Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 23 jul 2008 18:59

Jusjuh schreef:The Village blijft verrassend goed overeind na ondertussen de 4e kijkbeurt. Als je langs de plotholes kijkt tenminste. Fenomenale muziek, en ik blijf erbij dat M. een van de meest onderschatte filmmakers is van dit moment. En dat zeg ik onder voorbehoud; the Happening is nog niet gezien.
Ik las in de Empire dat M. waarschijnlijk een betere regisseur dan schrijver is. Iets waar ik mij (zonder The Happening gezien te hebben) wel bij kan aansluiten.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 23 jul 2008 19:26

Silenzio schreef:In elk geval goede comic. Ook al heb ik het meer voor het werk van Jeph Loeb en Tim Sale.
The Long Halloween is inderdaad ook erg goed, hoewel er wel ietsje minder geleend had mogen worden van diverse noirs en The Godfather, wat betreft de dialogen. Alan Moore's The Killing Joke en Grant Morrisons Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth zijn samen met Millers The Dark Knight Returns (ooit bijna in productie met Clint Eastwood!) denk ik mijn favorieten. Maar goed, verder ken ik er eigenlijk niet zoveel, ik ben niet zo'n comiclezer. :P

Yakavetta
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Yakavetta » 23 jul 2008 21:51

Dark Victory, het directe vervolg op TLH is ook erg te genieten. Two-Face is de hoofdvillain, en het verhaal laat duidelijk de overname van Gotham door de ''freaks'' zien. Bovendien één van de weinige strips waarin Robin een pluspunt is! :D

De verhalen uit het begin van Batman's carrière zijn vaak het interessantst. Tegenwoordig zwermt er een groep van sidekicks om 'm heen. The Man Who Laughs is nog zo'n Year One verhaal. De introductie van de Joker nog een keer, gebaseerd op de allereerste verschijning van het personage ooit. Geweldig. Enorme aanrader.

Maar ik ga off-topic; om maar weer terug te komen op films; Vandaag heb ik zoals eerder gezegd, Batman Begins weer eens bekeken. Drie jaar na dato en negen kijkbeurten later kan ik er nog steeds zo van genieten als toen ik 'm de eerste keer zag. Niet vlekkeloos, maar die foutjes vergeet je tijdens het kijken van de film. Heerlijk zeg. Bale, Caine, Murphy, Neeson -- allemaal Helden. En nu op naar The Dark Knight.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 23 jul 2008 22:40

The Dark Knight (Nolan, 2008) - Na een jaar lang reikhalzend uitkijken en speculeren is hij er dan eindelijk en het is het meesterwerk geworden dat ik ervan verwachtte, meer zelfs. The Dark Knight overstijgt de grenzen van zijn voorganger en daarmee ook de grenzen van de beste comic-verfilming die Nolan nota bene zelf heeft verlegd enkele jaren terug.

Het verhaal pikt meteen de draad op na Batman Begins met een verbluffend gevoel van continuïteit die ik nog in héél weinig sequels heb gezien (misschien wel geeneen). Een morele crisis heerst in Gotham tussen de beruchte vigilante Batman en de "ridder op het witte paard" Harvey Dent. Beide trachten de stad op hun manier te redden van de georganiseerde misdaad. Maar wanneer crimineel meesterbrein The Joker tussenbeide komt, doen kanten er niet meer toe en moet er één front gevormd worden tegen wat wellicht de grootste dreiging in de geschiedenis van Gotham is. Waar The Scarecrow en trawanten (wie Batman Begins gezien heeft weet wie ik bedoel) al op chaos belust waren, tilt The Joker dit op naar een veel grootschaliger niveau. En van welke kant zal de redding komen?

Wat deze film zo overweldigend maakt, is hoe misdaaddrama/-thriller, moraliteit en actie perfect verweven worden in een intens en enorm aangrijpend verhaal. Het is een rollercoaster met een brein als het ware. De film rukt zich los van de conventies van de superhelden-/actiefilm en brengt veel meer dan dat, en dat alles in een uiterst realistisch klimaat.
Het acteerwerk is uitmuntend: Christian Bale herneemt glansrijk zijn rol, Gary Oldman krijgt eindelijk de ruimte binnen dit nieuwe Batman-universum die hij verdient en Aaron Eckhart overtreft zichzelf in een uiterst complexe rol. Maar de kers op de taart is Heath Ledger: Vanaf zijn eerste optreden weet hij te betoveren: Hij vermengt brutaal geweld met macabere humor, gruwel met charisma en steelt werkelijk elke scène waarin hij te zien is. Zijn verbale en fysieke duels met Batman zijn schitterend en maken zijn personage des te fascinerend. Verder laten oudgedienden Michael Caine en Morgan Freeman in hun praktisch ongewijzigde rollen toch het beste van zichzelf zien. Vreemde eend in de bijt is Maggie Gyllenhaal: Hoewel ze de schoenen van haar voorgangster Katie Holmes met verve weet te vullen, lijkt haar personage toch een andere richting uit te gaan dan in de eerste film. Die verschillen liggen wellicht in manier van spelen van beide actrices, maar er hing toch dikwijls een vreemd sfeertje in de eerste scènes met Rachel Dawes. Veel valt hier echter niet achter te zoeken, want zoals gezegd: Gyllenhaal is zoals immers uitstekend.
De actie is er ook enorm op vooruitgegaan: Waar Batman Begins nog af en toe het overzicht verloor, worden er hier enkele perfecte pareltjes van choreografie tentoon gespreid. De schermutselingen zijn ook veelvuldiger en dragen bij tot de grimmige en "dit is menens"-sfeer van de film.

Om een lang verhaal kort te maken: Nolan maakt niet alleen de beste comic-verfilming (zelfs mijn twee persoonlijke favorieten V For Vendetta en Sin City halen het niet) of superhelden-film, het is een gangster-epos dat zijn weerga niet kent. Niet in de zin dat er geen betere gangsterfilms zijn, dit is gewoon een hele unieke die met geen ander valt te vergelijken. Een film die nog lang in mijn hoofd en mijn persoonlijke top 100 zal nazinderen.

9,5/10 (als ik er al geen 10 van maak, geef mij een nachtje :P)

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 23 jul 2008 23:23

Ik weiger je recensie te lezen Feoreunn totdat ik hem morgen avond zelf gezien heb :D

Ook ik zag net Batman Begins, die ook voor de 2de keer niet tegenvalt. Er wordt rustig de tijd voor het verhaal genomen en dat komt de film ten goede. Ik vond Katie Holmes wel meevallen als Rachel Dawes. Maar de grote kanon waren natuurlijk Bale, Caine, Oldman, Wilkinson, Freeman etc. Een van de beste superhelden film die ik ooit gezien heb. Waarschijnlijk is zijn opvolger in de trilogy The Dark Knight nog vele malen beter dan deze.

8.5/10

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 23 jul 2008 23:40

Yakavetta schreef:Dark Victory, het directe vervolg op TLH is ook erg te genieten. Two-Face is de hoofdvillain, en het verhaal laat duidelijk de overname van Gotham door de ''freaks'' zien. Bovendien één van de weinige strips waarin Robin een pluspunt is! :D

De verhalen uit het begin van Batman's carrière zijn vaak het interessantst. Tegenwoordig zwermt er een groep van sidekicks om 'm heen. The Man Who Laughs is nog zo'n Year One verhaal. De introductie van de Joker nog een keer, gebaseerd op de allereerste verschijning van het personage ooit. Geweldig. Enorme aanrader.
En die titel zal vast weer een verwijzing zijn naar de gelijknamige stille film, de grootste inspiratie voor Bob Kane voor het Jokerpersonage.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 23 jul 2008 23:50

The Dark Knight
Feoreunn said it all.
9/10

lykathea
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door lykathea » 24 jul 2008 00:40

The Dark Knight.

Overstijgt serieus de verwachtingen. En doet er dan nog een schepje bovenop.

En nu heerlijk slapen.

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 24 jul 2008 07:43

Wow. High expectations.

Silenzio
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Silenzio » 24 jul 2008 08:44

TDK

Ik zou er uren kunnen over doorgaan. Inhoudelijk was de film quasi perfect (alle belangrijke Batman thema's werden goed uitgewerkt). Het was duidelijk dat (zie ook de marketing die eerst Dent centraal zette en pas in een tweede fase de Joker op de voorgrond bracht) niet de Joker, maar wel Harvey Dent de centrale figuur was, waar ik zeer blij om ben. Ik zag eerst geen Dent in Eckhart, maar hij heeft een perfecte vertolking neergezet. De driehoeksverhouding Batman - Dent - Joker kwam perfect uit de verf en de evolutie van Dent was zeer goed weergegeven.

Over een vervolg: ik reken erop dat Two Face een grote rol gaat spelen en het is afwachten welke andere villains ten tonele zullen verschijnen. Er zal ook nood zijn aan een vrouwelijke rol, misschien komt Selina Kyle wel ten tonele..

geertvdheide
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door geertvdheide » 24 jul 2008 09:10

The Dark Knight.
Alles hierover is al gezegd. Ik ben het vooral eens met de recensie op FT van Kolonel_Kurz. De film is werkelijk in alle aspecten prachtig gedaan. En ja, The Joker is legendarisch en zal de filmgeschiedenis ingaan als één van de beste schurken ooit.

Toch ben ik waarschijnlijk één van de minst positieven over deze film, want ik geef 'em slechts een 9. Omdat ik toch bepaalde dingen net iets minder vond, zoals:

[spoilers]
Die sonar-techniek. De nieuwe Batman-reeks probeert redelijk dicht bij echte technieken te blijven, en dan vindt ik dit toch net wat te gek, vooral hoe het direct werd doorgestuurd naar de helm van Batman enzo. Ook de batpod vond ik niet bijzonder sterk, met zo'n ontwerp zou je in het echt nog geen bocht doorkomen.
[/spoilers]

Cijfer: 9,0 van 10

pietje012
Regisseur
Regisseur

Bericht door pietje012 » 24 jul 2008 09:58

Nu kan ik helemaal niet wachten als ik dit allemaal lees, ik zie de film morgenavond. :)

Sha
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Sha » 24 jul 2008 10:05

Ik kijk em wel een keer als het wat rustiger is, heb (nog) niet echt de behoefte om naar de dichtsbijzijnde bioscoop te rennen.

ExCaL^
Bijrol
Bijrol

Bericht door ExCaL^ » 24 jul 2008 10:18

Sommige mensen moeten niet vergeten dat dit een comicbook verfilming is.... :wink:

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 24 jul 2008 11:00

geertvdheide schreef:[spoilers]
Ook de batpod vond ik niet bijzonder sterk, met zo'n ontwerp zou je in het echt nog geen bocht doorkomen.
[/spoilers]
Dat dacht Chris Corbould ook toen de Nolan broers met het ontwerp naar hem toekwamen en hij dat ding moest gaan bouwen. Uiteindelijk konden ze ook maar één iemand vinden die erop kon rijden, stuntrijder Jean-Pierre Goy, die tijdenlang alléén op de Pod reed om er overtuigend op te kunnen rijden voor de film. In Nolans woorden: "It really shouldn't work, but somehow Chris and his team found a way to do it."

Gesloten