
Filmster

Bericht door Darthmar » 07 jan 2008 08:43

Pirates Of The Carribean At World's End (2007) net op DVD gekregen dus maar gekeken. Dit deel vindt ik beter dan deel 2 Deadman's Chest maar het hele gedoe rond Calypso had voor mij niet gehoeven. Het orginele POTC blijft de beste. Deel 2 en 3 blijven een beetje overbodig.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 07 jan 2008 11:41

L'Appartement, Mimouni
Sterk geacteerd drama dat ook als je de remake Wicker Park hebt gezien interessant blijft. Om even te vergelijken; de cameravoering was een stuk beter, wat tot gevolg had dat de sfeer beter voelbaar was en het makkelijker was mee te leven met de personages. Daarnaast staat Cassel natuurlijk ver boven Hartnett als het om charisma gaat.
7.8/10

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 07 jan 2008 12:02

dannyB schreef:
Lumière schreef:Ik vond Plan 9 from Outer Space toch echt niet meer waard dan een één. Wat vermaak betreft vond ik hem zelfs overwegend saai.
Binnenkort Glen or Glenda proberen :)
Ik heb me er wel mee vermaakt, maar misschien om het feit dat hij onbedoeld grappig was. Ben daarom ook zeker benieuwd naar het andere werk van Wood, zoals Glen or Glenda.
Van te voren iets als Monster Man kijken helpt ook :P . Ik vond de film dus ook grappig (al was dat onbedoeld) maar ook zeer interessant doordat ik vantevoren Ed Wood van Tim Burton heb gekeken. Dan zie je de 'truckjes' terug in de film, bijvoorbeeld dat 'Lugosi' bedekt rondloopt omdat het Lugosi helemaal niet is :D .

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 07 jan 2008 12:20

Afbeelding
Casablanca (1942 - Michael Curtiz)
De film heeft welliswaar een prachtige sfeer, goed acteerwerk, mooie locaties, goede dialogen en goede muziek. Alleen het verhaal stak er een beetje schraal bij af en kon me niet altijd boeien en de romance vond ik niet echt geloofwaardig. Het was me net iets te oppervlakkig. Desondanks enorm vermaakt met de goede punten die ik eerder noemde, maar niet de klassieker die ik verwachtte.

8/10

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 07 jan 2008 12:56

Megalomaniac schreef:L'Appartement, Mimouni
Sterk geacteerd drama dat ook als je de remake Wicker Park hebt gezien interessant blijft. Om even te vergelijken; de cameravoering was een stuk beter, wat tot gevolg had dat de sfeer beter voelbaar was en het makkelijker was mee te leven met de personages. Daarnaast staat Cassel natuurlijk ver boven Hartnett als het om charisma gaat.
7.8/10
Oei....ik zag deze een paar maanden geleden en heb me aan een stuk door lopen ergeren.
Ik vond het heel bombastisch en gewichtig terwijl er inhoudelijk niet zo veel gaande was. Veel dingen zaten te dicht tegen de kitch aan (waarbij ze zich nog serieus leken te nemen), zoals die rozen in bijna alle scenes. Verder kon ik me nauwelijks identificeren met de personages, en werd er voor mij niet duidelijk wat Cassel doormaakte: hij lijkt steeds puur een voorkeur te hebben voor het meisje wat hij op dat moment voor zich heeft, en als hij dan op het eind ogenschijnlijk zonder reden alsnog voor zijn verloofde kiest lijkt dat het beeld te bevestigen dat het allemaal niets uitmaakt. Aangezien het grootste deel van de film over zijn keuze voor de juiste vrouw draait vond ik dat wat teleurstellend. Het camerawerk vond ik bij vlagen wel ok, en sommige overgangen tussen scénes waren mooi gemaakt.
De tekst op de dvd-hoes ('het franse antwoord op de usual suspects!') hielp natuurlijk ook niet echt :)

Van mij kreeg hij waarschijnlijk 3,5 uit 10

Stoorde jij je niet aan het verhaal? En de tegenstelling tussen het redelijk luchtige thema en de pompeuze stijl?

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 07 jan 2008 13:19

Slemper schreef:Oei....ik zag deze een paar maanden geleden en heb me aan een stuk door lopen ergeren.
Ik vond het heel bombastisch en gewichtig terwijl er inhoudelijk niet zo veel gaande was. Veel dingen zaten te dicht tegen de kitch aan (waarbij ze zich nog serieus leken te nemen), zoals die rozen in bijna alle scenes. Verder kon ik me nauwelijks identificeren met de personages, en werd er voor mij niet duidelijk wat Cassel doormaakte: hij lijkt steeds puur een voorkeur te hebben voor het meisje wat hij op dat moment voor zich heeft, en als hij dan op het eind ogenschijnlijk zonder reden alsnog voor zijn verloofde kiest lijkt dat het beeld te bevestigen dat het allemaal niets uitmaakt. Aangezien het grootste deel van de film over zijn keuze voor de juiste vrouw draait vond ik dat wat teleurstellend. Het camerawerk vond ik bij vlagen wel ok, en sommige overgangen tussen scénes waren mooi gemaakt.
De tekst op de dvd-hoes ('het franse antwoord op de usual suspects!') hielp natuurlijk ook niet echt

Van mij kreeg hij waarschijnlijk 3,5 uit 10

Stoorde jij je niet aan het verhaal? En de tegenstelling tussen het redelijk luchtige thema en de pompeuze stijl?
De tekst op de hoes was natuurlijk belachelijk. Ik snap in de verste verte niet hoe ze die vergelijking konden maken.

Ik moet zeggen dat ik de keuze van Cassel ook niet snapte uiteindelijk, wat dat betreft heeft Wicker Park een stuk duidelijker einde. Ik denk dat hij net als ieder ander gewoon onmogelijk een keus kón maken. Hij lijkt voor Alice te gaan nadat hij haar dagboek heeft gelezen en dus ziet wat ze allemaal voor haar over heeft gehad. Dan lijkt het op het vliegveld even dat hij zich bedenkt; hij laat Alice's tas achter en als hij zijn verloofde omhelst, is Alice al voorbij de check-in. Dat duidt er volgens mij op dat hij uiteindelijk toch niet voor Alice wil gaan.
Ik stoorde me verder ook totaal niet aan de stijl. Het luchtige verhaal is voor de personages natuurlijk verre van luchtig; in dat opzicht vond ik stijl wel passend.

Slemper
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Slemper » 07 jan 2008 13:25

fair enough :) Misschien heeft het ook gedeeltelijk met de verwachtingen te maken waarmee ik de film begon (en dat kwam niet alleen door de hoes, ook aanbevelingen van vrienden) maar voor mij was het een van de grootste tegenvallers die ik dit jaar gezien hebt.

Wellicht had ik hem met andere verwachtingen of in een andere bui milder beoordeeld, maar ik denk nu niet dat ik me er ooit opnieuw aan zal wagen.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 07 jan 2008 13:32

Wat dat betreft was ik wel blij dat ik de remake eerst hebt gezien; ik wist in ieder geval grotendeels wat ik van het verhaal kon verwachten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 07 jan 2008 14:31

Scarface (De Palma, 1983)
Voor het laatst gezien toen ik een jaar of 16 was, en hoewel ik 'm in die tijd toch zo'n 3 keer had gezien, wilde ik 'm nog eens zien n.a.v. de discussie in mijn Top 30 Gangster flicks topic. Man, wat een ontnuchtering. Ik verdedigde de film destijds op basis van enkele stukken die ik gelezen had. En in die stukken staan geen leugens: de film gaat over excessen en leegheid, en hoe Tony's ambitie hem uiteindelijk niets opleverd omdat hij de werkelijke betekenis van zijn ambities niet begrijpt. Maar al die punten en nog veel meer zijn al duidelijk, lang voordat er twee uur verstreken zijn. Zolang Tony nog naar de top aan het toe werken is, is Scarface behoorlijk vermakelijk. Maar zodra hij die top heeft bereikt en er vastgesteld is dat hij eigenlijk niks heeft en niemand is (in de scène in bad), stagneert de film even hard als de protagonist. En dan wordt het saaaaaaaaai. Het 'Griekse' drama boeide me niet echt meer, omdat de personages me daarvoor te weinig meer konden schelen. En aan de thematiek werd niets nieuws meer toegevoegd. Je kunt je natuurlijk hard maken voor het feit dat dit juist bij de hoofdthema's past, net zoals je je hard kunt maken voor het feit dat de slaapverwekkende laatste twintig minuten van The New World heel goed de thema's van die film uitdiepen en onderstrepen, maar beiden stukken film zijn vervelend, monotoon en langdradig tot het punt van grote ergernis. :O "Bad guy" speeches daargelaten.
(2,5/5)

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 07 jan 2008 15:10

Colonel_Kurz schreef:ontnuchtering
Surprise, surprise.

Ann McDunn
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Ann McDunn » 07 jan 2008 15:12

:D

VoiceOver
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door VoiceOver » 07 jan 2008 16:56

Rovo schreef:Alien 3 (Fincher, 1992)
Alien 3 gaat weer terug naar het concept van het eerste deel: één Alien. Het vervelende is dat de spanning uit het eerste deel nooit wordt benaderd, laat staan geëvenaard. Ook de actie weet nooit de grootsheid van Aliens te bereiken en een kale Weaver werkt ook niet mee. Alien 3 is weliswaar redelijk vermakelijk, en kent enkele leuke scènes, maar daar is alles mee gezegd.
6.5
Ik weet dat deze film door de gemiddelde Alien-fan gehaat wordt, met name omdat het meisje en de marinier uit deel 2, meteen al aan het begin hardhandig het verhaal uit gegooid worden. Ik behoor tot de kleine (maar de laatste jaren gestadig groeiende) minderheid die de film zijn eigen merites toedicht en hem derhalve hoger in de hiërarchie plaatst, wat mij betreft meteen onder Alien zelf.
De vaak genoemde studio-invloed die de film vernaggeld zou hebben, heb ik nooit veel last van gehad, ook niet na zien van de bekende uitgebreide making of die met de quadrilogie werd meegeleverd.

De spanning uit deel 1 wordt inderdaad niet geëvenaard, dat komt volgens mij ook omdat het in deel 1 allemaal nieuw was en je het monster pas heel laat ziet en daar was die spanning voornamelijk op gebaseerd. Na twee voorafgaande delen had dat in deel 3 natuurlijk weinig zin en weinig effect gehad. Een vergelijking op dat punt gaat wat mij betreft daarom mank.
Waarom ik persoonlijk de film zo hoog acht:
- Radicaal verlaten van de gevestigde verhaallijn en echt proberen iets nieuws te maken en daarbij heel gedurfd twee van de drie overlevende protagonisten meteen uit het verhaal halen.
- Introductie van religieuze elementen binnen gevangenis vond ik boeiend
- De Alien film waarin Weaver voor het eerst zoiets als "acteren" mag laten zien
- Beste cast zowiezo van alle Alien films
- Weg met de domme non-stop actie van deel 2, die hoe meesterlijk ook gedaan door Cameron, mij erg stoorde na deel 1, die ik een veel ergere breuk vond hebben met deel 1 als deel 3 qua sfeer en nog veel minder spanning had dan deel 3, het was alleen maar wat wild schieten en dingen opblazen. Deel 3 bracht voor mij de onheilspellende doemsfeer van deel 1 weer terug, maar dan met een twist.
- Einde van deel 3 vond ik erg mooi en was een perfect einde van de franchise geweest of in ieder geval Ripley's rol daarin.
- Achtervolging van de bijna weerloze mannen als levend aas door de alien naar de smeltkamer vond ik spannender dan alle opgeblazen actie van Alien 2 bij elkaar.
- Ik vond de sets schitterend van Fincher
- Gebruikelijke high tech technologisch overwicht versus superieur monster nu vervangen door low-tech "samenleving" veel interessanter premisse

Luce
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Luce » 07 jan 2008 17:11

Dark Water

Een vers gescheiden moeder verhuist met haar dochtertje naar een in slechte staat verkerend flatgebouw. Al gauw gebeuren er allerlei mysterieuze dingen. Klinkt dat cliché? Guess what; het is het ook. Hideo Nakata, regisseur van onder andere Ringu lijkt lange tijd bang te zijn iets verrassends te doen. Ook de schrikmomenten komen niet tot nauwelijks aan. Wel moet gezegd moet worden dat de film een redelijk gedurfd einde kent; af en toe komt er ook een aardig shot voorbij. Dat kan de film echter niet over de voldoende-lijn trekken. Daarvoor is het script te zwak en de personages te weinig overtuigend (dat overdreven engelachtige dochtertje, yuck :r ). Matig.

4,5/10

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 07 jan 2008 17:30

VoiceOver schreef:*relaas over Alien3*
Hear, hear! Alien3 is zwaar onderschat. Heb je trouwens de half uur langere special edition van deze film ook gezien? Een van die weinige special editions die echt significant anders is dan het origineel en wat mij betreft zelfs nog een stukje beter is.

Gesloten