Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 01 okt 2008 10:44

209. Afbeelding Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975) :: 8.3
Een lang, bijna te lang verhaal fantastisch verfilmd door Kubrick. De mooie beelden, en natuurlijk de soundtrack maken deze film van 3 uur absoluut niet saai.

210. Afbeelding Léon (Luc Besson, 1994) :: 7.8
Ik had deze film nog nooit helemaal gezien, maar omdat hij zo hoog staat in de IMDb, heb ik m toch maar aangezet. Het is een goede actiefilm, waarin ook het emotionele gedeelte goed is verwerkt, maar door de hoge verwachtingen viel hij ietwat tegen.

211. Afbeelding Iron Man (Jon Favreau, 2008) :: 8.0
Spectaculaire superhelden-film waarin de CGI uitstekend is, en dus het makkelijke verhaal voor een groot gedeelte goedmaakt. Op het eind (na de credits nog) de komst van Samuel L. Jackson die de weg naar Iron Man 2 vrijmaakt is natuurlijk super! Ben benieuwd naar de 'Avengers'.

Sandro
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door Sandro » 01 okt 2008 14:57

Some Like It Hot
Leuke komedie over twee muzikanten die noodgedwongen als vrouwen verkleed in een vrouwenband onderduiken. Het zijn niet eens de grappen die de film zo sterk maken, maar vooral de situaties. Dat wordt heerlijk gespeeld door Jack Lemmon en Tony Curtis, een echte karakterfilm. Marilyn Monroe speelt ook een erg leuke en passende rol.
8

Lost Highway
Een film die aardig wat weg heeft van Mulholland Drive, zonder de briljante scenes. De sfeer is wat duisterder en het is hechter om een moordzaak verweven. Wel weer enorm fascsinerend om te kijken, maar duidelijk minder dan zijn grotere broer. Ik heb zelf het idee dat Lynch je het idee wilt geven dat het te volgen is en dat er een rationele verklaring voor te vinden is (sommigen menen ook het antwoord daarop te hebben), maar voor alle verklaringen is wel iets te vinden wat het weer onderuit haalt. Deze film is voor mij dan ook meer, net zoals Mulholland Drive, een droom en niet iets waar een zin uit te halen is.
7.5

Eraserhead
De debuutfilm van Lynch als we zijn shorts niet meerekenen. Er zit aardig wat symboliek in de film, en hij is wat aan het experimenteren. Aardig om te kijken, maar ik heb toch liever de films zoals Mulholland Drive, Lost Highway en ook nog Inland Empire. Je ziet wel al elementen die we ook later van de grootmeester tegen zullen komen.
7

Rabbits
De eerste short die ik van hem heb gezien. Wel heel erg absurd en abstract, maar buitengewoon fascinerend. Het weet je ondanks dat het op nergens lijkt te slaan (?) vast te pakken. Ik heb zelf wel voor het een en ander een idee, maar ook hier is het meer de sfeer die voor mij het belangrijkste is en niet de rationele invulling.
7

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 01 okt 2008 15:28

212. Afbeelding Brief Encounter (David Lean, 1945) :: 8.0
IMDb #153.
Afbeelding
De arts Alec is gelukkig getrouwd en vader. De huisvrouw Laura heeft twee kinderen en is gelukkig getrouwd. Beiden ontmoeten elkaar op een station en maken een praatje. Omdat ze merken dat ze veel met elkaar gemeen hebben zien ze elkaar iedere donderdag op het station voor een korte ontmoeting. Die ontmoetingen groeien echter uit tot een gepassioneerde verliefdheid. Maar ze zijn allebei gelukkig getrouwd...

Geslaagde romantische film verteld uit het oogpunt van Laura. Mede daarom krijg je meer te horen over haar dan over Alec, wat toch een klein minpunt is. Alec werd trouwens goed vertolkt door de voor mij onbekend Terence Howard. Het bijna overdreven nette taalgebruik ben je zo aan gewend, en de film vliegt dan ook voorbij!

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 01 okt 2008 15:57

Ober (Van Warmerdam, 2006) - Heerlijk absurde film met een geweldig en knap uitgewerkt meta-niveau. Deze man moet mij nog teleurstellen.

8/10

Born On The Fourth Of July (Stone, 1989) - Zwaar politiek geladen oorlogsfilm die in het begin wat verveelde, maar uiteindelijk door de personages naar een hoger niveau wordt getild. Alleen vond ik dat de boodschap er soms iets te dik op lag. De sterke rol van Tom Cruise maakte dan weer veel goed (vooral zijn duel met Willem Dafoe is schitterend).

7,5/10

Shattered Glass (Ray, 2003) - Interessante film met een origineel verhaal en degelijke cast. Alleen kon ik het niet laten om af en toe eens te zuchten bij Haden Christensens zoveelste pijnlijke grimas.

7/10

American Splendor (Berman/Pulcini, 2003) - Leuke tragikomedie waarin een man beroofd van alle levensvreugde besluit om zijn pover bestaan in een strip om te zetten. Interessant concept wordt een beetje naar beneden gehaald door een algemeen deprimerende sfeer. Wel knap dat de echte Harvey Pekar en Paul Giamatti de hoofdrol deelden en dat met verve.

7/10

The Color Of Money (Scorsese, 1986) - Misschien komt het omdat ik The Hustler niet gezien heb of gelijk welk spel op de biljarttafel mij geen bal interesseert (no pun intended), maar hoedanook vond ik dit een behoorlijk saaie film. Acteerwerk was allemaal best en ik ving wel een glimp op van karakterontwikkeling, maar het tempo lag te laag en het onderwerp niet boeiend genoeg.

6/10

PascalE
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door PascalE » 01 okt 2008 16:56

Op het Nederlands Film Festival:

Calimucho (2008, Eugenie Jansen)
Afbeelding
Bijzondere film over het circusleven. Het gaat niet zo zeer om het circus maar meer om de personages. De film is erg documentaire achtig geschoten, toch is alles gewoon geacteerd. De film komt heel natuurlijk en realistisch over. De personages zijn redelijk boeiend alleen kakt de film soms wel een beetje in. De emoties worden prachtig in beeld gebracht doordat de camera steeds op de hoofdpersoon uit dat shot focussed, andere handelingen en personages zijn op dat moment niet belangrijk. Een verassende en mooi geschoten film, die met niet constant greep maar zeker boeide.
7.5/10

Na de film kwamen de regisseuse en de producente nog even naar voren voor het beantwoorden van eventuele vragen. Er werden veel interessante vragen gesteld door het publiek. Zo kwam ik hierdoor te weten dat er 50 uur film is gebruikt voor deze film van 1,5 uur. Daarnaast zijn alle acteurs amateurs en werkten (op een paar na) op het circus. Daarnaast zijn de acteurs in het echte leven ook verbonden (de 2 hoofdpersonen zijn bijvoorbeeld man en vrouw in het echte leven). De verschillende talen die gesproken worden zijn allemaal de moedertaal van de acteurs, op een enkele uitzondering na. Ze hebben 6 maanden meegereisd met het circus. Tijdens die reis werden echt circus voorstellingen gegeven maar daartussen werd ook gefilmd. De beelden zijn deels ook echt documentair, er zitten stukken tussen die niet geacteerd zijn.

Thousand Words
Bijrol
Bijrol

Bericht door Thousand Words » 01 okt 2008 17:51

Ober (Van Warmerdam, 2006) - Heerlijk absurde film met een geweldig en knap uitgewerkt meta-niveau.
Meta-niveau?

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 01 okt 2008 17:52

Blueberry

Gisteren had ik al een gedeelte van deze film gezien en ik vond er werkelijk niks aan. Vandaag toch maar, met een grote zak chips en een flesje cola erbij, verder gekeken.

Maar het werd niet veel beter. Wat een saaie film. Het lijkt een beetje op een western alleen is het zo tergend langzaam en wordt er zoveel flut aan toegevoegd. Af en toe zijn er eens wat korte schietgevechten, maar voor de rest is er veel slaapverwekkend en vreemd gedoe. Acteerwerk is ook flut van Vincent Cassel en vooral van Michael Madsen. :Z

3,9/10
Afbeelding

rrambuiter
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door rrambuiter » 01 okt 2008 18:29

PascalE schreef:Zo kwam ik hierdoor te weten dat er 50 uur film is gebruikt voor deze film van 1,5 uur.
Grappig. Het is wel veel, 50 uur, maar op zich begrijpelijk. Voor mijn kortfilm Het Geluid heb ik bijvoorbeeld een uur aan materiaal voor een filmpje van net 2 minuten. Moet je nagaan hoeveel uur aan film een gemiddelde Kubrick moet zijn geweest.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 okt 2008 19:31

Before Sunrise.

Heerlijk filmpje waarbij ik helemaal werd meegezogen in de romance.

Before Sunset.

Sterk vervolg waarbij je duidelijk ziet dat ze volwassener zijn geworden.
het einde vond ik persoonlijk erg sterk.

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 okt 2008 19:34

Oh ja wanted ook pas gekeken en vond het eigenlijk helemaal niks.
Veel te slap verhaal, actie films kunnen best een goed verhaal hebben toch. Acteer werk was belabberd.

maar ach ik heb ze zeker slechter gezien.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 01 okt 2008 19:40

sickboy1984 schreef:Oh ja wanted ook pas gekeken en vond het eigenlijk helemaal niks.
Veel te slap verhaal, actie films kunnen best een goed verhaal hebben toch. Acteer werk was belabberd.

maar ach ik heb ze zeker slechter gezien.
O rly? ;)

sickboy1984
Regisseur
Regisseur

Bericht door sickboy1984 » 01 okt 2008 19:50

http://www.imdb.com/title/tt0404390/

Dat is toch wel een van de slechtste films ooit gemaakt.

brrrrrrr maar goed ik ben gewoon ook niet zo'n liefhebber van actie films en kan niks mee als mensen zeggen dat ik gewoon mn verstand op nul moet zetten en genieten van een popcorn filmpje. verstand op nul???? Het zegt voor mij al genoeg dat je moet stoppen met nadenken om een film goed te vinden.

Megalomaniac
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Megalomaniac » 01 okt 2008 20:01

Oh god ja. Running Scared was het kwartiertje dat ik heb gezien een grote verschrikking.

Ik kan best m'n verstand achterwege laten, maar Wanted ging me toch iets te ver.

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 01 okt 2008 21:43

213. Afbeelding The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999) :: 8.8
Afbeelding
In een rustig stadje in het Amerika van de jaren '70 leven de knappe, maar mysterieuze Lisbon-zusjes. Wanneer één van de meisjes zichzelf van het leven berooft, zet zij met deze dramatische daad het leven van de hele famillie op zijn kop. Meer en meer sluit de famillie zich af van de buitenwereld, totdat de meisjes zelfs het huis niet meer uit mogen. Terwijl hun buurjongens een laatste poging ondernemen om de meisjes uit hun isolement te redden, escaleert de situatie volkomen.

Sfeervolle film, met goede acteerprestaties van eigenlijk iedereen. Het is eigenlijk een simpel verhaal, maar toch met veel diepgang. Ben meteen benieuwd geworden naar Sofia Coppola's andere film "Lost In Translation".

Rovo
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door Rovo » 01 okt 2008 21:55

Als The Virgin Suicides je bevalt ga je Lost In Translation ook wel goed vinden denk ik. Een redelijk vergelijkbare sfeer, alleen dan een stuk subtieler. Hoe dan ook, beide films zijn geweldig, zo veel is duidelijk.

Gesloten