Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
AngelEyes
Regisseur
Regisseur

Bericht door AngelEyes » 07 jun 2007 19:50

Afbeelding

Ninotchka (Ernst Lubitsch – 1939)
Misschien wel juist omdat het mijn eerste Lubitsch was vond ik dit een aangenaam lichtvoetige komedie die me niet tegenviel. Zoals zo vaak met vooroorlogse komedies zijn de komische momenten vaker niet dan wel geslaagd, maar het adagium dat slechte grappen niet erg zijn zolang er maar niet teveel nadruk op wordt gelegd wordt hier nageleefd. Daarbij is Ninotchka geen film van de dijenkletsers, maar van de constante glimlach. Nou ja, bijna dan.

De scriptschrijvers, waaronder Billy Wilder, nemen twee keer een risico. Al vroeg in de film wordt besloten het element dat Garbo en Douglas elkaar liefhebben, maar zonder het te weten elkaars vijanden zijn, zo goed als niet uit te spelen. Deze keus pakt niet verkeerd uit, want daardoor kennen de daaropvolgende scènes tussen Douglas en Garbo nog iets van pit. De caféscène waarin Garbo haar eerste lach lacht is amusant, al is het moment suprème weinig subtiel.
De andere wending van het verhaal doet de film in het laatste half uur weinig goeds. Tot dan toe kende Ninotchka al de nodige grappen ten koste van het communisme, maar was ik bereid het propagandistische toontje weg te wuiven als dienstbaarheid aan de plot. Onterecht, want in het laatste stuk blijkt Ninotchka veel minder een romantische komedie te zijn dan een propagandistische film, of in ieder geval een mislukte politieke satire. Eigenlijk had ik dat aan kunnen voelen; het nuancerende tegengeluid, Douglas die lijkt te kantelen van kapitalist naar communist, wordt weinig overtuigend uitgespeeld.

Waarom heb ik er dan toch van genoten? Een woord: Garbo. Zelfs als ze een onderkoelde rol speelt hangt er een zweem van overtrokkenheid omheen. Het past gewoon bij het typetje dat ze speelt. De charme van deze rol trek ik een stuk beter dan de flamboyance die ze in Grand Hotel tentoonspreidt. Flighart heeft gelijk in vrijwel alle punten die hij noemt: braaf, weinig subtiel, veel matige rollen en veel flauwe humor, maar vanwege Garbo (en mijn onbekendheid met Lubitsch?) kom ik net wat hoger uit. Mijn interesse naar meer werk van Lubitsch is in ieder geval gewekt….
7,7/10

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 07 jun 2007 22:39

Gisteren:

Zodiac
David Fincher is terug en hoe! Hij levert na de jarenlange stilte rond z`n persoon opnieuw een enorm sterke film af.
Zodiac is anders als andere seriemoordenaar films in de zin dat het verhaal zich niet zozeer concentreert op de jacht op de Zodiac maar meer op het feit dat de onderzoekers, en dan met name Jake Gyllenhaal`s personage Robert Graysmith, steeds meer geobsedeerd raken door z`n daden.
Waar in het begin van de film de aandacht nog ligt op de massale klopjacht op Zodiac, verschuift de aandacht langzaam maar zeker steeds meer naar andere zaken terwijl Graysmith zich steeds meer gaat vast bijten in het geheel. Met alle gevolgen vandien.
Het feit dat dus niet zozeer de klopjacht zelf centraal staat is een welkome verandering ten opzichte van andere films en komt nergens geforceerd over. Integendeel: het zorgt er juist voor dat de karakters verder kunnen worden uitgediept waardoor je steeds meer met ze gaat meeleven.
Het tempo ligt tamelijk laag maar ook dat is geen probleem, de film weet de volle 2,5 uur te boeien.
Het oog voor detail is in de hele film opvallend groot. Van uiteraard kleren tot tv sets en auto`s tot de muziek op de achtergrond. Ook dat verhoogt uiteraard alleen maar de sfeer.

Het acteerwerk is zeer goed te noemen. Jake Gyllenhaal bewijst eens te meer dat ie een geweldig getalenteerd acteur is en zet een fantastische rol neer. Daarnaast zijn ook de andere rollen, van de grote bijrollen tot en met de kleinste personages, erg goed geacteerd waarbij Mark Ruffalo er bovenuit steekt.

Met z`n terugkeer op het hoofdpodium van de cinema levert Fincher dus een zeer indringende en indrukwekkende film af die het meer dan waard is om gezien te worden.
Nu al één van de toppers van het jaar.

8,5/10

gollum36
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door gollum36 » 07 jun 2007 23:06

The Bourne Identity is een vakkundig gemaakte spionage-actie-thriller, met een geweldige autoachtervolging, maar stijgt maar met moeite boven de middelmaat uit. Had meer ingezeten.

7.1 / 10

Mirocube
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Mirocube » 07 jun 2007 23:13

The Last Seduction (John Dahl, 1994)
Sensuele, komische thriller met een sublieme Linda Fiorentino als de femme fatale van dienst en Bill Pullman in een bijzonder grappige bijrol.
8/10

Afbeelding

Eligius
Regisseur
Regisseur

Bericht door Eligius » 07 jun 2007 23:21

The Village
M. Night Shyamalan, Amerika 2004

Met M. Night Syamalan's films heb ik nooit veel op gehad, maar deze film slaat toch werkelijk alles. Het stond me in de eerste plaats al verschrikkelijk tegen om deze film te moeten gaan zien, maar toch heb ik gepoogd om de film zo onbevangen mogelijk te gaan zien. Die poging mislukte al naar het eerste kwartier...

Er was zo veel aan de film dat niet werkte, niet klopte of gewoon oervervelend was. Neem nu bijvoorbeeld dat akelige plechtstatige taalgebruik. Nu valt dit wel een beetje te plaatsen na de zogenaamde 'plottwist' (waar ik zodirect nog over ga zeuren) en wat uileg daaromtrend, maar daarvoor is het vreselijk vervelend. Het dorp tracht een onschuldige boeren gemeenschap te zijn maar daar hoort zulk plechtig taalgebruik compleet niet bij. Dat verwacht je van een film gesettled in een bourgeoise of adelijke omgeving, maar na een vrolijke klompendans heb ik echt geen zin in zulk soort gezever. En naast dat het onnatuurlijk en vooral geforceerd overkomt doet het ook erg afbreuk aan het spel. De acteurs, die sowieso geen van allen erg denderend zijn, komen over als houten poppen. Je voelt geen passie, geen emoties. En als er dus toch gehandeld wordt vanuit een emotie (en er wordt constant nadruk op gelegd want: "Oh, I am so very fond of him my father, do I have thou blessings on this most joyous of days?") komt het compleet niet over en slaat het eerder als een tang op een varken.

Ook het verhaal doet zichzelf constant de das om. Want ja ik was ook een beetje geïntrigeerd door wat er zich nu afspeelt in het bos. Maar daar wordt ook bijna gelijk afbreuk aan gedaan. De focus ligt te veel op een zeer slecht geacteerd liefdesplotje, maarja, dat moest wel want zonder dat plotje was er geen reden voor de film, want waarom zou Ivy anders het bos in willen. In een recensie las ik dat je de film ook niet moet kijken om wat er in het bos te doen is, maar meer moet zien als een studie naar hoe mensen met een 'onbekende' dreiging om gaan. Heb ik ook geprobeert maar ik kon enkel tot de conclusie komen dat dat punt juist er zwak was uitgewerkt.

En dan die enorm tenenkrommende plottwist. Natuurlijk wilde Shyamalan weer zo'n zelfde effectje inbouwen als hij dat heeft gedaan bij The Sixth Sense, maar was het dan echt nodig om zo iets flauws en onnodigs te introduceren. Het was al lang duidelijk dat de gemeenschap was opgericht om te vluchten van het corrumperende kapitalisme uit 'the towns'. De magere plottwist aan het einde accentueerde dit slechts op een erg overbodige manier.

Zijn er dan geen enkele positieve punten aan de film? Jawel hoor, een paar. Bijvoorbeeld de fotografie. Die is goed geslaagd en het kleurgebruik spreekt soms best wel voor zich. De overige cinematografie echter is dan weer een beetje jammer. De cameravoering is niet consequent, welke niets toevoegt, en natuurlijk moet er op de erg dramatische momenten gebruik gemaakt worden van slowmotion, hevige muziek en van die nare geluidseffecten die het ademhalen zo enorm accentueren. Instant jeuk dus.

De film kon me dus niet boeien als portret van het dorp, het verhaal trok me echt niet en ik werd nu ook niet bepaald geprikkeld om te willen weten wat er zich in het bos schuil hield... Ik wilde slechts weten wanneer de film eindelijk zou eindigen.

2.8/10

flightart
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door flightart » 07 jun 2007 23:29

Amen.

BennyBlanco
Filmster
Filmster

Bericht door BennyBlanco » 07 jun 2007 23:32

Starwars I "A phantom menace"
nog een keer...
8,5/10

Starwars II "Attack of the Clones"
alweer..
7,9/10

Jusjuh
Regisseur
Regisseur

Bericht door Jusjuh » 08 jun 2007 00:09

Looi, ik denk dat wij het nooit eens zullen worden.

Jesus Camp

Heidi Ewing, Rachel Grady - 2007

Intrigerende docu over de indoctrinatie op kinderen door radicale Christenen. Een film die eng, fascinerend, walgelijk en prachtig, en zo ook haar inhoud. Het enige grote probleem aan de film is dat er amper kanten zijn. Goed dat de film (redelijk) objectief blijft, maar een mogelijkheid tot kiezen is er dan ook amper, op het radiogesprek na.

Zoals ik het verwachtte. Sterk en fascinerend, maar ietwat eenzijdig.

Guido
Regisseur
Regisseur

Bericht door Guido » 08 jun 2007 02:06

Net nog even een paar scenes Clercks gekeken :P

'Happy-Scrappy' Mom: Excuse me, do you sell videos?
Randal Graves: Yeah, what're you looking for?
'Happy-Scrappy' Kid: Happy Scrappy Hero Pup.
Randal Graves: Okay, hang on, I'm on the phone with the distribution house now, lemme make sure we got it. What was it called again?
'Happy-Scrappy' Mom: Happy Scrappy Hero Pup.
'Happy-Scrappy' Kid: Happy Scrappy!
'Happy-Scrappy' Mom: She loves it.
Randal Graves: Obviously. Yeah, hello, this is RST Video, customer number 4352, I need to place an order. Okay, I need one each of the following tapes: "Whispers in the Wind", "To Each His Own", "Put It Where It Doesn't Belong", "My Pipes Need Cleaning", "All Tit-Fucking Volume 8", "I Need Your Cock", "Ass-Worshipping Rim-Jobbers", "My Cunt Needs Shafts", "Cum Clean", "Cum-Gargling Naked Sluts", "Cum Buns III", "Cumming in Socks", "Cum On Eileen", "Huge Black Cocks and Pearly White Cum", "Girls Who Crave Cock", "Girls Who Crave Cunt", "Men Alone II: the KY Connection", "Pink Pussy Lips", and, uh, oh yeah, "All Holes Filled with Hard Cock". Uh-huh... yeah... Oh, wait, and, what was that called again?

:')

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 08 jun 2007 05:15

Death Proof(Quentin Tarantino, 2007)

Stuntman Mike is een serie moordenaar, die ''mooie'' vrouwen kiest als zijn slachtoffers. Hij heeft een auto die volledig ''Death Proof'' is.

Sodeju, alle chips nog aan toe wat een film!. Je ziet echt dat Quentin zijn best heeft gedaan op de dialogen, en die zijn ook wederom van de bovenste plank!. Fuck die opsplitsing in de 2 delen. Dit is geweldige cinema! Van hoge klasse. Wat wil ik nog meer? De film bevat mooie vrouwen zoals: Afbeelding

Die de chearleader Lee speelt. Die mag voor mij wel cheeren _O_ . Fantastische dialogen:
Jungle Julia: [to Arlene] I think you got Mike laid tonight.
[the two of them laugh]
Jungle Julia: [to Stuntman Mike] Looking good, Cannonball Run!
Pam: He's just giving me a ride.
Jungle Julia: Oh, no doubt.
Arlene: [waves to them] Have a nice ride.
[they go back to laughing]
Pam: Look, double-fucks...
[she approaches them]
Pam: ...I am not gonna fuck him!
Stuntman Mike: [as he lights a cigarette] I can hear you!
[Jungle Julia and Arlene laugh and Pam approaches even closer]
Pam: He's old enough to be my da...
Stuntman Mike: I can still hear you!
[the girls go back to laughing]
Pam: Bye!
.

Geweldige auto achtervolgingen en een enorm tof einde. Nooit van te voren verwacht dat een film als Death Proof mijn top 20 zou binnen vallen _O_

9.5

Rarara
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rarara » 08 jun 2007 06:30

Jusjuh schreef:Het enige grote probleem aan de film is dat er amper kanten zijn. Goed dat de film (redelijk) objectief blijft, maar een mogelijkheid tot kiezen is er dan ook amper, op het radiogesprek na.

Zoals ik het verwachtte. Sterk en fascinerend, maar ietwat eenzijdig.
te dubbelzijdig dan toch? :wink:

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 08 jun 2007 07:25

Monster Man
2 gasten worden tijdens een roadtrip achterna gezeten door psycho in een monstertruck.
De humor pijnlijk ongrappig en de horror ontzettend onspannned. de gore was dan wel weer ok, maar niet genoeg om dit gedrocht te redden.
0,5/5

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 08 jun 2007 08:12

Kyrill schreef:Death Proof(Quentin Tarantino, 2007)
Die de chearleader Lee speelt. Die mag voor mij wel cheeren _O_ . Fantastische dialogen:
Jungle Julia: [to Arlene] I think you got Mike laid tonight.
[the two of them laugh]
Jungle Julia: [to Stuntman Mike] Looking good, Cannonball Run!
Pam: He's just giving me a ride.
Jungle Julia: Oh, no doubt.
Arlene: [waves to them] Have a nice ride.
[they go back to laughing]
Pam: Look, double-fucks...
[she approaches them]
Pam: ...I am not gonna fuck him!
Stuntman Mike: [as he lights a cigarette] I can hear you!
[Jungle Julia and Arlene laugh and Pam approaches even closer]
Pam: He's old enough to be my da...
Stuntman Mike: I can still hear you!
[the girls go back to laughing]
Pam: Bye!
.
Met zo'n dialoog ben ik blij dat we Zaterdag niet naar deze gaan, jezus zeg.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 08 jun 2007 08:15

Eligius schreef:The Village
[...]

2.8/10
Ah, weer iemand met smaak! :T

Ik heb natuurlijk helemaal geen smaak, kijk maar:

Pirates of the Caribbean: At World's End
Hoewel het derde deel van de PotC trilogie natuurlijk veel te lang is, er veel te veel in gepraat wordt, het op een of twee zaken na volkomen voorspelbaar is en de veel te bombastische muziek van Hans "subtle is not my middle name" Zimmer nu nog door mijn kop bonkt, heb ik me uitermate goed vermaakt met deze blockbuster. En dus krijgt hij toch:

4/5

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 08 jun 2007 08:31

ash_ schreef:Ik heb natuurlijk helemaal geen smaak, kijk maar:
Pirates of the Caribbean: At World's End
4/5
Hahaha :D

Maar ehm, ik snap best dat je The Village niet zo kon waarderen, Looi, maar een 2.8 gaat me wel te ver, zoals ik al zei op kaartspelranking. Ikzelf kon hem echt wel goed waarderen, maar dat is dan ook alweer twee jaar geleden, dus misschien moet ie er eens in voor een herkijk. Maar een tweepuntacht. Wat de neuk?

Gesloten