Beste Martial Arts films

Praten en discussiëren over films in de breedste zin van het woord.
Plaats reactie
GREAT martial art fan
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Re: Beste Martial Arts films

Bericht door GREAT martial art fan » 02 sep 2010 21:34

sickboy1984 schreef:ong bak dan toch, simpel verhaal, maar de vechtscenes komen erg natuurlijk en rauw over, goed om te zien.
Oké, een keuze waar ik op zich niks kan tegen hebben. uiteraard is het voor ik natuurlijk ook 1 van de beste van het genre. En qua actie-gevecht vlak komt het inderdaad zeer hard, ruw, verrassend en vooral nieuw destijds over. Maar er zijn er toch een paar die meer mijn favoriet zijn.

Iedereen zijn keuze e.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 07 nov 2012 20:02

Zou die dan toch nog dit jaar (in China) uitkomen:

jaime91
Oscar nominatie
Oscar nominatie

Bericht door jaime91 » 20 jan 2013 16:35

Een tijdje terug de film War Of The Arrows (Choi-jong-byeong-gi Hwal) gezien, en die was me een partij goed! Geen typische martial arts flim, omdat er niet zoveel hand to hand combat in zit maar er wordt vooral heel veel met zwaarden en natuurlijk pijl en boog gevochten. Die pijl en boog scenes zijn ook prachtig in beeld gebracht, en hij is ook nog eens ontzettend spannend! En bij de climax wordt het ook nog een halve spaghetti western. Echt een dikke aanrader!

Mlima
Hoofdrol
Hoofdrol

Bericht door Mlima » 10 apr 2013 13:53

Er is een wereld van verschil tussen de Chinese MA films en die van de Japanse samurai filmmakers.
Het is een feit dat een duel tussen twee samurai betrekkelijk snel wordt beslist. Je moet zo'n gevecht zien als een schaakspel waarmee je in drie zetten mat staat.

Bij de Chinese (lees Hong Kong) vechtfilms staat acrobatiek op de 1e plaats en mist verder iedere diepgang. Neem eens een film als de "Twilight Samurai" en vergelijk die met een HK film dan zie je pas wat een kwaliteit de Jpanse films hebben. Of neem de 13 Samurai.
Chinese films, ondanks de drie dubbele salto's en weet ik wat veel hebben nauwelijks een verhaallijn. En een niet altijd even goede cinematografie.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 apr 2013 14:14

Dit is gewoonweg niet waar. Het vrij recente Wu Xia heeft bijvoorbeeld een geweldige cinematografie, die menig Japanner jaloers zal maken. Met de diepgang zit het ook wel goed. Een topper als Twilight Samurai vergelijken met de bulk van wat uit Hong Kong komt is geen eerlijke vergelijking. Zoals er uit Japan ook veel matige films komen die het stuk voor stuk moeten afleggen tegen de betere Chinese producties.
Maar vooral op cinematografisch vlak zijn de Chinese producties juist erg sterk met een stijl die enorm past bij het Wu Xia genre. De acrobatiek in de gevechten hoort bij dit genre en moet wat dat betreft ook niet vergeleken worden met de Japanse films.

Colonel_Kurz
Walk of Fame
Walk of Fame
Contacteer:

Bericht door Colonel_Kurz » 10 apr 2013 15:19

De cinematografie van The Grandmaster is fantastisch, als we het toch over recente producties hebben. Zo mooi heb ik ze uit Japan al een tijd niet meer zien komen eerlijk gezegd. En als ik terugdenk aan het afgelopen decennium springen er toch eerder de Chinese producties van Zhang Yimou uit.

Met 13 Samurai wordt 13 Assassins genoemd? Opmerkelijk, want dat is nou juist een spektakel waarin er vooral lustig op los wordt gehakt, waar van een schaakspel absoluut geen sprake is, en zo sterk is het verhaal nu ook weer niet. En qua cinematografie is het toch ook geen meesterwerk.. En als je wat verder terug kijkt dan vind je dat schaakspel verhaal ook niet terug in de massale gevechten van de Lonewolf & Cub serie, die nou ook niet in diepgang uitblinkt... Nee, neem dan de films vanKing Hu, hoe die gebruik maakt van ruimtes en kadrering (en daarin volkstradities en spiritualiteit - nu ja, eentje in ieder geval - verwerkt).

Kijk, het is wel zo dat de diepgang van de typische samurai dilemma's wat makkelijker voor ons te begrijpen zijn dan wat in de Chinese films gebeurt, omdat die mede dankzij bijv. Kurosawa flink beïnvloed zijn door de western en westerse structureren en betekenissen. Maar dat kun je die Chinezen niet aanrekenen. Zo'n "schaakspel" kan trouwens ook ontzettend oppervlakkige en doodse cinema opleveren, zoals in de films van Inagaki.

Verder sluit ik me bij Straka aan, behalve de specifieke argumentatie rondom Wu Xia, want die heb ik nog niet gezien.

Straka
Regisseur
Regisseur

Bericht door Straka » 10 apr 2013 15:37

King Hu is inderdaad fantastisch, vergeet daar ook de editing niet. Die hielp enorm mee om de actie dynamisch te brengen. Hoewel dit in dienst stond van de acrobatiek.
The Grandmaster zal cinematografisch inderdaad wel goed in orde zijn, zelfs na het vertrek van Christopher Doyle kunnen we hier bij Wong wel op vertrouwen. Ook Ashes of Time is natuurlijk een uitschieter.

warrior2011
Figurant
Figurant

Bericht door warrior2011 » 08 aug 2013 16:23

Warrior!! geweldige film

Papigiulio
Hoofdrol
Hoofdrol
Contacteer:

Bericht door Papigiulio » 09 aug 2013 07:56

NIeuwe film van Donnie Yen heb ik super zin in

http://www.youtube.com/watch?v=t2OSQc8POSM[/youtube]

Hopenlijk zn Flashpoint beater, voor mij naast The Raid en Tom Yum Goong een van de beste Martial Arts films.

zucht...hoe krijg ik de joetjoep tags aan het werk? :(

Touchwood
Walk of Fame
Walk of Fame

Bericht door Touchwood » 09 aug 2013 08:12

Zo, Papi :wink:

Code: Selecteer alles

[youtube=t2OSQc8POSM][/youtube]

Plaats reactie