Bericht
door akketa » 02 feb 2016 13:51
Het valt me op dat Die Hard redelijk weinig aan bod is gekomen en als deze dan op een lijstje staat, dan nog best onderaan kan bungelen.
Die Hard is toch wel het summum van de actiefilm: Buiten veel en goed uitgevoerde actie bevat het goed uitgezette karakters in een redelijk realistische setting. Het liet zien dat kwaliteit in het genre ook echt mogelijk was. Als ik kijk naar een definitie van een actiefilm dan komt moeten de volgende criteria toch wel aanwezig zijn:
-Veel actie (vuist/vuurgevechten)
- Het speelt zich af in de tijdsperiode van de release.
-(beetje) humor
-toffe badguys
-charismatische protagonist
-oneliners
-Over het algemeen geen bovennatuurlijke zaken of monsters. De actie mag natuurlijk zelf wel onrealistisch/overdreven zijn.
En zoals altijd: uitzonderingen in een grijs gebied daar gelaten (Predator, Robocop, Total Recall)
De 80's zijn toch wel de blauwdruk voor dé actiefilm. Er kwamen er veel uit die nu nog steeds worden gewaardeerd als pure actiefilm. Meestal toch de loner tegen een groep criminelen of soms ook een klein leger.
De meeste films die men opnoemt in hun lijstjes zijn vaak films die uit een ander genre komen, maar (veel) actie bevatten. Westerns zoals die van Leone, Reservoir Dogs, Heat. Toch meer misdaadfilms met actie. Heat heeft eigenlijk ook maar 1 echte actiescene. The Matrix is in mijn ogen iets teveel een mengelmoes om een echte pure actiefilm te zijn. Aliens ook.
Als ik dan een lijst zou opstellen in willekeurige volgorde:
- Die Hard (1,2,3, en beetje 4)
- Bijna het hele oeuvre van Schwarzenegger in de 80's met als hoge uitschieter Commando. De blauwdruk als het gaat om de kenmerkende 'foute' 80's actiefilm.
- Desperado
-El Mariachi
- The Rock
- Bad Boys
- Mad Max 2 en 4
- Action Jackson
- Above the Law
- Rambo 1, 2, 3
- Cobra
- The Raid
Waarschijnlijk nog veel meer.