Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
patrick_h
Filmster
Filmster

Re: Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Bericht door patrick_h » 04 apr 2012 20:46

Darthmar schreef:Nee ik heb van internet discussies begrepen dat in de VS de 3D hype wel over is. Mischien dat daarom John Carter het ook zo slecht deed alleen te zien in 3D.
John Carter is ook in 2D te zien.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 04 apr 2012 21:25

Underworld awakening

De eerste twee delen al een aardig tijdje geleden gezien en die vond ik erg vermakelijk, deze een stuk minder.
Jammer, want er had meer ingezeten, door meer in te zetten op de strijd tussen mensen, weerwolven en vampieren.

Maar ach, kate in latex maakt wel iets goeds.

DrMabuse
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door DrMabuse » 04 apr 2012 21:41

Sometimes They Come Back (1991) en wat was hij slecht. O+
Waarom zijn films gebaseerd op korte verhalen en romans van Stephen King vaak zo slecht? Er zijn uitzonderingen zoals o.a. The Shawshank Redemption (1994), The Shining (1980) maar de meeste zijn om te janken. :cry:

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 04 apr 2012 23:17

Wolmido, een Noord-Koreaanse film uit 1982. Maar als ze hadden gezegd dat ie 20 jaar ouder was had ik het ook best geloofd. De film gaat over een kleine groep soldaten welke met slechts 4 kanonnen en een beperkt aantal granaten de invasie door 50.000 Amerikanen onder leiding van generaal MacArthur drie dagen moet zien op te houden. Iets waar ze door een gewaagde strategie en uiteraard hun door generaal Kim Il-Sung geïnspireerde inzet wonderwel in slagen. Ook al is al snel duidelijk dat het een pure zelfmoordmissie is, ze zullen niet verzaken, iedereen is bereidt zich op te offeren voor het land van Kim Il-Sung in de strijd tegen de American Imperialist Agressors. In werkelijkheid heeft de slag overigens inderdaad drie dagen geduurd, maar was de strijd toch een heel stuk eenzijdiger. Overigens ook opvallend (maar wel begrijpelijk) dat het puur en alleen (Noord-)Korea versus de Amerikanen is, geen woord over Russische of Chinese bondgenoten, Zuid-Koreanen of andere geallieerden.

De gevechten worden geleverd in drie slagen, de manier waarop dit in beeld wordt gebracht is wel erg origineel: archiefbeelden van ontelbare Amerikaanse vliegtuigen en schepen die een waar bommentapijt leggen om zo de onwaarschijnlijke overmacht te illustreren, rondcirkelende, brandende modelbootjes na elke treffer van onze helden, maar hoofdzakelijk beelden vanuit de bunkers, waar na elke bominslag weer een kuub zand door het plafond komt.

De gevechten spelen echter een relatief kleine rol, de film draait vooral om de personages. De heldhaftige commandant die kost wat kost zijn missie tot een succes zal brengen. De hondstrouwe "oom" die zelfs na te zijn neergeschoten zo goed en kwaad als het gaat weer mee komt helpen. De kok die tijdens een bombardement rustig de ronddrijvende vissen uit de zee schept. Het 17-jarige schoolmeisje dat op hele brave wijze de mannen tot heldendaden weet aan te zetten en zelf misschien wel het dapperst van allemaal is. En uiteraard de Amerikaanse krijgsgevangene die heel laf gewoon de hele Amerikaanse strategie aan de Koreanen verklapt, en net voor zijn dood tot het inzicht komt dat de Amerikanen inderdaad fout zijn en het nooit zullen kunnen winnen van de Koreaanse helden.

Levert dit alles een goede film op? Als je door de opzichtige propaganda en wat knullige productie heen prikt is het eigenlijk zo slecht nog niet. Maar het is uiteraard vooral een interessant politiek pamflet, en een mooi voorbeeld hoe Noord-Korea (destijds met een nadrukkelijke inbreng van Kim Jong-Il die de film meer dan ooit gebruikte als propaganda voor zijn vader) met relatief beperkte dosis geschiedsvervalsing (niet meer dan in de gemiddelde Hollywood-productie) die verloren slag tot een onwaarschijnlijke heldendaad van Kim Il-Sung's dappere strijders weet om te buigen.

Voor de liefhebbers die niet even in Pyongyang een dvd'tje willen gaan halen, hij staat ook in z'n geheel op joetjoep:

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 04 apr 2012 23:44

WizardOfOss schreef: Overigens ook opvallend (maar wel begrijpelijk) dat het puur en alleen (Noord-)Korea versus de Amerikanen is, geen woord over Russische of Chinese bondgenoten, Zuid-Koreanen of andere geallieerden.
Ik kan sowieso geen Aziaten uit elkaar houden, ook qua taal niet. Als ik een aziaat zie in Delft en het is een toerist is, is het voor mij een Japanner en als het een student is, is het een chinees. Ik vraag me af hoever de werkelijkheid hier vanaf ligt. :D

Laatst in Gouda trouwens een hongaar verward met een spanjaard. :o

WizardOfOss
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 05 apr 2012 00:18

Hier kan je oefenen: http://alllooksame.com/ :D

Maar ik zou ze op uiterlijk inderdaad ook niet uit elkaar kunnen houden in zo'n film. Maar er wordt ook domweg niet over gesproken. De Amerikanen komen, en die moeten bestreden worden, zo simpel liggen de zaken.

Darthmar
Filmster
Filmster

Bericht door Darthmar » 05 apr 2012 11:08

patrick_h schreef:
Darthmar schreef:Nee ik heb van internet discussies begrepen dat in de VS de 3D hype wel over is. Mischien dat daarom John Carter het ook zo slecht deed alleen te zien in 3D.
John Carter is ook in 2D te zien.
Misschien wel maar als ik keek op voor kaartjes stond bij elke bios toch echt achter elke voorstelling 3D. En zover ik weet is die alleen als 3D uitgebracht en nergens in 2D. Maar het kan zijn dat er hier en daar 2D werd gedraait.

timdekw
Oscar winnaar
Oscar winnaar
Contacteer:

Bericht door timdekw » 05 apr 2012 13:25

Haywire (2012) bioscoop
Behoorlijk langdradige film welke maar nergens naartoe leek te gaan. Prima cast, maar een matig verhaal! Een beetje zoals de meeste films van Soderbergh zeg maar...
6.3/10

patrick_h
Filmster
Filmster

Bericht door patrick_h » 05 apr 2012 14:05

Darthmar schreef:Misschien wel maar als ik keek op voor kaartjes stond bij elke bios toch echt achter elke voorstelling 3D. En zover ik weet is die alleen als 3D uitgebracht en nergens in 2D. Maar het kan zijn dat er hier en daar 2D werd gedraait.
Hier in Nederland heeft de film alleen in 3D gedraaid, maar je refereerde expliciet naar de VS in je post (en ook de andere posts waarin je dit schrijft). In de VS is ongeveer 2/3e van de opbrengst afkomstig uit 2d voorstellingen.

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 05 apr 2012 20:57

PascalE schreef:Let's see what all the fuzz is about: Intouchables
Mmm iets te veel crowdpleasing naar mijn idee. Maar over het geheel wel vermakelijk.

7/10

Aston
Regisseur
Regisseur

Bericht door Aston » 05 apr 2012 21:14

Mij beviel juist een stuk meer dan ik verwacht had. Een hoop gelachen. Een big smile over de hele film duidt voor mij op een hele goede en dus een heel hoog cijfer. :T

9.5/10

Echt genoten. :+

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 06 apr 2012 15:08

Take Shelter

Goede film. Geweldige rollen van Michael Shannon en Jessica Chastain. Einde is erg goed maar de film zelf had ik soms iets meer van verwacht het tempo kon ietjes hoger.

8

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 06 apr 2012 16:15

WizardOfOss schreef:Wolmido, een Noord-Koreaanse film uit 1982.

(...)

Voor de liefhebbers die niet even in Pyongyang een dvd'tje willen gaan halen, hij staat ook in z'n geheel op joetjoep:

Thanks, klinkt erg hallucinant leuk WizardOfOss, ik wilde altijd al eens een Noord-Koreaanse propagandafilm zien, dus ook bedankt voor de joetjoep :T

Deniro
Filmster
Filmster

Bericht door Deniro » 06 apr 2012 22:36

Blood Simple
Net afgelopen nu ik dit schrijf. Mocht dit werkelijk de doorbraak van Joel en Ethan Coen zijn geweest dan kan ik me dat voorstellen. Topfilm, spannend, eng en het verhaal is grandioos, de dialogen super. 9/10

Ed Crane
Regisseur
Regisseur

Bericht door Ed Crane » 07 apr 2012 21:54

Elephant (Gus Van Sant, 2003) - herkijk

Ik ben "Wij zijn maar wij zijn niet geschift" van Tim Krabbe aan het lezen, wat 'de definitieve analyse van het drama op Columbine' zou moeten zijn. Aangezien Columbine de inspiratiebron is voor gelijke incidenten die sindsdien om de zoveel tijd weer ergens plaatvinden, zoals vorig jaar dus zelfs ook in Nederland, wilde ik wel eens beter weten hoe we dit fucked up fenomeen dat blijkbaar erg bij deze tijd past nou moeten duiden. Tim Krabbe haalt Elephant ook aan in zijn boek, en aangezien dit de bekendste, en meest bekroonde van de films gebaseerd op het incident is (hij won in 2003 de Gouden Palm tijdens het Cannes Filmfestival), ging ik'm maar eens herkijken.

Elephant komt uit 2003, dus vier jaar na de gebeurtenissen in Columbine. Elephant is geen letterlijke film over Columbine, maar er door geinspireerd. Op zich een goede keuze, want een letterlijke verfilming zou allicht te veel eer zijn voor de twee gestoorde mafkezen die het zo cool vonden op killingspree te gaan in hun eigen highschool. Er zijn duidelijke verschillen tussen film en de werkelijke gebeurtenissen (een ander stadje, andere personages etc.) Toch zijn er ook vele overeenkomsten (twee jongens als daders etc.) met de berichten die snel na de gebeurtenissen naar buiten kwamen, zelfs veel kleinere details - de daders die gewelddadige videogames spelen, de daders die terwijl ze de school binnengaan een leerling waarschuwen buiten te blijven, het plaatsen van bommen in de school die niet afgaan, het schieten in de bilbiotheek, het neerschieten van een docent etc. Dus het is duidelijk dat de film toch over Columbine gaat.

Het goede aan de film is de vorm en stijl die Van Sant heeft gekozen. In plaats van alleen de daders te volgen, worden veel van de slachtoffers gevolgd terwijl ze hun dagelijkse dingen doen voordat ze slachtoffers worden. Zo worden de slachtoffers echt levende mensen met hun eigen problemen, het tegenovergestelde van hoe de daders hen voorstelden.

Het echt zwakke aan de film is echter dat de film de daders precies zo neerzet volgens de mythe die ontstond in de paar jaar na de shooting, een mythe die nu toch wel door de feiten achterhaald is, maar hardnekkig in het collectieve geheugen blijft staan. Dus van Sant bevestigt het beeld van de twee daders als twee stille jongens die naast de vriendschap met elkaar geen sociaal leven lijken te hebben, altijd alleen introvert zijn, en alsof ze slechts slachtoffers zijn van hevige pesterijen en krenkingen die uitbarst in wraak: dat is de Columbine mythe, alsof slachtoffers wraak namen op hun daders, wat, hoe verschrikkelijk ook, ergens misschien hun daden zou verklaren. In werkelijkheid was dit alles echter niet het geval, hadden ze wel degelijk een flink sociaal leven, pesten en bedreigden ze zelf juist ook anderen, waren hun slachtoffers tijdens de shooting zelf juist vooral zwakkelingen en outcasts, en waren hun werkelijke motieven, voor zover te begrijpen, veel macaberder. Ook neemt de film zelfs de mythe over dat
Spoiler
de ene dader de ander doodschoot, in plaats van dat ze beiden zelfmoord pleegden
Dit alles is Van Sant misschien misschien niet kwalijk te nemen, zoals gezegd was dat nou eenmaal het beeld zoals dat de paar jaar direct na het incident bestond, maar het doet wat mij betreft toch wel afbreuk aan de film.

7/10

Gesloten