95.
Mean Streets (
Martin Scorsese, 1973) :: 5.0
Scorsese zijn derde speelfilm( een documentaire ervoor niet meegerekend) is er eentje waarbij hij nog zoekende naar zijn vorm is naar mijn idee. Je kan natuurlijk ook moeilijk meteen een A-class regisseur zijn. Waar ik me aan stoorde en wat de film een 5.0 geeft is het volgende:
*Het personage van Robert de Niro. Hij is een van domste en stomste gangsters die ik ooit in een film gezien heb.
*Op de voorkant van de dvd staan de twee namen van Keitel en De Niro. Maar De Niro krijgt amper speeltijd. En al helemaal geen screen time alone of echt uitwerking van zijn problemen.
* Niks voelt vernieuwend of verrassend aan
* Het teveel gebruik van conflicten die uitlopen tot vechten herhaalt zich keer op en keer en begint gewoon te vervelen
* Het is allemaal zo clichematig. De Niro heeft schuldproblemen doet er zelf 0.0 aan om dit op te lossen en laat alles over aan het personage van Keitel. Wat een afloop geeft die van kilomters afstand is zien aan te komen
Johnn Boy(De Niro) wordt doodgeschoten
*Plus het feit dat bijna heel de cast wel iets irritants heeft waar je je aan ergert
* Tot slot dat de schulden van Johnny Boy(De Niro) eigenlijk het hoofdverhaal is maar dat de romance tussen het personage van Keitel en de nicht van Johnny Boy meer aandacht krijgt. Aan het einde gaat het steeds meer over de schulden van Johnny Boy maar je komt nooit wat te weten hoe het zover is gekomen.
Een 5.0 lijkt nu nog mild maar er zitten wel een aantal leuke stukjes in.