Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Lonewolf » 13 jan 2011 17:23

Airplane! (1980, VS, Jim Abrahams, David Zucker & Jerry Zucker)
Deze film wordt wel gezien als één van de eerste spoof komedies. Zoals bij alle spoof komedies worden er zoveel grappen op je af geschoten dat het succes van de film afhangt van de ratio geslaagde grappen-slechte grappen. Gelukkig zijn er bij deze genoeg goede geslaagde grappen zijn om te compenseren voor de mindere flauwe grappen.
cijfer: 7

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 13 jan 2011 17:32

Ik ken wel een oudere 'spoof-komedie': Three Ages (1923), http://www.imdb.com/title/tt0014538/
:) Een spoof op 'Intolerance (1916)'.
Of ik moet de term spoof niet goed begrijpen.

Calvero
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Calvero » 13 jan 2011 21:39

Is Charlie Chaplins Burlesque on Carmen uit 1915 ook een spoof-komedie?

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 13 jan 2011 22:29

Dat zou goed kunnen, ik heb hem nog niet gezien.

Er is ook nog Dr. Pyckle and Mr. Pryde (1925), maar die heb ik ook nog niet gezien.

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 14 jan 2011 00:04

Lonewolf schreef:Airplane! (1980, VS, Jim Abrahams, David Zucker & Jerry Zucker)
Deze film wordt wel gezien als één van de eerste spoof komedies.
Nee toch?
Ik weet niet zeker wat je onder een spoofkomedie verstaat, maar zoals ik de term doorgaans hanteer is het enigszins inwisselbaar met parodie (parodie, spoof, een send-up van een boek, film, toneelstuk, mocking the conventions of genres and films..).
Zolang er films bestaan, worden er spoofs gemaakt en niet zo'n beetje ook.
Wat dacht je van de kings of the box office in the 70s, Terence Hill en Bud Spencer? The Marx Brothers, Laurel & Hardy (westerns, horror etc..), The Rocky Horror Picture Show, veel blaxploitation-spoofs, de vroege films van Woody Allen, de Carry On-films, ongelooflijk veel James Bond-parodieën en send-ups in de jaren '60s, Jean-Luc Godard, Decamerone-films uit Italië, Abbott and Costello, Mel Brooks, Danny Kaye (hele carrière opgebouwd met spoofs op noirs, musicals en detectives in de 50s), Giallo- en detectivespoofs uit Italië (soms ook weer parodieën op Britse films), Billy Wilder met The Private Life of Sherlock Holmes (en de Sherlock Holmes-parodieën zijn niet te tellen, honderden gemaakt sinds de jaren '40, waarvan tientallen in Italië alleen al), Japanse spoofs op Samuräi-films, Hong Kong met eindeloos veel send-ups en spoofs van martial arts en kungfu in de 60s en 70s (en waarschijnlijk al veel langer), Tsjechische Western-parodieën van Jirí Trnka en Oldrich Lipský, Roger Corman met zijn horror en sci-fi spoofs...

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 14 jan 2011 00:11

Camera Obscura schreef:
Lonewolf schreef:Airplane! (1980, VS, Jim Abrahams, David Zucker & Jerry Zucker)
Deze film wordt wel gezien als één van de eerste spoof komedies.
Nee toch?
Ik weet niet zeker wat je onder een spoofkomedie verstaat, maar zoals ik de term doorgaans hanteer is het enigszins inwisselbaar met parodie (parodie, spoof, een send-up van een boek, film, toneelstuk, mocking the conventions of genres and films..).
Zolang er films bestaan, worden er spoofs gemaakt en niet zo'n beetje ook.
Wat dacht je van de kings of the box office in the 70s, Terence Hill en Bud Spencer? The Marx Brothers, Laurel & Hardy (westerns, horror etc..), The Rocky Horror Picture Show, veel blaxploitation-spoofs, de vroege films van Woody Allen, de Carry On-films, ongelooflijk veel James Bond-parodieën en send-ups in de jaren '60s, Jean-Luc Godard, Decamerone-films uit Italië, Abbott and Costello, Mel Brooks, Danny Kaye (hele carrière opgebouwd met spoofs op noirs, musicals en detectives in de 50s), Giallo- en detectivespoofs uit Italië (soms ook weer parodieën op Britse films), Billy Wilder met The Private Life of Sherlock Holmes (en de Sherlock Holmes-parodieën zijn niet te tellen, honderden gemaakt sinds de jaren '40, waarvan tientallen in Italië alleen al), Japanse spoofs op Samuräi-films, Hong Kong met eindeloos veel send-ups en spoofs van martial arts en kungfu in de 60s en 70s (en waarschijnlijk al veel langer), Tsjechische Western-parodieën van Jirí Trnka en Oldrich Lipský, Roger Corman met zijn horror en sci-fi spoofs...
Misschien heb ik de verkeerde term gebruikt. Ik bedoelde meer die Leslie Nielsen Naked Gun en Hot Shots- achtige films. Dacht dat het daar de eerste van was. Maar ik kan het ook mis hebben.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 14 jan 2011 00:21

Je bedoelt dat het de eerste Zucker, Abrahams and Zucker is? Volgens mij is dat Kentucky Fried Movie. Maar ze braken door met Airplane!

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 14 jan 2011 00:27

Dacht ik ook. Airplane! was een enorme hit en het begin van Jim Abrahams en Jerry Zucker's zegetocht (Kentucky Fried Movie deed niet zo bar veel destijds, dacht ik.) - in Hollywood hebben ze big budget filmspoofs in de jaren '80 en '90s toch haast gemonopoliseerd lijkt het. En Airplane! lanceerde Leslie Nielsen's tweede carrière (als filmster dan, hij is nooit echt weggeweest, maar moest het na een veelbelovend begin toch lange tijd doen met rolletjes in C-grade horror en Columbo- en Love Boat cameos).

Heb zelf het idee dat filmspoofs in de jaren '80 en '90 juist wat in populariteit leken in te boeten (in de bioscoop in elk geval, misschien werd het gecompenseerd door meer spoofs op TV), maar misschien beeld ik me dat in. Steve Martin schiet me te binnen, wel veel komische horror in de jaren '80, maar wat minder van die reeksen direct citerend uit films. Lijkt pas weer box office gold te zijn geworden met de Scary Movies.
Laatst gewijzigd door Camera Obscura op 14 jan 2011 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 14 jan 2011 00:28

Colonel_Kurz schreef:Je bedoelt dat het de eerste Zucker, Abrahams and Zucker is? Volgens mij is dat Kentucky Fried Movie. Maar ze braken door met Airplane!
Oké dat wist ik niet. Maar dat bedoelde ik min of meer ja. Zonder te weten wie het precies waren. Ik had eerlijk gezegd ook niet veel research gedaan naar de film. Dus vandaar dat ik het mis had.

Vandaag (of eigenlijk gister nu al) mijn eerste film van 2011 gezien:
Let Me In (2010, VS, Matt Reeves)
Ik heb het origineel (tuurlijk) ook gezien. Die vond ik goed, maar ik was er ook weer niet zo laaiend enthousiast over zoals zo velen.
Deze remake vond ik ook goed. De film heeft dezelfde sfeer als het origineel. Maar nog belangrijker het heeft ook dezelfde emotionele lading als het origineel. Dit komt mede door het zeer goede acteerwerk van de twee jonge kindacteurs, Kodi Smit-McPhee en Chloe Moretz.
De film maakt wel een paar wijzigingen van het origineel. Die niet allemaal even goed uitpakken. Zo is Abby duidelijker een meisje dan in het origineel. Waardoor haar beweringen dat ze geen meisje is minder overtuigend aankomen. De toegevoegde politieman zorgt wel voor iets meer spanning in de film. Ik vond het ook een goede keuze om die politieman een dikkerdje met snor en bril te maken i.p.v. de gladde stereotype Hollywood-agent. Elias Koteas was totaal onherkenbaar. Maar hierdoor wordt de film wel iets meer een horror-thriller, waarbij in het origineel de nadruk nog meer lag op het drama gedeelte.Andere goede keuze was dat Owen's ouders nooit in beeld komen. Zijn moeder's gezicht is nooit te zien en zijn vader is alleen over de telefoon te horen. Waardoor de eenzaamheid van Owen nog duidelijker wordt.
Een totaal overbodige scene was
Spoiler
wel een andere kersverse vampier die in de brand vliegt in het ziekenhuis.
Verder worden we getrakteerd op een zeer goed en inventief gefilmde
Spoiler
autobotsing.

Zoals ik al zei blijft het belangrijkste de emotionele kern van de film; twee eenzame zielen die elkaar vinden, in takt. Bovendien heb ik er ook gewoon van genoten. Dus het is zeker geen slechte film. Alleen net ietsje minder dan het origineel.
cijfer: 7.5

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 14 jan 2011 11:29

Ratatouille (2007) DVD
Leuke Pixar film met wederom prachtige animatie. Dit is de tweede keer dat ik de film gekeken heb en ik heb me er weer prima mee vermaakt.
7,5/10

Finding Nemo (2003) DVD
Ook deze in de herkijk en ook deze was prachtig geanimeerd en wederom zeer vermakelijk. Ik ben vooral dol op de drama die Pixar in hun films durft te stoppen, dat geeft het net dat beetje extra.
8/10

Letters From Iwo Jima (2006) DVD
Ik had een tijd geleden Flags From Our Fathers gezien en had deze al staan, maar omdat ik Flags niet meer dan middelmatig vond heb ik deze lang laten staan. Deze film geeft een mooi beeld van de Japanse kant en hoe diens soldaten vastberaden zijn te sterven voor hun vaderland. Iets wat ik nooit zal begrijpen, maar wat toch ik een prachtige gedachte vindt.
Uiteraard is niet iedereen hetzelfde en zijn er ook soldaten die niet willen sterven. Een aantal van deze volgen we tijdens hun overleving op het eiland Iwo Jima waar een van de nutteloze gevechten uit WOII werd uitgevochten.
Mooi gefilmd, mooi verhaal en indrukwekkende acteerprestaties.
8/10

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 14 jan 2011 22:23

The Last Picture Show
In waarschijnlijk Peter Bogdanovich`s meest bekende film volgen we de verhalen van een groep jongeren (waaronder een debuterende Jeff Bridges en Cybil Shepherd) tijdens hun zoektocht naar volwassenheid, de ware liefde en echte vriendschap in een zo goed als uitgestorven dorp in Texas. Het is een coming-of-age verhaal dat zowel de kant van de jongeren als de kant van de overgebleven ouderen van het dorp laat zien. Die generatie kloof en het zelf volwassen worden van de hoofdpersonages vormen het mooie hart van de film.

De verlatenheid en rust die in het dorp heerst wordt door Bogdanovich weergegeven in een bijpassend uiterst rustig tempo. De regie is erg sterk en goed in evenwicht waardoor de personages mooi tot hun recht komen en in de film kunnen groeien, mede met dank aan prachtige acteerprestaties.
Ook de muziekale soundtrack (die uitsluitend bestaat uit country klassiekers afkomstig uit jukeboxes, van radio en tv) geeft de sfeer nog net dat extra`s.
Heb wel `t geduld om dit alles goed op je in te laten werken want het is een redelijk lange zit en het tempo ligt verre van hoog

De cirkel van het leven en alles wat er in gebeurd wordt prachtig weergegeven en laat je toch wel enigzins beduusd achter: dit is een geweldige film, een parel onder de coming-of-age films.

9,0/10

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 14 jan 2011 22:30

Dune (1984, VS, David Lynch)
David Lynch's scifi (al was die er zelf niet al te blij mee) neemt de kijker mee naar een heel universum met eigen planeten, volken, religies, voorspellingen en karakters. Die allemaal hun eigen geschiedenis en verhaal hebben. Hoewel ik altijd kan genieten van scifi's die zo'n heel eigen universum creëeren hield ik bij deze film toch te veel het gevoel dat er te veel verhaal (in het bronmateriaal) is om in een film te stoppen. Ik hield het gevoel dat de film alleen maar op de oppervlakte van het verhaal blijft en wat belangrijke momenten aanstipt. Ondertussen worden er grote gaten en tijdsprongen gemaakt die oningevuld blijven. Zoals heel dat zusje Alia, die een mysterie blijft in de film. Ik heb zeker wel genoten van de film. Maar uit eindelijk is de grootste verdienste van de film misschien wel dat ik er door erg benieuwd ben geraakt naar Frank Herberts boek.
O'ja de sfx zijn erg verouderd. Vooral is vaak duidelijk te zien als dingen er opgeplakt zijn.
cijfer: 8

Camera Obscura
Filmster
Filmster

Bericht door Camera Obscura » 15 jan 2011 01:41

Bij van Leest liggen momenteel de MK2-uitgaves (met NL-subs) met een aantal Resnais-films in de 3 voor 25-actie. Het gaat om zijn jaren '80 films, dezelfde als in de Franse Coffret Alain Resnais, maar dan zonder La guerre est finie (1966).

Mon oncle d'amerique (1980)
La vie est un roman (1983)
L'amour à mort (1984)
Mélo (1986)
I want to go home (1989)

Zie ze niet liggen in de NL-webshops. Hebben verder ook nooit een US- of UK-release gehad, dus misschien tijdig toeslaan mocht je ze willen hebben.

Net La vie est un roman gezien en vond het een heerlijke film. Wonderlijke mix van drie verhaallijnen waarin Resnais de personages spontaan in zang en dans laat uitbarsten, erg geholpen door de prachtige cinematografie en het bijzondere production design (wat is er trouwens gebeurd met Bruno Nuytten?). Klein minpuntje vond ik Geraldine Chaplin's accent. In andere films is het vaak wel charmant, maar haar Engelse accent is hier zo lelijk dat ik me afvroeg of Resnais (enigszins geobsedeerd door Frans-Amerikaanse culturele verhoudingen) Chaplin vroeg haar accent opzettelijk aan te dikken.

Hoe al deze elementen van menselijk experiment, musical, zang en dans, spookjes en sages met elkaar verband houden zou ik niet zo durven zeggen, maar ik zou de film niet te rationeel bekijken en gewoon ondergaan en genieten van dit bizarre 'sprookje'.

Afbeelding

TheMajor
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door TheMajor » 15 jan 2011 23:51

Die Büchse der Pandora
Ik had hem de vorige keer een 7 gegeven, maar dat is wel erg laag voor een film als deze.
9,0
bam!

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 16 jan 2011 05:25

Zo ja! Da zijn mooie cijfers, Jonguh!

Ff alle alcohol op een stokkie...

Is dit weer een film van boven 1930?
Echt zonder dollen, jouw toevoegingen van oude films laten mij wel een keuze maken tot overgang van het kijken van echt oude films. Ontzettend interessant!

Straks komt Sunset Blvrd. op TV. Nu een vraag aan jou, TheMajor, heeft het een meerwaarde om meer films van Gloria Swanson te zien om haar rol als vergane glorie in deze film meer te kunnen waarderen?

Gesloten