Wat is de laatste film die je hebt gezien?

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Gesloten
ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 14 okt 2008 15:00

Colonel_Kurz schreef:@ Ash over Memento: Ik snap niet helemaal dat je telkens zegt dat het pas dramatisch sterk werd op het moment dat alles op zijn plaats valt aan het eind, maar dat die wetenschap op herhaling niets oplevert tijdens het kijken. Juist door het einde wordt de rest van de film toch veel dramatischer?
Dat zou je verwachten maar het is hier dat de vorm naar mijn mening het dramatische ook in de weg zit. De focus ligt zo zeer op de zoektocht, dat ik als kijker niet echt de mogelijkheid krijg om met Leonard mee te leven, ondanks dat ik weet hoe de vork in de steel zit.

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 14 okt 2008 17:06

PascalE schreef:
volgens mij ís Leonard toch Sammy Jenkins? Of heb ik hem nu te lang geleden gezien :P .
Volgens mij is het een soortgelijk personage, alleen vroeg de vrouw van Sammy zelf om een overdosis en dat was bij leonard niet zo.

Aan het begin wordt freddy vermoord, later of eigenlijk eerder is iemand anders al vermoord en het verhaal blijft dus maar doorgaan over het zoeken naar een nieuwe john g.

Trouwens nog een vraagje: Waarom blijft die freddy zo lang bíj leonard rond lopen?

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 14 okt 2008 17:39

ash_ schreef:
Feoreunn schreef:Het gebrek aan dramatische impact waar jij het over hebt, ash, kun je toch ook anders zien? Je leeft als kijker mee met Leonard en ondergaat hetzelfde bewustwordingsproces als hem, dus nog meer betrokkenheid met het personage lijkt mij niet echt mogelijk.
Ik vraag me af of je wel echt betrokken bent bij het karakter, ik denk dat die betrokkenheid meer op de speurtocht slaat, je wilt als kijker weten hoe de vork in de steel zit. Dat is precies waarom het de eerste keer prima werkt en daarna niet meer. Bij herkijk (toen ik dus al wist hoe alles zat) leefde ik dan ook niet zo erg meer mee met Leonards karakter (behalve aan het einde dan), waardoor de film stukken minder werd...
Uiteraard draait het rond de speurtocht, maar dat is bij Leonard toch niet anders? Zijn hele personages ís die speurtocht, des te meer omdat hij verder van niks afweet. Zoals Colonel Kurz al aangaf: Hij leeft binnen een vicieuze cirkel. Als je eenmaal de afloop kent en met die in het achterhoofd de film nogmaals bekijkt, kan de tragiek een bijdrage aan de film leveren ook al is de spanning dan misschien weg. Wat in dat opzicht ook kan opgaan voor The Sixth Sense, maar daar voelde ik het dan weer niet. Wat natuurlijk ook komt omdat ik die de eerste keer al niet zo denderend vond.

Vleeshaak
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Vleeshaak » 14 okt 2008 17:55

An Evening With Kevin Smith
Veel leuke verhalen, goede grappen en sterke antwoorden op extreem domme vragen. Hartstikke leuk.

An Evening Harder
Zelfde recept, alleen dan nog net iets beter. Aanrader.

dannyB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door dannyB » 14 okt 2008 18:03

Harold & Kumar Escape from Guantanamo Bay - Jon Hurwitz en Hayden Schlossberg [2008]
De ontsnapping uit een zwaar bewaakte gevangenis is net iets minder leuk dan de zoektocht naar een broodje hamburger. Meestal erg flauw, maar met een aantal (erg) leuke momenten best vermakelijk.

6,5/10

Bride of Frankenstein - James Whale [1935]
Beter, leuker, sfeervoller en boeiender dan zijn voorganger.

8/10

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 14 okt 2008 18:08

Afbeelding
167. Afbeelding Sleuth (Kenneth Branagh, 2007) :: 7.9
Het verhaal in de film gaat over twee personen. Andrew (Michael Caine) en Milo (Jude Law). Andrew is de man van de vrouw waarvan Milo de minnaar is. Andrew nodigt Milo uit in zijn luxe huis waar Milo vraagt om een echt scheiding tussen Andrew en zijn vrouw Maggie. Andrew stelt een spel voor en Milo gaat erop in.
Een film waarin het vooral om twee personen ging heb ik nog niet gezien. Ze hebben dan ook gelijk twee geweldige acteurs ingehuurd om deze waterval aan quotes te verfilmen. Het verhaal op zich vond ik niet ijzer sterk maar de uitvoering daarin tegen was zeer goed en overtuigend.

Afbeelding
168. Afbeelding .45 (Gary Lennon, 2006) :: 5.4
Deze film vooral gekeken omdat Angus Macfadyen erin speelt. Misschien wel een aparte reden maar ik vond hem in Braveheart briljant. Ik besef me na o.a. deze film dat hij daar zo goed was door film, script, mede acteurs, regisseur en tekst dan zijn eigen kwaliteiten en misschien lag vooral die rol hem heel goed en de rest niet.
Het verhaal is niet bijzonder. Ene vrouw genaamd Kat (Milla Jovovich) leeft in een achterbuurt en heeft een gewelddadig vriendje. Hij heet Big Al (Angus Macfadyen) en is zeer agressief en dicteert de wijk waarin hij woont. Ook is hij nogal gewelddadig richting Kat.
De sfeer die ze proberen te creëren is wat mislukt. De monologen van hoofdrolspelers waar achtergrond info of meningen worden gegeven zijn wel leuk maar de zinnen worden weer net niet goed/stoer/grappig geformuleerd.

Afbeelding
169. Afbeelding Lions for Lambs (Robert Redford, 2007) :: 6.2
Een film van Robert Redford die de offensieve van Amerika richting Afghanistan en Irak wat meer wil uitdiepen. Er is een stuk waar een leraar tegen zijn leerling het besef van de oorlog wil duidelijk maken. Ook is er een interview tussen een hoge republikein en een journalist waar de rol van de media ten toon gespreid wordt. En er worden twee jonge militairen weergegeven in hun benauwde situatie tijdens een offensief in de Afghanistan. Deze drie verhaal lijnen hebben een link.
Het lijkt erop dat Robert Redford de wereld wil informeren over de oorlog en al de voor en nadelen ervan. Maar het is niet wat ik zou laten zien. Het open einde vond ik nou ook niet echt een ''wat heeft het me aan het denken gezet'' moment.

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 14 okt 2008 18:10

gert schreef:Gisteren The Fountain van Aronofsky gekeken.
Wat een verwarrende film; zo zit je bij een stervende vrouw en dan ben je weer aan het wegspacen in Xibalba. Ik had moeite de paralellen te volgen. Ik vond die Maya symboliek wel erg mooi en tegelijkertijd wrang gezien de context van de stel.
Al met al een vermakelijke film, die ik zeker nog eens moet kijken als ik er weer zin in heb.
Ik had ook wat kijkbeurten nodig om de film helemaal te doorgronden. Ik kwam uit op een 9.5 8)

enclave2
Filmster
Filmster
Contacteer:

Bericht door enclave2 » 14 okt 2008 18:18

TheGodfather schreef:Gisteren in de sneak:

RocknRolla
Guy Ritchie geeft met z`n nieuwste film in iets meer dan 90 minuten een spoedcursus "hoe verknal ik een in potentie goed uitgangspunt in een script en een geweldige cast?" Want, man man man wat een rommeltje is dit geworden. Had gehoopt op een nieuwe Lock, Stock And Two Smoking Barrels maar die hoop werd na een minuut of 30 in de film hardhandig de grond in geboord.
Er is redelijk weinig goeds op te merken: platte, ééndemensionale personages, flauwe humor. En vooral het script dat rammelt aan alle kanten nekt deze film. Er zijn veel te veel zijweggetjes, dingen die er niet echt toe doen en dus makkelijk geschrapt hadden kunnen worden. Iets dat het tempo van het verhaal de scherpte van de humor ten goede was gekomen.
Nu is het een uitgekauwd geheel waarbij je steeds te vergeefs wacht of de volgende scene wel grappig is. Helaas.
Waar het aan ligt weet ik niet maar voorlopig ziet het er naar uit dat Ritchie na Snatch en Lock, Stock voorlopig nog niet terug keert op z`n oude niveau.
Absoluut een gemiste kans.

4,5/10
Was ik al bang voor. Rommelig en vaag zijn de valkuilen van Ritch. Hopelijk ben ik het met je oneens na mijn eigen kijkbeurt.

patrob
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door patrob » 14 okt 2008 18:32

Pirates of the Carribean, Curse of the Black Pearl 8,5/10

Blijft toch gewoon een geweldige film.

Cidade de Deus 8,8/10

Een film waarvan ik veel verwachtte en waarbij ik niet teleurgesteld werd.

Spirited Away 8,2/10

Inderdaad één van de beste animaties die ik ooit gezien heb en na de opmerkingen in Shine's topic ben ik inmiddels erg nieuwsgierig geworden naar Grave of the Fireflies.

Feoreunn
Regisseur
Regisseur

Bericht door Feoreunn » 14 okt 2008 18:44

My Neighbour Totoro (Miyazaki, 1988) - Leuke animatiefilm met een eenvoudig verhaaltje, maar de gebruikelijke portie magie die ik van Miyazaki gewoon ben. Totoro moet zo ongeveer het grappigste beest zijn dat ik ooit in een film heb gezien (de bushalte-scène :D) en ik overweeg serieus om een toekomstig huisdier van mij er naar te vernoemen. Aan de mindere kant vond ik dat de film een lange inleiding kende en te snel gedaan was. Maar goed, dat kon de pret niet bederven.

8/10

Princess Mononoke (Miyazaki, 1997) - Prachtig avonturen/animatie-film waarin gewoon alles klopte: Interessante personages, een gelaagd verhaal, knappe animatie, flitsende actie en schitterende muziek. Een knap bewijs dat Miyazaki ook op een iets volwassener toon kan zegevieren. Met afstand de beste Ghibli die ik tot nu toe heb gezien en misschien wel een plaatsje in mijn top 100 waard. Qua favoriete animatiefilm blijft The Lion King nummer 1, maar deze komt gevaarlijk in de buurt. Klasse.

9/10

Remon
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Remon » 14 okt 2008 21:11

Wanted (2008)
vermakelijke actiefilm met enkele over-the-top scenes, maar wordt nergens vervelend. Kijkt gewoon lekker weg! De scène waarin Angelina Jolie uit bad komt is natuurlijk helemaal het einde...

Lumière
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Lumière » 14 okt 2008 22:16

Ik heb de film inmiddels ook bekeken, en de positieve reacties zijn me een raadsel. Het is typisch een film die het onder invloed goed doet door de bizarre structuur en gelikte plaatjes, maar nuchter valt er weinig te genieten.

TheGodfather
Regisseur
Regisseur

Bericht door TheGodfather » 14 okt 2008 22:45

enclave2 schreef:
Was ik al bang voor. Rommelig en vaag zijn de valkuilen van Ritch. Hopelijk ben ik het met je oneens na mijn eigen kijkbeurt.
Ik hoop het ook voor je, dat ie je beter bevalt dan dat dat bij mij het geval was ;)

Rem
Regisseur
Regisseur

Bericht door Rem » 15 okt 2008 08:30

Lumière schreef:Ik heb de film inmiddels ook bekeken, en de positieve reacties zijn me een raadsel. Het is typisch een film die het onder invloed goed doet door de bizarre structuur en gelikte plaatjes, maar nuchter valt er weinig te genieten.
zucht, moet ik het nóg een keer uitleggen :O

Kyrill
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Kyrill » 15 okt 2008 08:49

test 1,2, 3 Is dit leesbaar zonder er over heen te gaan?

Gesloten