Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 19 jun 2010 23:56

Star wars the empire strikes back
Tweede en het minste deel van de reeks. Er zitten wel leuke actiescenes in, maar ook veel te grote stukken die me helemaal niet wisten te interesseren. De ontknoping van dit deel is dan op zich wel weer aardig de moeite waard, maar voor de rest is dit een wat langdradige film.
6,5/10

Star wars return of the jedi
Deze afsluitende film vond ik al weer iets leuker. Het eerste halfuur is wat langdradig bij Jabba, maar daarna komt het wel op gang. Veel actie en spectaculaire achtervolgingen en een leuk eind gevecht. Het einde is een waardige afsluiter van deze voor mij lichtelijk teleurstellende trilogie, die te veel saaie momenten kent tussen spectaculaire actiescènes door.
7/10

Johnny mad dog
Een film die geen moment in de buurt komt van bijvoorbeeld City of God en Blood diamond, wat zo hevig wordt beweert op de achterkant van de dvd. Het eerste kwartier zit je er meteen in en dat is niet positief, zeker niet omdat we in de andere 5 kwartieren een veelvoud daarvan krijgen zonder dat er verder wat gebeurd op het gebied van ontwikkeling in het verhaal. Alles wat we dus voorgeschoteld krijgen is geweld, drugs, geïndoctrineerde domme leuzen, verkrachting en pure haat. Het is duidelijk wat de film wil: shockeren. Als de bovenstaande gebeurtenissen nou wat gedoseerd werden en genuanceerd gebracht werden en er zat een goede ontwikkeling in de personages dan zou het een aangrijpende film kunnen zijn. Nu is het met slechte muziek en de montage van een b actiefilm een puur op sensatie gerichte film met een bijzonder onsympathiek blijvende hoofdrolspeler. Het subplot van een meisje dat het pad van hem kruist, telkens weer, suggereert nog wat hoop, maar komt op een voorspelbaar einde uit.
5/10

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 jun 2010 00:06

Invasion of the Body Snatchers (1956, Don Siegel)

Mijn gevoel bij deze film kent eigenlijk twee kanten. Aan de ene kant beviel met het jaren 50 klassiek Hollywood meets sci-fi sfeertje me zeer goed, ik ben hier nog nauwelijks bekend mee dus ik ga enkele andere titels ook zeker proberen. Tips zijn welkom :).
Aan de andere kant stoorde ik me aan enkele flinke fouten in het script
Spoiler
de 'alien'-mensen vertonen af en toe toch zeker emotie, terwijl ze dat niet horen te hebben. Beste voorbeeld is de vader van Beckie die angstig met zijn geweer de kelder in komt
. Ook dacht ik meer dan eens in de film, had Hitchcock dit script maar verfilmd, er had zeker meer gezeten in de cinematografie en soms ook het acteerwerk.

7.0/10

De '78 versie schijnt nog vrij aardig te zijn toch? En de 2007 versie, heeft iemand die gezien?

Morrigun99
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Morrigun99 » 20 jun 2010 10:19

PascalE schreef:De '78 versie schijnt nog vrij aardig te zijn toch? En de 2007 versie, heeft iemand die gezien?
Toevallig wees ik er laatst nog in een ander topic op: ik heb alle remakes gezien. De 2007 versie (The Invasion) werd destijds behoorlijk bekritiseerd, maar die vond ik nog best te pruimen. Hij blijft alleen enorm oppervlakkig/afstandelijk. The Invasion is echter lang niet zo slecht als de '93 versie (die toch ook z'n charme kent). Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat dergelijke B-horror mij in het algemeen wel kan bekoren.

Persoonlijk is de '78 versie verreweg mijn favoriet. Ik kan daar allerlei redenen voor gaan geven, maar die zijn echt puur persoonlijk. The Body Snatcher reeks moet je echt chronologisch bekijken, aangezien je dan het origineel op prijs kan stellen vanwege zijn originele inslag (en de klassieke 'breaking the fourth wall' scene), maar verderop in staat bent om in te zien dat de '78 remake eigenlijk gewoon beter is zonder afbreuk te doen aan het bronmateriaal.

Oh en Donald Sutherland is een held natuurlijk.

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 20 jun 2010 10:23

Days of Heaven

Met 4 speelfilms op zijn naam in 32 jaar tijd, weet je dat het bij Terrence Malick dat hij zijn films en projecten erg zorgvuldig uitkiest. The Tree Of Life zijn 5de zal waarschijnlijk in ieder geval dit jaar in de VS worden uitgebracht. Nederland weet ik precies hoe het zit met de film. Het is duidelijk dat bij hem kwaliteit boven kwantiteit gaat. Malick is geen enkel opzicht te vergelijken met hedendaagse Hollywood regisseurs. The Thin Red Line is een film over de oorlog in de pacific tijdens WO II met de nodige poetische teksten en vele oogstrelende beelden van landschappen. The New World is een film die zich ten tijden van de ontdekking van de VS afspeelt. Badlands heb ik hier ook liggen maar die moet ik nog zien.

Days of Heaven is een film over een jongen Bill(Richard Gere) die samen met zijn kleine zusje en zijn vriendin het hele land doortrekt op zoek naar werk in erg onzekere tijden. In het begin van de film zie je hem werken in een fabriek waar ijzer wordt gesmeden. Daarna komen ze op een boerderij terecht van een rijke ondernemer. Bill komt er achter dat de man nog maar een jaar te leven heeft. Gezien hij heel veel geld heeft en hij en zijn vriendin en zusje heel arm zijn besluit hij om zijn vriendin te laten trouwen met The Farmer(Sam Sheppard) in de hoop dat de man snel doodgaat en ze de erfenis kunnen opstrijken. Het komt ook goed uit dat The Farmer vanaf het begin al op zijn vriendin Abby(Brooke Adams) verliefd is. Omdat mensen in die tijd hun mond niet konden houden en graag verhallen vertellen doen Bill en Abby voor alsof ze broer en zus van elkaar zijn. Mensen beginnen echter al wel snel achterdochtig te worden...

Days of Heaven is een film van maar 90 minuten en de kritiek is over algemeen dat het een traag tempo heeft. Persoonlijk heb ik daar totaal geen last van bij deze film. Traagheid is maar een vage term als het om films gaat. Als je als kijker genoeg geboeid wordt maakt het mij bijwijze van spreken niet uit of het bijvoorbeeld 2 uur is of 6 uur(La Meglio Gioventu Deel 1 en 2). Days of Heaven is een film die bij mij de juiste snaar raakte. Net als in The New World en The Thin Red Line is hier ook een verteller in het verhaal die tevens 1 van de hoofd personages van de film is. Het betreft het zusje van Bill Linda gespeeld ook door Linda Manz. Ze vertelt haar kant van het verhaal met volledige bezienning en je krijgt er echt een gevoel bij dat ze je echt het verhaal mee in sleurt.

Veelal zijn er films tegenwoordig waarbij de narrator weinig tot vrijwel niets toevoegd. Bij Malick zijn films is dit totaal niet het geval. Het geeft zijn films een extra dimensie. Die vaak veelal met de prachtige geschoten beelden samen er voor zorgen dat Malick zijn films alles behalve doorsnee zijn. Natuurlijk betekent dit niet automatisch dat je helemaal als een blok voor zijn films hoeft te vallen. Over het algemeen zijn ze ook wat traag zeker The New World. Als je daar echter door heen kan prikken dan zal je die traagheid ook niet zo ervaren als iemand anders die de film niks aan vindt. The Thin Red Line viel me de eerste keer zo'n 3 jaar geleden erg tegen. Het was vooral de overdaad aan personages voor mij waardoor ik hem wat minder vond. Binnenkort ga ik hem eens aanschaffen en herkijken. En een film met Richard Gere waar ik me niet aan hem irriteer en zelfs onwijs goed vind spelen moet haast wel goed zijn.

Days of Heaven is een film die eigenlijk vooral goed scoort bij mensen vanwege het schitterende uiterlijk. Dingen als de mooie korenvelden moete tijdens Gladiator ongetwijfeld gekopieerd zijn van deze film. Het is echt veelal adembenemend mooi.

9
Laatst gewijzigd door Kyrill op 20 jun 2010 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Morrigun99
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Morrigun99 » 20 jun 2010 11:30

Ik vind het wel opvallend dat je in je verhaal niet één keer het visuele aspect van de film roemt. Days of Heaven vertelt wellicht een mooi verhaal; qua uiterlijk is ie simpelweg geniaal.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 jun 2010 12:29

Ik wist niet dat er ook nog een '93 versie was. Maar de '78 versie zal ik binnekort maar eens opzoeken dan.
Die 'breaking the fourth wall'-scene was inderdaad erg gaaf, al moet je dat inderdaad wel in tijdsperspectief plaatsen. Zelf dacht ik er dan ook pas aan nadat ik jou stukje net las.

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 20 jun 2010 13:24

PascalE schreef:Ik wist niet dat er ook nog een '93 versie was. Maar de '78 versie zal ik binnekort maar eens opzoeken dan.
Die 'breaking the fourth wall'-scene was inderdaad erg gaaf, al moet je dat inderdaad wel in tijdsperspectief plaatsen. Zelf dacht ik er dan ook pas aan nadat ik jou stukje net las.
ja, van Abel Ferrara. Zoals veel Ferrara's met erg uiteenlopende reviews.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 jun 2010 13:47

El Chivo schreef: ja, van Abel Ferrara. Zoals veel Ferrara's met erg uiteenlopende reviews.
Heb nog niks van de beste man gezien helaas.

Emmatopia
Figurant
Figurant

Bericht door Emmatopia » 20 jun 2010 18:28

inglourious basterds: zelfs de 5de keer is hij nog geweldig.. in de cinema toch leuken dan op een gewoon tv scherm

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 20 jun 2010 20:51

Them! (1954, VS, Gordon Douglas)
Door atoomproeven zijn er gigantische mieren ontstaan, wat al snel het einde van de mensheid betekent. De mega mieren zelf zijn het hoogtepunt van de film. Want verder is de film overladen met irritante clichés en bordkartonnen stereotypes, inclusief FBI agent en sexy dochter van wetenschapper die verliefd worden en kinderen die op het laatste moment gered worden.
cijfer: 5.5

Creature from the Black Lagoon (1954, VS, Jack Arnold)
Deze jaren '50 scifi monster film was een stukje beter door sympathiekere karakters, zowel het monster als de hoofdrolspelers.
cijfer: 6.5

Westworld (1973, VS, Michael Crichton)
In de toekomst is de ideale vakantie bestemming, Delos. Een gigantisch pretpark waar men in een Romeins, een Middeleeuws en Western deel respectievelijk romeintje, riddertje of cowboytje kan spelen. Dit kan allemaal m.b.v. levensechte robots. Wacht even.... levensechte robots? Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. ;)
De film is een lekkere vermakelijke combinatie van western en scifi.
cijfer: 7.5

Forbidden Planet (1956, VS, Fred M. Wilcox)
De crew van een ruimteschip moet de verdwijning van een andere expeditie op een planeet onderzoeken. Daar aangekomen stuiten ze op maar twee overlevenden, een wetenschapper en zijn dochter. Die een heel idyllisch leven lijken te hebben op die planeet. Maar schijn bedriegt (natuurlijk ;) )
Het leukste van deze scifi is dat het allemaal echt lachwekkend standaard is. (Zo standaard als je een peuter vraagt een huis of auto tekenen je een standaard tekening krijgt.) Zo is het ruimteschip echt een vliegende schotel en is er een robot met knipperende lichtjes en ronddraaiende schroeven, die luistert naar de naam Robby, _O_ ! Maar ondanks of misschien wel dankzij dat is de film nog steeds best vermakelijk, ook doordat het plot de aandacht goed weet vast te houden.

The Iron Giant (1999, VS, Brad Bird)
Pracht geanimeerde en ontroerende animatiefilm over een jongen, die vriendschap sluit met een grote buitenaardse robot. De film poost goed de sfeer uit de jaren '50 na, inclusief een beatnik.
cijfer: 8

Morrigun99
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Morrigun99 » 20 jun 2010 21:15

Lonewolf schreef:Creature from the Black Lagoon (1954, VS, Jack Arnold)
Deze jaren '50 scifi monster film was een stukje beter door sympathiekere karakters, zowel het monster als de hoofdrolspelers.
Geweldige Universal klassieker met een verschrikkelijk irritant leitmotief...
Westworld (1973, VS, Michael Crichton)
In de toekomst is de ideale vakantie bestemming, Delos. Een gigantisch pretpark waar men in een Romeins, een Middeleeuws en Western deel respectievelijk romeintje, riddertje of cowboytje kan spelen. Dit kan allemaal m.b.v. levensechte robots. Wacht even.... levensechte robots? Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. ;)
De film is een lekkere vermakelijke combinatie van western en scifi.
cijfer: 7.5
Heerlijke B-film. Volgens mij was dit een van de eerste films met een computer geanimeerde scene (waarin het blikveld van de slechte robot in de eerste persoon werd getoond)...

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 20 jun 2010 21:35

Zo te zien ga jij nu ook helemaal op in het jaren 50 Hollywood sci-fi gebeuren Lonewolf :) .

Darthmar
Filmster
Filmster

Bericht door Darthmar » 20 jun 2010 21:45

Forbidden Planet :D

Met Leslie Nielsen in de hoofdrol. En het eerste optreden van Robbie de Robot (Lost In Space) als ik me niet vergist.
Destijds was het een grens verleggende film.

Zelf heb ik net Sherlock Holmes van Guy Ritchie gezien. Ik had er meer van verwacht n.a.v. de trailers. Ik vond het allemaal rommelig op me overkomen. Maar geen onaardig film maar niet echt kans op herhaling voor mij.

Volgende film: Invictus

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 20 jun 2010 21:58

Morrigun99 schreef:Ik vind het wel opvallend dat je in je verhaal niet één keer het visuele aspect van de film roemt. Days of Heaven vertelt wellicht een mooi verhaal; qua uiterlijk is ie simpelweg geniaal.
Ik vind het zelf ook opvallend :oops: Alleen ik dacht dat ik dat al duidelijk maakte door de voorbeelden van de anderen films er bij te halen.. Ik zou het even toevoegen thnx :T

Rich Art
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Rich Art » 21 jun 2010 07:13

Mickey Blue Eyes (TV)
In 1999 was de sullige rol van Hugh Grant nog leuk, maar dat is inmiddels wel anders. Mickey Blue Eyes is met vlagen grappig, maar helaas veels te vaak veel te flauw. Fuggeddabout it! Ja, graag...
6.0/10

Gesloten