Bericht
door Bacon » 12 okt 2008 15:17
Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999)
Eyes Wide Shut is een dramafilm met sterke thrillerinvloeden en is tevens de laatste film van de hand van Stanley Kubrick. Eyes Wide Shut is voor mij persoonlijk de vierde, volledige film die ik van zijn repertoire heb gezien en deze film maakte op mij tot nog toe de meeste indruk, waarbij The Shining, A Clockwork Orange en The Killing de drie films waren die Eyes Wide Shut voorgingen.
The Shining is rijp voor een herkijk, omdat alles uit de film mij niet zo helder meer op het netvlies staat. Desalniettemin vond ik het destijds een goede film en had ik genoten van Jack Nicholson; hiernaast vond ik het extra knap dat dit een vrij geslaagde Stephen King-verfilming betrof, aangezien niet elke King-boekverfilming zo positief uitpakt.
A Clockwork Orange was de 2e film van Kubrick, aangezien ik de film toen een keer blind had meegenomen uit de MM. A Clockwork Orange is een unieke film om te zien en bevat een aantal geniale scenes, al moet daarbij vermeld worden dat sommige scenes mij minder wisten te bekoren, al stond dit alles een hoge waardering totaal niet in de weg.
The Killing volgde onlangs en deze goede download (sorry) zonder ondertiteling beviel mij eveneens. Misdaadfilms weten meestal mijn aandacht wel te trekken en ik was benieuwd hoe Kubrick een maffiafilm zou brengen. Kubrick is wat mij betreft geslaagd met vlag en wimpel. Het plot verandert continu en de film springt allerlei kanten uit zonder onoverzichtelijk te worden. Heerlijk! Ik vind het eem maffiafilm die uniek is binnen het genre en ik genoot van elke minuut.
Een aantal dagen geleden heb ik ook een begin gemaakt met 2001 (plus de bijbehorende torenhoge verwachtingen!), maar die film heb ik na een half uur uitgezet. Het genre is al niet echt mijn hoek, dus ik moet er wel een beetje voor in de stemming zijn. Dit was ik totaal niet en dan heeft het ook weinig zin. Ik laat 2001 voorlopig even rustig op de plank liggen, want volgens mij ben ik er voorlopig niet aan toe. Het eerste half uur was me te vaag en te pretentieus. Wellicht later een totaal andere visie als ik er wat meer zin in heb om hem te zien.
Nu was het de buurt aan nummer 5 op de TV, maar wel de 4e volledige Kubrick. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vind Eyes Wide Shut een waardige afsluiter in het rijtje films die Kubrick heeft afgeleverd in de loop der jaren. Kubrick begin steeds verder te stijgen in mijn achting en dit was echt een schot in de roos. De enige film waar ik dat nog een beetje miste, is A Clockwork Orange, maar bij alle andere films druipt de genialiteit er soms duidelijk vanaf. Na het zien van EWS kan ik alleen maar zeggen: Bedankt, ik heb genoten!
Het naakt en dergelijke werd nergens plat of ongepast, omdat het wat mij betreft een duidelijke functie had om een bevreemdend en beklemmend sfeertje te scheppen in de prent. Genoten van de acteerprestaties en de vreemde personages in de film, zoals ik bijvoorbeeld ook altijd kan genieten van onnavolgbare personages in films van de Coen Brothers. De openingsscene was erg sterk en zodoende zat ik meteen goed in de film. De maskerscene vond ik ook erg sfeerbepalend en de muziek is ook iets wat ik niet wil vergeten te noemen. Ik heb van begin tot eind genoten en Kubrick valt alleen maar te prijzen met deze film. Het enige, duidelijke minpunt van de film was de laatste akte tijdens het kadootjes shoppen, die had men wat mij betreft gewoon helemaal moeten schrappen.
De vierde volledige film van Kubrick is ook meteen de vierde notering voor Kubrick in mijn Film Top-100. De enige regisseurs die hem dat na kunnen zeggen (alles wat je van hen ziet is ook daadwerkelijk top-100 materiaal) , zijn: Sergio Leone, Francis Ford Coppola, de Coen Brothers en Terrence Malick. Hulde! Op naar nog meer films van Kubrick en andere regisseurs uit dit rijtje.
4.5/5
[/b]