Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 14784
Lid geworden op: 14 nov 2006 00:35
Locatie: Den Haag

Bericht door Kyrill » 17 mei 2008 11:55

Zien jullie allemaal het gedeelte van de zin ''om een discussie op gang te brengen'' over het hoofd?

Gebruikersavatar
Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 15752
Lid geworden op: 03 mar 2005 09:41
Locatie: Arnhem

Bericht door Rich Art » 17 mei 2008 12:07

Kyrill schreef:Zien jullie allemaal het gedeelte van de zin ''om een discussie op gang te brengen'' over het hoofd?
Er wordt toch op gereageerd? Nu aan jouw de beurt om te antwoorden. Anders wordt het wel een erg korte discussie. :wink:

Gebruikersavatar
Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 14784
Lid geworden op: 14 nov 2006 00:35
Locatie: Den Haag

Bericht door Kyrill » 17 mei 2008 12:15

Ja is goed! Goed punt Rich Art!. Ik maak maar een geintje door zo te bashen naar Indiana Jones. Maar zit voor mij wel een beetje een waarheid in. Niet alle anderen trilogien vind ik beter en ook niet de Austin Powers trilogie. Maar de Bourne, Godfather, Lord of the Rings en Star Wars vind ik wel beter dan Indie. Het komt denk ik omdat ik Star Wars beetje mee ben opgegroeid. Ik kan me nog herinneren dat ik in de jaren 90 met mijn Pa naar de bios ging naar The Empire Strikes Back. Dat was zo'n geweldig ervaring voor mij als jongetje van 12 ofzo :)

Gebruikersavatar
Sha
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12747
Lid geworden op: 05 jun 2007 09:29
Locatie: Gouda

Bericht door Sha » 17 mei 2008 12:25

Het is wel een probleem om nieuwe trilogieen te gaan vergelijken met oudere, vooral omdat je bij bepaalde films misschien inderdaad een bepaald 'gevoel' of 'bepaalde 'herinnering' gekoppeld hebt.

Ook zijn soms niet alle delen van een bepaalde trilogy even goed, ik vond zelf bijvoorbeeld Matrix 1 briljant, 2 en 3 vond ik niks.

Maar om jouw voorbeelden te nemen...voor mij zou het rijtje zo lopen :

1- Indy
2- LotR
3- Godfather
4- SW
5- Bourne

Gebruikersavatar
Morrigun99
Hoofdrol
Hoofdrol
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:14

Bericht door Morrigun99 » 17 mei 2008 12:30

Ik kan me Kyrill wel voorstellen: als kind zijnde was ik meteen SW fan na het zien van de film. Toen vervolgens de opgepoetste versies in de bios verschenen, voegde dit enorm veel toe aan de ervaring die Star Wars heet.

Als ze Indy nou ook opnieuw releasen (zonder op te poetsen aub) in de bios, sta ik vooraan. Als ik de trilogie in de bios zou hebben gezien, kijk ik waarschijnlijk ook met meer gevoel terug op de Indy films (voor zover dat mogelijk is :P).

Gebruikersavatar
gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 13593
Lid geworden op: 12 mei 2003 16:15
Locatie: Zwolle

Bericht door gollum36 » 17 mei 2008 16:39

Met wat mensen een nacht van de wansmaak gehouden. Jezus....

Meer Nacht van de Wansmaak: compilatie deel 2 is een verzameling obscure trailers, fragmenten en dergelijke curiosa van de meest wanstaltige troep ooit gemaakt. Zeer memorabel: de kannibalenporno Emanuelle and the Last of The Cannibals, Werewolves on Motorcycles en de nu al legendarische voorlichtingsfilm voor mentaal gehandicapten Do All Women Have Periods?

Deadly Weapons is een klassieke sexploitation. Best te omschrijven als een film waarin een vrouw wraak neemt op een stel moordenaars door ze te stikken met haar werkelijkwaar gigantische borsten. Zeer incompetent gefilmd met een bizarre voic-over, camp-aankleding en vele in-camera foutjes. En het is allemaal nog serieus bedoeld ook.

Island of Death is werkelijk waar één van de ziekste films die ik ooit heb gezien. Wat begint als een normale b-thriller slaat al snel om naar zeer shockerende horror. Qua bloedgehalte valt het nog wel mee, maar alles wat god verboden heeft word op zeer expliciete wijze getoond. Pure exploitation. Dat de film daarnaast één van de meest bizarre stijlwisselingen heeft ooit getoond, en daardoor de laatste twintig minuten briljant uit de toon vallen voegt alleen maar toe aan de cultstatus. Dat, en dat de film tijdenlang de meest gebande film ter wereld was. Zoals de britten het zo mooi zeggen: unnerving.

Bloodfeast, volgens sommigen de eerste slasher. Het is een bizarre film, ongeloofwaardige dialoog en de hele tijd is er de verwondering of het nou serieus of camp bedoeld is. Gelukkig valt er te genieten van de aankleding (Dario Argento blijkt opeens schrikbarend onorigineel) en de verrassend zieke kills.

Kondom Des Grauens is een zelfbewuste duitse komedie, waarin alle hoofdpersonages (New Yorkers) duits spreken. En daar houdt het niet op. De film die het midden houd tussen een parodie op een monstermovie en een parodie op de typische queer/gay cinema, heeft verrassende verwijzingen naar psycho en jaws, de meest hilarische en herhalende dialoog mogelijk een bizar uitgangspunt (een moordende condoom) en sympathieke hoofdpersonages, met als hoogtepunt travestiet Babette. De hele film is een dikke knipoog en valt op dit tijdstip erg goed te genieten. Misschien iets te lang maar de moeite van het kijken waard.

2000 maniacs is de grondlegger van het hillbilly-horror genre, en de tweede film op de avond van HG Lewis (de eerste was blood feast). Uiterst lelijk gefilmd, met corny dialoog, fucking irritante stereotype personages, bizarre muziek en een overload aan rare, cheesy wendingen. I like them this way.

Gebruikersavatar
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 10880
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:28
Locatie: Leuven

Bericht door El Chivo » 17 mei 2008 16:46

gollum36 schreef:Kondom Des Grauens is een zelfbewuste duitse komedie, waarin alle hoofdpersonages (New Yorkers) duits spreken. En daar houdt het niet op. De film die het midden houd tussen een parodie op een monstermovie en een parodie op de typische queer/gay cinema, heeft verrassende verwijzingen naar psycho en jaws, de meest hilarische en herhalende dialoog mogelijk een bizar uitgangspunt (een moordende condoom) en sympathieke hoofdpersonages, met als hoogtepunt travestiet Babette. De hele film is een dikke knipoog en valt op dit tijdstip erg goed te genieten. Misschien iets te lang maar de moeite van het kijken waard.
_O_

Ooit heb ik er zelf dit over geschreven:
Kondom des Grauens (aka The Killer Condom): Duitse low budgettrash, uitgebracht door Troma en nog niet eens zo slecht. Inspecteur Luigi Macaroni onderzoekt een zaak waarin enkele klanten van het New Yorkse Hotel Quickie in duistere omstandigheden hun penis zijn kwijtgeraakt. De schuld blijkt te liggen bij een levend condoom, uitgerust met enkele aardige (door Giger ontworpen) slagtanden Begon meer dan bevredigend, maar werd wel wat te lang gerekt. En in plaats van Duitse soldaten Engels te horen praten in Amerikaanse films, heeft het wel wat om eens New Yorkse agenten Duits te horen praten. 6/10

Gebruikersavatar
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 10880
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:28
Locatie: Leuven

Bericht door El Chivo » 17 mei 2008 18:12

De submarine (een Nederlands productiehuis) special op Docville bestond uit "Bloot" en "Molotov Alva and His Search for the Creator: A Second Life Odyssey"

Afbeelding
"Bloot" een serietje interviews met pubers, gemaakt in samenwerking tussen Submarine en Villa Achterwerk door Mischa Kamp. 6 10- tot 13 jarigen getuigen elk over een onderwerp zoals schaamhaar, zweten, en ongesteld zijn. Elke episode werd anders geanimeerd. Door de animatie kon het allemaal wat anoniemer en universeler gemaakt worden. Goeie zet voor deze kinderdocu's. Inhoudelijk gezien niet echt my cup of tea, maar interessant om zien.

Afbeelding
"Molotov Alva and His Search for the Creator: A Second Life Odyssey" is een reeks minidocumentaires die opgenomen zijn in Second Life, waarin een virtuele documentairemaker verteld over zijn zoektocht naar het hoe en het waarom van die tweede wereld. Van Second Life heb ik eigenlijk helemaal geen kaas gegeten en ik wist totaal niet wat ik er van moest denken. In hoeverre was dit een documentaire, in hoeverre was dit een georchestreerd verhaaltje/promotietour in Second Life? Echt geen idee.

Gebruikersavatar
Creeper
Regisseur
Regisseur
Berichten: 7670
Lid geworden op: 02 jan 2006 17:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Creeper » 17 mei 2008 20:06

Rope, mijn achtste film van Alfred Hitchcock. Werkelijk fantastisch gefilmd. De film lijkt één lange take te zijn maar in werkelijkheid wordt er steeds een onzichtbare cut gemaakt. Elke take duurt zo'n tien minuten. Het acteerwerk is dik in orde en ook het verhaal (soms wel wat ongeloofwaardig) is oké. Jammer is dat ik op geen enkel moment spanning voelde, waardoor de film toch wat tegenvalt.
7.5

xxmoncoxx
Figurant
Figurant
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2008 16:18

Bericht door xxmoncoxx » 17 mei 2008 20:30

the man from lamarie, zojuist op BBC.

een voldoende.

Gebruikersavatar
Kimon
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Berichten: 1169
Lid geworden op: 24 mei 2006 08:43
Locatie: Glimmen, Groningen

Bericht door Kimon » 18 mei 2008 10:00

Be Kind Rewind is helemaal fantastisch! Hedwig geeft het al aan haar recensie; een film om stapelverliefd op te worden :)
8,5

Gebruikersavatar
AngelEyes
Regisseur
Regisseur
Berichten: 4355
Lid geworden op: 28 jan 2005 22:15
Locatie: Amersfoort

Bericht door AngelEyes » 18 mei 2008 10:36

Wat dingetjes van de afgelopen tijd:

Afbeelding

Simón Del Dessierto (Luis Buñuel – 1965)
45 minuten en vanwege productieproblemen niet voltooid als gepland, maar dat is misschien wel zijn zegen, want een afgerond geheel vormt het wel, zonder dat het de kans krijgt teveel in herhaling te vallen. Niet de plot of de dialogen zullen bijblijven, maar vooral de beelden, die van Bijbelse (!) allure zijn. De twist is dat dat gecombineerd wordt met het surrealisme van Buñuel, waarvan de beproevingen tussen de geestelijke en Satan nog wel de meest tot de verbeelding sprekende zijn. De rijdende doodskist, de verleidelijk uitgestoken tong of simpelweg de verwilderde Simon op zijn pilaar; het zijn markante beelden. Je zou bijna vergeten dat het al ook nog eens een sterke, op Pythonesque humor drijvende, satire is op de zinloosheid van religieuze rituelen.
8,5/10

Afbeelding

Subida Al Cielo (Luis Buñuel – 1952)
Een van Buñuel’s minder bekende films, begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. Begrijpelijk, omdat het met auteurscinema weinig te maken heeft, thematisch of stilistisch geeft het geen diepere dimensie aan het oeuvre van Buñuel. Toch is het goed dat dit werk getoond wordt tijdens het retrospectief, want het is wél een verdomd leuke film, die misschien juist vanwege het ontbreken van de geijkte Buñuel-kenmerken aanspreekt. Subida Al Cielo is een chaotische komedie rond een gemêleerd Mexicaans reisgezelschap dat in een gammele bus gevaren trotseert om een verderop gelegen dorp te bereiken. Zonder opzichtig op de lach te spelen, zijn de vreemde situaties die ontstaan minimaal goed voor een glimlach. Ergens voel je je een beetje als de Amerikaanse toeristen die op een gegeven moment opduiken en de Mexicanen gadeslaan, als zijnde een opmerkelijk curiosum. Het is de enorm losse, ongeorganiseerde Mexicaanse mentaliteit die Buñuel hier vastlegt, en in de verwondering daarover bij de niet ingewijde schuilt de humor. Het is wel eens verfrissend niet naar dubbele bodems te hoeven zoeken en geen venijn jegens bourgeoisie of Katholicisme te proeven; Buñuel op zijn vederlichtst, maar daarom niet minder goed.
8/10

Afbeelding

Far From Heaven (Todd Haynes – 2002)
Jaren 50 melodrama naspelen alleen is niet genoeg en dat beseft Haynes goed, want het is vooral de toevoeging van thematiek die in die tijd nog te gevoelig lag, die de film interessant maakt. Een interraciale verhouding en een schijnbaar gelukkig getrouwde vader die homoseksueel blijkt, het wordt duidelijk vanuit jaren 50 perspectief beschouwd. Want een homo moet naar therapie, om een zogeheten heterosexual conversion te ondergaan. En een blanke vrouw die met een neger in het openbaar verschijnt, dat moet je gezien hebben om het te geloven, want eigenlijk kan het niet anders dan vuile roddel zijn. Doordat de hele entourage overtuigend gebracht is, werkt de haast anachronistische plaatsing van deze thema’s prima. Wel moet je waarschijnlijk een sucker voor Sirkiaans drama zijn om hier echt met volle teugen van te kunnen genieten. Want evengoed is Far From Heaven een voorspelbaar voorddreutelend melodrama, compleet met overacting (Julian Moore is gemaakt voor deze rol, ze speelt hem met verve) en brave typeringen (tuinman Haysbert overtreft in wijze engelachtigheid de gemiddelde rol van Morgan Freeman). En ja, jaren 50-achtige kneuterigheid is één ding, maar nagespeelde jaren 50-achtige kneuterigheid… dat vereist al heel wat meer welwillendheid van deze kijker.
7/10

Afbeelding

Manderlay (Lars von Trier – 2005)
Net als in Dogville creëert Von Trier weer een microkosmos. Door het spaarzame decorgebruik ontstaat wederom de indruk naar een soort laboratorisch experiment te kijken: gooi een groep mensen met een bepaalde achtergrond, verzeild in een bepaalde situatie bij elkaar, en zie hoe de samenleving zich ontwikkelt. Zo naturel is het natuurlijk niet, want Von Trier heeft bovenal een boodschap te vertellen. Waar dat in Dogville subtiel genoeg gedaan werd, dat de sturende hand van de regisseur wel eens vergeten werd, raak je bij Manderlay zelden het idee kwijt naar een allegorie te kijken. Het zijn de superioriteitsgevoelens van de (blanke) Westerling, verantwoordelijk voor debacles als Irak, die hier op de korrel genomen worden, terwijl in meer directe zin het slavernijverleden ruim aandacht krijgt. Manderlay is feller van toon, meer politiek getint en bij tijd en wijle dan ook wat prekerig en droog. Niet nieuw is dat er uitstekend geacteerd wordt, al zijn figuren als Howard en Dafoe wat betreft uitstraling van een andere level dan Kidman en Penn.
8/10

Gebruikersavatar
patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 12596
Lid geworden op: 11 jul 2007 12:04
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 mei 2008 12:24

ipv Zwartboek (dvd stribbelde tegen) is het Flags of our Fathers geworden. 7,3/10

Bij vlagen indrukwekkende oorlogsfilm, waarbij ik alleen het idee heb dat Clint Eastwood een beetje te ambitieus is geweest. Door het heen en weer switchen in de tijd kom je er nooit echt helemaal in.

Gebruikersavatar
Lumière
Regisseur
Regisseur
Berichten: 8361
Lid geworden op: 07 mei 2004 12:55
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Lumière » 18 mei 2008 13:09

Indrukwekkend? Ik vond het een afschuwwekkende film. Belachelijk sentimenteel, langdradig en, voor zover ik me dat nog herinner, een slaapverwekkend laatste uur.
Letters from Iwo Jima is wat dat betreft beter, maar nog altijd alles behalve een geslaagd oorlogsdrama.

Gebruikersavatar
El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame
Berichten: 10880
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:28
Locatie: Leuven

Bericht door El Chivo » 18 mei 2008 13:16

Dus, patrob, welke vlagen vond je indrukwekkend?

Gesloten