Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Aston
Regisseur
Regisseur

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door Aston » 18 sep 2011 15:33

Duikboot schreef:Unstoppable gekeken net. Prima entertainment :)
Zeker, een simpele film maar op bepaalde momenten zeer spannend en dus zeker het kijken waard.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 18 sep 2011 15:56

Ik durf zelfs zover te gaan dat het een van de betere actiefilms van de afgelopen jaren is. :P Zoals ik schreef op Salon Indien:
De kroon op een decennium van kinetische actiefilms waarin Tony Scott met vallen en opstaan een nieuwe visuele stijl ontwikkelde en leerde hoe je exact de zogenaamde ‘intensified continuity’ moet gebruiken en inzetten zoals verder eigenlijk alleen Paul Greengrass dat onder de knie heeft – met het verschil dat Scotts films visueel een stuk aantrekkelijker zijn. Weinig moderne actiefilms zijn zo effectief ‘in beweging’ als deze.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 18 sep 2011 16:15

patrob schreef:Things to Come (1936) 7/10

Interessante blik op de toekomst vanuit 1936. Duidelijk geïnspireerd door de spanningen in Europa in die tijd. De film dreigt een klein beetje zichzelf te verliezen in een boodschap die mij niet geheel duidelijk is.
SPOILERS

Je moet het einde zien in het licht van de rol die het 'vooruitgangsdenken' speelt in het werk van H.G. Wells: het is zíjn utopische visie die in de film stap voor stap uiteen wordt gezet. Voor Wells is er (net zoals bij Fritz Langs film Metropolis) een elite nodig van verlichte, rationele wetenschappers en technocraten die de altijd veranderende samenleving de juiste kant op moeten sturen (zo niet, zo laat de film zien, is oorlog, verval en chaos het gevolg).

Dus al is er aan het einde een min of meer utopische, rationele, technocratische samenleving bereikt, Wells wil laten zien dat dat niet betekent dat er een soort eindtoestand is bereikt, zo van "mooi, we zijn klaar, nu kunnen we achterover leunen". Ook hierbinnen kan het nog fout gaan. Er moet altijd vooruitgang blijven, wat nog steeds fout kan gaan - en dat krijg je dus te zien in het laatste stuk van de film - is dat de samenleving decadent wordt, dat de massa zich keert tegen leiderschap of dat leiders zelf decadent worden en de massa niet meer inspireren tot de vooruitgang die nodig is om stagnatie, verval, decadentie tegen te gaan. Vrijheid is goed, maar wanneer de roep om vrijheid 'dat wat gedaan moet worden' blokkeert, is dat slecht voor de samenleving volgens Wells' visie. Vandaar het einde, waarbij dat duo als een soort 'nieuwe elite', net als de Vliegeniers eerder in de film, de basis vormen voor nieuwe vooruitgang. Zij zijn nieuwe pioniers in een eindeloos historisch proces van vernieuwing.

De utopische visie van Things to Come is misschien, net als Metropolis, wat naïef en achterhaald, en de film is verre van perfect, maar toch vind ik het vreemd dat de film zo onbekend is: het is een groots epos, een enorme science fiction blockbuster vol special effects, gigantische decors, een enorm budget... en daarom op z'n minst een leuk curiosum omdat hij uit de jaren '30 komt. Eén van m'n favoriete science fiction films.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 18 sep 2011 18:23

SPOILERS!

Ik zie wat je bedoelt, maar ik krijg bij het einde van de film niet sluitend of de visie van Wells nu overeen komt met diegenen die vooruitgang blijven zoeken of zij die dat liever wat minder snel zien gaan. Door de speech van de voorzitter neig ik wel naar het eerste, maar ik kan me ook voorstellen dat de vooruitgang voor sommigen te snel gaat. Het is per slot van rekening niet niks om mensen met een kanon naar de maan te schieten. :)

Verder vond ik de utopische samenleving en alle scenes met vliegtuigen erg sterk en indrukwekkend in beeld gebracht.

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 18 sep 2011 18:55

Conan the Barbarian (2011) Als ik door alle negatieve recensies niet driedubbel gewaarschuwd zou zijn geweest, had ik de film waarschijnlijk tot op de grond toe afgebrand. Met extreem lage verwachtingen heb ik me er plots prima mee vermaakt. (Waaruit maar weer eens blijkt dat verwachtingen ongelooflijk bepalend zijn voor de ervaring zelf).

De tekortkomingen die een standrechtelijke executie absoluut rechtvaardigen, deden mij juist aangenaam glimlachen: Van de keizerlijke bevalling midden op het slagveld tot de ridicule zandmannetjes. Van de gapende plotholes tot de hopeloze continuïteitsfouten - die zelfs mij opvielen. De meest in het oog springende?
Spoiler
badguy zonder neus wordt gemarteld door zijn masker af te doen en een vinger in zijn "neus" te steken. Volgende shot: masker alweer op
:D

Lekker slecht dus. En ach, laten we nu niet doen alsof het origineel nou zo'n briljant meesterwerk is.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 18 sep 2011 19:25

Bukowski schreef: En ach, laten we nu niet doen alsof het origineel nou zo'n briljant meesterwerk is.
Dat zou je bijna gaan denken als je de recensies leest en wat er daar over het origineel geschreven wordt. Maar waarschijnlijk zal dat heel erg in perspectief geplaatst zijn. :8

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 18 sep 2011 20:54

Vanmiddag het laatste gedeelte uit de blu-ray box gekeken:

Back to the Future Part III
Dit deel speelt zich af in één van m`n favoriete tijdperken van de Amerikaanse geschiedenis: het Wilde Westen. Marty en Doc moeten van daaruit terug zien te komen naar 1985, waar alles in deel 1 natuurlijk begon.
Het is knap om te zien hoe het verhaal en alle connecties uit de eerdere delen worden afgemaakt. Het levert een heerlijke film op, een fijn einde van misschien niet de beste maar wel één van de meest entertainende trilogieën aller tijden.

8,0/10

Hogader
Bijrol
Bijrol

Bericht door Hogader » 19 sep 2011 00:21

Vandaag weer een dagje wat films gekeken. Allereerst met een vriend van me naar de bios gegaan. Hij moest nog wat films inhalen en daarom eerst een film gekeken die we beiden nog niet gezien hadden (Your Highness) om daarna er een te pakken die ikzelf al gezien had (Rise of the planet of the apes). Om de avond af te sluiten zelf thuis nog maar een filmpje op gezet (Hanna).

Your Highness
Ging met erg lage verwachtingen de film binnen, ondanks de cast die lekker in elkaar zat (James Franco, Natalie Portman, Zooey Deschanel :D). De film zelf valt kwa verhaal goed mee en ook het acteerwerk was te pruimen. Niet super goed, maar zeker niet oerslecht. Wat me wel totaal stoorde was het optreden van Danny McBride. De hele film had hij dezelfde slechte rotgrappen, waardoor ze dus maar een klein aantal keer ook echt grappig waren. Al met al wel mee kunnen vermaken en door het optreden van onder andere Zooey Deschanel toch een voldoende gegeven.

6/10

Rise of the Planet of the Apes
Had deze film zelf al een aantal weken eerder in de bios gezien, maar mijn mening blijft hierover gelijk. Een erg goede drama actie film met een aantal zeer sterke verwijzingen naar andere films.

9/10

Hanna
De avond afgesloten met het doorbladeren van mijn lijst van films. Kwam uiteindelijk bij Hanna uit en na het kijken van de trailer heb ik hem gelijk opgezet. Je zit gelijk midden in de film, waardoor bepaalde dingen in het begin onduidelijk lijken. Echter is dat met opzet zo gedaan, zodat het verhaal zich gaande weg helemaal kan ontvouwen. Mede dankzij dit trucje, maar ook de goede performances gaf deze film een zeer goede indruk bij me af. De camera shots waren ook een dikke plus in deze film. Mede hierdoor werd de spanning goed behouden en werd de film geen moment saai.

9/10

EDIT:
Bukowski schreef:Conan the Barbarian (2011) Als ik door alle negatieve recensies niet driedubbel gewaarschuwd zou zijn geweest, had ik de film waarschijnlijk tot op de grond toe afgebrand. Met extreem lage verwachtingen heb ik me er plots prima mee vermaakt. (Waaruit maar weer eens blijkt dat verwachtingen ongelooflijk bepalend zijn voor de ervaring zelf). .
Wat mij het ergste stoorde aan de film was dat er totaal geen tijd werd genomen om het verhaal goed uit te bouwen. Het was gewoon de ene actie scene na de andere, waar Conan de eindbaas eerst 4x tegen moet komen voordat hij hem daadwerkelijk afmaakt. De enige niet actie scene was weer een cliche sex scene.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 19 sep 2011 08:44

The Shining (1980) Alternative Cut DVD
De film opent met een scene waar we een auto volgen die door een mooi bergklimaat rijdt. Deze auto eindigt bij een groot hotel, hier speelt het verhaal zich af. We volgen de familie Torrance die in de winter op het hotel moet passen en ervoor moeten zorgen dat alles blijft werken. Uiteraard is dit geen gewoon hotel en gebeuren er dus de vreemdste dingen...
Meteen vanaf het begin ergerde ik me aan het acteerwerk, ja het is een oudere film, maar dit had beter gekund. Ook Jack Nicholson vond ik het eerste uur tegenvallen. Maar vooral Shelley Duval als Jack's vrouw Wendy vond ik een verschrikking om naar te kijken. Het kind acteerde ook niet best, maar dat is een kind en daar kan ik iets meer van hebben. Pas toen het karakter van Jack zijn gezonde verstand begon te verliezen vond ik zijn optreden memorabel worden, maar dat was slechts in de laatste 30 minuten.
Verder beviel de sfeer die Kubrick gecreeërd heeft me totaal niet, zijn toon was veel te licht, hierdoor vond ik de film nergens spannend. Er viel het eerste uur ook nauwelijks iets te zien, pas tijdens de finale maakte hij de film iets enger. En dan die ontoepasselijke muziek (herrie, noem het hoe je het noemen wilt). Dit was volgens mij dezelfde track die Kubrick ook in "2001" gebruikte, erg aanwezig en op een gegeven moment erg vervelend. Ik vond de film het eerste uur dus weinig aan, gelukkig maakte de laatste 30 minuten dat voor een groot deel goed. Toch is dit voor mij niet dè klassieker die het voor velen wel is. Kleine tegenvaller!
7,5/10

Aliens (1986) Extended Edition DVD
Ripley ontwaakt na bijna 60 jaar uit haar kunstmatige slaap en krijgt te horen dat de planeet waar zij met haar crew de Alien uit de eerste film heeft ontdekt momenteel bewoond wordt door mensen. Wanneer na een korte tijd opeens geen contact meer gelegd kan worden met deze mensen, wordt er een groep mariniers naar de planeet gestuurd en Ripley wordt meegevraagd. Eenmaal op de planeet aangekomen, blijken alle mensen verdwenen en is er een chaos achtergebleven. Al snel komen de mariniers achter de ware toedracht van al deze ellende.
Blijkbaar had ik deze toch nog nooit gezien. Absoluut geen onaardig vervolg op de eerste film. Ik vond dit deel alleen wel iets meer een Sci-Fi actie film, waar de eerste m.i. meer een Sci-Fi horror is. Opzich niets mis mee, Cameron is er goed mee omgegaan. De cast speelt prima, het verhaal zit goed in elkaar en de sfeer is weer lekker grimmig. Uiteraard valt er genoeg te zeggen over de toevalligheden in de film, maarja, het is een Sci-Fi :)
De film heeft wel een vrij lange opbouw, maar dat heeft me nergens gestoord. Wat me wel opviel waren een aantal vergelijkingen met Avatar. De meestbekende uiteraard de wandelende heftrucks, maar ook het controlestation van zowel buiten als binnen vertoonde vergelijkingen met die in Avatar.
8,5/10

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 19 sep 2011 12:37

timdekw schreef:The Shining (1980) Alternative Cut DVD
Moet ik hier lezen dat je de Europese versie hebt gezien van bijna 2 uur?

Jammer dat je juist niet gegrepen werd door de dingen die de film ijzingwekkend maken. De muziek die samen met de langere shots onder je huid gaan zitten. Danny op zijn fietsje door het hotel, kamer 237, het doolhof.
De hele film door hangt er een ongemakkelijke sfeer.

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 19 sep 2011 14:35

timdekw schreef: Meteen vanaf het begin ergerde ik me aan het acteerwerk, ja het is een oudere film, maar dit had beter gekund. Ook Jack Nicholson vond ik het eerste uur tegenvallen. Maar vooral Shelley Duval als Jack's vrouw Wendy vond ik een verschrikking om naar te kijken.
Een oudere film betekend niet meteen slechter acteerwerk, integendeel zou je eerder zeggen. :8 Die vrouw vond ik trouwens ook vreemd moet ik zeggen. Een heel typisch jaren 80 uiterlijk. Maar daarom vond ik haar niet echt slecht acteren. Het kan wel gaan ergeren natuurlijk.

En bij klassiekers als Aliens en The Shining vind ik niet dat het een intro van het verhaal behoeft hoor.;) Die enkeling die hem niet gezien heeft bekijkt het plot maar op de filmpagina.

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 19 sep 2011 15:03

timdekw schreef:Aliens (1986) Extended Edition DVD
Ik vond dit deel alleen wel iets meer een Sci-Fi actie film, waar de eerste m.i. meer een Sci-Fi horror is. Opzich niets mis mee, Cameron is er goed mee omgegaan.
Wat mij betreft is dat de kracht van de serie. Elk deel is weer heel anders, gebruikt andere genres, en andere symboliek.
De film heeft wel een vrij lange opbouw, maar dat heeft me nergens gestoord.
Dat is inderdaad één van de problemen van de extended cut wat mij betreft. Eigenlijk is bij Camerons films de theatrical cut altijd beter dan de extended cut vind ik.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 19 sep 2011 16:59

Aston schreef:
timdekw schreef: Meteen vanaf het begin ergerde ik me aan het acteerwerk, ja het is een oudere film, maar dit had beter gekund. Ook Jack Nicholson vond ik het eerste uur tegenvallen. Maar vooral Shelley Duval als Jack's vrouw Wendy vond ik een verschrikking om naar te kijken.
Een oudere film betekend niet meteen slechter acteerwerk, integendeel zou je eerder zeggen. :8 Die vrouw vond ik trouwens ook vreemd moet ik zeggen. Een heel typisch jaren 80 uiterlijk. Maar daarom vond ik haar niet echt slecht acteren. Het kan wel gaan ergeren natuurlijk.

En bij klassiekers als Aliens en The Shining vind ik niet dat het een intro van het verhaal behoeft hoor.;) Die enkeling die hem niet gezien heeft bekijkt het plot maar op de filmpagina.
Dat bedoel ik er ook niet mee te zeggen, maar in de wat oudere films wordt er op een wat theatralere manier geacteerd, maar dat vind ik juist altijd leuk om naar te kijken. Misschien was die zin niet zo goed geplaatst van me.

En ik was het eerst ook niet van plan om de klassiekers een intro mee te geven, maar het gebeurde gewoon :)

Lonewolf
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door Lonewolf » 19 sep 2011 23:38

John Carpenter's Cigarette Burns (2005, VS, John Carpenter)
Een man wordt op ingehuurd om de meest obscure film ooit te vinden voor een verzamelaar. Rond die film hangen allemaal duistere verhalen, zo zou tijdens de enige vertoning ooit het publiek krankzinnig geworden zijn en elkaar hebben afgeslacht.
De film blijft heel goed mysterieus over wat er nou aan de hand is met die film; wat er gebeurd is, wat er opstaat. Daardoor blijft die lekker spannend. Bovendien is duidelijk te merken dat hier iemand een film maakt over z'n passie; film.
cijfer: 8

Cowboys & Aliens (2011, VS, Jon Favreau)
Het is best raar dat (naar mijn weten) nog nooit iemand dit idee eerder heeft gedaan, een buitenaardse invasie in een ander tijdperk dan het heden. Het wilde westen is een heel goede keuze om zo'n invasie dan te laten plaatsvinden.
De film is prima vermakelijk, ondanks de tekortkomingen die het heeft. Craig is prima op z'n plaats als coole cowboy. Harrison Ford heeft het duidelijk naar z'n zin als gemene oude baas. En als eye-candy is Olivia Wilde niet verkeerd.
cijfer: 7

akketa
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door akketa » 20 sep 2011 00:56

Midnight in Paris

Gil komt met z'n verloofde en familie in Parijs. Als hij na een feestje aangeschoten in het Parijs van de jaren '20 komt en vele grootheden uit de literatuur en kunst tegenkomt wil hij elke nacht terug. In het heden raken hij en zijn vriendin steeds verder van elkaar verwijderd en moet hij kiezen tussen heden en verleden.

Leuke, vlotte film met lekker losse vertolkingen. Alleen de film zit vol met grootheden uit de Amerikaanse literatuur en andere grootheden uit de jaren '20. Als je niet veel afweet van hen en/of hun werk dan mis je een hoop van de humor. Blijkbaar hadden we een kenner uit de zaal, want die lachte de gehele tijd.

Wat me opviel is dat alle spiegels troebel zijn. Even uit mijn hoofd: in de bar bij Hemingway in de eerste nacht. De kastdeur in de hotelkamer. Iemand daar een theorie over?

Gesloten