Het Kwaad in de speelfilm

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
wab
Filmster
Filmster

Het Kwaad in de speelfilm

Bericht door wab » 11 mei 2004 07:54

Namens een collega de volgende vraag:

[...]
Wederom doet de Werkgroep HET KWAAD, all about evil een beroep op uw slechtste smaak ten behoeve van de gelijknamige tentoonstelling december 2004.

Het gaat dit keer om Het Kwaad in de speelfilm.
Wij zoeken een toptien van de absolute en onvoorwaardelijke verbeelding van Het Kwaad in films. Geen kruimeldiefjes, ordinaire schurken of een gewoon eng beest maar de echte verpersoonlijking van Het Kwaad, duivels, demonen, buitenaardse monsters.
In de tentoonstelling zullen de ultieme scènes worden vertoond.

Wij zoeken scènes met name in de genres Horror en Science Fiction maar een Faustverfilming doet ook mee. Sid Maul en Darth Vader (Starwars) als stereotypes van gevallen engelen, Sauron en Mordor als substituut voor de hel (Lord of the Rings), Freddy Krueger, Alien, The Excorcist, Dracula, Faust. Dat is het niveau waarop wij zoeken.

Wij horen graag welke films en scènes een onvergetelijk slechte indruk op jullie gemaakt hebben. Indien mogelijk, wees specifiek in de titel en de versie ( er zijn meerdere Dracula's!). Geef eventueel in een paar regels een beschrijving en als je het nog weet de ultieme scène.
[...]

Ik ben benieuwd!

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 11 mei 2004 08:15

lang niet gezien, Wab...

maare...Sid Maul?

Bukowski
Regisseur
Regisseur

Bericht door Bukowski » 11 mei 2004 08:17

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar als ik aan menselijk Kwaad denk dan schiet mij de bekende scène van Platoon te binnen. (spoiler: Wanneer Elias vol adrenaline van het gevecht en eerst nog blij een bondgenoot te zien, oog in oog staat met Barnes. Ze kijken elkaar in de ogen en wat Elias dan ziet is voor mij het ultieme menselijke kwaad. We weten hoe het afloopt…)

En het ultieme christelijke Kwaad wordt voortreffelijk verbeeld in The Exorcist. Maar die had je zelf al genoemd

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 11 mei 2004 08:19

Bij Het Kwaad moet ik natuurlijk denken aan het Oog van Sauron, Skywalker vs. Darth Vader met de ophitsende Emperor erbij (Return of the Jedi). Daarnaast is Urotsukidoji: The Legend of the Overfiend wel erg slecht; hij heet niet voor niets legend of the overfiend :lol:
Ook de eindscene van Scarface is een mooie uitbeelding van Het Kwaad; totale destructie...
Apocalypse Now; het kamp van Colonel Kurtz.
Audition (japanse film); het martelen, afchoppen van ledematen etc.
Ichi the Killer; die een kamer rood verft (en daarnaast de martelscene met frituurvet en haken :r )

Niet echt het Kwaad maar wel de poel des verderfs; het begin van Irréversible; bruut en heftig camerawerk (spoiler: met als hoogtepunt het zolang bewerken van een hoofd met een brandblusser totdat er niets meer van over is en dat heel realistisch gefilmd). En de ziekste scene, die ik ken is uit Happiness (spoiler: vader, die aan z'n zoon vertelt dat ie z'n vriendje heeft misbruikt, maar zich bij hem, zijn zoontje, 'alleen maar' aftrok)

JB
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door JB » 11 mei 2004 09:26

Iamand die me al eerste te binnen schoot was Dr Hannibal Lecter, maar hij is hij eigenlijk geen vertegenwoordiger van "de duistere machten" maar een verabsolutering van de donkere kant van de mens. Komen vertegenwordigers uit deze categorie wel in aanmerking, dan kun je nog aardige exemplaren vinden in de Battle der Psychopaten op dit forum.

Betere kandidaten vind je misschien in de Battle der Horroriconen, met name figuren als It (het kwaad in essentie) en Pinhead (de zwarte Paus, vertegenwoordiger van de Hel, opgeroepen door zoekers naar het ultieme genot en pijn). In de beschrijvingen bij de battles zul je genoeg informatie over de karakters aantreffen om hen op hun kwade merites te beoordelen.

Lijkt me overigens een mooie tentionstelling en qua thema ook nog eens heel toepasselijk als contragewicht tegenover de gezelligheid en vredigheid van de feestdagen!

Leuk dat je weer eens terug bent Wab!

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 11 mei 2004 09:26

ruben schreef:lang niet gezien, Wab...
Nee, klopt. Thuis ben ik momenteel niet online en om de een of andere onverklaarbare reden heb ik ineens een misplaatst soort verantwoordelijkheidsgevoel gekregen ten aanzien van mijn werk en internet ik nog maar weinig onder werktijd.
(of zou het er misschien mee te maken hebben dat mijn leidinggevende sinds enige tijd het bureau tegenover mij heeft betrokken?)

ruben schreef:maare...Sid Maul?
Da's een goeie!
maar die stond ook al in mijn beginmail :wink:

Aan alle anderen alvast dank, en hopelijk komen er nog meer goede tips! (en wie weet is het door jou gesuggereerde fragment straks op de tentoonstelling te zien)

ruben
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door ruben » 11 mei 2004 09:34

wab schreef:
ruben schreef:lang niet gezien, Wab...
Nee, klopt. Thuis ben ik momenteel niet online en om de een of andere onverklaarbare reden heb ik ineens een misplaatst soort verantwoordelijkheidsgevoel gekregen ten aanzien van mijn werk en internet ik nog maar weinig onder werktijd.
(of zou het er misschien mee te maken hebben dat mijn leidinggevende sinds enige tijd het bureau tegenover mij heeft betrokken?)

ruben schreef:maare...Sid Maul?
Da's een goeie!
maar die stond ook al in mijn beginmail :wink:

Aan alle anderen alvast dank, en hopelijk komen er nog meer goede tips! (en wie weet is het door jou gesuggereerde fragment straks op de tentoonstelling te zien)
ik bedoelde dat ik Sid Maul niet ken :)
Darth Maul wel. Of misschien iets met Sith. Of Darth Sidious.

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 11 mei 2004 09:42

ruben schreef:ik bedoelde dat ik Sid Maul niet ken :)
Oh, op die manier, sorry. Tsja, ik heb dat verhaaltje klakkeloos overgneomen van een collega, en ben geen kenner van Star Wars, dus ik nam aan dat die Sid Maul wel bestond.
ruben schreef:Darth Maul wel. Of misschien iets met Sith. Of Darth Sidious.
Sid Darthious? Darth Vicious?

FuzzyWuzzy
Oscar nominatie
Oscar nominatie
Contacteer:

Bericht door FuzzyWuzzy » 11 mei 2004 10:06

De eerste film die mij in gedachte schiet is The Exorcist.
Pure Kwaad zelf.

gert
Oscar winnaar
Oscar winnaar

Bericht door gert » 11 mei 2004 10:12

Ook een mooi stukje: de bloedende boom met hoofden erin in Sleepy Hollow en dat gefilmd in de stijl van Burton :T

Zeurdoos
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Zeurdoos » 11 mei 2004 10:20

- de lieve vogeltjes in The Birds :)
- het "kwaad" uit Evil dead ;)
- Predator

Allemaal niet echt toppers, maar kon zo snel niet wat bedenken hehe

wab
Filmster
Filmster

Bericht door wab » 11 mei 2004 10:25

JB schreef:Betere kandidaten vind je misschien in de Battle der Horroriconen, met name figuren als It (het kwaad in essentie) en Pinhead (de zwarte Paus, vertegenwoordiger van de Hel, opgeroepen door zoekers naar het ultieme genot en pijn). In de beschrijvingen bij de battles zul je genoeg informatie over de karakters aantreffen om hen op hun kwade merites te beoordelen.
o ja, da's een goede tip, ga ik eens bekijken! :T

JB schreef:Lijkt me overigens een mooie tentionstelling en qua thema ook nog eens heel toepasselijk als contragewicht tegenover de gezelligheid en vredigheid van de feestdagen!
Van ons intranet:
De tentoonstelling over ‘Het Kwaad’ start op 17 december 2004 en is een kleurrijk visueel spektakel over de eeuwige worsteling van de mens met Het Kwaad. Het voert de bezoeker van de Zondeval der Engelen tot de buitenaardse monsters van Star Wars en Alien, langs heksen als Eucalypta en de Balinese Rangda, van Kali en Eshu tot Bush en Bin Laden.

Het zijn de geschonden illusies over aardse paradijzen en werelden waarin het Goede zou moeten regeren die de mens dwingen zijn creativiteit en morele vindingrijkheid in te zetten om de onvermijdelijke aanwezigheid van Het Kwaad te verklaren en te bezweren. De mens geeft Het Kwaad gezichten en gestalten en schept hellewerelden vol duivels, geesten en demonen. Hij bezweert, weert af, roept op, manipuleert, demoniseert, brengt plengoffers, verkoopt zijn ziel, drijft uit, siddert er voor, flirt er mee en spot er mee. Hij voert komische duivelsdansen op maar ook bezweringsrituelen op leven en dood. Hij maakt de duivel tot boosaardige inspirator van al wat hem niet welgevallig is, zelfs in de muziek; van Elvis tot de als satanisch bestempelde heavy metal. Of hij accepteert het kwaad als de onvermijdelijke tegenhanger van het goede.

JB schreef:Leuk dat je weer eens terug bent Wab!
Dank je!

El Chivo
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door El Chivo » 11 mei 2004 10:39

Misschien niet echt de ultieme verbeelding van het kwaad, maar toch alleszins een fantasievolle:

Time bandits van Gilliam, waarin ook een verpersoonlijking van het Kwaad in voorkomt.
Spoiler
Op het einde moet zelfs het opperwezen opduiken om het kwaad op te ruimen, maar dan nog blijft er een blokje 'pure evil' over.

ash_
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door ash_ » 11 mei 2004 10:43

Al Pacino als John Milton in The Devil's Advocate?

Red
Regisseur
Regisseur
Contacteer:

Bericht door Red » 11 mei 2004 11:01

wab schreef:
ruben schreef:ik bedoelde dat ik Sid Maul niet ken :)
Oh, op die manier, sorry. Tsja, ik heb dat verhaaltje klakkeloos overgneomen van een collega, en ben geen kenner van Star Wars, dus ik nam aan dat die Sid Maul wel bestond.
ruben schreef:Darth Maul wel. Of misschien iets met Sith. Of Darth Sidious.
Sid Darthious? Darth Vicious?
Het is natuurlijk Darth Maul en Sid Vicious

Plaats reactie